De grote BBQ thread

Pulled pork is een van de meest ideale dingen die je low & slow kunt maken en dan invriezen. Wij maken hier ook altijd expres véél te veel.
Ik probeer er ook altijd te veel te maken. Maar dan eten we ons kapot, en de dag erop willen we daar nog eens van eten. Kan ik uiteindelijk 3 pottekes invriezen die in de 2 weken daarop direct sneuvelen.

is het bij gustor gegarandeerd de dag nadien geleverd? onze slager gaat nu met vakantie, nét nu dat ik vlees nodig heb tegen dit weekend. als ik vandaag nog bestel moet ik het zeker vrijdag hebben

Snel vraagje aan de kenners voor pulled pork

Binnen anderhalf weekend verjaart de zoon en hij wilt frietjes op zijn feestje. Maar voor de volwassenen ga ik pulled pork burgers maken.
Iemand enig idee hoeveel ik dan ongeveer nodig zou hebben? Het is voor 12 volwassenen. Kom ik dan toe met een spiering van 2,5-2,8 kg of moet ik er 2 gaan pakken? 1 boston butt van 3+ kg is misschien ook een optie.

Ik pak eigenlijk altijd de spiering tot nu toe, weet niet als het veel verschil is in bereidingstijd om te switchen naar de schouder.

Ik heb er echt geen idee van.

Snel vraagje aan de kenners voor pulled pork

Binnen anderhalf weekend verjaart de zoon en hij wilt frietjes op zijn feestje. Maar voor de volwassenen ga ik pulled pork burgers maken.
Iemand enig idee hoeveel ik dan ongeveer nodig zou hebben? Het is voor 12 volwassenen. Kom ik dan toe met een spiering van 2,5-2,8 kg of moet ik er 2 gaan pakken? 1 boston butt van 3+ kg is misschien ook een optie.

Ik pak eigenlijk altijd de spiering tot nu toe, weet niet als het veel verschil is in bereidingstijd om te switchen naar de schouder.

Ik heb er echt geen idee van.
Ik dacht dat ze zeggen dat je ongeveer 250 gram vlees per persoon moest voorzien (alhoewel ik dat wat aan de hoge kant vind maar op feestjes met uitgebreide aperitief en een ongedwongen sfeer kan een mens natuurlijk wel wat meer verorberen) en 30 procent gewichtsverlies rekenen tussen rauw en bereide pulled pork. En natuurlijk ook wat afhankelijk als je veel hapjes doet vooraf, wat je nog bij geeft bij je broodjes, desserts etc. Het voordeel van pulled pork is wel dat het goed invriest natuurlijk.

Vooraf is het een "voetbalcake" en Limburgse vlaai natuurlijk. Tenzij het echt heel warm gaat worden, dan zal het iets anders zijn.

Bij de PP komen uiteraard broodjes met keuze uit de standaard dingen: koolsla, sla, tomaat, augurk, .... Ze kunnen er ook frietjes bij krijgen natuurlijk. Ik zou denken dat de meeste vroewen dan 1 broodje eten en de mannen mss 2? Maar hoeveel vlees ligt daar dan op? 100gr per broodje?

Vooraf is het een "voetbalcake" en Limburgse vlaai natuurlijk. Tenzij het echt heel warm gaat worden, dan zal het iets anders zijn.

Bij de PP komen uiteraard broodjes met keuze uit de standaard dingen: koolsla, sla, tomaat, augurk, .... Ze kunnen er ook frietjes bij krijgen natuurlijk. Ik zou denken dat de meeste vroewen dan 1 broodje eten en de mannen mss 2? Maar hoeveel vlees ligt daar dan op? 100gr per broodje?
Ik denk dat je met die 2,8kg wel zal toekomen. Leg desnoods nog nen hamburger of 6 in de frigo als ge 100% gerust wilt zijn, dat kan je altijd invriezen of de dagen erna opeten als het niet nodig blijkt te zijn.

Bij bestellingen van vlees reken ik op zo'n 140 gram pp.
Dit is een samenstelling van volwassenen, tieners en kinderen vanaf 5 jaar.
Als je meer volwassenen hebt reken ruim 200 gram.
(doe wekelijks bestelling voor werk voor gemiddeld 70 personen)

Hoe meer 'vullers' zoals brood voorradig is hoe minder vlees ze kunnen eten :).

Vanavond wordt een zware avond.

Ik had 25 kippenvleugeltjes besteld bij de kippenboer in de veronderstelling dat ik 25 stukjes ging krijgen (of bovenste of onderste stuk van de vleugel). Nu kreeg ik een zak met ganse vleugels gekregen die ik nog in 2 moet doen.

Straks zit ik dus met 2,8 kg aan buffalo & hotwings. Ik voel het zweet van teveel te eten al komen 🤣

Vanavond wordt een zware avond.

Ik had 25 kippenvleugeltjes besteld bij de kippenboer in de veronderstelling dat ik 25 stukjes ging krijgen (of bovenste of onderste stuk van de vleugel). Nu kreeg ik een zak met ganse vleugels gekregen die ik nog in 2 moet doen.

Straks zit ik dus met 2,8 kg aan buffalo & hotwings. Ik voel het zweet van teveel te eten al komen 🤣
geef het adres maar door, we komen wel jureren!

geef het adres maar door, we komen wel jureren!
Te laat. 2 dagen van gegeten en nog een deel de diepvries in 😀

20210709_201325.jpg

Volgend weekend verjaardag van de zoon. Voor dan 2 spierings besteld van een goeie 2 kilo elk.

Wie had er hier geklaagd dat er hier alleen duur en exclusief vlees voorbij komt? 😛

Ne Hollandse BBQ
Ik moet wel zeggen dat ik toch ook meer en meer aandacht probeer te besteden aan alles rond het vlees. Als ge moeite doet om een stuk Picanha ofzo perfect af te smoken en te grillen vind ik het leuker als de groentjes ook wat aandacht krijgen ipv de obligate geraspte wortels, ne sla en wat tomaten.
Hier staat zo regelmatig rode bietensalade, gegrilde groene asperges, gepofte aubergine, zoete puntpaprika recht in het vuur, plukbrood met tijm,.. op het menu. Is allemaal niet superingewikkeld, maar toch leuk om erbij te doen.
Idem ditto met chimichurri of een kruidenmayonnaise ipv de fles ketchup en andalouse.

Neemt natuurlijk niet weg dat het af en toe niet eens leuk is om gewoon tien kilo vlees met 3 bakken bier te bestellen, maar toch :p

Hier iemand vaste side dishes die er altijd op tafel komen of aanraders?

Ik moet wel zeggen dat ik toch ook meer en meer aandacht probeer te besteden aan alles rond het vlees. Als ge moeite doet om een stuk Picanha ofzo perfect af te smoken en te grillen vind ik het leuker als de groentjes ook wat aandacht krijgen ipv de obligate geraspte wortels, ne sla en wat tomaten.
Hier staat zo regelmatig rode bietensalade, gegrilde groene asperges, gepofte aubergine, zoete puntpaprika recht in het vuur, plukbrood met tijm,.. op het menu. Is allemaal niet superingewikkeld, maar toch leuk om erbij te doen.
Idem ditto met chimichurri of een kruidenmayonnaise ipv de fles ketchup en andalouse.

Neemt natuurlijk niet weg dat het af en toe niet eens leuk is om gewoon tien kilo vlees met 3 bakken bier te bestellen, maar toch :p

Hier iemand vaste side dishes die er altijd op tafel komen of aanraders?
Twice baked patatoes zijn hier toch wel een favoriet, wel redelijk wat werk maar dat nemen we er graag bij. Of aardappelroosjes zijn ook wel nog leuk. Verder durf ik ook wel eens een hoop groenten (wortelen, courgette, champignons, paprika, tomaat....) in stukken in de lekbak gooien en daarboven dan een kip op het spit, imo geeft dat druipsel van die kip echt wel een speciale touch aan de groenten.

Ne Hollandse BBQ

lol zo kan je het ook zien.
Maar niet zo bedoeld eigenlijk : een mens kan maar zoveel eten. Het maakt niet uit of het puur vlees is of aardappelen, groenten of iets anders.

Geef je voordien een paar hapjes dan ga je al minder puur vlees nodig hebben.
Zijn er veel bijgerechten idem :D

Trouwens waarom denk je dat je veel brood krijgt in restaurants? Je maag is gevuld en je hebt genoeg gegeten maar brood is goedkoop voor uitbaters ;)

Voor diegene die ook met dry rubs werken: mengen jullie het zout mee in die mengeling of toch liever apart?
Voordeel om het apart te doen is dat je minder makkelijk overzout.

Heb gisteren mijn steak dry rub in de pan al eens geprobeerd maar is niet goed gelukt. Reden is dat alle cassonade suiker aan de pan is blijven kleven waardoor smaken uit balans waren.

Kalkoengebraad maridane is wel supergoed gelukt. Zondag opnieuw maar dan met varkensgebraad van 1 kilo.

Voor diegene die ook met dry rubs werken: mengen jullie het zout mee in die mengeling of toch liever apart?
Voordeel om het apart te doen is dat je minder makkelijk overzout.

Heb gisteren mijn steak dry rub in de pan al eens geprobeerd maar is niet goed gelukt. Reden is dat alle cassonade suiker aan de pan is blijven kleven waardoor smaken uit balans waren.

Kalkoengebraad maridane is wel supergoed gelukt. Zondag opnieuw maar dan met varkensgebraad van 1 kilo.
Zoals je nu ook hebt ondervonden, met rubs moet je altijd opletten bij het grillen/bakken op heel hoge temperatuur, zéker met suiker.

Is er iemand die zou weten hoe het eigenlijk zit met de wetgeving in het buitenland? Zo heb ik voorgaande jaren wel meermaals de barbecue aangestoken wanneer we aan het roadtrippen waren langs de autostrade of ergens op een parking. Maar nu zit ik mij eigenlijk af te vragen of dit eigenlijk wel toegestaan is. Zo wil de vrouw dit jaar naar zuid frankrijk trekken en ik dacht dit terug te doen langs de autostrade tijdens stops maar ik vind eigenlijk nergens terug of dit mag. Is er iemand op de hoogte van de wetgeving hierrond?

Zoals je nu ook hebt ondervonden, met rubs moet je altijd opletten bij het grillen/bakken op heel hoge temperatuur, zéker met suiker.
En bestrijk je het vlees met olie alvorens marineren in dry rub of doe je dat best pas voor te grillen op de bbq?

Volgende week ga ik ook eens pekelen uitproberen. Goed op dreef bij dit weer. :unsure:

Ik gebruik inderdaad olie vooraleer ik de dry rub aanbreng zodat die rub (beter) blijft plakken.

Terug
Bovenaan