De grote BBQ thread

Nieuw seizoen van bbq showdown staat op netflix :) kent rollins als deelnemer, moest ik toch even mee lachen toen ik hem zag :p

Nieuw seizoen van bbq showdown staat op netflix :) kent rollins als deelnemer, moest ik toch even mee lachen toen ik hem zag :p
Heerlijk, gisteren al twee afleveringen gezien. Over the top Amerikaans maar geeft je veel zin om de BBQ nog eens aan te steken. Daar ligt wel wat kapitaal aan vlees in die koelcontainer. Inspiratie gekregen om ooit, op een mooie dag, een houtgrill te installeren in de tuin.

Net paella gemaakt op de kamado, toch één van mijn favoriete dingen om te doen als er volk komt :love2: 't is gewoon leuk/indrukwekkend om daar een pan paella met gamba's/calamares/... Op tafel te zwieren en iedereen te laten nemen.

De rijst neemt ook een heel licht gerookte smaak op van de houtskool die echt wel toevoegt aan het gerecht. En beste van alles is dat je gewoon alles snijdt op voorhand en dan is het eigenlijk relatief low maintenance om het klaar te maken. Zeker een aanrader!

Net paella gemaakt op de kamado, toch één van mijn favoriete dingen om te doen als er volk komt :love2: 't is gewoon leuk/indrukwekkend om daar een pan paella met gamba's/calamares/... Op tafel te zwieren en iedereen te laten nemen.

De rijst neemt ook een heel licht gerookte smaak op van de houtskool die echt wel toevoegt aan het gerecht. En beste van alles is dat je gewoon alles snijdt op voorhand en dan is het eigenlijk relatief low maintenance om het klaar te maken. Zeker een aanrader!
Met het deksel open of dicht?
En hoe was de bodem?

Ik heb hier al eens paella open een open vuur gemaakt, maar dan is je vuur onder controle houden wel een uitdaging.

En hoe was de bodem?

Ik heb hier al eens paella open een open vuur gemaakt, maar dan is je vuur onder controle houden wel een uitdaging.
Deksel toe, anders valt dat niet te controleren denk ik, 't is nu al schipperen om hem genoeg afgekoeld te krijgen als je (te) veel het deksel opent.
Continu op een temperatuur van +- 190 graden met een mooi korstje onderaan zonder verbrand te zijn. Dat "uitdrogen" op het einde is het moeilijkste om onder de knie te krijgen, maar lukt wel goed nu :)

En hoe was de bodem?

Ikzelf maak die op de kamado de eerste 10 minuten met het deksel open, daarna met het deksel dicht. Het voordeel van de kamado is dat wanneer je de deflector plaatst de temperatuur direct serieus zakt en je zo wat meer controle hebt.

Ikzelf maak die op de kamado de eerste 10 minuten met het deksel open, daarna met het deksel dicht. Het voordeel van de kamado is dat wanneer je de deflector plaatst de temperatuur direct serieus zakt en je zo wat meer controle hebt.
Ja maar met deflector krijg je niet de verhoopte soccarat (of dat is toch mijn ervaring), terwijl die net is waar je naar werkt. En da's dan wat jammer.

Ja maar met deflector krijg je niet de verhoopte soccarat (of dat is toch mijn ervaring), terwijl die net is waar je naar werkt. En da's dan wat jammer.
Bij mij lukt dat nochtans. Maar iedereen heeft zo wat zijn manier van werken (zeker bij paella) en iedere kamado werkt wat anders natuurlijk. Zelfs met andere houtskool merk ik al een verschil.

Ik ben bijna rond met mijn verbouwingen en zou graag een nieuwe bbq aankopen.
Mijn oog was nu gevallen op een weber master touch.
Iemand ervaringen mee?

Eigenlijk is mijn grootste vraag of er winkels zijn die eco-/ consumptiecheques aanvaarden voor zo een aankoop?

Laatst bewerkt:
Vandaag de Kamado eens echt kunnen gebruiken en 3-2-1 spareribs gemaakt. Godverdikke die waren lekker! Rub van Killer Hogs "the BBQ rub" gebruikt en dan een nacht in de koelkast gelegd. Afgelakt met deze bbqsaus. Waren top!

Vandaag de Kamado eens echt kunnen gebruiken en 3-2-1 spareribs gemaakt. Godverdikke die waren lekker! Rub van Killer Hogs "the BBQ rub" gebruikt en dan een nacht in de koelkast gelegd. Afgelakt met deze bbqsaus. Waren top!
"I love it when a plan comes together!"

Vrijdag nog eens BBQ en zal misschien opnieuw een mix van low & slow en hot & fast worden. Of enkel dat laatste, want zoveel tijd heb ik niet. Maar sinds de slager in de buurt zeer interessante stukken rund heeft (o.a. Sashi, Simmenthal, Rubia Galega & Minhota) is een klassieke hot & fast nog niet eens zo erg. Eerst de stukken in de koude zone leggen zodat die op temperatuur komen en dan affakkelen.

Vraag daarbij: zal ik mijn nieuwe skillet voor die stukken rund (ribeye denk ik) gebruiken (met wat tijm, rozemarijn, look en boter) of gewoon rechtstreeks boven de vlammen? Geeft beiden toch een andere smaak?

Met hot & fast mispak ik me vaak aan de hoeveelheid hitte boven de kolen. Dan krijg je vaak aangebrande stukken saté met een rauwe binnenkant.

Ik ben bijna rond met mijn verbouwingen en zou graag een nieuwe bbq aankopen.
Mijn oog was nu gevallen op een weber master touch.
Iemand ervaringen mee?

Eigenlijk is mijn grootste vraag of er winkels zijn die eco-/ consumptiecheques aanvaarden voor zo een aankoop?

Oerdegelijk toestel waar je jaren plezier van kan hebben!

Ik wil mij binnenkort eens wagen aan een low & slow receptje. Heb van mijn schoonouders een bon gekregen van een BBQ-webshop.
Ik heb tot nu toe enkel ervaring met grillen, heb wel al een thermometer gekocht.

Zou iemand mij kunnen helpen met wat vleessoorten op deze webshop die nog vrij "noob friendly" zijn om te bereiden en waarbij je dus relatief weinig kan misdoen?

Heb deze BBQ: https://www.coolblue.be/en/product/...YGtXiszfoSvkDXlOtH5ayb9QhqnP66QxoChZ0QAvD_BwE

En dit is de webshop: https://beefensteak.nl/pakketten/

Thanks!

Ik wil mij binnenkort eens wagen aan een low & slow receptje. Heb van mijn schoonouders een bon gekregen van een BBQ-webshop.
Ik heb tot nu toe enkel ervaring met grillen, heb wel al een thermometer gekocht.

Zou iemand mij kunnen helpen met wat vleessoorten op deze webshop die nog vrij "noob friendly" zijn om te bereiden en waarbij je dus relatief weinig kan misdoen?

Heb deze BBQ: https://www.coolblue.be/en/product/825683/weber-master-touch-gbs-e-5750-57cm-black.html?cmt=c_a,cid_20481233682,aid_157935163372,tid_dsa-2378241452072,gn_g,d_c&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwnK60BhA9EiwAmpHZwzE5UWX7Z9kqAGyEf_SuszYGtXiszfoSvkDXlOtH5ayb9QhqnP66QxoChZ0QAvD_BwE

Thanks!
Ik zou een selectie grote stukken vlees kopen, bij beef en steak komt alles goed verpakt toe.

Volgende zaken zijn vrij eenvoudig imho.
Boston butt voor pulled pork
Short ribs, liefst grainfed
Brisket ear
Buikspek
Picanha
Iberico ribfingers

Heb deze BBQ: https://www.coolblue.be/en/product/825683/weber-master-touch-gbs-e-5750-57cm-black.html?cmt=c_a,cid_20481233682,aid_157935163372,tid_dsa-2378241452072,gn_g,d_c&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwnK60BhA9EiwAmpHZwzE5UWX7Z9kqAGyEf_SuszYGtXiszfoSvkDXlOtH5ayb9QhqnP66QxoChZ0QAvD_BwE

Thanks!

Als beginner zou ik starten met babyback ribbetjes, St Louis style kan ook maar dat zijn gewoon goedkopere stukken, die enorm lekker zijn en waar je wat L&S ervaring mee kan op doen zonder dat je een procureur van 2kg de nek omdraaid.

Je kan natuurlijk ook meteen procureur, boston Burt, flat ribs kopen maar die stukken zijn altijd groter en dus duurder.

Als beginner zou ik starten met babyback ribbetjes, St Louis style kan ook maar dat zijn gewoon goedkopere stukken, die enorm lekker zijn en waar je wat L&S ervaring mee kan op doen zonder dat je een procureur van 2kg de nek omdraaid.

Je kan natuurlijk ook meteen procureur, boston Burt, flat ribs kopen maar die stukken zijn altijd groter en dus duurder.
Goh, een spieringgebraad valt toch nog redelijk mee van prijs? Allez, tenzij je van een héél specifiek Spaans edel varkensras koopt dat leeft op eikels en dagelijks worden gemasseerd door speciaal ingevlogen Cambodjaanse varkensmasseurs hé.

Pulled pork of beef vind ik zeer gemakkelijke stukken om klaar te maken. Of short ribs. Of inderdaad ribbetjes.

Met brisket zou ik wel even wachten. Dat is ook zeer groot, dus moet je meteen al een publiek uitnodigen.

Terug
Bovenaan