De grote BBQ thread

Hoe pakken jullie Picanha aan? In z’n geheel of op voorhand steaks van snijden? En maakt het überhaupt veel verschil?
Op zijn geheel eerst low 'n slow, dan kort afgrillen (met het deksel toe en de vetkant naar boven).
Zeker u fatcap goed insnijden en goed veel zout erop :drool: Als je eerst wat low 'n slow gaart smelt die mooi weg, fantastisch lekker dan.

Ik eet dat liever als steak… ik heb teveel een rosbief gevoel indien op z’n geheel . Neemt niet weg dat het in beide gevallen waanzinnig lekker is

Ik vind picanha het lekkerst in steaks gesneden en dan gegrild op een spit. Door dat bedruipen van het smeltend vet krijg je een waanzinnig resultaat.

Ik vind picanha het lekkerst in steaks gesneden en dan gegrild op een spit. Door dat bedruipen van het smeltend vet krijg je een waanzinnig resultaat.
Een man naar mijn hart. Ik vond picanha altijd vreselijk overroepen tot ik het eens asado-style heb gegeten, wat een openbaring.

Ik ben trouwens meer en meer aan het weggaan van de Amerikaanse filosofie (indirect) en me vollenbak aan het toeleggen op de Argentijnse manier van bbq'en (speciaal rotisserie hiervoor gekocht voor de kamado) en moet zeggen dat ik nu across the board positieve feedback krijg. Voor die typische rook smaak bij low&slow heb je duidelijk liefhebbers maar ook mensen die het helemaal niet graag hebben.

Een man naar mijn hart. Ik vond picanha altijd vreselijk overroepen tot ik het eens asado-style heb gegeten, wat een openbaring.

Ik ben trouwens meer en meer aan het weggaan van de Amerikaanse filosofie (indirect) en me vollenbak aan het toeleggen op de Argentijnse manier van bbq'en (speciaal rotisserie hiervoor gekocht voor de kamado) en moet zeggen dat ik nu across the board positieve feedback krijg. Voor die typische rook smaak bij low&slow heb je duidelijk liefhebbers maar ook mensen die het helemaal niet graag hebben.
Ik heb recent ook een rotisserie gekocht, maar voor asado moet je toch telkens lapjes afsnijden en terug op de grill (zoals een pitta ☺️)?

Leuk als je kok bent in een restaurant, maar samen mee genieten met de gasten zit er dan toch niet in… of zie ik het verkeerd

Bij BBQ combineer ik low & slow altijd met iets afgrillen. Mijn vrouw is altijd content met een ordinaire kipsaté en mijn dochter is content met worstjes. Sommige vrienden zijn eerder de "klassieke Bel-BQ" genegen, anderen zijn dan weer verlekkerd op low & slow. Ik pas me gewoon aan. Pulled pork is op dat vlak wel een allemansvriend: iedereen lust het en dat kan je makkelijk op voorhand klaarmaken.

Maar ik zou eens graag een tacofeestje willen doen met tacos al pastor. Dan moet ik nog wel iets gaan kopen om zelfgemaakte maïstortilla's te bakken op de BBQ, maar ik neem aan dat een goedkope pizzasteen wel zal volstaan? Of misschien bouw ik zelf iets met de hopen klinkers en stenen die ik nog heb liggen. Een primitieve houtbbq met een rooster bovenop. Daarop die pizzasteen en dan de broodjes afbakken.

Vandaag nog eens ouderwets Vlaemschen BBQ, na altijd dat low&slow gedoe hoop ik dat m'n kippenbouten goed zwart aan de buitenkant en rauw aan de binnenkant krijg! :unsure:

Vandaag nog eens ouderwets Vlaemschen BBQ, na altijd dat low&slow gedoe hoop ik dat m'n kippenbouten goed zwart aan de buitenkant en rauw aan de binnenkant krijg! :unsure:
Direct starten met grillen na het aansteken, uw kolen zijn dan perfect op temperatuur als je het vlees eraf gehaald hebt.

De paraffine aanmaakblokjes zeker niet vergeten zodat men al direct kan genieten van een heerlijke bezinegeur. Optioneel af te werken met een scheutje spiritus om je te verzekeren van een goed aangestoken BBQ.

Wat betreft de picanha vraag...een koffierub en low en slow OF reverse sear 120-130 graden is ook wel een aanrader.

Laatst bewerkt:
Wat betreft de picanha vraag...een koffierub en low en slow reverse sear 120-130 graden is ook wel een aanrader.
Gewoon reverse sear dus. Low en slow is compleet garen op lage temperatuur. Reverse sear is eerst garen op lage temperatuur en dan grillen. (Die low en slow zit er deels in maar men benoemt het gewoon anders). Mssh klinkt het wat puristisch maar het schept gewoon duidelijkheid voor anderen als we het correct benoemen.

Gewoon reverse sear dus. Low en slow is compleet garen op lage temperatuur. Reverse sear is eerst garen op lage temperatuur en dan grillen. (Die low en slow zit er deels in maar men benoemt het gewoon anders). Mssh klinkt het wat puristisch maar het schept gewoon duidelijkheid voor anderen als we het correct benoemen.
Uhu :oi22:

Reverse sear ga ik altijd eerst garen en dan afgrillen. Maar onlangs zag ik een filmpje waarin men het andersom deed. Dichtschroeien om zoveel mogelijk vocht erin te houden en dan garen.

Wat is nu eigenlijk de correcte manier?

De paraffine aanmaakblokjes zeker niet vergeten zodat men al direct kan genieten van een heerlijke bezinegeur. Optioneel af te werken met een scheutje spiritus om je te verzekeren van een goed aangestoken BBQ.
En een halve pot vuurkruiden van de Colruyt!

Reverse sear ga ik altijd eerst garen en dan afgrillen. Maar onlangs zag ik een filmpje waarin men het andersom deed. Dichtschroeien om zoveel mogelijk vocht erin te houden en dan garen.

Wat is nu eigenlijk de correcte manier?
Diegene waar jij het beste resultaat mee haalt.

Welke Weber is het beste voor een absolute beginner:
- Master Touch 5750 (promo in de Gamma voor €231)
- Master Touch Premium SE E-5775 (€345)

Ik wil misschien op termijn mij wel verdiepen in de verschillende technieken etc, maar misschien wil ik het sneller dan verwacht en dan heb ik misschien spijt van een "basis" aankoop. If that makes sense... :unsure:

Terug
Bovenaan