De grote BBQ thread

Welke Weber is het beste voor een absolute beginner:
- Master Touch 5750 (promo in de Gamma voor €231)
- Master Touch Premium SE E-5775 (€345)

Ik wil misschien op termijn mij wel verdiepen in de verschillende technieken etc, maar misschien wil ik het sneller dan verwacht en dan heb ik misschien spijt van een "basis" aankoop. If that makes sense... :unsure:

Het zijn 2 compleet dezelfde toestellen qua gebruik. Alleen betaal je bij de Premium voor het dekselsysteem met springveren en een extra grillrooster (dacht ik).
Ik heb de "gewone" 5750 en ik vind dat meer dan prima. Ondertussen ben ik die al goed gewoon en koop ik mijn accessoires bij naar de noden die ik heb op dat moment. Dat vermijd dat ik geld uitgegeven heb aan gerief die ik nooit gebruik/zal gebruiken.

Laatst bewerkt:
Welke Weber is het beste voor een absolute beginner:
- Master Touch 5750 (promo in de Gamma voor €231)
- Master Touch Premium SE E-5775 (€345)

Ik wil misschien op termijn mij wel verdiepen in de verschillende technieken etc, maar misschien wil ik het sneller dan verwacht en dan heb ik misschien spijt van een "basis" aankoop. If that makes sense... :unsure:
Ik ken er verschillende die de premium hebben (met het scharnier) en zijn daar eigenlijk niet zo tevreden over. Je kan er weinig aan afstellen en meestal sluit het deksel ter hoogte van de scharnier niet goed af waardoor warmte verloren gaat en een constante temperatuur moeilijker aangehouden kan worden.

Het deksel afnemen om gewoon wat te grillen terwijl je met een paar rond de BBQ staat gaat minder met dat deksel die vasthangt aan een scharnier.

Voor de rest kan je met beide toestellen hetzelfde, zoals @Spector eerder aangaf.

Ik zou voor die gaan zonder de scharnier. Met het geld dat je uitspaart kan je al een accessoire kopen voor uw GBS rooster.

Ik ken er verschillende die de premium hebben (met het scharnier) en zijn daar eigenlijk niet zo tevreden over. Je kan er weinig aan afstellen en meestal sluit het deksel ter hoogte van de scharnier niet goed af waardoor warmte verloren gaat en een constante temperatuur moeilijker aangehouden kan worden.

Het deksel afnemen om gewoon wat te grillen terwijl je met een paar rond de BBQ staat gaat minder met dat deksel die vasthangt aan een scharnier.

Voor de rest kan je met beide toestellen hetzelfde, zoals @Spector eerder aangaf.

Ik zou voor die gaan zonder de scharnier. Met het geld dat je uitspaart kan je al een accessoire kopen voor uw GBS rooster.

Klopt, ik heb die klacht ook al vaker gehoord.

Lijkt me eerder iets afgekeken van aan kamado maar dan met weinig tot geen nut...Die deksels wegen 3x niets.
Ik vind het persoonlijk ook handiger dat het deksel er gewoon af kan, voor verschillende redenen maar het gezellig rond het vuur staan met de boys is er eentje van!

Klopt, ik heb die klacht ook al vaker gehoord.

Lijkt me eerder iets afgekeken van aan kamado maar dan met weinig tot geen nut...Die deksels wegen 3x niets.
Ik vind het persoonlijk ook handiger dat het deksel er gewoon af kan, voor verschillende redenen maar het gezellig rond het vuur staan met de boys is er eentje van!
Dat deksel eraf halen is dus echt maar 1 vijs (met de hand) losdraaien: 3 sec werk.

Ik heb de premium. Massa's content van. Geen lekken aan scharnier, geen probleem met stabiele temperatuur houden.
Ben zelf voor de premium gegaan voor de diffuser plate. Deze was niet separaat verkrijgbaar bij de gewone.

Het is uiteindelijk de 5750 geworden, al dacht ik wel dat daar kolenbakjes bij zouden zitten … ‘t In elkaar zetten was belachelijk gemakkelijk, maar nu komt het moeilijkste: waar vind ik absolute leek/beginner receptjes? Heb dit topic doorgescrolt en al wel leuke dingen ontdekt. :)

Website (en boeken) van Steve Raichlen vind ik wel nog goed. Online noskos en bbq-helden.nl.

De boeken van Jord Althuizen/Smokey goodness zijn ook leuk, maar ze gaan soms meer naar een mooi koffietafelboek dan een kookboek: Een recept om bruine beer te bereiden is tof, maar ik zal het waarschijnlijk nooit maken.

Je kan ook gewoon googlen op wat je wil maken. Meeste leer je door trail en error denk ik.

Het is uiteindelijk de 5750 geworden, al dacht ik wel dat daar kolenbakjes bij zouden zitten … ‘t In elkaar zetten was belachelijk gemakkelijk, maar nu komt het moeilijkste: waar vind ik absolute leek/beginner receptjes? Heb dit topic doorgescrolt en al wel leuke dingen ontdekt. :)

Nu begint het leukste pas!

Een leuke om mee te starten is een simpele cote a los eigenlijk. Het doet je al ff nadenken over 2 zones, basistemperatuurcontrole en het is verdorie lekker achteraf!
Daarna is een simpel ribbeke ook altijd een hit. Met de snakemethode en briketten opnieuw controle over je BBQ krijgen en weten hoe je de temperatuur op punt en stabiel krijgt. Eens je dat onder de knie hebt, kan je vanalles beginnen proberen :-)

Pulled pork en short ribs zijn ook nog vrij eenvoudige gerechten om klaar te maken vind ik. Vraagt gewoon veel geduld. Met pulled pork heb je het meeste risico op een stall, maar daar heb je nog het geluk dat je dat gerecht perfect op voorhand kan klaarmaken. Short ribs gaat ook maar zal bij het opnieuw opwarmen toch wel een beetje uitdrogen, maar daar is het risico op een stall veel minder (nog niet meegemaakt maar ik doe daar een priktest bij met op het einde nog wel eens een interne temperatuurcheck).

Ik heb vandeweek voor het eerst een brikettenstarter gebruikt. Waarom heb ik toch zo lang liggen sukkelen met een gasbrander om bbq aan te maken... Op een kwartier tijd vleesjes aan het bakken :wallbash:

Pulled pork en short ribs zijn ook nog vrij eenvoudige gerechten om klaar te maken vind ik. Vraagt gewoon veel geduld. Met pulled pork heb je het meeste risico op een stall, maar daar heb je nog het geluk dat je dat gerecht perfect op voorhand kan klaarmaken. Short ribs gaat ook maar zal bij het opnieuw opwarmen toch wel een beetje uitdrogen, maar daar is het risico op een stall veel minder (nog niet meegemaakt maar ik doe daar een priktest bij met op het einde nog wel eens een interne temperatuurcheck).

Ik ben er nog niet uit of ik shortribs altijd zo'n hit vind, wanneer je 'standaard' stukken pakt zijn ze toch vaak wat aan de droge kant.

Heb nu twee black angus varianten in de vriezer zitten en daar kijk ik wel naar uit, wel niet voor een willekeurig weekdag gezien de prijs🤑

Wat gebruikt iedereen hier trouwens van draadloze thermometer, mijn inkbird met vier probes is nog steeds niet te vinden. Heeft er iemand ervaring met die Meaters? Redelijk prijzig maar de app ziet er wel heel goed uit.

Ik ben er nog niet uit of ik shortribs altijd zo'n hit vind, wanneer je 'standaard' stukken pakt zijn ze toch vaak wat aan de droge kant.

Heb nu twee black angus varianten in de vriezer zitten en daar kijk ik wel naar uit, wel niet voor een willekeurig weekdag gezien de prijs 🤑
Mijn eerste short ribs waren grassfed black angus van Gustor en die sloegen bij mij ook tegen: wat taai en droog. Daarna heb ik de grainfed short ribs ontdekt bij Carmans/Atelier François en dat was een revelatie. Botermals. Wel niet goedkoop helaas. Destijds was dat black angus, nu "canadian grainfed". Die zijn nu 103 euro voor een stuk van 3 kg. Regelmatig haal ik Simmenthal short ribs in huis, die zijn dan wel grassfed maar wel mooi gemarmerd én niet zo duur (32 euro voor 2 kg). Niet zo botermals als die grainfed BA, maar wel best lekker.

Ik haal mijn short ribs hier bij een lokale boer die angus runderen kweekt, nog nooit slechte resultaten mee gehad eigenlijk. Uiteraard zullen die overkweekte volgestampte Amerikaanse runderen iets vetter zijn maar da's op zich al een vrij vet stuk vlees.

Ik heb de killer hogs "the BBQ rub" uiteindelijk gekocht, maar ik vraag me af, hoelang kun je deze bewaren indien geopend? Op Google zie ik hier en daar 3/4 weken, maar dat lijkt me kort voor droge kruiden?

Naar aanleiding van deze post, wat vinden de bbq'ers van het idee om een aparte "BBQ 'hardware'" en "BBQ recepten" thread te maken?

Ik heb de killer hogs "the BBQ rub" uiteindelijk gekocht, maar ik vraag me af, hoelang kun je deze bewaren indien geopend? Op Google zie ik hier en daar 3/4 weken, maar dat lijkt me kort voor droge kruiden?
Zolang die droog blijven kan je die wel lang bewaren hoor. Het enige wat ik opmerk bij oudere potten zijn wat klonters soms maar dat schud je zo los.

Zolang die droog blijven kan je die wel lang bewaren hoor. Het enige wat ik opmerk bij oudere potten zijn wat klonters soms maar dat schud je zo los.
Ik heb onlangs enkele dry rubs bijbesteld en daar zaten er zelfs tussen die al helemaal aan elkaar hingen terwijl de seal er nog op zat bovenaan. Losschudden ook geen optie, met een mes of lepel erin om los te maken.

Ik heb onlangs enkele dry rubs bijbesteld en daar zaten er zelfs tussen die al helemaal aan elkaar hingen terwijl de seal er nog op zat bovenaan. Losschudden ook geen optie, met een mes of lepel erin om los te maken.
9/10 is dat door het uienpoeder dat erin zit.

Dat moet verdorie in de blender 2 weken na het openen om er nog iets van te kunnen maken

Terug
Bovenaan