De grote BBQ thread

@nestorius mijne Weber Go Anywhere is toegekomen. Miljaarde dat is klein (maar dat is eigenlijk the whole point).

Ik had misschien beter eerst eens ergens de verschillende modellen in het echt gaan bekijken. Ze zullen dat ongetwijfeld staan hebben in de Supra Bazar in Gullegem. Die Smokey Joe zal er waarschijnlijk ook als speelgoed uitzien denk ik.

Een vraagje, ik vind op the interwebs soms een 'Weber Jumbo Joe' terug. Dat trekt er al meer op maar is natuurlijk een pak groter. Aangezien ik die meestal thuis zal gebruiken dan op reis, leek me dat ook een leuke optie. Echter vind ik daar nergens iets over terug. Wordt dat niet verkocht in Europa misschien?
Jumbo joe ben ik ook nog nooit tegengekomen. Ik vraag me af op dat eigenlijk geen 47 kettle is. In de supra staan ze inderdaad uitgestald. Ook bastard kamado's dacht ik.
 
Jumbo joe ben ik ook nog nooit tegengekomen. Ik vraag me af op dat eigenlijk geen 47 kettle is. In de supra staan ze inderdaad uitgestald. Ook bastard kamado's dacht ik.
Ja is een 47 cm kettle. Oogt schoner bij de 57 cm Master Touch, maar is niet echt een reismodel meer.

Gisteren ben ik gaan kijken in de Supra, alles staat daar inderdaad schoon uit. De Smokey Joe's staan er ook. Ik vind die veel mooier ogen dan de WGA. Maar het viel mij direct op dat de ventilatiegaten aan de zijkant zaten i.p.v. onderaan. Daar tegenover staat wel dat er nooit vuiligheid kan uitlopen.

Ik zal ze allebei moeten kopen hé.
 
  • Haha
Waarderingen: 515
Ja is een 47 cm kettle. Oogt schoner bij de 57 cm Master Touch, maar is niet echt een reismodel meer.

Gisteren ben ik gaan kijken in de Supra, alles staat daar inderdaad schoon uit. De Smokey Joe's staan er ook. Ik vind die veel mooier ogen dan de WGA. Maar het viel mij direct op dat de ventilatiegaten aan de zijkant zaten i.p.v. onderaan. Daar tegenover staat wel dat er nooit vuiligheid kan uitlopen.

Ik zal ze allebei moeten kopen hé.
net door die ventilatiegaten aan de zijkant werkt hij minder goed. Vroeger zaten die onderaan en werkte die perfect tot een of andere ontwerper vond dat het beter was aan de zijkant waardoor hij nu minder goed het vuur aan de gang kan houden :wallbash:

Maar uw oplossing staat me wel aan, je kan nooit genoeg barbecue's hebben natuurlijk.
 
net door die ventilatiegaten aan de zijkant werkt hij minder goed. Vroeger zaten die onderaan en werkte die perfect tot een of andere ontwerper vond dat het beter was aan de zijkant waardoor hij nu minder goed het vuur aan de gang kan houden :wallbash:

Maar uw oplossing staat me wel aan, je kan nooit genoeg barbecue's hebben natuurlijk.
Ook niet zonder het deksel? Het fijne is dat weer dat je een soort van 'windschild' hebt bij de Joe Premium.
 
Mannekes, ik zou voor mijn verjaardag wat dichte vrienden met hun partner vragen. Concept: Ribs 'n beer.
Ik voorzie ook burgers, want niet iedereen eet ribbetjes denk ik.

Graag had ik ze low 'n slow bereid. Maar voor zo'n bende (+/- 25 man) kan ik dat niet de dag zelf. Zijn er mogelijkheden om de ribs op voorhand (enkele dagen?) te bereiden en de laatste 'afgrill' fase de avond zelf? Of gewoon opwarmen? Of trekt dat op niet veel meer dan?

Andere suggesties om voor een grotere bende klaar te maken, maar toch niet alledaags, ook meer dan welkom!
Dan denk ik bijvoorbeeld de hele avond door aan hapjes.
 
Bij de 3-2-1 methode is het inderdaad mogelijk om de 3-2 vooraf te doen en dag zelf 1 te doen.
Ik heb dit al gedaan en de ribben waren nog zeer lekker. Niet zoals direct 3-2-1 te doen maar toch 95% zelfde.

25 man is al een grote bende qua vlees voorzien.

Wat ik wel durf doen bij grotere bendes is om zwaardere hapjes te geven en meer sides ;)
BV een goeie quesodip gaat al serieus veel magen vullen en dan moet je minder vlees voorzien waardoor je wel specialere stukken geven.

BTW een goeie brisket is ook wel de moeite.
 
Nog nooit in deze thread gepost maar wel af en toe meegelezen. Op basis van wat ik hier heb gelezen heb ik een Weber Go Anywhere gas gekocht, ik woon op een appartement (waardoor ik geen kolen wil) en mijn terras is niet klein maar ook niet van die grootorde dat ik er permanent een grote BBQ op wil hebben.

Gecombineerd met het kunnen meenemen op reis (bvb rondtrekken in Schotland met een daktent op de wagen) lijkt dit een ideale BBQ voor mij!

Nu nog leren BBQ'en 😅 de worstjes gisteren waren alleszins lekker!
 
Mannekes, ik zou voor mijn verjaardag wat dichte vrienden met hun partner vragen. Concept: Ribs 'n beer.
Ik voorzie ook burgers, want niet iedereen eet ribbetjes denk ik.

Graag had ik ze low 'n slow bereid. Maar voor zo'n bende (+/- 25 man) kan ik dat niet de dag zelf. Zijn er mogelijkheden om de ribs op voorhand (enkele dagen?) te bereiden en de laatste 'afgrill' fase de avond zelf? Of gewoon opwarmen? Of trekt dat op niet veel meer dan?

Andere suggesties om voor een grotere bende klaar te maken, maar toch niet alledaags, ook meer dan welkom!
Dan denk ik bijvoorbeeld de hele avond door aan hapjes.

Na 'stap 2' op kamertemperatuur laten komen, vervolgens ingepakt in uw koelkast leggen. De volgende dag inderdaad gewoon afbakken als 'stap 3'.

Ge kunt evenwel dezelfde prep doen met burnt ends als hapje.
 
Mannekes, ik zou voor mijn verjaardag wat dichte vrienden met hun partner vragen. Concept: Ribs 'n beer.
Ik voorzie ook burgers, want niet iedereen eet ribbetjes denk ik.

Graag had ik ze low 'n slow bereid. Maar voor zo'n bende (+/- 25 man) kan ik dat niet de dag zelf. Zijn er mogelijkheden om de ribs op voorhand (enkele dagen?) te bereiden en de laatste 'afgrill' fase de avond zelf? Of gewoon opwarmen? Of trekt dat op niet veel meer dan?

Andere suggesties om voor een grotere bende klaar te maken, maar toch niet alledaags, ook meer dan welkom!
Dan denk ik bijvoorbeeld de hele avond door aan hapjes.
Goch, er zijn zoveel mogelijkheden voor hapjes: kippenvleugels, chicken nuggets (dikke aanrader voor kinderen trouwens) moink balls, burnt ends, pork belly burnt ends, zalm bonbons, scampi naar het recept van peter de clerq, shotgun shells....
. Eigenlijk kan je bijna ieder bbg gerecht verwerken tot hapje. De vraag is hoeveel tijd heb je en hoe ver wil je je wagen.
 
Laatst bewerkt:
Andere suggesties om voor een grotere bende klaar te maken, maar toch niet alledaags, ook meer dan welkom!
Dan denk ik bijvoorbeeld de hele avond door aan hapjes.

Als ik aan een niet alledaags hapje denk, denk ik meteen aan Iberico ribfingers, met een lekkere dip er bij of leg het tussen een broodje en je hebt meteen volwaardige maaltijd. Gewoon op 150 ° een uurtje of twee en klaar :drool:
 
Bij de 3-2-1 methode is het inderdaad mogelijk om de 3-2 vooraf te doen en dag zelf 1 te doen.
Ik heb dit al gedaan en de ribben waren nog zeer lekker. Niet zoals direct 3-2-1 te doen maar toch 95% zelfde.

25 man is al een grote bende qua vlees voorzien.

Wat ik wel durf doen bij grotere bendes is om zwaardere hapjes te geven en meer sides ;)
BV een goeie quesodip gaat al serieus veel magen vullen en dan moet je minder vlees voorzien waardoor je wel specialere stukken geven.

BTW een goeie brisket is ook wel de moeite.

Na 'stap 2' op kamertemperatuur laten komen, vervolgens ingepakt in uw koelkast leggen. De volgende dag inderdaad gewoon afbakken als 'stap 3'.

Ge kunt evenwel dezelfde prep doen met burnt ends als hapje.

Goch, er zijn zoveel mogelijkheden voor hapjes: kippenvleugels, chicken nuggets (dikke aanrader voor kinderen trouwens) moink balls, burnt ends, pork belly burnt ends, zalm bonbons, scampi naar het recept van peter de clerq, shotgun shells....
. Eigenlijk kan je bijna ieder bbg gerecht verwerken tot hapje. De vraag is hoeveel tijd heb je en hoe ver wil je je wagen.

Als ik aan een niet alledaags hapje denk, denk ik meteen aan Iberico ribfingers, met een lekkere dip er bij of leg het tussen een broodje en je hebt meteen volwaardige maaltijd. Gewoon op 150 ° een uurtje of twee en klaar :drool:
Dikke merci allemaal voor de reacties!

Lijkt me mogelijkheden genoeg om iets leuks in elkaar te steken. Ik kan de Weber van mijn broer ook nog halen als ik den dag zelf de ribben wil klaarmaken. Ik zal denk ik hapjes doen, waaronder slow cooked ribs.

Leuke ideeën van jullie!

OF ik doe alles op mijn Weber Go Anywhere en maak er een serieuze uitdaging van. :unsure:
 
Dikke merci allemaal voor de reacties!

Lijkt me mogelijkheden genoeg om iets leuks in elkaar te steken. Ik kan de Weber van mijn broer ook nog halen als ik den dag zelf de ribben wil klaarmaken. Ik zal denk ik hapjes doen, waaronder slow cooked ribs.

Leuke ideeën van jullie!

OF ik doe alles op mijn Weber Go Anywhere en maak er een serieuze uitdaging van. :unsure:

Of je koopt een Ofyr en je laat je gasten zelf hun eten bereiden :p
 
Of je koopt een Ofyr en je laat je gasten zelf hun eten bereiden :p
Dat is ook een gedacht.

Ik heb dat nog nooit in het echt in werking gezien, maar dat spreekt me dus totaal niet aan. Dat is voor mij een bakplaat, vet die er langs alle kanten afdruipt, heel duur en volgens mij verzet je dat ook niet zomaar even. Maar zoals ik zeg, geen ervaring ermee. Change my mind.
 
Dat is ook een gedacht.

Ik heb dat nog nooit in het echt in werking gezien, maar dat spreekt me dus totaal niet aan. Dat is voor mij een bakplaat, vet die er langs alle kanten afdruipt, heel duur en volgens mij verzet je dat ook niet zomaar even. Maar zoals ik zeg, geen ervaring ermee. Change my mind.

geen idee hoe je te overtuigen : het is een bakplaat met vet die langs alle kanten afdruipt waar je veel voor betaald omdat het waarschijnlijk per kilo metaal wordt gerekend.

1 keer een workshop van gehad : het heeft me niet overtuigd om 1 te nemen.
 
Hoe lang laat jij die erop liggen aan 150°?

Ik ga mijn laatste fingers dit weekend ook ontdooien en verorberen. Vorige keer enkel rub gebruikt, maar ik zou nu wel eens durven af te lakken met een sausje.
Volgende keer ga ik ze ook lakken, want enkel rub vond ik wat te sober. Anderhalf uur aan 150 graden volstaat wel.

BBQ en procureur zonet gereed gemaakt. Morgen pulled pork maken! 4u wekker zodat die hopelijk 8u later klaar is. Ik moet rond 16u weg, de pulled pork is bedoeld voor zaterdag maar ik ga dan ook short ribs klaar maken. Te weinig plek om beiden tegelijk te doen.

EDIT: appelsap is op, maar er is nog Kidibul met appelsmaak. Pulled pork royal. 😎
 
Laatst bewerkt:
Vrouwlief ambetant omdat low & slow de hele dag blokkeert. "Geef uw vrienden gewoon ne sossis en een kipfilet en klaar".

Euh.

Nee? :unsure:

Short ribs kunnen gelukkig wel twee uurtjes langzaam garen op de BBQ terwijl ik er niet ben. Ik spray die dan wel extra nadien en bij het inpakken is er sowieso extra vocht door het toevoegen van boter en azijn.
 
Vrouwlief ambetant omdat low & slow de hele dag blokkeert. "Geef uw vrienden gewoon ne sossis en een kipfilet en klaar".

Euh.

Nee? :unsure:

Short ribs kunnen gelukkig wel twee uurtjes langzaam garen op de BBQ terwijl ik er niet ben. Ik spray die dan wel extra nadien en bij het inpakken is er sowieso extra vocht door het toevoegen van boter en azijn.

Hij zag er goed uit! Was hij even lekker dan hij er uit zag?
 
Hij zag er goed uit! Was hij even lekker dan hij er uit zag?
Zeker! Mooie bark deze keer, de extra suiker bovenop de rub heeft zijn werk gedaan. Pullen ging vlot met twee vorken na kerntemperatuur van 94°C. En dan wat Black Jack Smokey BBQ sauce, hoisinsaus en zoete ketjap erover gedaan. Smaak zit al top! Ik weet niet of extra appelazijn nodig is voor wat zurigheid? Het is altijd wat aftasten. Maar zoet-umami-rokerig is meestal wel een succesformule.

Morgen opwarmen met wat appelsap en ik twijfel aan chipotlesaus voor extra pittigheid. Niet iedereen houdt van pikant. Ik kan die apart op tafel zetten en wie wil, schept er maar bij op zijn broodje. En daarnaast short ribs.

Ik zal nog wat extra voorzien om te grillen (balletjes voor de kinderen en wat saté's), maar veel meer heeft geen zin. Less is more, maar het neemt gewoon tijd in beslag.
 
Ik heb enkele weken geleden voor de eerste keer mijn weber met brikettenstarter gebruikt.

Nu vraag ik mij af of ik beter naar houtskool kan overschakelen of het toch maar bij briketten houd?

En welke briketten kan ik dan best gebruiken? Zit daar een verschil op?

En wat zijn goeie aanmakblokjes?

Ik kan uiteraard alles bij Weber bestellen, maar dat wordt dan wel een dure affaire...
 
Terug
Bovenaan