Ik vind het hoe dan ook een vreemde zaak en zie niet goed in wat de investeringsfirma achter Fender nu precies hoopt te bereiken (buiten het standaard 'meer geld' antwoord).
Dat.
Da's Amerikaanse Private Equity: inkopen, uitwringen, dumpen. Een reden waarom er een paar miljoen merken zijn die S & T-type gitaren maken is omdat ze zaken maken die Fender of vertikt om zelf te doen (bvb slagplaatloos met exclusieve houtsoorten), maar vooral: er is een publiek dat zoekt naar betere gitaren voor een doorgaans een lagere prijs, dus er is een markt voor. Prijs/kwaliteit is Fender al jàren echt bedroevend², en net zoals Gibson teren ze van de naam op de kop, want de naam alleen al verkoopt. Er zijn 2 manieren om daar tegenin te gaan. Zelf betere producten maken (maar dat kost geld), of de concurrentie elimineren (en dan de prijzen nòg eens verhogen vanuit een monopolypositie). De grootste vijand van Fender is PRS, met de Silver Sky. John Mayer was eerst een Fender-artiest, maar wilde graag een "verbeterde Stratocaster". Fender weigerde, maar PRS had er wel oren naar om een 3-pickup double-cut te maken. En die was vanaf dag 1 een enorme bestseller. Maar Suhr, Schecter, Charvel,... allemaal juist van hetzelfde.
Om een idee te geven van de meedogenloosheid van de PE achter Fender. Fender heeft G&L gekocht. Alleen maar voor de naam "Leo Fender". Ze hebben àl de rest (de merknaam, de voorraad, afgewerkte instrumenten, hout, onderdelen, plannen, archieven,...) gewoon in een container gedumpt en naar het stort gebracht³. Zelfs [Leo's bureau/labo](https://photos1.blogger.com/x/blogger/4292/3468/1600/307236/glleooffice.jpg), waar hij tot zijn laatste dag gewerkt heeft, en een beetje als een schrijn van de meest invloedrijke uitvinder op het gebied van muziek in de 20e eeuw bewaard bleef: zonder boe of ba naar het stort.
Fender is ook geen Fender meer sinds defacto 3/1/1965, toen Leo het verkocht heeft aan CBS. Een cooperatie die ook winstmaximalisatie nastreefde, ten koste van kwaliteit, met de beruchte CBS-era instrumenten tot gevolg (zeker vanaf begin jaren '70). Fender was defacto dood toen het begin jaren '80 door Dan Smith & co overgekocht werd van CBS. Zij kwamen van Yamaha, en toen ze de bestaande Fender-stock gingen aftoetsen aan de kwaliteitseisen die ze bij Yamaha gebruikten, hadden ze een afkeuringspercentage van bijna 70%, met soms totaal onbespeelbare instrumenten waar de halzen schuin in zaten, bruggen op verkeerde plaats stonden,...
Nu, ik geef ze weinig kans van slagen buiten Europa, en zelfs binnen Europa heb ik mijn twijfels, omdat het vonnis van Dusseldorf een preliminair vonnis is (tegen een Chinese producent die 1-1 kopies maakt), waarna Fender een totale overreach heeft gedaan en naar iedereen cease & desists heeft gestuurd met totaal absurde eisen. Net zoals Gibson een paar jaar geleden geprobeerd heeft om de vorm van de Les Paul terug te claimen, en wandelen is gestuurd omdat ze hun copyright niet actief verdedigd hebben, zal dit bij Fender exact hetzelfde zijn. Speelt nog eens extra in hun nadeel: ze hebben actief samengewerkt met Tokai, iets wat Gibson nooit gedaan heeft. Het enige "legacy-merk" waarvan ik weet dat ze als pitbulls op hun intellectual property zitten is Rickenbacker. Die gaan achter alles wat ook maar enigzins van ver lijkt op de "cresting wave" bodyvorm (4000, 400 & 600 reeks), of vormen uit de 300 reeks. Daarom dat je amper kopies of zelfs "inspired by" van dat merk ziet.
Nu, ze gaan zich hier zwaar aan mispakt hebben, en de reputatieschade is enorm. Er zijn veel mensen die Fender vanaf nu compleet gaan laten links liggen. Zelfs met Fender-licensed onderdelen, die exact dezelfde vormen & maten hebben als het origineel, kun je zelf veel betere gitaren (laten) assembleren in de specs die je zelf écht wil. Ik zie ze niet direct over de kop gaan, maar ik zie wel gebeuren dat het bedrijf vrij binnenkort verkocht gaat worden.
(² paar lichtpuntjes waren de Fender American Vintage reeks van 2012 tot 2015, en de Fender Classic (Player) van begin jaren '2000. Zeker de Baja Telecaster heeft een zéér goede reputatie)
(³ er zijn mensen
gaan dumpsterdiven, en die hebben zakken vol hardware, hout, onderdelen, pickups,... kunnen redden).