De Gitaarthread

Ik denk dat dat mij hier weer geld gaat kosten (eerst maar eens verdergaan met de kaalslag in de bestaande collectie omdat mijn '66 P quasi alles vernedert)
Uit nieuwsgierigheid, via welk platform verkoop jij instrumenten? Ik wil zelf twee gitaren verkopen, maar weet nog niet goed hoe dat aan te pakken.

2dehands.be, FB groep, marktplaats.nl, zikinf.fr, audiofanzine. Reverb vroeger, maar te duur/absurd van eisen.

EDIT: ebay kleinanzeigen (Duitsland)

Laatst bewerkt:
Vandaag EINDELIJK, na net geen 7 jaar wachten (stond op de wachtlijst sinds 25 mei 2019) mijn Analogman King of Tone pedaal kunnen bestellen.
Ik ben benieuwd… Na zo lang op iets te moeten wachten kan dat toch eigenlijk alleen maar tegenvallen??? 😆
7 jaar, dzjeezus, wat doet dat ding dan?

Vandaag EINDELIJK, na net geen 7 jaar wachten (stond op de wachtlijst sinds 25 mei 2019) mijn Analogman King of Tone pedaal kunnen bestellen.
Ik ben benieuwd… Na zo lang op iets te moeten wachten kan dat toch eigenlijk alleen maar tegenvallen??? 😆
Boa, als het zou tegenvallen (en ik hoop van niet voor de duidelijkheid) kunt ge het nog altijd kwijt voor dubbel de prijs (of meer?) :D

*edit* ik kijk net naar deze rig rundown, en vanaf minuut 15 tonen ze het pedaalbord. Drie keer raden welk pedaal er deel van is :biglaugh:

Laatst bewerkt:
Ook beginnen zoeken naar gitaar nummer 2 hier. Aangezien ik linkshandig ben is dat wel iets meer een uitdaging.

Eerst een Epiphone Les Paul getest. Op zich wel leuk maar ik miste precies nog iets had nog niet het gevoel dat dat het was. Dan maar gevraagd om Yamaha Revstar te laten overkomen. Gezien de leverproblemen bij Yamaha nog even geduld hebben wel
Hier ook linkshandig, vind het wel spijtig dat de Revstar LH enkel met humbuckers beschikbaar is. Heb al overwogen om humbucker-sized P90's afzonderlijk te kopen en ze te swappen, maar heb er op dit ogenblik eerlijk gezegd de energie niet echt voor :unsure:

De Morgen heeft een artikel gewijd aan het Fender debacle : Als het aan Fender ligt, lijkt straks geen enkele gitaar meer op de iconische Stratocaster
Idem voor VRT nws enkele dagen geleden : Controverse in gitaarwereld: gitaargigant Fender trekt ten strijde tegen Stratocaster-kopieën

Ik vind het hoe dan ook een vreemde zaak en zie niet goed in wat de investeringsfirma achter Fender nu precies hoopt te bereiken (buiten het standaard 'meer geld' antwoord).
Ze willen op basis van een uitspraak in een Duitse rechtbank (die niet aangevochten werd door de beklaagde) achter andere bouwers aangaan in Amerika/EU. De lange lijst aan youtube influencers met hun ragebait opinies helpen niet echt om de nuances te zien in deze zaak.

Ik denk niet dat Fender/Servco Pacific hun slag volledig (of helemaal niet) zullen thuishalen, ik zie niet gebeuren dat fabrikanten hun instrumenten gaan terugroepen om vervolgens te vernietigen. Ik denk dat Suhr, PRS, Thomann, Yamaha,... een stevig juridisch weerwerk gaan bieden.

Ok, den deze gaat ook (eindelijk) eens gitaar leren... of toch proberen...

Speel al muziek sinds mijn kindertijd. Eerst sax/klarinet (fanfare, later big band), en erna dan vooral interesse in synths al heb ik nooit echt piano leren spelen. Een jaar of 20 geleden wou mijn vrouw (toen nog vriendin) gitaar leren, en heb ik haar een American Standard Series Strat (2004) gekocht. Uiteindelijk heeft ze het toch rap opgegeven, maar eens we gingen samenwonen kwam de gitaar wel terecht in mijn bureau/muziekstudioke en heeft hier dan altijd in zijn stand gestaan. Nu en dan wel eens iets op geprobeerd, maar verder dan wat akkoorden ben ik zelf nooit geraakt. Voor de rest speelde ik zelf eigenlijk ook wel nog nauwelijks op mijn synths, laat staan sax.

De jongste is dan enkele jaren geleden zelf interesse beginnen kweken voor piano, maar vooral op zijn eigen. Nu we recent beide wat meer begonnen te spelen, wou de oudste (18) ook een instrument leren maar moest voor hem akoestisch zijn, en kwam zo bij gitaar terecht. Probleem: hij wil enkel leren van een 'echt persoon' (dus geen YT, online, etc) maar met zijn autisme is een privé-leraar of academie eigenlijk niet te doen.

Dus heb ik mezelf voorgenomen van nu zelf ook eindelijk eens deftig te leren (beginnende met JustinGuitar). Ik ben me ervan bewust dat dat een serieuze uitdaging gaat zijn, om zelf direct mijn opgedane kennis te gaan delen met mijn zoon. Ondertussen ook een Taylor 114ce voor hem gekocht (na wat YT bekijken ging zijn voorkeur naar een Grand Auditorium). Ook het feit dat ik op elektrisch ga leren en hij op akoestisch (moeilijker) gaat een extra uitdaging zijn, vermoed ik. Maar anderzijds is het voor mij ook een extra motivatie om me er volop in te smijten.

Ik merk trouwens ook dat er vandaag de dag gigantisch veel meer info te vinden is dan 20 jaar geleden. En ook AI (Gemini) heeft me al enorm geholpen ivm het begrijpen en op punt stellen van die Strat. Toch al paar dingen gedaan die ik 20 jaar geleden zeker niet ging durven doen of zelfs niets over wist: fretboard conditionen (Dunlop 02), intonation afstellen, neck release afstellen... Moet nu enkel nog eens de action (saddle heights) checken... Op die Taylor ga ik wel nog lichtere snaren leggen (mee besteld) om het toch ietske gemakkelijker te maken daarop te leren.

Deze thread heeft me alleszins ook gemotiveerd als ik zie hoe sommigen (@DwightSchrute , @demon326 , ...) in de jaren al geëvolueerd zijn.

Laatst bewerkt:
Ok, den deze gaat ook (eindelijk) eens gitaar leren... of toch proberen...

Veel succes en met JustinGuitar beginnen is een goed idee. Maar besef ook dat het tijd kost vooraleer er iets deftigs uitkomt. Je zal er regelmatig tijd in moet steken en sommigen dingen zullen makkelijk gaan, andere moeilijker. Gewoon traag oefenen en dan komt snelheid vanzelf.

fretboard conditionen (Dunlop 02), intonation afstellen, neck release afstellen... Moet nu enkel nog eens de action (saddle heights) checken... Op die Taylor ga ik wel nog lichtere snaren leggen (mee besteld) om het toch ietske gemakkelijker te maken daarop te leren

Let op met fretboard conditioner, deze is niet geschikt voor elk type fretboard, met name de lichtere. Weet ook dat je de neck opnieuw gaat mogen afstellen als je lichtere of zwaardere strings erop legt, gezien dat de spanning veranderd. Zelf heb ik op al mijn gitaren(elektrische) een setje Ernie Ball 2229 Hyper Slinky opliggen.

Let op met fretboard conditioner, deze is niet geschikt voor elk type fretboard, met name de lichtere. Weet ook dat je de neck opnieuw gaat mogen afstellen als je lichtere of zwaardere strings erop legt, gezien dat de spanning veranderd. Zelf heb ik op al mijn gitaren(elektrische) een setje Ernie Ball 2229 Hyper Slinky opliggen.

Ja, fretboard is een onbewerkte Rosewood en volgens Gemini, maar ook wat ik op YouTube vond, moeten die wel degelijk onderhouden worden (bvb Lemon Oil). Dunlop 01 was volgens Gemini niet nodig omdat dat om te reinigen is, maar gezien het instrument nog maar zo weinig bespeeld was, was dat niet echt nodig. Ziet er nu alleszins een stuk beter uit dan voordien.

Yep, andere snaren is andere spanning en dus bijna zeker truss rod bijstellen. Volgens Gemini ging dat niet nodig zijn bij mijn Strat (omdat die standaard al met 09's komen). Maar uiteindelijk toch eens de kromming gecheckt (capo op fret 1, vinger op laatste fret en dan rond fret 8 eens action checken) en was toch duidelijk dat ik de truss rod moest aanspannen.
Met die akoestische gaat dat zeker nodig zijn, daar is de kromming momenteel perfect, maar als ik van 12s naar 10s ga gaan, gaan we zeker negatieve relief (of hoe dat ook noemt: bolle nek) krijgen.

Ik denk niet dat Fender/Servco Pacific hun slag volledig (of helemaal niet) zullen thuishalen, ik zie niet gebeuren dat fabrikanten hun instrumenten gaan terugroepen om vervolgens te vernietigen. Ik denk dat Suhr, PRS, Thomann, Yamaha,... een stevig juridisch weerwerk gaan bieden.

Lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk. Die uitspraak in Duitsland is welliswaar een precedent, maar het gaat daar over een specifieke spotgoedkope Chinese namaak. Dat ze nu direct alle andere brands aanschrijven is wel tenenkrullend. Om te beginnen vragen ze het onmogelijke, maar het zijn ook niet meer dan dreigementen zonder enige juridische waarde. Het is pas als ze die effectief ook voor de rechtbank slepen, dat we gaan zien hoe sterk ze staan.

Dat gezegd zijnde heb ik het al altijd zeer raar gevonden hoe sommige merken gitaren op de markt konden brengen die gewoon visueel exacte copies waren van de Fender originelen. Het gaat echt niet puur over stijl imiteren, maar gewoon regelrechte klonen, met dezelfde pickguard, trem-bar, pick-up posities, knoppen-posities, 5-switch positie, enz... Da's alsof Audi, BMW, etc ineens een sportwagen op de markt zouden brengen die er identiek uitziet als een Porsche 911.

Wat natuurlijk wel tegen Fender spreekt is dat ze zo lang gewacht hebben om actie te ondernemen. Hoe lang bestaan die Strat klonen al niet, 30 jaar ?

Wat natuurlijk wel tegen Fender spreekt is dat ze zo lang gewacht hebben om actie te ondernemen. Hoe lang bestaan die Strat klonen al niet, 30 jaar ?
In dit verhaal heb ik vaak verwijzingen gezien naar een zaak uit 2009, een samenvatting door AI:

Overview of the 2009 Fender Lawsuit​

In 2009, Fender Musical Instruments Corporation faced a significant legal setback when it attempted to trademark the body shapes of its iconic Stratocaster and Telecaster guitars in the United States. This move was part of a broader effort to protect its designs from imitation.

Court Ruling​

The court ruled against Fender, stating that the shapes of the Stratocaster and Telecaster had become so widely used that they were considered generic. This ruling indicated that these designs could not be granted trademark protection due to their commonality in the market.

Implications of the Ruling​

• Generic Status: The court determined that the Stratocaster and Telecaster shapes were depicted as generic electric guitars, which undermined Fender's claim to exclusive rights.
  • Previous Rejections: Fender's attempts to secure trademark protection for these shapes had been rejected in other regions prior to the 2009 ruling, indicating a consistent legal challenge to their claims.

Conclusion​

The 2009 lawsuit marked a pivotal moment for Fender, highlighting the challenges faced by companies in protecting iconic designs that have become part of the broader cultural landscape. This ruling has had lasting implications for the guitar industry, influencing how manufacturers approach design and branding.
Ook 2009 lijkt me echter vrij laat in de geschiedenis van de stratocaster. Leo Fender bracht deze reeds op de markt in 1954.
Het bestaan van strat clonen/mods gaat al terug tot de jaren '70 (Michael Hampton/Eddie Van Halen/Ritchie Blackmore/...).

Ik vind het wel nog een hemelsbreed verschil tussen ‘same body shape’ en gewoon heel het design copieren. Toon mij een Silver Sky zonder headstock en ik geloof dat het een strat is.

Ik vind het wel nog een hemelsbreed verschil tussen ‘same body shape’ en gewoon heel het design copieren. Toon mij een Silver Sky zonder headstock en ik geloof dat het een strat is.
Op de headstock heeft Fender wel een trademark gekregen, van wikipedia:
Fender secured a trademark on the shape of the headstock of the Stratocaster in 1991, but was denied a trademark on the body shape in a Trademark Trial and Appeal Board decision in 2009 that also included a similar denial for the Fender Precision Bass; a judge noted that the body shape "is so common that it is depicted as a generic electric guitar […] in the 1987 edition of Random House Dictionary of the English Language".

Gek genoeg vind ik het wel boeiend om bij te leren over de verschillen tussen copyright/trademark/ip/... dankzij deze zaak.
Voor de rest is het hele verhaal onbegrijpelijk voor mij (alleen al de overlap tussen DE/EU en US rechtspraak en welke motivatie/doelen Fender heeft), maar ik heb tenminste iets bijgeleerd :biglaugh:

Ik vind het hoe dan ook een vreemde zaak en zie niet goed in wat de investeringsfirma achter Fender nu precies hoopt te bereiken (buiten het standaard 'meer geld' antwoord).
Dat.

Da's Amerikaanse Private Equity: inkopen, uitwringen, dumpen. Een reden waarom er een paar miljoen merken zijn die S & T-type gitaren maken is omdat ze zaken maken die Fender of vertikt om zelf te doen (bvb slagplaatloos met exclusieve houtsoorten), maar vooral: er is een publiek dat zoekt naar betere gitaren voor een doorgaans een lagere prijs, dus er is een markt voor. Prijs/kwaliteit is Fender al jàren echt bedroevend², en net zoals Gibson teren ze van de naam op de kop, want de naam alleen al verkoopt. Er zijn 2 manieren om daar tegenin te gaan. Zelf betere producten maken (maar dat kost geld), of de concurrentie elimineren (en dan de prijzen nòg eens verhogen vanuit een monopolypositie). De grootste vijand van Fender is PRS, met de Silver Sky. John Mayer was eerst een Fender-artiest, maar wilde graag een "verbeterde Stratocaster". Fender weigerde, maar PRS had er wel oren naar om een 3-pickup double-cut te maken. En die was vanaf dag 1 een enorme bestseller. Maar Suhr, Schecter, Charvel,... allemaal juist van hetzelfde.

Om een idee te geven van de meedogenloosheid van de PE achter Fender. Fender heeft G&L gekocht. Alleen maar voor de naam "Leo Fender". Ze hebben àl de rest (de merknaam, de voorraad, afgewerkte instrumenten, hout, onderdelen, plannen, archieven,...) gewoon in een container gedumpt en naar het stort gebracht³. Zelfs [Leo's bureau/labo](https://photos1.blogger.com/x/blogger/4292/3468/1600/307236/glleooffice.jpg), waar hij tot zijn laatste dag gewerkt heeft, en een beetje als een schrijn van de meest invloedrijke uitvinder op het gebied van muziek in de 20e eeuw bewaard bleef: zonder boe of ba naar het stort.

Fender is ook geen Fender meer sinds defacto 3/1/1965, toen Leo het verkocht heeft aan CBS. Een cooperatie die ook winstmaximalisatie nastreefde, ten koste van kwaliteit, met de beruchte CBS-era instrumenten tot gevolg (zeker vanaf begin jaren '70). Fender was defacto dood toen het begin jaren '80 door Dan Smith & co overgekocht werd van CBS. Zij kwamen van Yamaha, en toen ze de bestaande Fender-stock gingen aftoetsen aan de kwaliteitseisen die ze bij Yamaha gebruikten, hadden ze een afkeuringspercentage van bijna 70%, met soms totaal onbespeelbare instrumenten waar de halzen schuin in zaten, bruggen op verkeerde plaats stonden,...

Nu, ik geef ze weinig kans van slagen buiten Europa, en zelfs binnen Europa heb ik mijn twijfels, omdat het vonnis van Dusseldorf een preliminair vonnis is (tegen een Chinese producent die 1-1 kopies maakt), waarna Fender een totale overreach heeft gedaan en naar iedereen cease & desists heeft gestuurd met totaal absurde eisen. Net zoals Gibson een paar jaar geleden geprobeerd heeft om de vorm van de Les Paul terug te claimen, en wandelen is gestuurd omdat ze hun copyright niet actief verdedigd hebben, zal dit bij Fender exact hetzelfde zijn. Speelt nog eens extra in hun nadeel: ze hebben actief samengewerkt met Tokai, iets wat Gibson nooit gedaan heeft. Het enige "legacy-merk" waarvan ik weet dat ze als pitbulls op hun intellectual property zitten is Rickenbacker. Die gaan achter alles wat ook maar enigzins van ver lijkt op de "cresting wave" bodyvorm (4000, 400 & 600 reeks), of vormen uit de 300 reeks. Daarom dat je amper kopies of zelfs "inspired by" van dat merk ziet.

Nu, ze gaan zich hier zwaar aan mispakt hebben, en de reputatieschade is enorm. Er zijn veel mensen die Fender vanaf nu compleet gaan laten links liggen. Zelfs met Fender-licensed onderdelen, die exact dezelfde vormen & maten hebben als het origineel, kun je zelf veel betere gitaren (laten) assembleren in de specs die je zelf écht wil. Ik zie ze niet direct over de kop gaan, maar ik zie wel gebeuren dat het bedrijf vrij binnenkort verkocht gaat worden.

(² paar lichtpuntjes waren de Fender American Vintage reeks van 2012 tot 2015, en de Fender Classic (Player) van begin jaren '2000. Zeker de Baja Telecaster heeft een zéér goede reputatie)
(³ er zijn mensen gaan dumpsterdiven, en die hebben zakken vol hardware, hout, onderdelen, pickups,... kunnen redden).

Laatst bewerkt:
Komt alleszins allemaal uiterst onsympathiek over van Fender.

Sta net op het punt om een stratocaster te kopen en twijfel of ik wel nog voor een Fender zou gaan. Silver Sky PRS?
Speel nu ongeveer 2j gitaar op een 2ehands 50s Telecaster Vintera I getipt door Mr.Fingers, waarvoor dank.

Ben nu aan het twijfelen tussen Fender Stratocaster Vintera III Late 60s in Olympic White of Fender Stratocaster Vintera III Early 60s in Seafoam Green. Of nog doorsparen en wachten op de nieuwe Fender American Pro III serie? Geraak er niet aan uit. Help.

Terug
Bovenaan