De Gitaarthread

Hier toch ook eens mijn huidige collectie delen:
Foto is wel al van een tijdje terug want de gitaar linksboven (ibanez s521) heb ik ondertussen verkocht.
De andere 4 heb ik wel nog

- Mayones setius 7 custom
- Caparison dellinger prominence
- Ormsby Hype GTR 7
- Skervesen Raptor custom 5 year anniversary special edition

Mijn Kemper profiler heb ik ondertussen ook verkocht en speel nog enkel via NeuralDSP op mijn pc

6X9iBsO.jpeg
Jij bent duidelijk een country en bluegrass speler!

Iemand hier toevallig ooit gitaarles genomen bij Stef Paglia?
Ik wil me gaan verdiepen in de blues en ga op zoek naar een goede leraar. Stef is toch wel één van de grootste blues gitaristen van ons land dus lijkt me op het eerste zicht een goede keuze.

Iemand hier toevallig ooit gitaarles genomen bij Stef Paglia?
Ik wil me gaan verdiepen in de blues en ga op zoek naar een goede leraar. Stef is toch wel één van de grootste blues gitaristen van ons land dus lijkt me op het eerste zicht een goede keuze.
Ik heb eens naar zijn prijzen gekeken en vind het toch wel aan de dure kant. Niet abnormaal of overdreven voor privé lessen, maar toch vrij duur.
Voor de prijs van zijn duurste pakket kan je een volledig schooljaar les krijgen aan een academie (instrument, combo en een keuzevak).

Het hangt er ook een beetje vanaf waar je nu al staat qua kennis (ik weet dat je ervaring hebt ;)). Als je al jaren speelt kan ik me inbeelden dat dit misschien wel een oplossing is om je op korte tijd te verdiepen in een genre. Als complete (gitaar)beginner zou ik zo'n pakket niet aanraden, 3, 5 of 10 lessen zijn dan nog veel te weinig.

Wat biedt hij meer dan een leraar aan een academie of ander type school/cursus?

Laatst bewerkt:
Ik heb eens naar zijn prijzen gekeken en vind het toch wel aan de dure kant. Niet abnormaal of overdreven voor privé lessen, maar toch vrij duur.
Voor de prijs van zijn duurste pakket kan je een volledig schooljaar les krijgen aan een academie (instrument, combo en een keuzevak).

Het hangt er ook een beetje vanaf waar je nu al staat qua kennis (ik weet dat je ervaring hebt ;)). Als je al jaren speelt kan ik me inbeelden dat dit misschien wel een oplossing is om je op korte tijd te verdiepen in een genre. Als complete (gitaar)beginner zou ik zo'n pakket niet aanraden, 3, 5 of 10 lessen zijn dan nog veel te weinig.

Wat biedt hij meer dan een leraar aan een academie of ander type school/cursus?
Ik speel intussen meer dan 25 jaar gitaar. En in de beginjaren heb ik wel ergens tussen 1,5 jaar en 2 jaar gitaarles genomen bij ook een privé leraar. En sindsdien ben ik verder op mijn eigen blijven proberen bij te leren. En in een bandje beginnen spelen.

En zo ben ik langzaam nog wel wat gegroeid. Maar niet zo hard als ik had gekund als ik me echt toegelegd had op het verbeteren van mijn skills en kennis, in plaats van nummers naspelen en noodelen.

Maar nu ben ik gestart met een nieuw bluesbandje. Met goede muzikanten die al jaren meedraaien in dat milieu. En ik voel dat ik me om mee te kunnen wel even ga moeten onderdompelen in een blues bad. Vandaar mijn vraag en mijn idee om eventueel bij Stef aan te kloppen.

Wat ik dus hoop dat hij meer kan bieden dan een muziekschool is dat hij echt op mijn maat zou gaan werken. Snel te peilen waar ik vandaag sta en me te begeleiden om snel dingen aan te leren die me een beter blues gitarist maken.

Laatst bewerkt:
Ik speel intussen meer dan 25 jaar gitaar. En in de beginjaren heb ik wel ergens tussen 1,5 jaar en 2 jaar gitaarles genomen bij ook een privé leraar. En sindsdien ben ik verder op mijn eigen blijven proberen bij te leren. En in een bandje beginnen spelen.

En zo ben ik langzaam nog wel wat gegroeid. Maar niet zo hard als ik had gekund als ik me echt toegelegd had op het verbeteren van mijn skills en kennis, in plaats van nummers naspelen en noodelen.

Maar nu ben ik gestart met een nieuw bluesbandje. Met goede muzikanten die al jaren meedraaien in dat milieu. En ik voel dat ik me om mee te kunnen wel even ga moeten onderdompelen in een blues bad. Vandaar mijn vraag en mijn idee om eventueel bij Stef aan te kloppen.

Wat ik dus hoop dat hij meer kan bieden dan een muziekschool is dat hij echt op mijn maat zou gaan werken. Snel te peilen waar ik vandaag sta en me te begeleiden om snel dingen aan te leren die me een beter blues gitarist maken.
Dan begrijp ik inderdaad waarom ge waarschijnlijk geen tijd wil verliezen in een academie.

Ik denk wel dat ge uzelf al op de beste leerschool hebt getrakteerd met die nieuwe band :biglaugh:
Uit nieuwsgierigheid, welke soort blues spelen jullie? De ruwe delta blues of meer smooth chicago blues achtige dingen?

Dan begrijp ik inderdaad waarom ge waarschijnlijk geen tijd wil verliezen in een academie.

Ik denk wel dat ge uzelf al op de beste leerschool hebt getrakteerd met die nieuwe band :biglaugh:
Uit nieuwsgierigheid, welke soort blues spelen jullie? De ruwe delta blues of meer smooth chicago blues achtige dingen?
Ja, ik zeg blues, maar juister is denk ik om te spreken van blues rock. Dus niet echt één bepaalde stijl (delta, chicago, texas,...) van old school blues. Maar wat modernere zaken die ook niet noodzakelijk binnen de standaard 12 bar blues vallen.

De bedoeling is om te starten met wat covers om nadien richting eigen nummers te gaan. We hebben een zangeres dus de meeste covers zullen dan ook zijn van vrouwelijke artiesten. Namen als Danielle Nicole, Deborah Coleman, Shemekia Copeland, Susan Tedeschi, ... Buiten die laatste waren ze mij tot voor kort allen onbekend. Susan Tedeschi kende ik wel al van de geweldige Tedeschi-Trucks band.

Als je van een Americana melting pot houdt met blues, soul, country,... in de mix is dit een dik kwartier genieten:

Als je van een Americana melting pot houdt met blues, soul, country,... in de mix is dit een dik kwartier genieten:
Per toeval heb ik met 'mijn' groep (combo aan de academie) het tweede nummer van die set (don't know what it means) gecovered enkele jaren geleden. Heel tof nummer om over te riffen.

Wij coveren ook allerlei blues/soul/funk gerelateerde nummers. Er wordt wel niet speciaal naar mannelijk/vrouwelijk repertoire gezocht, onze zangeressen zingen alles. En sinds dit jaar hebben we er een zanger bij.

Per toeval heb ik met 'mijn' groep (combo aan de academie) het tweede nummer van die set (don't know what it means) gecovered enkele jaren geleden. Heel tof nummer om over te riffen.

Wij coveren ook allerlei blues/soul/funk gerelateerde nummers. Er wordt wel niet speciaal naar mannelijk/vrouwelijk repertoire gezocht, onze zangeressen zingen alles. En sinds dit jaar hebben we er een zanger bij.
Ah cool, heel nice! En beperkt zich dat tot binnen de academie muren of treden jullie ook wel eens op?

Ah cool, heel nice! En beperkt zich dat tot binnen de academie muren of treden jullie ook wel eens op?
We hadden ooit plannen om buiten de academie op te treden, maar we vonden geen drummer helaas.
Het is altijd een leerkracht die drumt voor ons, maar die hebben ook hun eigen projecten natuurlijk.

Wel jammer want voor de rest hebben we een heel mooie line-up:
- 2 zangeressen
- 1 zanger
- 2 gitaar
- tenor sax
- piano
- bas
(en tot vorig jaar ook nog een alt sax/mondharmonica)

We hadden ooit plannen om buiten de academie op te treden, maar we vonden geen drummer helaas.
Het is altijd een leerkracht die drumt voor ons, maar die hebben ook hun eigen projecten natuurlijk.

Wel jammer want voor de rest hebben we een heel mooie line-up:
- 2 zangeressen
- 1 zanger
- 2 gitaar
- tenor sax
- piano
- bas
(en tot vorig jaar ook nog een alt sax/mondharmonica)
Dat is inderdaad een heel leuke samenstelling. Ik zou zeggen, kom allemaal bij ons bandje meespelen :D

Ik heb een EPIPHONE Inspired By Gibson 1961 Les Paul SG Standard (https://www.gibson.com/en-eu/products/epiphone-sg-standard-60s-vintage-cherry)
Leuk speelgoed maar zou graag de tuners eventueel vervangen door locking tuners. Op mijn andere Epiphone zitten Grovers en daar ben ik wel zeer tevreden van

Echter vind ik niet meteen iets wat lijkt te passen op de bestaande gaten, maar terwijl ook dezelfde vintage uitstraling heeft (of ik moet de "tjoepekes" proberen overzetten)

Iemand tips?

Ik weet niet of het ook onder Americana valt, maar ik ben de laatste tijd weer aan 't crushen op het geluid van JJ Cale.
Dit vind ik een toffe live versie van call me the breeze (ik heb de CD dan ook onlangs gekocht):

En natuurlijk after midnight niet te vergeten :D

Laatst bewerkt:
Blijkbaar heeft Fender in Duitsland een rechtzaak gewonnen in verband met de vorm van de stratocaster.
Mogelijk heeft dit gevolgen voor alle merken die clones maken.

Laatst bewerkt:
Het moet weer net lukken dat Trogly een review van dit exacte model online heeft gezet enkele dagen geleden:

Veel succes met het onderdrukken (of juist niet? :biglaugh:) van G.A.S.

Ik heb trouwens onlangs zelf toegegeven aan G.A.S./een 'yolo moment':

19_MainWholeBody_14.png

De Vola Guitars OZ RV MC superstrat (Daphne Blue). Specs en betere reclamefoto's in de link.

Dit is in feite een hypocriete aankoop in die zin dat ik felle voorstander ben van instrumenten eerst te proberen en liefst lokaal in een Belgische winkel. Dus... koop ik online een gitaar van een Japans merk dat geen distributie doet via winkels :oi22:
Zoals reeds gezegd, combinatie van G.A.S. en een atypische (voor mij) 'yolo'.
Ter compensatie ga ik wel enkele andere instrumenten verkopen (een LP clone en een andere strat).

Ik heb het instrument nu al enkele weken ingespeeld (de levering was heel snel, minder dan een week) en ben tevreden van deze aankoop.
Het sluit goed aan bij het soort muziek dat ik het vaakst speel (allerlei low gain/clean pop/rock/blues...).

Laatst bewerkt:
Ook beginnen zoeken naar gitaar nummer 2 hier. Aangezien ik linkshandig ben is dat wel iets meer een uitdaging.

Eerst een Epiphone Les Paul getest. Op zich wel leuk maar ik miste precies nog iets had nog niet het gevoel dat dat het was. Dan maar gevraagd om Yamaha Revstar te laten overkomen. Gezien de leverproblemen bij Yamaha nog even geduld hebben wel

Leuk speelgoed maar zou graag de tuners eventueel vervangen door locking tuners. Op mijn andere Epiphone zitten Grovers en daar ben ik wel zeer tevreden van

Echter vind ik niet meteen iets wat lijkt te passen op de bestaande gaten, maar terwijl ook dezelfde vintage uitstraling heeft (of ik moet de "tjoepekes" proberen overzetten)

Iemand tips?

De keuzemogelijkheden worden best nauw, omdat je beperkt bent tot press-in bushings (8mm diameter), ipv de screw-in bushings (10mm diameter).

EDIT, on a sidenote: Fender komt binnenkort uit met de Vintera III series (vintage-spec instrumenten, made in mexico, ~1500€). Het doorplaatsen van de directeur van Fender Japan heeft direct gevolgen: kekke kleurtjes, meer accurate specs (een Bass VI met een mute en brede brug, da's sinds 1975 niet meer gemaakt). Ik denk dat dat mij hier weer geld gaat kosten (eerst maar eens verdergaan met de kaalslag in de bestaande collectie omdat mijn '66 P quasi alles vernedert)

Vandaag EINDELIJK, na net geen 7 jaar wachten (stond op de wachtlijst sinds 25 mei 2019) mijn Analogman King of Tone pedaal kunnen bestellen.
Ik ben benieuwd… Na zo lang op iets te moeten wachten kan dat toch eigenlijk alleen maar tegenvallen??? 😆

Terug
Bovenaan