Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Dus ik voelde me toch wel een behoorlijke noob.

Iedereen wil als Architects en Gojira klinken. Perfect afgemixt, precies studio kwaliteit op een podium, horen enkel nog click track in hun oren... Kun je evengoed playbackshow doen.Afgelopen weekend heb ik met mijn coverband gespeeld op een event, samen met 3 andere rock coverbands.
Het was een concept waarbij we met 4 bands elkaar om de 5-tal nummers afwisselden.
Een 10-tal jaren geleden heb ik dit nog eens gedaan. Toen stond het podium vol met versterkers van de 4 bands. Kabels overal, pedalboards, enfin de hele santenboetiek.
Tot mijn verbazing bleken we nu de enige band te zijn die nog effectief versterkers op het podium had staan! En die van mij is intussen ook een 20 watter in plaats van de 100 watter van 10 jaar geleden. Al de rest was dus digitaal. Weliswaar nog pedalboards, of ja, hoe moet je die ruimteschepen noemen die de digitale mik aansturen. Maar geen enkele kabel lag er nog op het podium, behalve de mijne (ik werk met een 4 kabel methode). En achter ons was het (behoorlijk grote) podium dus leeg, buiten onze eigen versterkers. Bovendien was ik van de hele avond de enige die zonder inears speelde, er lag dus 1 monitor, die voor mijDus ik voelde me toch wel een behoorlijke noob.
Maar als ik dan in de zaal naar de andere bands ging luisteren, hoe klonk dat?: kut, gewoon echt kut. Plastiek, leeg, géén gevoel van hohooo die amp spat dadelijk uit elkaar!!! Er was maar één gitarist die er een behoorlijk goed geluid uithaalde, en dat was de enige professionele muzikant op het podium. Maar zelfs dan had hij denk toch nog een stuk beter geklonken met een tube amp achter zich. Ik weet dat ik hiermee als een ongeloofelijke boomer klinkt, maar het heeft allemaal nog weinig met rock te maken in mijn oren.
Ik zie de voordelen wel hoor, het geluid FOH is veel makkelijker onder de decibelnorm te houden. En je kan de gitaargeluiden studioperfect simuleren (want ik dan weer een nadeel vind maar goed). Maar het klinkt gewoon niet zoals ik het wil.
Maar het publiek lijkt het geen zak uit te maken. Dus ik zit nu wat in dubio.
Enfin, of toch niet, want als ik in mijn eigen band druk zou beginnen te voelen om ook naar digitaal over te stappen dan houdt het op. Dan begin ik een ouderwetse blues band. Als ik nog andere tube amp sleurende medeboomers vind tenminste
Hoe kijken de anderen hier aan tegen de digitale revolutie in de gitaarwereld?
Ik geloof trouwens dat dit een zoveelste golf is, net als dat plots alles synths moesten zijn in de 80s (zelfs drums!). Binnen enkele jaren gaat het net weer hip zijn om op échte amps te spelen tussen al dat digitale. Gewoon verder doen dus met wat je zelf graag hebt!
Een aantal namen die je noemt zijn zeker geen fervente modeller gebruikers hoor.Zou het niet tussen de oren zitten?
Bands zoals Metallica, Megadeth, Slipknot, U2, John Mayer,... gebruiken een Quad Cortex of een axe fx. Dus slecht zal het wel niet zijn? Ik ben benieuwd of je het verschil zou merken? Want nu wist je dat je de enige was die effectief via een versterker speelde?
Ikzelf speel ook enkel nog via plugins en prijs/kwaliteit krijg je imo veel bang for your buck.
Het enige nadeel is dat je misschien weer achter je computer zit.![]()

Tel daar bij het onpraktische qua sleurwerk en mijn ongenuanceerd oor op, en daarom zijn buizenversterkers niet aan mij besteed. Dit is echter alleen mijn situatie/keuze, ik kan mij prima inbeelden dat het voor andere (betere) muzikanten zeker een voorkeur heeft en dat jullie er fantastische dingen mee doen 
Ik weet het niet. Ik heb Slash eens in de AB gezien met The Conspirators, en die sound was fenomenaal. Ik zag hem een paar jaar later op Werchter Classic met GnR en de gitaarsound klonk blek, bijna synthetisch. Ik heb geen idee wat hij live gebruikt, maar er was een enorm verschil in geluid. Kan ook aan de setting (indoor/outdoor) en de P.A. liggen, maar ik vond het frappant hoe een gitarist in 2 verschillende bands zo anders klonk.Zou het niet tussen de oren zitten?
Bands zoals Metallica, Megadeth, Slipknot, U2, John Mayer,... gebruiken een Quad Cortex of een axe fx. Dus slecht zal het wel niet zijn? Ik ben benieuwd of je het verschil zou merken? Want nu wist je dat je de enige was die effectief via een versterker speelde?
Ikzelf speel ook enkel nog via plugins en prijs/kwaliteit krijg je imo veel bang for your buck.
Het enige nadeel is dat je misschien weer achter je computer zit.![]()
Voor alle duidelijkheid, ik had het uitsluitend over een live setting. Als het over studiowerk gaat zal het inderdaad veel moeilijker zijn om het verschil op te merken.ik heb onlangs een video gezien van iemand die blindfolded enkele versterkers moest beoordelen en die heeft toen de enige tube amp er wel uitgehaald, dus ik denk dat sommige mensen die er echt veel mee bezig zijn het verschil er wel zullen uithalen. Maar het grotendeel van de mensen niet he. Ik denk dat een deel van de mensen ook geen verschil zou horen tussen een strat of een tele of de verschillende pickups zelf. Dat is echt wel voor mensen die er mee bezig zijn.
Allez, een groot deel van de mensen heeft thuis ook maar een beginner tot mediocre audio systeem of luisteren muziek via een goedkope koptelefoon of zo'n boomy bluetooth speakertje. Die gaan waarschijnlijk ook gewoon blij zijn dat ze de groep live zien (en dat het luid is) en niets merken van de (subtiele) geluidskwaliteit. Niet iedereen is een audiofiel.
Persoonlijk denk ik ook niet dat ik het verschil zou horen.

Als er nu 1 gitarist was die altijd in dienst van het nummer speelde, dan was hij het. En altijd zeer smakelijk!
Hoe vermijden jullie die stress bij het opnemen? Ik kan echt dingen perfect spelen maar moment dat ik mijn opname start en de gsm voor de versterker leg lukt er niks meer

Thanks, nog niet aan gedacht. Hier neem ik meerdere keren op. Eens ik dan een ok eerste versie heb gaat het bij de tweede wel vlotter gewoon omdat er al een alternatief isDat probleem ken ik. De beste oplossing is denk ik om die gsm gewoon op de opname plaats te leggen, ook al doe je geen opnames. Dan gaat dat wel voorbij![]()