De Gitaarthread

Ik heb het altijd grappig gevonden hoe Thomann en Musicstore elkaar zo spiegelen.

Voor de zaken waarvoor ik hoofdzakelijk snuister (pedalen, snaren, kabels) zie ik quasi geen prijsverschillen, zelfs als één van de twee een virtuele promo sticker plakt dan volgt de andere direct. Alleen vorig jaar kreeg ik in de Black Friday periode een korting van 30 euro op een pedaaltje bij Thomann, en dat werd niet gevolgd bij Musicstore.

Wat mij wel opviel onlangs is dat voor bv. Behringer pedalen Thomann een lange wachttijd heeft voor sommige modellen, terwijl deze direct in stock zijn bij Musicstore. Ik was op zoek naar een budget fuzz om een beetje te experimenteren, en de SF300 van Behringer wordt daarbij nogal stevig gehyped. De prijs bij beide winkels is hetzelfde, maar bij Thomann is het 10-13 weken wachten.

Laatst bewerkt:
Enkele maanden ver in het leren gitaar spelen.
Al veel gevloekt, maar heb vooral het trage leerproces leren appreciëren en omarmen.

Moeilijkste tot nu toe vond ik het snel leren wisselen van akkoorden, het F barré akkoord en het deftige leren benden. Maar het spiergeheugen begint zijn werk te doen. Zie wel evolutie, ook al gaat het traag naar mijn gevoel.

Nummers dat ik heb leren spelen: Johny Cash - Hurt, RHCP - Californication, Iggy Pop - Passenger, Creedence Clearwater Revival- Have You Ever Seen The Rain etc.

Ik hoop dat er een dag komt dat ik enkele riffs van Tom Misch kan naspelen. :coolbrows:

Laatst bewerkt:
Zie wel evolutie, ook al gaat het traag naar mijn gevoel.
Een feel-good tip: wanneer je een nieuw liedje oppikt, neem af en toe jezelf op met je gsm. Na enkele weken zul je zeker een groot verschil horen tussen de eerste dag dat je begon en de vooruitgang die je in de tussentijd maakte. Je maakt meer vorderingen dan je denkt :)

Enkele maanden ver in het leren gitaar spelen.
Al veel gevloekt, maar heb vooral het trage leerproces leren appreciëren en omarmen.

Moeilijkste tot nu toe vond ik het snel leren wisselen van akkoorden, het F barré akkoord en het deftige leren benden. Maar het spiergeheugen begint zijn werk te doen. Zie wel evolutie, ook al gaat het traag naar mijn gevoel.

Nummers dat ik heb leren spelen: Johny Cash - Hurt, RHCP - Californication, Iggy Pop - Passenger, Creedence Clearwater Revival- Have You Ever Seen The Rain etc.

Ik hoop dat er een dag komt dat ik enkele riffs van Tom Misch kan naspelen. :coolbrows:

Via lessen of een app? 2 tal jaar terug akoestisch beginnen leren spelen via een app. Iedere dag minstens een uur en ik vond toch dat ik snel vordering maakte. Nu wel ergens op een muur gebotst tijdens het leren en nu spijtig genoeg enkel nog sporadisch dat ik iets doe en ik leer ook niks meer bij. Al vaak gedacht om die app nog eens in gang te steken maar 30 euro per maand is wel duur. Al de akkoorden die ik heb geleerd zitten er nu wel goed in. Kan ze zo spelen als ik ze al maanden niet heb vastgenomen. Wisselen van akkoorden is wel nog iets anders dan.

Via lessen of een app? 2 tal jaar terug akoestisch beginnen leren spelen via een app. Iedere dag minstens een uur en ik vond toch dat ik snel vordering maakte. Nu wel ergens op een muur gebotst tijdens het leren en nu spijtig genoeg enkel nog sporadisch dat ik iets doe en ik leer ook niks meer bij. Al vaak gedacht om die app nog eens in gang te steken maar 30 euro per maand is wel duur. Al de akkoorden die ik heb geleerd zitten er nu wel goed in. Kan ze zo spelen als ik ze al maanden niet heb vastgenomen. Wisselen van akkoorden is wel nog iets anders dan.
Volg momenteel privéles, om iets of wat een deftige basis te hebben en ook gemotiveerd te blijven.
Want in het verleden had ik al een poging gedaan om gitaar te leren spelen, maar zonder les te volgen en heb toen helaas niet doorgezet.

Die leraar heeft nu toch ook al heel wat zaken kunnen corrigeren dat ik mezelf verkeerd had aangeleerd.
Maar het is inderdaad ook een duur lolletje. Maar vind het zeer goeie investering.

Ben terug iets meer aant spelen.

Op de momenten dat ik wat heviger wil spelen oefen ik Ride The Lightning van Metallica. Op iets rustigere momenten of als mijn pols moe wordt ga ik voor I am the Highway van Audioslave. Nog nooit 2 nummers door elkaar geleerd dus benieuwd wat het geeft

Eindelijk eens mij tegoei aan gezet om den deze noot voor noot in de vingers te krijgen. Allezja: vinger, want diene zot speelde alles in met zijn wijsvinger. Amai mijn radijzen.

"Mooie 4/4 maat dat je daar hebt, ik ga daar in evenwaardige zestienden en tweeëndertigsten over spelen, waarbij ik soms voor, op, na of volledig tussen de beat zit. Ohja, ik ben poepeloere zat, en men moet mij op de studiovloer leggen want ik kan niet meer rechtop blijven zitten."

Eindelijk eens mij tegoei aan gezet om den deze noot voor noot in de vingers te krijgen. Allezja: vinger, want diene zot speelde alles in met zijn wijsvinger. Amai mijn radijzen.

"Mooie 4/4 maat dat je daar hebt, ik ga daar in evenwaardige zestienden en tweeëndertigsten over spelen, waarbij ik soms voor, op, na of volledig tussen de beat zit. Ohja, ik ben poepeloere zat, en men moet mij op de studiovloer leggen want ik kan niet meer rechtop blijven zitten."

Heb je het per toeval over James Jamerson (aka 'The Hook')? :D
Dat verhaal van de dronken opnamesessie is legendarisch denk ik.

Voor de rest beschrijf je perfect mijn gedachten wanneer ik oefen op funky ritmes, dat blijft voor mij heel moeilijk.
Ik begin te begrijpen waarom mijn vorige en huidige gitaarleraar zeggen dat ik in feite teveel nadenk en niet elke noot/strum precies moet willen 'leggen'. Maar ja, hoe maak ik die klik?

Veel succes met dit nummer, keep groovin' zou ik zeggen (al dan niet in beschonken toestand :biglaugh: ).

Laatst bewerkt:

Ik zie de 32sten wel niet?

Niet op de partituur, maar ze zitten er wel in. Een typisch dingetje van Jamerson was dat hij regelmatig “rakes” gebruikte, waarbij hij zijn plukvinger over de snaren trok als hij twee of drie snaren moest zakken. Soms gedempte noten, maar evenzeer open snaren.

Intensief aan het spelen voor de moment en mij volledig op Blackened van Metallica gestort. Zalig om te spelen en sinds ik ermee bezig ben merk ik dat ik ook bij andere nummers van hun minder snel last aan mijn pols krijg en sneller kan spelen. Geniaal ook hoe die riffs eigenlijk qua akkoorden niet zo moeilijk zijn maar toch door de snelheid wel wat precisie vereisen.

Zijn er ook metalliefhebbers hier? Ikzelf speel al lang electrische gitaar, ik heb niet echt veel structuur
en ben wat meer op men eigen. toch doet inspiratie veel en ben bezig aan wat korte nummers die ik
ooit wel eens hier neerpost. Maar hebben jullie deze band al gehoord Car Bomb. Dit is een nieuw nummer
Blindsides

Zijn er ook metalliefhebbers hier? Ikzelf speel al lang electrische gitaar, ik heb niet echt veel structuur
en ben wat meer op men eigen.

Yup, ben al 1.5 aan bezig aan de Metal Rhythm Volume 1 van Troy Stetina. Geweldige cursus als je van metal en hadrock houdt! Beetje 'dated', gezien de boeken in de late 80's geschreven zijn, maar nog steeds relevant.

Yup, ben al 1.5 aan bezig aan de Metal Rhythm Volume 1 van Troy Stetina. Geweldige cursus als je van metal en hadrock houdt! Beetje 'dated', gezien de boeken in de late 80's geschreven zijn, maar nog steeds relevant.

Interessant .. ga dit zeker eens checken nu ik binnenkort op pensioen ga. Heb ik tijd genoeg om
me bezig te houden met muziek, en de buren gaan dan toch werken :biglaugh: Nou ja luid kan'je hier toch niet spelen
maar voor mij is het genoeg volume en ik ben het gewoon.
Bij het opnemen waarbij sessies nogal eens lang duren gebruik ik een hoofrelefoon.

Ik ben maar een halve metalguy en hou ervan om verschillende genres als Rock, Eatheral, Ambience e.a dingen tussenin harde stukken te spelen.

De late 80s :clap: Ik ben van 1965, heb heel wat muziek meegemaakt nu.
Bedankt voor de Tip !!!

Terug
Bovenaan