De Gitaarthread

19 jaar heb ik gewacht tot Fender uitkwam met een 1966-1967 model Jazzmaster (ik speel 19 jaar gitaar). En in 2023 was het zover. De kroon op het werk, de gitaar die het voor mij allemaal gestart heeft. En het is heerlijk!


sp4FkHG.jpeg
 
19 jaar heb ik gewacht tot Fender uitkwam met een 1966-1967 model Jazzmaster (ik speel 19 jaar gitaar). En in 2023 was het zover. De kroon op het werk, de gitaar die het voor mij allemaal gestart heeft. En het is heerlijk!


sp4FkHG.jpeg
prachtig! sunburst blijft toch echt de knapste kleur voor zulke gitaren.
heb zelf zijn shortscale broertje, De jaguar, ligt me net iets beter in de hand.
Wel "maar" een mexicaan uit de vintera serie, geupgrade met een staytrem brug
 
Ik heb nog een tijd aan het loeren geweest naar de OTM-versie van die gitaar (ik zou er dan wel direct een mintgreen slagplaat op gedaan hebben). Een Jaguar is ZO gaudy en over the top met dat chroom dat dat in zo'n fancy kleurtje "moet" zijn van mij, met matching headstock.

Op mijn vorige Jazzmaster had ik een staytrem-brug (en stommelings heb ik die gewoon laten zitten toen ik de gitaar verkocht), da's toch een fraai stuk metaal! De vorige eigenaar van deze had de brugzadels vastgezet met loctite, en gelukkig zoemt deze nu ook niet. Ik speel zelf met 0.011's, dus het is niet dat ik de snaren uit de brug kan slaan.
 
ik heb daar nog op gevloekt dat ik die versie niet gekocht heb, ik had toen ik deze kocht geen idee van het bestaan van de ocean turquoise uitvoering, die matching headstock makes me cream my jeans. Ik had de originele brug ook vast gezet met locktite, maar zelfs met 012's er op bleeft dat ding nu en dan rammelen. de staytrem maakt de gitaar voor nu nagenoeg perfect, zelfs het pau ferro fredboard ziet er na een olie beurt best deftig uit.
 
Dat rammelen kan ook de tremolo-arm zijn in de klemkoppeling van de plaat. De truuk is om die arm even in een bankvijs te steken, en eens met een hamer zijdelings tegen de onderkant van de tremarm te meppen, zodat er een kleine kromming in zit. Zo blijft die steviger zitten in de klemkoppeling, en rammelt die niet.
 
't muziekgeld was eigenlijk op voor deze maand (of jaar for that matter), maar ik had nog een cabinetje nodig voor mijn kerstcadeau. Stond er eentje op tweedehands, dus toch maar opgehaald. Klinkt allemaal supergoed voor bas (uiteraard, 't is er voor gemaakt), maar verbazingwekkend is het ook echt een zeer goede kleine gitaarstack. Natuurlijk een erg droog geluid, maar in tegenstelling tot andere bascombo's of stacks klinkt het hoegenaamd niet dozing of alsof er een deken op ligt. De onboard drive is ook boven verwachting goed. Niet schitterend, maar wel bvb beter dan die van een Fender HotRod Deluxe. Denk als je er een paar pedaaltjes voor gooit dat je een meer dan adequate gitaar-setup hebt.

TgkoLiH.jpeg
 
Is echt een dijk van een gitaar ook. Speelt supervlot (met 0.011 snaren dan wel), die blockinlays maakt het direct heel wat meer fancy. Ze zijn nu echt hopeloos uitverkocht in Europa. Met een beetje geluk kun je de Lake Placid Blue versie nog vinden, die zou met een witte slagplaat toch ook niet te versmaden zijn!

Die VMOD pickups zijn de slechtste nog niet, maar wel redelijk hoge output en wat scherp van klank. Nu zag ik dat Fender een J-Mascis pickupset heeft uitgebracht, dewelke eigenlijk een underwound PV65 pickup is met AlNiCo2 magneten ipv 5, wat een warmere & dynamischere klank geeft. Voer voor na te denken!
 
Is dit hetzelfde model als die van u?
 
Cosmetisch wel, maar ik heb deze:


Japan-exclusive model voor 2023, maar er zijn er een handvol als dealer-exclusives naar Europa gekomen. Fender Japan heeft echt een veel groter aanbod dan de rest van de wereld, zowel qua modellen, afwerkingen, kleuren,…
 
Epiphone "Inspired by Gibson" 1963 Firebird... Vooral de prijs is inspired by... 1900€, en voor dat geld heb je niet eens een palissander toets, maar laurel.


Epiphone-1963-Firebird-V-ER.jpg
 
Ik vind de prijzen van Gibson en Epiphone gewoon absurd geworden. Je hebt inderdaad niet eens de juiste houtsoorten of pick-up's meer.
Die nieuwe double-neck SG van Jimmy Page kost ook alweer +50k :oink:
 
Vorig weekend Fade to black van Metallica afgewerkt inclusief de solos dus nu eens aan iets nieuw beginnnen. Kan eigenlijk nog maar weinig van Led Zep spelen en laatste tijd luister ik er terug meer naar dus ik ga voor 'Babe I'm gonna leave you'
 
Eigenlijk zowat in stukjes doorheen de jaren. Rhytm stukken gingen vrij vlot en eerste solo ook die tweede was wel echt een uitdaging. Daar toch wel paar maand lang bijna dagelijks mee bezig geweest
Dat is best nog lang, maar te begrijpen voor zo'n nummer. Ik werk nog steeds aan Hallowed be thy name van Maiden, Rhythm(smith) heb ik voor 90% onder de knie. De solo moet ik nog eens los van alles nemen.

Naast nummers werk ik ook nog aan Lead vol 1 en Rhythm vol 1 van Troy Stetina. Zeker aan te raden lesmateriaal als je op korte termijn meer vooruitgang wilt maken. Gewoonweg fantastisch materiaal, gericht op metal en hardrock technieken :love:
 
Volgende maand zou de Tom Delonge Starcaster uitkomen (1300-1500eur MII). Ik ben serieus aan het twijfelen om eentje aan te schaffen. Maar misschien best eerst de reviews afwachten :) .

image-51.png
 
Terug
Bovenaan