De frituur

Befferke met vakantie in Galicië

In het roemruchte universum van zelfbedieningsrestaurants, waar de mens zich doorgaans gedraagt als een beschaafd wezen met een bord en een vork, wandelt één figuur rond als een mythische legende: Befferke.
Befferke — een naam die klinkt als een licht briesje, maar inslaat als een culinaire orkaan.
De automatische schuifdeuren zuchten al bij voorbaat. Een lichte tocht. Een trilling in de koffiekopjes.
Befferke is gearriveerd. Het personeel wisselt blikken uit. Iemand fluistert: “Is hij het?” Een ander knikt zwijgend en draait alvast extra bakken chorizo bij.
Het buffet van het hotel ergens in Noord-Galicië, de scrambled eggs dampen zachtjes, onwetend van hun lot.

Hij bekijkt het buffet zoals een generaal een slagveld inspecteert. Zijn ogen scannen. Zijn hersenen rekenen. Zijn maag… maakt plannen.
Waar normale stervelingen beginnen met een koffie en misschien een slaatje, pakt Befferke meteen een bord. Groot. Nee — het grootste bord. Hij draait zich om… en pakt er nog één. "Voor de efficiëntie" gromt hij

Met de vastberadenheid van een ontdekkingsreiziger die een nieuw continent gaat leegplukken, grijpt Befferke wat hij kan.
Waar anderen twijfelen tussen Paella of spareribs, kent Befferke geen innerlijk conflict. Hij neemt alles. Paella naast stukken vleeslapjes, spareribs, chorizo, chocoladetaart, frieten tegen een verdwaalde brownie gedrukt, en ergens daartussen tonnen rijst met zeevruchten.
De mensen kijken.
O, hoe ze kijken.
Een vrouw met een quinoa-salade verstijft halverwege een hap. Een man met een klein kommetje soep fluistert tegen zijn partner:
“Dat… dat kan toch niet gezond zijn?”
Waarop zijn partner antwoordt:
“Dat is geen mens meer. Dat is een missie.”
Maar Befferke voelt hun blikken niet. Of beter gezegd: hij voelt ze wel, maar interpreteert ze als applaus.
Elke trip naar het buffet is een epische terugkeer. Zijn bord is geen bord meer, maar een topografische kaart van voedsel. Bergen puree, rivieren saus, mysterieuze eilanden waarvan niemand exact weet wat ze voorstellen.
Kinderen staren hem aan alsof hij een levende draak is. Eén jongetje durft zelfs te vragen:
“Meneer… heeft u nog plek?”
Befferke kijkt hem aan, glimlacht wijs en zegt:
“dit is waarom niemand je naam zal herinneren kleine janet”. Al wenend droop de kleine af, Beffere couldn't care less.
Ondertussen begint het buffet tekenen van uitputting te vertonen. De chocolademousse is verdwenen. De loempia’s zijn gereduceerd tot herinneringen. Een kok zit stilletjes in een hoek en vraagt zich af waar het fout ging in zijn leven.
En toch… ondanks de vieze blikken, het gefluister, het lichte paniekgevoel bij het personeel… straalt Befferke.
Want hij weet iets wat de rest niet begrijpt:
Het is geen schaamte.
Het is geen gulzigheid.
Het is toewijding.
En terwijl hij zijn zevende ronde inzet en iemand zachtjes “onmogelijk…” mompelt, heft Befferke zijn vork als een kampioen die zijn trofee viert. "Voilà comment on mange à Bruxelles, bande kluutzakken" !
De wereld mag oordelen.
Maar Befferke…fret.
Met dit stuk proza in het achterhoofd mij daarnet eens goed laten gaan in de frituur. Enfin, het is te zeggen, op de website van de frituur om online te bestellen.

Ge moet weten dat ik over twee weken een weekske met vakantie ga, en ik zou tegen dan graag nog een kilo of twee willen afvallen. Zodoende heb ik vanmiddag amper iets gegeten, opdat ik bij het avondmaal wat ruimte zou hebben om iets meer naar binnen te spelen.

Ik dacht, gezien mijn dieetambities, het bij een klein pak met Toscaanse saus (te delen met de vrouw des huizes) en drie vlezekes (kippenboutjes, mammoet special, berenpoot, níét te delen met de vrouw des huizes) te houden. Bij het thuiskomen en openen van de pakken, bleek echter dat ik eerder nog een roulette en een loempia in mijn winkelkar had gelegd, die ik bij het bestellen totaal over het hoofd had gezien. Vijf vlezekes, dus. Een record.

Nu, achteraf gezien ging dit veel gemakkelijker binnen dan verwacht en heb ik er nog een paar overgebleven kippenboutjes van onze zoon bij kunnen steken... Ik mag dus voorzichtig zeggen dat het diëten vandaag geen overweldigend succes is geweest.

Gisteren nog eens in de frituur beland om daar frieten te steken.
Ik had goesting dus toch voor een grote ipv een middel gegaan (30 cent meer dusja...).
Normaal heb ik dan genoeg aan 1 snack, en moet ik de frieten echt erin duwen.
Maar ik had goesting dus een mexicano plus frikandel special gepakt.
Tot mijn verbazing heb ik alles tot het kleinste knabbeltje vlotjes nr binnen geschoven. Zonder een al te vol maagske want het bier erna kwam ook goed binnen. Zo hoort het.

Ik zit met een existentiële crisis... ik zou zowaar eens een nieuw sausje willen proberen. Wat raden jullie aan? Ik had mijn oog eens laten vallen op happy saus?? Met wat kan je dat vergelijken of welke smaaktoetsen heeft dat sausje?

Ik zit met een existentiële crisis... ik zou zowaar eens een nieuw sausje willen proberen. Wat raden jullie aan? Ik had mijn oog eens laten vallen op happy saus?? Met wat kan je dat vergelijken of welke smaaktoetsen heeft dat sausje?

Is vergelijkbaar met Joppie imho.

Brazil, Tartaar van het huis, Pepersaus

Brazil nog nooit geprobeerd (don't shoot me), wat moet ik me daar bij voorstellen?

Pepersaus is hit or miss vind ik. Is er een merk dat je kan aanraden?

Brazil is een wat zoetere saus
Het is mijn favoriete saus

En ja met pepersaus bedoel ik de warme zoals je ook stoofvleesaus kan krijgen. Maar die heeft niet elke frituur

Is met currykruiden en ananas dus joppie-achtig maar veel zoeter. Ik vind het maar niks eigenlijk.

Brazil zou ik zelf nooit op frieten nemen, is voor mij wel ideaal om meer smaak te krijgen in een wrap of zoiets, of bij groenten - ander topic dus :biglaugh:

@Houdini : Sommige mensen zweren ook bij samourai op hun frieten, door het pikante is dat minder zwaar dan bv. mayonaise.

Laatst bewerkt:
idd Brazil is mijn nr1 voor op vlees. heerlijke saus.

ik dacht ontwikkeld met het WK 2014 in Brazilië.... voor op de frieten, toen met de rode duivels gekte. (dit terzijde)

Het was zo'n dag. Wat pinten op en dan geen zin meer om te koken.

1774466185628.png

Ik pak meestal potje koude curry en potje tomagrec.

Al ben ik die laatste wel wat beu gegeten dus wordt dikwijls mammoetsaus of andalouse.

Sauce algérienne in combinatie met Harissa (Noord-Afrikaanse chili pasta, stevig pittig) vergezeld door VIER—nee, VIJF vuurvreters. Jalapeño’s zo scherp dat zelfs de duivel zei: “Rustig, maat.”
Ik at.
Ik lachte.
Ik voelde mijn goor bakkes niet meer maar voelde mij toch onaantastbaar.
Een fout.
Binnen de kortste keren begon mijn maag een drumsolo te spelen alsof hij auditie deed voor Metallica. Mijn ingewanden begonnen te draaien als een wasmachine op stand “hellevuur”. Mijn ziel verliet even mijn lichaam om te gaan klagen bij de klantenservice van het universum.
En toen…
DE OPENBARING.
Met de snelheid van een opstijgende raket sprintte ik naar het toilet, waar ik een gebeurtenis meemaakte die wetenschappers later zouden beschrijven als “biologisch onverantwoord”. Het porselein huilde. De muren fluisterden. De buren overwogen te verhuizen.
Ik heb daar dingen gezien, kameraden. Dingen. Bref, alles naar de kloten gescheten zodanig hard dat er vant water int potteke niks meer te zien was.

IK. HEB. ER. GEEN. SPIJT. VAN.

Ik heb enkele jaren geleden in de frituur eens gevraagd om wat samples van enkele sauzen te mogen proeven, gezien ik de traditionele ook wat beu was.

Op die manier 'Texan' leren kennen. Verbazingwekkend lekker. Lijkt wat op andalouse.

Nu versta ik waarom er altijd zo'n rij staat in Sint-anna, blijkbaar komen ze dus van heel Merelbeke en omstreken naar hier om mijn frieten op te eten. Blijf eens in jullie eigen dorp :S :S :S
Hela da's voor mij de dichtste frituur dus ik mag. Da's 2-3 min rijden voor mij.

OT: gisteren naar Flandrien geweest in Zingem. Awel, TOP. Ze hadden veel keuze dus ik dacht dat hert gene vetten ging zijn maar ik was heel aangenaam verrast.
Ik heb wafelfrieten gegeten en die waren echt lekker. De gewone frieten kan ik niet goed beoordelen. Ik heb de overschot van ne kameraad opgegeten maar die waren dus niet vers meer. Ze waren mij een beetje hard maar wel lekker.
Zelfgemaakte mayonaise ook lekker, stoverijsaus mega lekker. Ze hadden ook veel snacks, ook enkele die ik nog niet gegeten had.
Al bij al een dikke aanrader. Hier kom ik nog eens.

Presentatie zal controversieel zijn denk ik, maar het mocht voor mij de pret niet bederven.

Terug
Bovenaan