Dat het contact controversieel was, blijkt onder meer uit een mail uit 2011. Mette-Marit laat aan Epstein weten dat ze hem opzocht op Google en dat ze het ermee eens is “dat het er niet zo goed uitzag”. Epstein werd namelijk in 2008 al veroordeeld tot 18 maanden cel voor het uitlokken van betaalde seks met een 14-jarig meisje. Toch blijft de kroonprinses zeker tot 2014 mailen met de zedendelinquent.
Op een gegeven moment komt zoonlief Marius Borg Høiby (29), toen een tiener van 15 jaar oud, aan bod in de berichten die vaak vol spel- en grammaticafouten staan. “Is het ongepast dat een moeder een foto van twee naakte vrouwen die een surfplank dragen suggereert als schermafbeelding voor mijn 15-jarige zoon?”, stuurt de kroonprinses in 2012. “Laat hen kiezen. De mama moet zich erbuiten houden”, antwoordt Epstein. Een gevoelige zaak, zeker nu de mails opduiken slechts dagen voor Høiby dinsdag voor de rechter verschijnt. Hij moet zich in Oslo verantwoorden voor 38 aanklachten, waaronder verkrachtingen van meerdere vrouwen.
Ook was het thema ‘vreemdgaan’ geen taboe voor de twee. “Parijs is goed voor overspel”, zegt Mette-Marit eind 2012 tegen Epstein. “Scandinaviërs zijn betere echtgenotes. Maar opnieuw, wie ben ik om daarover te oordelen?” Epstein lijkt het ermee eens te zijn: “Parijs is interessant. Maar ik verkies Scandinaviërs.” Door de jaren heen stuurt zij hem af en toe ook een liefkozend bericht. “Je bent echt een schat” en “Je prikkelt mijn hersenen”, zegt ze in 2012. “Wanneer kom je me nog eens opzoeken? Ik mis mijn gekke vriend”, klinkt het in 2013. Dat de twee regelmatig probeerden om elkaar fysiek te zien, blijkt ook uit de afspraken in Epsteins online kalender. Zo stond er weleens een ontbijt met de prinses ingepland of stelden zijn assistenten hem voor dat hij samen met de kroonprinses kon shoppen bij Prada. Ook vroeg een assistent aan Mette-Marit om haar vluchtdetails door te sturen, zodat Epsteins chauffeur haar op de luchthaven kon ophalen. In januari 2013 zou ze vier dagen in zijn huis in Palm Beach (Florida) gelogeerd hebben. “Mette en ik hebben net in het park gewandeld”, stuurde Epstein in 2012 zelf nog naar een van zijn contacten.