Geen idee waarom “rechts is anders in de VS” relevant zou zijn? Dat heeft exact niks te maken met wat
@Wilcao zei. Is gewoon een non-argument dat er tussen gefietst wordt.
Omdat het argument was “zelfs mijn rechtse en extreemrechtse kennissen moeten niks weten van Trump”.
Wat ook niet zo gigantisch vreemd is omdat Amerika een iets andere realiteit en problematiek kent dan Europa en bij uitbreiding België en Nederland. Je kan dus perfect rechts zijn in de Belgische en Nederlandse realiteit en tegelijk ook gewoon geen voorstander zijn van Trump.
Wat betreft "de balans opmaken"... komaan. Alsof we nog geen idee hebben van zijn impact. Doen alsof we geen idee hebben wat zijn impact is, terwijl er letterlijk al een hele waslijst aan cijfers, rapporten en beleid ligt van z’n eerste termijn. Zelfs de paar positieve dingen (zoals jobgroei pre-covid) waren gewoon een voortzetting van een bestaande trend van Obama.
En het gaat niet over “heeft hij één positief punt?”. De vraag is: is die man geschikt en stabiel genoeg om president te zijn? En op dat vlak is het bewijs echt extreem eenzijdig. Het hele “ja hij is een mafketel… maar…” is puur rationaliseren.
Dat van die positieve punten was niet bedoeld om hem op te hemelen, noch hem enigszins goed te praten.
Ik maak mij oprecht zorgen dat een groot deel van de negatieve zaken gaan ondersneeuwen door die paar goeie dingen.
Dat we nu wel veel roepen en doen, maar dat op het einde van de rit daar mogelijks veel van gaat ondersneeuwen.
Daar was het vooral op bedoeld.
TLDR: Trump II is basically Trump I op fast forward en zonder remmen. En dat is niet “gevoel”, dat is gewoon wat de data en het beleid laten zien.
En dat was ook gewoon in de lijn der verwachting?
Waarom zou het ineens anders zijn? Waarom zou die man het anders gaan aanpakken?
Mensen zijn in grote getallen om hem gaan stemmen net met die voorkennis van wat ze gingen krijgen, al denk ik dat niemand deze versnelling had zien aankomen. En zijn er waarschijnlijk veel stemmers die zich serieus bekocht voelen.
Zelfs de blinde VB of Wilders stemmers (ik werk in NL, daarmee Wilders) zijn niet te overtuigen dat Trump een goede president is. Of toch veel minder dan in zijn eerste presidentschap.
En je schrikt daarvan? Want dit kan je natuurlijk op 2 manieren lezen.
Als het vooroordeel is dat VB en PVV stemmers wappies zijn die Trump steunen, dan is dat wel wat laag bij de grond.
Misschien gek voor zij die het benijd maar je kan een vrij rechtse overtuiging hebben en kritisch durven denken over progressieve thema’s, en toch nog realiteitzin hebben en Intellectueel enig niveau hebben.
En dus inzien dat Trump een joke is.
Trouwens anti-migratie, LGBT en woke is extreem. Je hebt daar mensen met een kritische houding over, die verschillende gradaties daarin kennen.
Het wil niet zeggen dat iemand die kritisch is voor migratie en woke, ook ineens maar de extreme standpunten van Trump onderschrijft. Ook daar heb je nuance in wat maakt dat niet iedereen dus akkoord is met wat hij zegt.
Het is vaak te simpel om mensen die zich rechts op het spectrum bevinden af te doen als simpele of zelfs domme mensen.
Langs beide kanten van het spectrum vind je zulke mensen. En langs beide kanten kunnen en richten ze ook schade aan.
Alleen zal het volledig ondersneeuwen door zijn idiote beslissingen en daar kunnen we heel deze Epstein-affaire ook onder gooien. Of hij nu erin staat of niet. Hij heeft het zichzelf toch behoorlijk moeilijk gemaakt.
Ik hoop dat het effectief zo zal zijn.
Al vrees ik allen dat het eerder omgedraaid zal zijn. Die enkele goeie zaken die de vele slechte gaan doen ondersneeuwen.
Deze Epstein-affaire kan echt nog alle kanten uit, hij zou het zomaar nog eens in zijn voordeel kunnen draaien. De wereld is dan echt omzeep, maar het is zeker niet ondenkbaar gek genoeg.