De Epstein files: Trumps vermeende betrokkenheid

Laten we heel eerlijk zijn, het is zeker dat er smeuïge dingen in de Epstein files staan over Trump (blijkbaar was dat de business van Epstein ...). Dus wel benieuwd hoe Trump ermee om zal gaan.
Daar twijfel ik ook niet aan. Er is toch al een mail vrijgegeven waarin staat dat Trump blijkbaar uren lang alleen was met een meisje in het huis van Epstein.
Ik zeg niet dat er iets is gebeurd maar het is wel opvallend.
Zeker nadat hij luid stond te roepen dat de hele zaak een hoax was.

Zou zijn U-turn te maken hebben met het debakel rond Marjorie Taylor Greene? Rangen sluiten, alles maximaal downplayen en de aandacht eindelijk ergens anders leggen?

Al een paar keer gelezen dat Bondi nu gaat zeggen dat ze niet vrijgegeven mogen worden omdat ze opnieuw deel zijn van een lopend onderzoek (Clinton), waarna Trump weer gaat zeggen van ja sorry ik was ook voor vrijgave maar t mag blijkbaar niet.

Ik begrijp dat sommige dit excuus zouden geloven, maar in principe gaat hem dat toch maar meer incompetent doen lijken? Hij is de president en zij is de Attorney general. Haar rol: The Attorney General represents the United States in legal matters generally and gives advice and opinions to the President and to the heads of the executive departments of the Government when so requested. https://www.justice.gov/ag
Allez, die zouden over zo'n belangrijke zaken dus moeten samenzitten en overleggen. Dus als hij roept: vrijgeven en zij zegt dan publiekelijk 'kan niet' dan tonen ze maar weer gewoon hoe belachelijk slecht ze zijn in hun job en Trump totaal niet weet wat er nu wel en niet mag.

Ik begrijp dat sommige dit excuus zouden geloven, maar in principe gaat hem dat toch maar meer incompetent doen lijken? Hij is de president en zij is de Attorney general. Haar rol: The Attorney General represents the United States in legal matters generally and gives advice and opinions to the President and to the heads of the executive departments of the Government when so requested. https://www.justice.gov/ag
Allez, die zouden over zo'n belangrijke zaken dus moeten samenzitten en overleggen. Dus als hij roept: vrijgeven en zij zegt dan publiekelijk 'kan niet' dan tonen ze maar weer gewoon hoe belachelijk slecht ze zijn in hun job en Trump totaal niet weet wat er nu wel en niet mag.
Nee, dat zit toch een beetje anders. Hoewel Trump de baas is van de uitvoerende macht en alle ministers en DO's daaroonder vallen, is de DOJ op dat vlak wel apart. De AG is aangesteld door Trump en het is een duidelijke politiek ambt met Trump als directe "baas". Maar na het appointen, hoort het wel te blijven bij overleg. Alle inhoudelijke beslissingen zijn zonder inmenging van de president en kan de president ook niet zomaar terugdraaien. Leunen op het onderzoek is nog maar een paar keer gebeurd en telkens uitermate twijfelachtig. Er zijn mechanismes om de onafhankelijkheid te vrijwaren, en als het daar scheef loopt, spreek je van 'inmenging' niet van 'hun rol uitvoeren'.

Het zou net goed zijn als Trump iets anders zou willen dan de AG doet. De enkele keren dat we echter weten van die inmenging, is niet heel toevallig bij Trump en bij Nixon. De twee meest corrupte presidenten die de VS ooit gehad heeft.

Als het nu nog niet duidelijk is voor iemand dat momenteel onbekwaamheid troef is in het witte huis, dan gaat dit niet plots de doorslag geven natuurlijk.
En dan nog, beter voor hem om even incompetent over te komen dan dat de inhoud van de Epstein files vrijgegeven wordt. Of hij nu kinderen verkracht heeft, of er van op de hoogte was, of enkel een blowjob kreeg/gaf aan Clinton, ... Eender wat het is, het is toch wel enorm duidelijk dat er iets in staat waar T. schrik van heeft.

Nee, dat zit toch een beetje anders. Hoewel Trump de baas is van de uitvoerende macht en alle ministers en DO's daaroonder vallen, is de DOJ op dat vlak wel apart. De AG is aangesteld door Trump en het is een duidelijke politiek ambt met Trump als directe "baas". Maar na het appointen, hoort het wel te blijven bij overleg. Alle inhoudelijke beslissingen zijn zonder inmenging van de president en kan de president ook niet zomaar terugdraaien. Leunen op het onderzoek is nog maar een paar keer gebeurd en telkens uitermate twijfelachtig. Er zijn mechanismes om de onafhankelijkheid te vrijwaren, en als het daar scheef loopt, spreek je van 'inmenging' niet van 'hun rol uitvoeren'.

Het zou net goed zijn als Trump iets anders zou willen dan de AG doet. De enkele keren dat we echter weten van die inmenging, is niet heel toevallig bij Trump en bij Nixon. De twee meest corrupte presidenten die de VS ooit gehad heeft.
ja, maar toch 'overleg', dus hij zou toch op de hoogte moeten zijn of het mag of niet? Of mag ze hem daar niet over informeren?

Als Trump zegt van alles maar los te laten, dan zal hij wel al garanties gehad hebben dat hij nergens expliciet vermeld wordt bij de ergste dingen.

Ik vind het eigenlijk wel heel raar om die tweespalt te maken tussen MAGA en Trump. Trump = MAGA.
MAGA is voor mij de Trump-kiezer die ook uit z'n hand eet en bv Truth Social etc volgt. MAGA zijn de mensen die juichen als Trump zaken post als dat de EU "die ontworpen is om de VS in zak te zetten" een tarief van 50% krijgt. Tegelijk hebben ze dan geen enkele weet van hoeveel uitzonderingen er nadien gemaakt worden op die 50%, want dat krijgen ze niet te horen. Alhoewel je idd kan zeggen dat het Trump is die MAGA verenigt, is Trump voor mij geen synoniem van MAGA, ik zie MAGA als het collectief van de meest loyale kiezers van Trump.

In die loyaliteit zie ik dus wel barsten ontstaan mochten er echt gore details over Trump lekken in die files. Rusland-affaire was voor velen te complex en te-ver-van-mijn-bed om eigenlijk echt goed te vatten en de risico's ervan in te zien, maar "Trump heeft aan een meisje gezeten" - zoiets gaan ze wel nog snappen. Beweer ik dan dat ze allemaal Trump gaan laten vallen? Nee, Tommeke Boonen zat ook eens aan een minderjarige (heel andere context, maar minderjarig=minderjarig) en daar knipten velen hier toen ook snel een oogje voor toe, want het was Tommeke en goh ja die jongen (27-jarige man toen) had zoveel stress, die mocht dat wel eens he. Maar er zullen wel barsten ontstaan in de loyaliteit.

FWIW, zijn U-turn heeft hoogstwaarschijnlijk alles te maken met het feit dat hij Bondi de opdracht heeft gegeven een onderzoek te openen naar de link tussen Epstein en oa. Bill Clinton, Larry Summers en Reid Hoffman. Zolang dat onderzoek aan de gang is, kunnen de files niet worden vrijgegeven.

Ik zie het in mijn omgeving ook. Waar je bij zijn eerste presidentschap nog mensen had die hem een goede president vinden, heb je nu werkelijk niemand meer. Iedereen, in mijn omgeving dan, vindt hem een absolute mafketel. En dan heb ik vrij veel rechts-denkende mensen in mijn omgeving. Met mijn collega's erbij zelfs extreem rechts en op het randje van complotdenkers en zelfs die mensen vinden het absurd dat zo iemand president is. Zegt al veel.

Is het ook niet zo dat rechts en links afhankelijk is van in welke context je leeft.
Het rechts in Amerika kan je echt niet 1op1 naar europe, laat staan België projecteren.
De man is een mafketel, dat staat buiten discussie.
Maar we zullen echt wel de balans op het einde van zijn termijn moeten opmaken. En iets zegt me dat het niet allemaal negatief zal zijn.

Maar we zullen echt wel de balans op het einde van zijn termijn moeten opmaken. En iets zegt me dat het niet allemaal negatief zal zijn.
Geen idee waarom “rechts is anders in de VS” relevant zou zijn? Dat heeft exact niks te maken met wat @Wilcao zei. Is gewoon een non-argument dat er tussen gefietst wordt.

Wat betreft "de balans opmaken"... komaan. Alsof we nog geen idee hebben van zijn impact. Doen alsof we geen idee hebben wat zijn impact is, terwijl er letterlijk al een hele waslijst aan cijfers, rapporten en beleid ligt van z’n eerste termijn. Zelfs de paar positieve dingen (zoals jobgroei pre-covid) waren gewoon een voortzetting van een bestaande trend van Obama.

En het gaat niet over “heeft hij één positief punt?”. De vraag is: is die man geschikt en stabiel genoeg om president te zijn? En op dat vlak is het bewijs echt extreem eenzijdig. Het hele “ja hij is een mafketel… maar…” is puur rationaliseren.

Zelfs nu, as we speak, tijdens zijn 2de termijn kunnen we een balans opmaken. Policy swings, aanval op checks & balances, buitenland beleid dat alle kanten uitvliegt, economisch beleid dat amper coherent is, extremer retorieken dan Trump I en het feit dat hij de regering gebruikt als loyaliteit als criterium, niet competentie.

TLDR: Trump II is basically Trump I op fast forward en zonder remmen. En dat is niet “gevoel”, dat is gewoon wat de data en het beleid laten zien.

Is het ook niet zo dat rechts en links afhankelijk is van in welke context je leeft.
Het rechts in Amerika kan je echt niet 1op1 naar europe, laat staan België projecteren.
Ik zie niet direct in waarom rechts in Europa anders moet zijn dan in Amerika, maar goed. Laat ons zeggen dat ik nog wel kan begrijpen dat je als Amerikaan op Trump stemt, omdat de keuze gewoon zeer beperkt is. Als Europeaan moet je toch ergens een slag van de molen hebben gehad denk ik dan. En dat is wat ik wil zeggen. Zelfs de blinde VB of Wilders stemmers (ik werk in NL, daarmee Wilders) zijn niet te overtuigen dat Trump een goede president is. Of toch veel minder dan in zijn eerste presidentschap.

Uiteraard gaat niet alles negatief zijn, dat lijkt me logisch. Zelfs een Hitler heeft positieve dingen gedaan. Daarmee wil ik Hitler niet met Trump vergelijken voor de duidelijkheid. Maar hoe extreem ook, er zal altijd wel iets positiefs zijn. Dat zal voor Trump niet anders zijn. Alleen zal het volledig ondersneeuwen door zijn idiote beslissingen en daar kunnen we heel deze Epstein-affaire ook onder gooien. Of hij nu erin staat of niet. Hij heeft het zichzelf toch behoorlijk moeilijk gemaakt.

Ik zie het in mijn omgeving ook. Waar je bij zijn eerste presidentschap nog mensen had die hem een goede president vinden, heb je nu werkelijk niemand meer. Iedereen, in mijn omgeving dan, vindt hem een absolute mafketel. En dan heb ik vrij veel rechts-denkende mensen in mijn omgeving. Met mijn collega's erbij zelfs extreem rechts en op het randje van complotdenkers en zelfs die mensen vinden het absurd dat zo iemand president is. Zegt al veel.

Vreemd, als er nu één ding is waar politieke extremisten slecht in zijn, is hun ongelijk toegeven of van mening veranderen.

Mijn vrouw is nog altijd pro-Trump. Ze volgt de Amerikaanse media en realiteit al sinds zijn inauguratie niet meer, maar ze gelooft niet veel van die slechte dingen die over hem verteld worden, dat zijn lastercampagne's denkt ze. Voor haar telt enkel dat hij anti-abortus, anti-migratie, anti-LGBT, en anti-woke is. En voor de rest, boeit het haar niet. Corrupt? Ze stelen allemaal. Domme dingen zeggen? Fake news knip en plakwerk. Wetten niet naleven? 't Zijn slechte wetten van de liberalen. Rechtspraak niet respecteren? Hoeft niet want het zijn woke/linkse rechters die anti-VS zijn en gewoon Trump een hak willen zetten.
En zo is dat met de ganse Poolse (extreem-) conservatieve zijde, die zijn er nog altijd rotsvast van overtuigd dat ze aan Trump een betere vriend hebben dan aan Duitsland of de EU.

Vreemd, als er nu één ding is waar politieke extremisten slecht in zijn, is hun ongelijk toegeven of van mening veranderen.

Mijn vrouw is nog altijd pro-Trump. Ze volgt de Amerikaanse media en realiteit al sinds zijn inauguratie niet meer, maar ze gelooft niet veel van die slechte dingen die over hem verteld worden, dat zijn lastercampagne's denkt ze. Voor haar telt enkel dat hij anti-abortus, anti-migratie, anti-LGBT, en anti-woke is. En voor de rest, boeit het haar niet. Corrupt? Ze stelen allemaal. Domme dingen zeggen? Fake news knip en plakwerk. Wetten niet naleven? 't Zijn slechte wetten van de liberalen. Rechtspraak niet respecteren? Hoeft niet want het zijn woke/linkse rechters die anti-VS zijn en gewoon Trump een hak willen zetten.
En zo is dat met de ganse Poolse (extreem-) conservatieve zijde, die zijn er nog altijd rotsvast van overtuigd dat ze aan Trump een betere vriend hebben dan aan Duitsland of de EU.
Ze zijn nochtans meestal ook anti-migratie, LGBT en woke. Eigenlijk tegen alles wat door hun "strot wordt geduwd", maar vaak zijn ze gewoon enorm emotioneel. In eigen land zullen ze niet snel veranderen van mening, maar voor een ander land is dat dat makkelijker. En de Epstein-files zijn sowieso iets wat gevoelig ligt vanwege rijke mensen die alles kunnen permitteren en ermee wegkomen. Die afkeer tegen de elite is ook vaak een rode draad bij dat soort stemmers. Nu Trump er mogelijks bij betrokken is, helpt hem natuurlijk niet.

Ik denk dat er een grote kans is dat hij het einde van zijn termijn niet haalt. Als de midterms tegenvallen (en die kans wordt gewoon groter en groter) en Democraten halen een meerderheid in House en Senate, ligt impeachemetn opnieuw op tafel. En met wat er de voorbije zes maanden gepasseerd is, ligt daar enorm veel munitie voor te grabbel.

En dan heb ik het nog niet gehad over zijn fysieke en mentale achteruitgang. Ook op dat vlak houdt hij het volgens mij geen drie jaar meer vol. Het is tegenwoordig al veel als er nog drie coherente volzinnen na elkaar uit komen.

Geen idee waarom “rechts is anders in de VS” relevant zou zijn? Dat heeft exact niks te maken met wat @Wilcao zei. Is gewoon een non-argument dat er tussen gefietst wordt.

Omdat het argument was “zelfs mijn rechtse en extreemrechtse kennissen moeten niks weten van Trump”.
Wat ook niet zo gigantisch vreemd is omdat Amerika een iets andere realiteit en problematiek kent dan Europa en bij uitbreiding België en Nederland. Je kan dus perfect rechts zijn in de Belgische en Nederlandse realiteit en tegelijk ook gewoon geen voorstander zijn van Trump.

Wat betreft "de balans opmaken"... komaan. Alsof we nog geen idee hebben van zijn impact. Doen alsof we geen idee hebben wat zijn impact is, terwijl er letterlijk al een hele waslijst aan cijfers, rapporten en beleid ligt van z’n eerste termijn. Zelfs de paar positieve dingen (zoals jobgroei pre-covid) waren gewoon een voortzetting van een bestaande trend van Obama.

En het gaat niet over “heeft hij één positief punt?”. De vraag is: is die man geschikt en stabiel genoeg om president te zijn? En op dat vlak is het bewijs echt extreem eenzijdig. Het hele “ja hij is een mafketel… maar…” is puur rationaliseren.

Dat van die positieve punten was niet bedoeld om hem op te hemelen, noch hem enigszins goed te praten.
Ik maak mij oprecht zorgen dat een groot deel van de negatieve zaken gaan ondersneeuwen door die paar goeie dingen.
Dat we nu wel veel roepen en doen, maar dat op het einde van de rit daar mogelijks veel van gaat ondersneeuwen.
Daar was het vooral op bedoeld.

TLDR: Trump II is basically Trump I op fast forward en zonder remmen. En dat is niet “gevoel”, dat is gewoon wat de data en het beleid laten zien.

En dat was ook gewoon in de lijn der verwachting?
Waarom zou het ineens anders zijn? Waarom zou die man het anders gaan aanpakken?
Mensen zijn in grote getallen om hem gaan stemmen net met die voorkennis van wat ze gingen krijgen, al denk ik dat niemand deze versnelling had zien aankomen. En zijn er waarschijnlijk veel stemmers die zich serieus bekocht voelen.

Zelfs de blinde VB of Wilders stemmers (ik werk in NL, daarmee Wilders) zijn niet te overtuigen dat Trump een goede president is. Of toch veel minder dan in zijn eerste presidentschap.

En je schrikt daarvan? Want dit kan je natuurlijk op 2 manieren lezen.
Als het vooroordeel is dat VB en PVV stemmers wappies zijn die Trump steunen, dan is dat wel wat laag bij de grond.
Misschien gek voor zij die het benijd maar je kan een vrij rechtse overtuiging hebben en kritisch durven denken over progressieve thema’s, en toch nog realiteitzin hebben en Intellectueel enig niveau hebben.
En dus inzien dat Trump een joke is.

Trouwens anti-migratie, LGBT en woke is extreem. Je hebt daar mensen met een kritische houding over, die verschillende gradaties daarin kennen.
Het wil niet zeggen dat iemand die kritisch is voor migratie en woke, ook ineens maar de extreme standpunten van Trump onderschrijft. Ook daar heb je nuance in wat maakt dat niet iedereen dus akkoord is met wat hij zegt.

Het is vaak te simpel om mensen die zich rechts op het spectrum bevinden af te doen als simpele of zelfs domme mensen.
Langs beide kanten van het spectrum vind je zulke mensen. En langs beide kanten kunnen en richten ze ook schade aan.

Alleen zal het volledig ondersneeuwen door zijn idiote beslissingen en daar kunnen we heel deze Epstein-affaire ook onder gooien. Of hij nu erin staat of niet. Hij heeft het zichzelf toch behoorlijk moeilijk gemaakt.

Ik hoop dat het effectief zo zal zijn.
Al vrees ik allen dat het eerder omgedraaid zal zijn. Die enkele goeie zaken die de vele slechte gaan doen ondersneeuwen.
Deze Epstein-affaire kan echt nog alle kanten uit, hij zou het zomaar nog eens in zijn voordeel kunnen draaien. De wereld is dan echt omzeep, maar het is zeker niet ondenkbaar gek genoeg.

En je schrikt daarvan? Want dit kan je natuurlijk op 2 manieren lezen.
Als het vooroordeel is dat VB en PVV stemmers wappies zijn die Trump steunen, dan is dat wel wat laag bij de grond.
Misschien gek voor zij die het benijd maar je kan een vrij rechtse overtuiging hebben en kritisch durven denken over progressieve thema’s, en toch nog realiteitzin hebben en Intellectueel enig niveau hebben.
En dus inzien dat Trump een joke is.

Trouwens anti-migratie, LGBT en woke is extreem. Je hebt daar mensen met een kritische houding over, die verschillende gradaties daarin kennen.
Het wil niet zeggen dat iemand die kritisch is voor migratie en woke, ook ineens maar de extreme standpunten van Trump onderschrijft. Ook daar heb je nuance in wat maakt dat niet iedereen dus akkoord is met wat hij zegt.

Het is vaak te simpel om mensen die zich rechts op het spectrum bevinden af te doen als simpele of zelfs domme mensen.
Langs beide kanten van het spectrum vind je zulke mensen. En langs beide kanten kunnen en richten ze ook schade aan.
Ik beweer nergens dat rechtse mensen dom, simpel of wappies zijn. Uiteraard zijn er verschillende soorten rechtse (en ook linkse) mensen. Het punt is dat zowel de kritische rechtse, als de Wappie rechtse mensen (in mijn omgeving dan) Trump een waardeloze president vinden. Wat in de eerste periode wel nog anders was.
Ik hoop dat het effectief zo zal zijn.
Al vrees ik allen dat het eerder omgedraaid zal zijn. Die enkele goeie zaken die de vele slechte gaan doen ondersneeuwen.
Deze Epstein-affaire kan echt nog alle kanten uit, hij zou het zomaar nog eens in zijn voordeel kunnen draaien. De wereld is dan echt omzeep, maar het is zeker niet ondenkbaar gek genoeg.
Dat zou me enorm straf lijken. Er wordt nu al nauwelijks over de goede zaken gesproken vanwege de slechte dingen. Ja, zijn trouwe aanhangers die wanhopig alles willen recht praten wat krom is zullen dat zeker doen, maar bij het grote deel van de mensen heb ik daar toch sterk mijn twijfels over.

Puur uit interesse: wat vind die zijde in Polen ervan dat Trump en Putin buddies zijn? Want ik vermoed dat in Polen het anti-Russische sentiment toch ook nog steeds behoorlijk leeft?

Ik denk dat er een grote kans is dat hij het einde van zijn termijn niet haalt. Als de midterms tegenvallen (en die kans wordt gewoon groter en groter) en Democraten halen een meerderheid in House en Senate, ligt impeachemetn opnieuw op tafel. En met wat er de voorbije zes maanden gepasseerd is, ligt daar enorm veel munitie voor te grabbel.

En dan heb ik het nog niet gehad over zijn fysieke en mentale achteruitgang. Ook op dat vlak houdt hij het volgens mij geen drie jaar meer vol. Het is tegenwoordig al veel als er nog drie coherente volzinnen na elkaar uit komen.
Maar zonder 2/3 in de senaat lukt een impeachment niet en die gaan de democraten niet halen voor zover ik weet. En rekenen op de Republikeinen zou ik nu ook niet doen. Hij had begod al twee keer impeached moeten zijn tijdens zijn eerste term. Maar zelfs 6 januari was toen niet genoeg voor de republikeinse partij.

Puur uit interesse: wat vind die zijde in Polen ervan dat Trump en Putin buddies zijn? Want ik vermoed dat in Polen het anti-Russische sentiment toch ook nog steeds behoorlijk leeft?

Voor hen zijn zij geen buddies.
Ze vinden dat Trump gelijk had met zijn dreigementen om uit de NAVO te stappen, dat hij gelijk heeft om niet verder militair betrokken te geraken, America First enzo, en is dit toch sowieso de schuld van Duitsland vooral.

Mijn vrouw is de laatste maanden een stuk minder politiek aan't kijken, dus ik ben niet meer 100% op de hoogte hoe de conservatieven hier denken.

Terug
Bovenaan