Zoals ik het heb verstaan heeft het FANC tegen de regering gezegd dat het nog veilig kan uitgesteld worden. Dus neen het is niet te laat. Het is wel laat rekening houdende met de planning die engie heeft opgesteld om die zaken uit te voeren. Maar te laat, nope.
Dat is ook gewoon correct. Op technisch vlak is er geen enkel bezwaar, met die nuance dat het FANC enkel uitspraken doet over het nucleair gedeelte.
Er is nog een heel luik dat niet gebonden is met de nucleaire veiligheid natuurlijk. Daar is ook zeer weinig aan dood gedaan natuurlijk, allemaal met het oog op sluiting 2023. Je kan daar op vlak van betrouwbaarheid niet meer mee verder, je moet dat aanpakken. Dat kost tijd en vooral geld.
Tuurlijk wel. Maar engie gaat dat niet doen zonder hiertoe gedwongen te worden. Uiteindelijk is dit niet anders als bij een verplichte schorsing van overheidswege uit bij overheidsopdrachten (al staat die mogelijkheid letterlijk in de wetgeving...). Al hangt het er ook wel een beetje vanaf hoe het in de wet op de kernuitstap letterlijk verwoord is waartoe de exploitant verplicht is.
Maar je kan dat als overheid perfect opleggen aan een bedrijf. Net zoals je ook perfect de kerncentrales zou kunnen nationaliseren in het belang van de nationale veiligheid (energievoorziening). Wat we gaan doen zal onderdeel zijn van die discussie in de schoot van de regering en dan de beslissing die men neemt. Een overheid kan ver gaan hoor... Maar de beslissing moet gewoon gemaakt worden.
Wat jij dus voorstelt is dat de overheid een frans bedrijf dat instaat voor 70% van onze bevoorrading van elektriciteit en de grootste speler op de energiemarkt gaat dwingen om zaken te doen?
Ik twijfel ten eerste aan hoe ver deze dwang zou kunnen gaan, en ten tweede of dit effectief echt een verstandige zet zou zijn.
We mogen niet vergeten dat dit een bedrijf is dat er inzit voor de winsten, en dat we hun provisie's ook nog nodig hebben voor de afbraak (als die er ooit komt) van deze centrales.
Plus we mogen ook niet vergeten dat zij winnaar waren van de CRM-veiling, dus zij gingen ook die gascentrales bouwen. En laat ons daar ook gewoon niet flauw over doen die hebben we ook nog gewoon nodig.
We hebben productiecapaciteit nodig die zeer snel kan opstarten en naar een hoog vermogen kan gaan, en dat op elk uur van de dag. En tot op heden is een gascentrales daar zo een beetje de allerbeste in.
Allez in mijn ogen heeft men schrik voor blackouts. En het heeft weinig zin om te zeggen ik koop wel die 2TW als die er op de markt gewoon niet is want "gastekorten".
We zitten nu ook in een positie waar Frankrijk op de sukkel is met hun productiepark. Dit zal ook niet voor eeuwig blijven duren, die hun kerncentrales gaan wel terug operationeel geraken en dan hebben zij een beter positie.
Voor de rest heeft het verleden laten zien dat kost niet alles is. Leveringszekerheid, garanties zijn evengoed van tel. En kernenergie is nu eenmaal een garantie (eenmaal gereviseerd) op energie voor 20j (dus tot einde effectieve levensduur).
Ik denk dat niemand dat ontkent. Maar dat was 5 en 10 jaar geleden ook al zo.
Je kan zeggen 10 jaar geleden kon je dit niet voorspellen. En dat klopt ook volledig.
Maar los van de oorlog en het gastekort hadden we een probleem gehad naar capaciteit toe. Wat is er bijgebouwd naar vervangcapaciteit de laatste 5 jaar? Echt maar een peulschil. 5 jaar geleden had je dus al kunnen voorspellen dat we die 4TW nog wel even nodig zouden hebben. Maar nee laat ons wachten tot 7 dagen voor ze van het net gaan tot de euro moet vallen.
Maar opnieuw, ik geef u 100% gelijk dat het rijkelijk laat is en geen voorbeeld van goed bestuur. Maar de eindbeslissing ligt uiteindelijk bij de overheid en de firma heeft uiteindelijk gewoon te luisteren.
En dat laatste daar heb ik echt serieus, maar dan ook serieus mijn twijfels bij.
Ik denk dat je de overheid hier te veel macht geeft en de eigenaar te weinig.
Cru om te zeggen maar nood breekt wet. Dat moet engie ook maar eens beginnen beseffen.
Cru om te zeggen maar denk je dat engie dat ook zelfs maar één fluit interesseert?
Zij zitten in deze business voor de winst, zij zijn geen VZW.
En jarenlang heeft men verlangd dat engie elk letter van de wet stipt volgde, heeft men zich altijd moet verdedigen. En nu zouden ze elk wet moeten breken?
Nucleaire energie is een zeer strikt gereglementeerde en gecontroleerde industrie, en terecht ook. Daar beslis je doordacht en toekomstgericht. Je bespaart niet op kwaliteit of veiligheid.
Als ze holderdebolder instappen en er gebeurt iets wat een INES-1 of godverbied een 2 is dan staat heel Europa op zijn kop.