De energiethread

583 miljoen euro winst op drie maanden tijd. Kan Verhofstadt nog worden vervolgd voor landverraad?

Ik kon er destijds echt niet inkomen dat de verkoop zo positief onthaald werd.
En dat er totaal geen verantwoordelijkheid is voor verschrikkelijk bestuur..

Stel u voor dat in 2016 het distributienet ook nog in handen zou gekomen zijn van de chinezen..

Een hier wel bekende naam die in bovenstaand artikel de verschillende aspecten zeer helder uit de doeken doet. Op basis daarvan lijkt mij ook de oplossing obv bovengrondse 'traditionele' hoogspanningsmasten the way to go.

Maar zoals hij vermeldt blijf je zitten met die statistisch significante correlatie tussen het magnetisme en zeldzame vorm van leukemie. Betekent daarom dus inderdaad geen causaliteit en het gaat ook om lage absulute aantallen. Maar daarin trancheren blijft een politieke bevoegdheid, waar ze imo toch moeten gaan voor de door Elia voorgestelde oplossing, maar tegelijk duidelijk moeten maken dat de mogelijke gezondheidseffecten meegenomen zijn in de afweging.

Hmm, een nieuwe belasting heffen is toch een inbreuk op de afspraak.
Zo maar eventjes een heffing van 70% introduceren op een arbitrair bedrag. Raar ding.

Hmm, een nieuwe belasting heffen is toch een inbreuk op de afspraak.
Zo maar eventjes een heffing van 70% introduceren op een arbitrair bedrag. Raar ding.
Succes om daarmee gelijk welk Grondwettelijk Hof te gaan overtuigen tbh.

Nochtans is de intentie wel goed.
Het is ongehoord dat een centrale die subsidies krijgt zulke hoge winsten kan boeken met behoud van die subsidie.
De consument/ belastingsbetaler passeert hier tweemaal voorbij de kassa.

Het is gratuit geld zoeken om de put te vullen die er is door lamentabel bestuur.

Ik stel voor dat politiekers die niet voldoende stemmen in de kamer, pakt minder dan 90% aanwezigheid, 70% van hun loon af te pakken.

Hou Maar allemaal goed jullie portefeuille vast. Alexander zijn politieke carrière (lees: regering mag niet vallen en Europees grote show maken) zal gesmeerd worden met random uitgaven links en rechts.

25mrd tekort and counting. 2% rente stijging, en we zitten al aan 5mrd extra tekort binnen paar jaar door rente stijging, van waar die zal komen, geen idee. Om nog te zwijgen over de 25mrd die moet gedicht worden. Pensioenen en arbeidsdeal, ik zie daar niks bewegen.

Gelukkig legt iedereen de 6% op tafel, weer een extra miljard tekort....

LAMENTABEL

Ze hebben het licht gezien. Ze hebben door dat ze er niet gaan komen met het capaciteitstarief alleen.

't is een plusartikel maar wat is het plan:

- overal 400V netten voorzien
- 22450 cabines worden aangepast de komende 10 jaar
- 36000km nieuwe kabel.

kostprijs: 4 miljard extra bovenop de reeds geplande 7 miljard.

Nadeel: de vreg moet het nog goedkeuren.

Ze hebben het licht gezien. Ze hebben door dat ze er niet gaan komen met het capaciteitstarief alleen.

't is een plusartikel maar wat is het plan:

- overal 400V netten voorzien
- 22450 cabines worden aangepast de komende 10 jaar
- 36000km nieuwe kabel.

kostprijs: 4 miljard extra bovenop de reeds geplande 7 miljard.

Nadeel: de vreg moet het nog goedkeuren.
Aan 400miljoen per jaar lijkt me dat wel nog haalbaar.

Hoop dat de VREG dat ook zo ziet. En dat ze niet blijven vasthouden aan "als ge uw wasmachine overdag aanzet en ge kookt 's middags, dan kunde 's avonds een half uur uw auto bijladen!!!'
Wat zelfs met deze investeringen een noodzaak zal blijven.
Laat u geen blazen wijs maken.

Welke slaagkans mag je hier eigenlijk bij verwachten van Demir ? Ik kan mij namelijk moeilijk inbeelden dat die een juridische dossier start als ze weet dat ze 0% van slagen heeft of het zelfs geen vertragingseffect zou kunnen hebben.

Aangezien het erop lijkt dat de VREG die procedure gewoon gaat negeren en dat het voor hen business as usual is.

Welke slaagkans mag je hier eigenlijk bij verwachten van Demir ? Ik kan mij namelijk moeilijk inbeelden dat die een juridische dossier start als ze weet dat ze 0% van slagen heeft of het zelfs geen vertragingseffect zou kunnen hebben.

Nu geef je te veel krediet aan onze Belgische politiekers…

Dat gezegd zijnde, ik heb er geen idee van of ze juridisch een voet heeft om op te staan. Ik weet wel dat politiekers het al vaker moeilijk hebben gehad met de onafhankelijkheid van regulatoren. Langs de andere kant zijn het bij de VREG…niet altijd makkelijke mensen.

Geen idee wat haar slaagkansen zijn maar het is ergens wel straf dat dat de VREG zo'n beslissingen volledig op haar eigen kan nemen zonder democratische oversight.

Nu geef je te veel krediet aan onze Belgische politiekers…

Dat gezegd zijnde, ik heb er geen idee van of ze juridisch een voet heeft om op te staan. Ik weet wel dat politiekers het al vaker moeilijk hebben gehad met de onafhankelijkheid van regulatoren. Langs de andere kant zijn het bij de VREG…niet altijd makkelijke mensen.
Tijd voor een onderzoekscommissie die eens de incestueuze kruisbestuiving tussen de gemeentelijke finacieën, politieke plaatsingen, en nutsbedrijven als bijvoorbeeld Fluvius, tot op het bot uitspit.

Een capaciteitstarief invoeren met als drogreden de vrijwaring van het elektriciteitsnet terwijl nutsbedrijven dividenden uitkeren aan gemeenten in plaats van te investeren in bijvoorbeeld het elektriciteitsnet. Dat is toch Zum kotsen

Geen idee wat haar slaagkansen zijn maar het is ergens wel straf dat dat de VREG zo'n beslissingen volledig op haar eigen kan nemen zonder democratische oversight.

Denk er eens over na vanuit een andere hoek: wil je een regulator die onafhankelijk is of eentje die in het keurslijf van de politiek moet lopen?

Een capaciteitstarief invoeren met als drogreden de vrijwaring van het elektriciteitsnet terwijl nutsbedrijven dividenden uitkeren aan gemeenten in plaats van te investeren in bijvoorbeeld het elektriciteitsnet. Dat is toch Zum kotsen

Zonder capaciteitstarief geen energietransitie (hoewel ik hier al een paar keer mijn bedenkingen heb neergepend bij het tarief zoals ze dit nu willen implementeren). Wat niet wil zeggen dat je niet eens met de borstel door die intercommunales mag gaan. Maar een capaciteitstarief moet er hoe dan ook komen.

Denk er eens over na vanuit een andere hoek: wil je een regulator die onafhankelijk is of eentje die in het keurslijf van de politiek moet lopen?
Eén die in een politiek keurslijf loopt. Toch als het gaat over het nemen van wat eigenlijk politieke beslissingen zijn. Dit zijn beslissingen die heel het energiedebat doorkruisen. Wat denk je dat er fout zou lopen moest de politiek zo'n beslissingen moeten nemen?

Qua energievoorziening en beleid is belgie niet veel beter dan een bananenrepubliek. Zoals @Avi zegt, worden de gemeentes gefinancierd via de intercommunale dividenden (dit bovenop de 100en, if not 1000en uitgerangeerde politiekers die daar hun rekening bijvullen met nutteloze mandaten en (schijn)vergaderingen met zitpenningen.

De burger wordt daar 3x in zijn kakker genomen. Eerst mag hij verdoken taxen betalen aan "distributie tarieven" of andere zinloosheden die niet in een energie factuur moeten zitten, de inkomsten worden verkwanseld om zinloze posten te betalen en als er nog wat geld overschiet stroomt het naar historische sossen besturen die hun gaten ermee opvullen (kijk eens hoeveel Gent zijn begroting opvulde met intercommunale dividenden).

Maar core business, het net beheren, oh oh oh oh. Best Dat er niet te veel laadpalen zijn in Vlaanderen (en zeker brussel) ...

Wanneer gaan ze dat eens verder opkuisen. Wie was het die daar eens duizenden mandaten geschrapt had? Verder ermee gaan en grondig..

Terug
Bovenaan