De energiethread

Het begint toch wel heel erg te worden dat je hier in een westers land moet gaan beginnen timen wanneer je welk toestel opzet.
En nie wijzen naar die of die want de enige reden is omdat ze niet voldoende hebben geïnvesteerd in het stroomnet.

Hier draait ook in het weekend het ene wasmachien na het andere en de handdoeken belanden dan tegelijk wel eens in de droogkast.
Oké we kunnen er op letten, maar waar zijn we mee bezig. Wij als burger moeten ons gedrag aanpassen en bijbetalen omdat ons stroomnet het niet aankan

Het begint toch wel heel erg te worden dat je hier in een westers land moet gaan beginnen timen wanneer je welk toestel opzet.
En nie wijzen naar die of die want de enige reden is omdat ze niet voldoende hebben geïnvesteerd in het stroomnet.

Hier draait ook in het weekend het ene wasmachien na het andere en de handdoeken belanden dan tegelijk wel eens in de droogkast.
Oké we kunnen er op letten, maar waar zijn we mee bezig. Wij als burger moeten ons gedrag aanpassen en bijbetalen omdat ons stroomnet het niet aankan
EN nadat al het geld voor investeringen al jaren gebruikt wordt om politieke Putten op voornamelijk gemeentelijk vlak, te dempen, en om intercommunales vol te proppen met politici om stiekem hun zakken te vullen.

Welke andere optie? Een vaste prijs per kwh over heel uw contract?

Uhm. Pak een contract met een vaste prijs en je hebt wat je wil? Waar jij over klaagt is enkel een issue voor mensen met een variabel tarief. Wil je dat vermijden, klik dan een vaste prijs, probleem opgelost.

En waarom is dat niet verdedigbaar: om de simpele reden dat verbruiksprofielen veranderen (neem het voorbeeld van mijn collega die een zwembad heeft gelegd). De moment dat dat zwembad er ligt, verschuift het zwaartepunt van uw verbruik naar de zomer ipv naar de winter.
Idem voor iemand die elektrisch verwarmt, en nu beslist om de houtstoof wat vaker aan te steken, dat elektrisch verbruik in de winter (dure periode) zakt compleet in, maar hij betaalt wel de huidige prijs voor een percentage van kwh die hij in de zomer gebruikt heeft... En volgens mij mag je geen goederen verkopen aan een prijs die op het moment van verkoop niet geldig is.

Vergelijk het met iemand die een auto van 25000€ koopt, en een jaar nadien komt de garage af met "we hebben gezien dat mensen met uw profiel een auto van 30000€ kopen, dus we komen die 5000€ nog halen."

Als je wil gefactureerd worden op je echte verbruik dan pak je een digitale meter.
Veel geluk met je rechtszaak...

Nog eventjes en we zitten terug hier:
zinken-wasbord-geschiedenis.jpg

Een tank met propaan of butaan in de tuin, en als dat niet meer zou mogen gewoon bidons gas kopen. Je kan trouwens ook je boiler en eventueel de rest van je verwarming laten werken op propaan indien gewenst. In je woonkamer kan je dan een inbouwhaard of pellet kachel plaatsen.
Mijn grootmoeder kookt nog altijd op propaan/butaanflessen.

En dat is 1 keer in het jaar eens gezeul om de oude propaan/butaanfles af te koppelen en een nieuwe aan te sluiten. En dan te dubbelchecken dat er geen lek is. Al staat die fles dan wel in de kelder, omdat er onder het kookvuur geen plaats is want dat is een ladenkast voor de potten en pannen en bestek.

Over dat capaciteitstarief. Dus als ik het goed begrijp moet je dat piekmoment langer dan een kwartier aanhouden. Wij hebben hier zo een stoomoven van Miele. Als die 10min draait dan geeft dat een korte piek van 4kw. Plus de oven 2,5 plus constantverbruik van 0,5...inderdaad de twee kinderen aan het gamen op hun eigen vaste pc en ik telewerk...dit was hier deze week zo en ik zag dat we een piek hadden van 8kw (digitale meter plus slimme app van Huwawei zonnepanelen en batterij. De batterij was 40procent opgeladen en dempte wel de piek. wel heel kort. Wil dit dan zeggen dat je dan moet betalen aan distributie kost mbt die piek?

Is er al een idee hoeveel?

Is een stroomgroep die draait op rode mazout of bio ethanol in the end niet goedkoper dan de hele tijd het risico te lopen om zwaar afgerekend te worden op hoge pieken?

Over enkele jaren gaat iedereen met een elektrische bedrijfswagen toch over die piek zitten?

Als je thuiskomt met je elektrische wagen na een hele dag op de baan te zijn geweest voor je werk, kan je die dan opladen als je vrouw ondertussen aan het koken is en de warmtepomp op volle toeren aan het draaien is? In het geval dat je daags nadien weer weg moet met die wagen kan je niet anders.

Over dat capaciteitstarief. Dus als ik het goed begrijp moet je dat piekmoment langer dan een kwartier aanhouden. Wij hebben hier zo een stoomoven van Miele. Als die 10min draait dan geeft dat een korte piek van 4kw. Plus de oven 2,5 plus constantverbruik van 0,5...inderdaad de twee kinderen aan het gamen op hun eigen vaste pc en ik telewerk...dit was hier deze week zo en ik zag dat we een piek hadden van 8kw (digitale meter plus slimme app van Huwawei zonnepanelen en batterij. De batterij was 40procent opgeladen en dempte wel de piek. wel heel kort. Wil dit dan zeggen dat je dan moet betalen aan distributie kost mbt die piek?

In principe dacht ik dat het 50€ extra was per kwp boven de 2.5. Al werd voor de exacte bepaling van uw piek, het gemiddelde genomen van een gans jaar. Dus 12 maanden de piek optellen. En die dan delen door 12. Al wordt de hoogste piek die je genereert in die maand gebruikt voor de bepaling van de eerder vermelde maandpiek.

Dus als jij elke maand 8kwp trekt dan betaal jij 50 * (8-2.5)€ aan capaciteitstarief (dus 440€).
Om te zien of je dan meer of minder gaat betalen met dat capaciteitstarief of niet. Dan zou je eigenlijk moeten zien wat je nu verbruikt. Dat *0.06 doen. En dan zien of dat bedrag > of < is dan dit capaciteitstarief. Waar het capaciteitstarief hoger is, dan schiet je er aan in. Is dat lager dan win je erbij. Verbruik jij jaarlijks 4500kwh. ->270€. Je gaat dus 150€ meer betalen tgv het capaciteitstarief. Verbruikte je echter 8000kwh op jaarbasis, dan kwam je uit op 480€ en is het capaciteitstarief 40€ goedkoper dan vroeger. En is er niet echt een incentive om uw gedrag te wijzigen.

Trek jij elke 2 maanden 8kwp en anders 4kwp. Dan is uw uitgemiddelde piek -> ((8 *6) + (6*4))/12 == 6kwp. En dus uw capaciteitstarief 300€.

Allez, dit is een inschatting. Kan zijn dat je in basis al y moet betalen voor die eerste 2.5kwp. En dat ze zelfs de prijs per kwp ook nog afhankelijk maken van hoe hoog uw piek is. Al sprak men voorlopig enkel over het feit dat het een lineair verloop zou kennen.

50€ per kWp bovenop je normale verbruik? Sorry maar hoe valt dit te verantwoorden, hiermee gaan mensen gepluimd worden.

In principe dacht ik dat het 50€ extra was per kwp boven de 2.5. Al werd voor de exacte bepaling van uw piek, het gemiddelde genomen van een gans jaar. Dus 12 maanden de piek optellen. En die dan delen door 12. Al wordt de hoogste piek die je genereert in die maand gebruikt voor de bepaling van de eerder vermelde maandpiek.

Dus als jij elke maand 8kwp trekt dan betaal jij 50 * (8-2.5)€ aan capaciteitstarief (dus 440€).
Om te zien of je dan meer of minder gaat betalen met dat capaciteitstarief of niet. Dan zou je eigenlijk moeten zien wat je nu verbruikt. Dat *0.06 doen. En dan zien of dat bedrag > of < is dan dit capaciteitstarief. Waar het capaciteitstarief hoger is, dan schiet je er aan in. Is dat lager dan win je erbij. Verbruik jij jaarlijks 4500kwh. ->270€. Je gaat dus 150€ meer betalen tgv het capaciteitstarief. Verbruikte je echter 8000kwh op jaarbasis, dan kwam je uit op 480€ en is het capaciteitstarief 40€ goedkoper dan vroeger. En is er niet echt een incentive om uw gedrag te wijzigen.

Trek jij elke 2 maanden 8kwp en anders 4kwp. Dan is uw uitgemiddelde piek -> ((8 *6) + (6*4))/12 == 6kwp. En dus uw capaciteitstarief 300€.

Allez, dit is een inschatting. Kan zijn dat je in basis al y moet betalen voor die eerste 2.5kwp. En dat ze zelfs de prijs per kwp ook nog afhankelijk maken van hoe hoog uw piek is. Al sprak men voorlopig enkel over het feit dat het een lineair verloop zou kennen.
Amai ik vind dat heel ingewikkeld. Nu ja zo een moment kan elke maand voorkomen ja. Wij verbruiken nu een 4200 kWh per jaar, we hebben net zonnepanelen geïnstalleerd plus batterij dit moet de piek afvlakken maar niet in dec-jan alvast....

Amai ik vind dat heel ingewikkeld. Nu ja zo een moment kan elke maand voorkomen ja. Wij verbruiken nu een 4200 kWh per jaar, we hebben net zonnepanelen geïnstalleerd plus batterij dit moet de piek afvlakken maar niet in dec-jan alvast....
Zien of er geen mogelijkheid is om in de winter uw batterij gedeeltelijk op te laten laden van het net (zou dan rekening moeten houden met uw verbruik). Want van uw zonnepanelen ga je het waarschijnlijk toch niet moeten verwachten in die periode.

Gaat interessant zijn wanneer men effectief gaat differentiëren in de uurprijzen.
Al blijf ik er dan nog altijd van weg (want dan moet ik een batterij plaatsen, of prijzen zijn niet nog variabeler dan de variabele prijzen nu al zijn...)

50€ per kWp bovenop je normale verbruik? Sorry maar hoe valt dit te verantwoorden, hiermee gaan mensen gepluimd worden.
Er gaat wel 0.06€/kwh af van de kostprijs van uw verbruik.

Of anders gezegd de distributiekost daalt daardoor.

Zoals al gezegd. Men heeft dit destijds willen invoeren om te garanderen dat er inkomsten waren die onafhankelijk waren van het gebruik. En het principe erachter is begrijpbaar, aangezien je nu eenmaal ook bij een laag verbruik nu eenmaal netwerkkosten hebt die niet onaanzienlijk zijn.

Laatst bewerkt:
FKvPpFdXoAAvrbD

Te walgelijk voor woorden eigenlijk.
Kaderleden waarschijnlijk allemaal afgedankte politiekers waar ze niet durven aankomen.

Laat ons zeggen dat de voorwaarden bij Fluvius wel dik ok zijn. Daar ooit tijdelijk gewerkt ( bij Eandis ) als je dan hoorde wat die vaste mannen daar allemaal extra kregen bij hun loon... Had ik dat geweten had ik veel vroeger proberen daar binnen te geraken.

Het is je totale verbruik over een kwartier (waarbij de kwartieren gewoon 0-14, 15-29, 30-44 en 45-59 zijn, geen 'sliding window') * 4 dat geteld wordt als je piek.

Je stoomoven trekt continu 4 kW voor 10 minuten en dan 5 minuten 0 kW tussen 18:00 en 18:14? Dan heeft die 0.6 kWh verbruikt in dat kwartier dus is je piek voor dat kwartier 0.6 * 4 = 2.4 kW (plus je andere toestellen ook). Je piek is niet 4 kW. Mocht je stoomoven het volledige kwartier 4 kW getrokken hebben, was je piek wél 4 kW. Want dan had je oven 1 kWh verbruikt in dat kwartier, * 4 = 4 kW.

Dus een korte piek van 8kW hoeft geen probleem te zijn, als die kort is.

Je kan je pieken nu al opvolgen als je een digitale meter hebt via https://mijn.fluvius.be/verbruik/.

Is een stroomgroep die draait op rode mazout of bio ethanol in the end niet goedkoper dan de hele tijd het risico te lopen om zwaar afgerekend te worden op hoge pieken?

Ik ben met dat plan aan het spelen maar heb nog onvoldoende zicht op de cijfers om te zien of het nuttig is. Een groep heeft ook lopende kosten naast de diesel. De hoofdzakelijke problemen lijken mij uitstoot (zowel uitlaatgassen als geluid) en dan eigenlijk vooral dat je maar enkele verbruikers zal kunnen voeden, die je ook nog eens dynamisch moet loskoppelen van je elektrische installatie. Er zitten hier waarxchijnlijk knappe koppen die professionele oplossingen kennen, maar ik begin niet aan frequentieharmonisatie van een eigen stroomgroep met het net, dat gaat mijn petje te boven.

Kaderleden waarschijnlijk allemaal afgedankte politiekers waar ze niet durven aankomen.

Fluvius sleept nog wel wat 'oude contracten' mee. Arbeidsvoorwaarden die in de huidige tijd gewoon niet meer gegeven worden. Die zullen er stelselmatig maar traag uitgaan. Bij infrax lagen de lonen nog een pak hoger dan bij Eandis, heb ik mij laten vertellen.

Zonder te willen afdoen aan de verspilling binnen de intercommunales en andere structuren (noot: ik werk niet voor een van de genoemde bedrijven) is een vergelijking van gemiddelde loonkost nietszeggend. Toen wij aardgas binnentrokken werd het werk gedaan door een onderaannemer van Eandis. Ik denk dat ze voor het overgrote deel van de 'simpele' jobs met onderaannemers werken. Ergo: weinig arbeiders met lage lonen om je gemiddelde naar beneden te halen. Bij Bpost zijn de postbodes werknemers, en dat heeft een invloed op de gemiddelde loonkost. Die mensen verdienen nu eenmaal niet de vetpot.

Het is je totale verbruik over een kwartier (waarbij de kwartieren gewoon 0-14, 15-29, 30-44 en 45-59 zijn, geen 'sliding window') * 4 dat geteld wordt als je piek.

Je stoomoven trekt continu 4 kW voor 10 minuten en dan 5 minuten 0 kW tussen 18:00 en 18:14? Dan heeft die 0.6 kWh verbruikt in dat kwartier dus is je piek voor dat kwartier 0.6 * 4 = 2.4 kW (plus je andere toestellen ook). Je piek is niet 4 kW. Mocht je stoomoven het volledige kwartier 4 kW getrokken hebben, was je piek wél 4 kW. Want dan had je oven 1 kWh verbruikt in dat kwartier, * 4 = 4 kW.

Dus een korte piek van 8kW hoeft geen probleem te zijn, als die kort is.

Je kan je pieken nu al opvolgen als je een digitale meter hebt via https://mijn.fluvius.be/verbruik/.
10 minuten enkel je stoomoven, laten draaien bezorgt je al een kwartierpik van 2.4 kW, terwijl bij iemand met een analoge teller ze forfaitair uitgaan van 2.5 kW, dat is wat mij stoort.

Zonet even de waterkoker nodig gehad terwijl ik aan het koken was op een inductievuur, ik zat al aan 6 kW op dat moment en die kookplaat heeft langer dan een kwartier opgestaan.

Op de site van Luminus kan ik mijn energietarief zijn, maar ik zie daar nergens bij vermeld staan of dit al met de bijkomende kosten inbegrepen is. Iemand die hier een zicht op heeft? Ik zou graag mijn realtime verbruik in Euro's bepalen, maar dan moet ik wel overal de correcte parameters vinden.

FKvPpFdXoAAvrbD

Mja, de vergelijking is gewoon puur oneerlijk.

Fluvius is bij wijze van spreken een dienst vol technische profielen met dan ook nog eens een wachtdienst (niveau projectleiders, projectmanagers - uitvoerend personeel hebben zij niet echt, dat wordt uitbesteed). Als je dan in onze brutoloon thread de lonen van de private sector ziet passeren voor dergelijke profielen dan spreken wij daar toch ook niet dat het lonen van 60k (all in) of 48k (all in) zijn. Of ga je die mensen buiten gooien eens ze 50 zijn om te vervangen met jong personeel vers van de schoolbanken (zoals het er al sneller aan toe gaat in de private sector)? Die jonge gastjes geraken ook op hé...

Daar komen die mensen dan bij wijze van spreken niet voor uit hun bed.

We kunnen hen 46k gaan betalen hé. Maar als jij zonder stroom zit, verwacht dan niet dat die persoon daarvoor in wachtdienst gaat. En dat als zijn dienst voorbij is, dat die naar huis gaat en dat jij kunt wachtten tot morgen voordat het opgelost gaat worden. Mja kakken op de overheid is fun en gemakkelijk natuurlijk.

Wat niet wilt zeggen dat ze voor mij daar niet 1 globaal bedrijf met een globale prijszetting mogen van maken. Maar, trek dat dan evengoed door naar het federale niveau en schaf dat volledig regionalisatieniveau af. Als het u toch draait om efficiëntie enzomeer...

Volgens mij zijn de leden van bestuur geen kaderleden. Die zitten daar denk ik zelfs niet bij.

Fluvius sleept nog wel wat 'oude contracten' mee. Arbeidsvoorwaarden die in de huidige tijd gewoon niet meer gegeven worden. Die zullen er stelselmatig maar traag uitgaan. Bij infrax lagen de lonen nog een pak hoger dan bij Eandis, heb ik mij laten vertellen.

Zonder te willen afdoen aan de verspilling binnen de intercommunales en andere structuren (noot: ik werk niet voor een van de genoemde bedrijven) is een vergelijking van gemiddelde loonkost nietszeggend. Toen wij aardgas binnentrokken werd het werk gedaan door een onderaannemer van Eandis. Ik denk dat ze voor het overgrote deel van de 'simpele' jobs met onderaannemers werken. Ergo: weinig arbeiders met lage lonen om je gemiddelde naar beneden te halen. Bij Bpost zijn de postbodes werknemers, en dat heeft een invloed op de gemiddelde loonkost. Die mensen verdienen nu eenmaal niet de vetpot.
Idem.

Daarnaast is 1/5 werknemers misschien kader. Maar dat wilt niets zeggen. Dat hangt ook een beetje af van het type bedrijf dat je bent. Een architectenbureau, ingenieursbureau vergelijken met ofwel een pakjesleveraar of uberhaupt de persoonsvervoersdienst is nu niet echt hetzelfde.

Dat is zoals klagen over het feit dat de supermarktmedewerker een loon op jaarbasis verdient van maar 46k € en dit dan terugkoppelen met het feit dat de ingenieurs in het studiebureau aan de 90k zitten. En dan klagen dat dit toch niet kan.

10 minuten enkel je stoomoven, laten draaien bezorgt je al een kwartierpik van 2.4 kW, terwijl bij iemand met een analoge teller ze forfaitair uitgaan van 2.5 kW, dat is wat mij stoort.

Zonet even de waterkoker nodig gehad terwijl ik aan het koken was op een inductievuur, ik zat al aan 6 kW op dat moment en die kookplaat heeft langer dan een kwartier opgestaan.

Op de site van Luminus kan ik mijn energietarief zijn, maar ik zie daar nergens bij vermeld staan of dit al met de bijkomende kosten inbegrepen is. Iemand die hier een zicht op heeft?
Normaal gezien spreekt luminus dacht ik over de elektriciteitsprijs, dus de energiecomponent.
Maar zeg eens wat die u laat zien, en dan zullen wij wel zeggen of dat all in is of niet :p.

Terug
Bovenaan