De energiethread

Enkelvoudige meter (c€/kWh): 19,39
Dat is de prijs voor de energie. Al lijkt die prijs op het eerste zicht goedkoop... als ik eventjes vergelijk met de prijslijst van de basis elektriciteit van luminus.

Tel daar nog een goede 20cent bij voor de distributiekosten, en dan normaal gezien ook nog een vaste kost voor de meter/teller of zoiets.
Al moet je dat ook ergens in de fiche van het tarief staan.

die vind je hier : https://www.luminus.be/nl/prive/elektriciteit-gas/prijslijsten/

10 minuten enkel je stoomoven, laten draaien bezorgt je al een kwartierpik van 2.4 kW, terwijl bij iemand met een analoge teller ze forfaitair uitgaan van 2.5 kW, dat is wat mij stoort.
Ja, maar daar gaan daar gaan de distributiekosten per kWh minder dalen dan bij mensen met digitale teller. Dus concrete cijfers afwachten om te weten wie beter af is. Bron: https://www.vreg.be/nl/veelgestelde-vragen-over-de-nieuwe-nettarieven

Het andere deel van die kosten blijven we aanrekenen op basis van uw verbruik (kWh). Het kWh-tarief voor die overige nettarieven is hoger bij een klassieke meter dan bij een digitale meter. Gezinnen en bedrijven met een digitale meter betalen namelijk een groter deel van de kosten via het capaciteitstarief.

Dat is de prijs voor de energie. Al lijkt die prijs op het eerste zicht goedkoop... als ik eventjes vergelijk met de prijslijst van de basis elektriciteit van luminus.

Tel daar nog een goede 20cent bij voor de distributiekosten, en dan normaal gezien ook nog een vaste kost voor de meter/teller of zoiets.
Al moet je dat ook ergens in de fiche van het tarief staan.

die vind je hier : https://www.luminus.be/nl/prive/elektriciteit-gas/prijslijsten/
Die distributiekosten en andere heffingen die ik daar terug vind verschillen al van die op mijn contract. Welke nemen ze dan eigenlijk bij de afrekening?

Die distributiekosten en andere heffingen die ik daar terug vind verschillen al van die op mijn contract. Welke nemen ze dan eigenlijk bij de afrekening?
Diegene die gelden op het moment van verbruik natuurlijk. Net als btw. Of variabele energieprijs.
Forfaitaire tarieven pro rata.
Verbruik aan de hand van digitale meter of de reeds genoemde gebruikersprofielen.

Nog nooit gezien dat op de jaarfactuur alles uitgesplitst staat volgens schijnbaar arbitraire periodes ? Dat is wanneer van de diverse kosten gewijzigd is.

link uw contract eens zou ik zeggen.

Maar normaal gezien nemen ze die van uw contract waar je op ingetekend hebt. Al moet je rekening houden met het indexatiemechanisme indien dat van tel is. En het profiel dat ze gebruiken om het jaarverbruik uit te smeren.

De enigste waar dit niet verandert is het vaste tarief of als je een digitale meter hebt, dan hebben ze de gegevens om elke maand aan de voorwaarden van die maand af te rekenen.

Natuurlijk : als er staat op het contract waar je op ingerekend had, 50% korting op de energietarieven, dan geldt dat natuurlijk voor de termijn van het contract waar je op ingetekend hebt. En die info gaat niet staan in de hogervermelde prijslijsten, aangezien die contractspecifiek zijn (dus specifiek voor U)

Diegene die gelden op het moment van verbruik natuurlijk. Net als btw. Of variabele energieprijs.
Forfaitaire tarieven pro rata.
Verbruik aan de hand van digitale meter of de reeds genoemde gebruikersprofielen.

Nog nooit gezien dat op de jaarfactuur alles uitgesplitst staat volgens schijnbaar arbitraire periodes ? Dat is wanneer van de diverse kosten gewijzigd is.

En om de hoeveel tijd komen er van die nieuwe tarieven voor distributie en heffingen uit? Om de hele tijd zicht te hebben op hoeveel geld je verbruikt aan gas en elektriciteit moet je toch serieus met cijfers bezig zijn.

1 Energieprijzen geldig gedurende minstens 12 maanden na het begin van de levering. Voor meer info: zie infra bij ‘Informatie over uw
tarief’.
2 Vergoeding voor zonnepaneleneigenaars in Vlaanderen met een digitale meter die hun overschotten op het net injecteren. BTW bedraagt
0%. Voor meer info: zie infra bij 'informatie over uw tarief'.
3 Voor meer info: zie infra bij ‘Informatie over uw tarief’.
4 De kosten groene stroom en de kosten WKK worden aangepast in functie van de wettelijke wijzigingen. De vermelde bedragen in deze
voorwaarden zijn geldig voor het huidige kwartaal. Meer informatie vindt u terug op www.luminus.be.
Luminus

Dat is inderdaad waar ik het ook het moeilijkste mee heb. Eén keer vrienden ontvangen voor een gourmet in combinatie met een damkap en friteuse die opstaan en je mag het al schudden voor de rest van de maand.

Ik denk dat velen hier onderschatten hoe snel je aan een zo een hoge piek zit, je hoeft daar echt niet te zot voor te doen.
Ik heb het eens bekeken hier.

Wij hebben sinds kort een digitale meter, (nog,) geen zonnepanelen.

Ons piekverbruiken:
Nov: 5,455 Kw
Dec: 5,335 Kw
Jan: 5,679 Kw

Is dat veel of niet? Ik heb er eigenlijk geen flauw benul van.

Ik heb het eens bekeken hier.

Wij hebben sinds kort een digitale meter, (nog,) geen zonnepanelen.

Ons piekverbruiken:
Nov: 5,455 Kw
Dec: 5,335 Kw
Jan: 5,679 Kw

Is dat veel of niet? Ik heb er eigenlijk geen flauw benul van.
Ik heb zelfs ook even gekeken. Ik kan er eigenlijk niet mee lachen :(.

Van Datum Metertype Waarde Eenheid
1/01/2021 Digitale Meter 5,198 kW
1/02/2021 Digitale Meter 5,121 kW
1/03/2021 Digitale Meter 4,445 kW
1/04/2021 Digitale Meter 4,464 kW
1/05/2021 Digitale Meter 4,507 kW
1/06/2021 Digitale Meter 4,318 kW
1/07/2021 Digitale Meter 4,386 kW
1/08/2021 Digitale Meter 4,478 kW
1/09/2021 Digitale Meter 4,348 kW
1/10/2021 Digitale Meter 4,309 kW
1/11/2021 Digitale Meter 5,324 kW
1/12/2021 Digitale Meter 4,415 kW
1/01/2022 Digitale Meter 4,429 kW

Kunt rapportje downloaden, wat een excel document is :p.

Allez dit is ook funny :
EDIT :
Afname
Dag : 1 108 kWh
Nacht : 1 368 kWh
Totaal
2 476 kWh

Injectie

Dag : 2 941 kWh
Nacht : 1 259 kWh

Totaal
4 200 kWh

Iets beter als ik verwacht had, ik had verwacht dat mijn dagverbruik op 2500 zou zitten. Maar dan de injectie minder zou zijn :(.

Laatst bewerkt:
Kan je eigenlijk ergens via een API ofzo al die tarieven (ook heffingen etc) ophalen om te integreren in je domoticasysteem en zo je verbruik te berekenen?

Blijkbaar verandert bij gas die factor om van m² naar kWh te berekenen ook nog regelmatig, kwestie van die hele tarifering transparant te maken...

Laatst bewerkt:

"Voor 2013, in de vroege dagen van de doorbraak van zonnepanelen in Vlaanderen, stimuleerde de Vlaamse regering grote bedrijven om erin te investeren met langdurige, hoge en vaste subsidies via groenestroomcertificaten. De eerste van die overeenkomsten lopen volgend jaar af, maar de laatste pas in 2032, terwijl de meeste eigenaars ze al meer dan terugverdiend hebben. Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) had het vrijdag over ‘torenhoge’ subsidies."

Minister Demir wil de groenestroomcertificaten van grote bedrijven afpakken en ze gaat laten onderzoeken of dat juridisch kan.
Vind het raar dat je dit zo aankondigt op voorhand terwijl je zelf toegeeft dat je niet eens weet of het juridisch kan. Je bent als overheid je reputatie als betrouwbare partner op voorhand al aan het opblazen en misschien helemaal voor niks. Zelfs als het niet lukt weten bedrijven nu dat een overeenkomst met de overheid weinig voorstelt.

Rijkelijk te laat wel. Die mensen hun installatie is al 30x terugbetaald ondertussen.
Kan wel zijn maar dat was de deal niet. Als je zegt dat je X jaar Y gaat betalen als je in ruil Z doet en iemand doet Z, dan voer je ook jouw deel van de deal uit. Je betaalt niet minder uit omdat je achteraf vindt dat de deal toch wel heel voordelig was voor de andere partij. Een overeenkomst is een overeenkomst, bij particulieren en bedrijven dwingt de wet zoiets af. Een overheid is de wet dus die kan juridisch in principe doen wat ze willen waardoor in zo'n situatie vertrouwen alles is , mensen en bedrijven kunnen enkel afgaan op hoe eerlijk een overheid zich opstelt. Met zo'n acties blaas je dat vertrouwen op. Als een voorzichtig en rationeel bedrijf kies je best eieren voor je geld, als België bvb op zich een goede keuze lijkt om te investeren maar da's op basis van beloftes van de overheid die ze X jaar moet volhouden, dan kies je misschien best voor een land dat wel vindt dat afspraken afspraken zijn.

Kijk bvb naar de woonbonus, da's pure winst voor de mensen die hem hebben maar dat zou ook niet ok zijn moest de overheid die plots in twee delen op het moment dat jij je investering al hebt gemeaakt.

Laatst bewerkt:
Iets beter als ik verwacht had, ik had verwacht dat mijn dagverbruik op 2500 zou zitten. Maar dan de injectie minder zou zijn :(.
voor de injectie moet je al hard u best doen om alles te verbruiken :/
van mij is het als volgt na mijn eerste volledige jaar met panelen (2100 watt piek) :
Afname :
Dag : 688
Nacht : 971
-> totaal 1659

Injectie :
Dag : 995
Nacht : 344
-> totaal 1339

die wattpieken vind ik wel superdodgy van fluvius. ik lees dat ook allemaal uit via mijn digitale meter maar hun waarden heb ik toch nog niet meteen bereikt...

voor de injectie moet je al hard u best doen om alles te verbruiken :/
van mij is het als volgt na mijn eerste volledige jaar met panelen (2100 watt piek) :
Afname :
Dag : 688
Nacht : 971
-> totaal 1659

Injectie :
Dag : 995
Nacht : 344
-> totaal 1339

die wattpieken vind ik wel superdodgy van fluvius. ik lees dat ook allemaal uit via mijn digitale meter maar hun waarden heb ik toch nog niet meteen bereikt...
Mijn installatie is 6125wp.

De kwartierpieken die jij afleest moet je waarschijnlijk *4 doen om bij de geafficheerde waarden van fluvius uur te komen.

Zonder batterij zie ik mij niet al mijn I je tie gebruiken. Ik denk dat je best case scenario de laagste hoeveelheid kunt bufferen. Neem daar dan 90% voor uw berekening naar winstgevendheid. Omdat ik niet geloof in perfect dekkend, en gebruiksverliezen etc....

Terug
Bovenaan