De energiethread

Dan wil ik de piek hier wel es weten.
Warmtepompen, ne boiler, vaak idd nog wasmachine en droogkast op terwijl we TV kijken in bed.
Dat is niet zo moeilijk om te weten zunne.

Warmtepomp -> kijk naar het elektrisch opgenomen vermogen. Zit snel rond de 0.5 - 1,5kW (https://www.mitsubishi-electric.be/resources/documentation/files/CAT_NL_ATA-2018.pdf pg 35). Al ben ik niet 100% zeker of je dat maal het aantal units moet doen... Maar laat ons uitgaan van niet (iemand anders kan het dan bevestigen of niet :p)

De boiler is vlot 1800W https://www.hubo.be/nl/p/sitam-boiler-150l-droge-weerstand/805172.html (of je moet een warmtepompboiler zetten)
Wasmachine en droger zie : https://www.ecozo.nl/verbruik-per-type-apparaat/
TV laat ons uitgaan van 50W (https://www.displaymate.com/LG_OLED_TV_ShootOut_1.htm)

Dus als ik moet gokken zou ik zeggen :

1500+1800+1000+2400+ 50W == 6750

Natuurlijk onder de suppositie dat gedurende de geopperde termijn dat er 1 termijn is van 15 minuten waar ze allemaal tegelijkertijd hun max elektrisch vermogen trekken.
Al kun je met een warmtepompdroger en wasmachine, dacht ik, dat vermogen ook nog drukken.
Maar sowieso heb je dan nog geen rekening gehouden met uw idle elektrisch verbruik. Wat bij mij op 8 uur +/-4kw is en dus grofweg wil zeggen 0.5kw die je er ook nog mag bijtellen (want uw frigo gaat niet stoppen met verbruiken, uw ventilatieunit gaat niet stoppen met verbruiken, uw switchen gaan niet stoppen met verbruiken, etc...)

Maar ja het kan snel gaan.

Gisteren las ik het antwoord op de vraag "is het nuttig om met de verlaagde btw mijn voorschotfactuur omhoog te trekken?" Daar kwam het op neer dat het voor de digitale meter niet uitmaakt, want die nemen uw reeel verbruik. En voor de analoge teller, wordt een standaard verbruiksprofiel gebruikt (dat "heel accuraat is")...

Nu wil dat dus ook zeggen dat het eigenlijk geen hol uitmaakt dat je nu probeert energie te besparen omdat het nu duur staat. Ik vraag me af of dat eigenlijk wel verdedigbaar is voor een rechtbank ...

Kan ik eigenlijk mijn meter tussentijds laten opnemen?

Hebben een nieuw huis gekocht in Nov en dan nieuw contract moeten nemen (variable genomen) en zijn nog aan het verbouwen. De chauffage staat daar nog niet aan (epc 60 en staat op 15 graden).

We gaan er pas in April intrekken. Ik heb geen zin om verbruik in de zomer over die dure maanden te smeren met hun "profielen".

Gisteren las ik het antwoord op de vraag "is het nuttig om met de verlaagde btw mijn voorschotfactuur omhoog te trekken?" Daar kwam het op neer dat het voor de digitale meter niet uitmaakt, want die nemen uw reeel verbruik. En voor de analoge teller, wordt een standaard verbruiksprofiel gebruikt (dat "heel accuraat is")...

Nu wil dat dus ook zeggen dat het eigenlijk geen hol uitmaakt dat je nu probeert energie te besparen omdat het nu duur staat. Ik vraag me af of dat eigenlijk wel verdedigbaar is voor een rechtbank ...
Ik zou dat gewoon anders bekijken. Tov de stijging heeft de korting / reductie die maar 4 maanden duurt maar een beperkte invloed. Zodanig dat het de moeite niet waard is om de voorschotfactuur substantieel te verlagen.

Ik zou dat gewoon anders bekijken. Tov de stijging heeft de korting / reductie die maar 4 maanden duurt maar een beperkte invloed. Zodanig dat het de moeite niet waard is om de voorschotfactuur substantieel te verlagen.
Hoezo? Als ge uw voorschotfactuur van pakweg 100€ naar 1000€ trekt, en dat zou aan 6% ipv 21% worden, dan bespaar je toch 133€ (wat meer is dan de "energiepremie"...)
Maar dat werkt dus niet, omdat ze er van uit gaan dat uw verbruik hetzelfde patroon volgt als het verbruik van alle Belgen in het verleden (wat ik stérk durf betwijfelen in de huidige situatie trouwens).

Tegen wanneer hopen ze eigenlijk alle analoge tellers vervangen te hebben door digitale? Want als de mensen met de analoge teller een forfaitaire kwartierpiek van 2,5 kW aangerekend krijgen, dan is dit toch alles behalve eerlijk tegenover de mensen met een digitale teller?
Het is wel zo dat de huishoudens met analoge tellers hogere nettarieven per kWh gaan betalen dan iemand met een digitale teller om dit te compenseren. Nu, een analoge teller zal zeer waarschijnlijk nog altijd interessanter zijn. Uiteraard zeker in geval van zonnepanelen.

Ook een interessante grafiek over de huidige gemiddelde maandpiek bij mensen met een digitale teller. Dat is natuurlijk zonder dat het capaciteitstarief in voege is, dus nog veel mensen die hun gedrag er nog niet op aangepast hebben (waar mogelijk).

Dus een piek van 6.7 kW kan zeker, maar deze grafiek is gebaseerd op 400.000 gezinnen, dus dan ben je toch al wel uitzonderlijk bezig.

histogram.png

Het is wel zo dat de huishoudens met analoge tellers hogere nettarieven per kWh gaan betalen dan iemand met een digitale teller om dit te compenseren. Nu, een analoge teller zal zeer waarschijnlijk nog altijd interessanter zijn. Uiteraard zeker in geval van zonnepanelen.

Ook een interessante grafiek over de huidige gemiddelde maandpiek bij mensen met een digitale teller. Dat is natuurlijk zonder dat het capaciteitstarief in voege is, dus nog veel mensen die hun gedrag er nog niet op aangepast hebben (waar mogelijk).

Dus een piek van 6.7 kW kan zeker, maar deze grafiek is gebaseerd op 400.000 gezinnen, dus dan ben je toch al wel uitzonderlijk bezig.

histogram.png

We moeten eerlijk zijn hé.
Haal de warmtepomp om te verwarmen ervanaf en je gaat van 6700 naar tussen de 4.5 en de 5kw en dan zit je toch al bij het gros van de personen. Als je naar die bovenstaande gaussaardige curve kijkt. Haal daar dan nog eens 500 -1kw af tgv performantere droogkasten en wasmachines en je zit er zo goed als op.

En dat is ook realistisch omdat mensen die een warmtepomp gebruiken om te verwarmen in mijn ogen op dit moment een minderheid zijn.
Of dat het geval gaat zijn in de toekomst, daar spreek ik mij niet over uit.

Al gaat dat probleem van de piek zich makkelijker stellen bij een L/L warmtepomp dan bij een L/W of W/W warmtepomp omdat bij L/L je aan grotendeels directe verwarming doet, terwijl de andere eerder gericht is op een indirecte verwarming en je dus de inertie kunt gebruiken om zo die piek wat uit te vlakken.

Aan de andere kant echter kun je het feit dat de prijs met 6 cent daalt gebruiken als extra marge op de piek. Dus als dempingfactor op de impact van de piek voor uw geval. Maar sowieso kunnen we dat pas effectief inschatten wanneer we de definitieve prijsinschaling kennen.

Het meest prevalente probleem gaat in mijn ogen het kookmoment zijn waar mensen, ook al is het uitzonderlijk, al eens meerdere toestellen opzetten en waar ik niet verwacht dat je dat gedrag echt gaat kunnen inperken (oven, friteuse, inductiekookvuur, dampkap, waterkoker eventueel en dan uw idle verbruik). En daar is het dan spijtig dat 1 keer een piek het voor 30 dagen ver****t. Was dat effect dan ook gewogen over die 30 dagen... aangezien je op de meeste dagen het wel eens zonder die friteuse en oven kunt doen. Maar als ik is 1 keer een pot soep maak, met als hoofdmaaltijd ribbetjes en frieten. Ja dan heb je het vlaggen.

Hoezo? Als ge uw voorschotfactuur van pakweg 100€ naar 1000€ trekt, en dat zou aan 6% ipv 21% worden, dan bespaar je toch 133€ (wat meer is dan de "energiepremie"...)
Maar dat werkt dus niet, omdat ze er van uit gaan dat uw verbruik hetzelfde patroon volgt als het verbruik van alle Belgen in het verleden (wat ik stérk durf betwijfelen in de huidige situatie trouwens).
Ja maar de 1000€ voor elektriciteit gaat de extreme uitzondering zijn. Lijkt mij dat je daar eerder tegen de 300 -400 mag inbeelden als al hoge voorschot. En dan spreken we over een impact van 60€ per maand voor 4 maanden. Of uitgespreid over 1 jaar is dan elke maand 20€. Tov die 400€ is dat dan een druppel op een hete plaat. En kunnen ze u evengoed dit gewoon aanhouden.

Laatst bewerkt:
We moeten eerlijk zijn hé.
Akkoord maar ik vind dat maar wat cijfers opzoeken en samentellen om te besluiten dat kay-gell aan een piek zit die hoger is dan 90% van 400.000 gemeten gezinnen tot nu toe niet eerlijk is. Je zet er de disclaimer "Natuurlijk onder de suppositie dat gedurende de geopperde termijn dat er 1 termijn is van 15 minuten waar ze allemaal tegelijkertijd hun max elektrisch vermogen trekken." bij maar dat is het net natuurlijk... dat kan in de praktijk zeer goed meevallen. Dat kan ik zeggen want ik heb een digitale teller, dus ik zie dat. Ik kook elektrisch (met oven en waterkoker en ....), ik steek ook mijn was in. Ik heb idle vebruik van ventilatie en switches. Mijn TV staat ook op. Nog nooit heb ik een piek boven de 4.3 kW gehad in 2021 en het jaargemiddelde (waarop je gefactureerd wordt) was 3 kW. Ik vermoed dat die 4.3 kW piek dan ook was terwijl de PHEV aan het opladen was aan 2.2 kW terwijl we aan het koken waren, maar ik heb nog niet de moeite genomen om die op een timer te zetten. Als het capaciteitstarief er is komt dat er wel van.

Als ik aan een jaargemiddelde van 3 kW kom, dan geloof ik nooit dat kay-gell met een gelijkaardige situatie aan 7kW gaat komen. Ok, een warmtepomp zal dat wel wat verhogen maar ook maar een aantal maanden van het jaar, dus het jaargemiddelde vlakt dat ook wat af.

Maar uiteraard mag je kritiek hebben. Systeem van hoogste 1 maandpiek die telt vind ik ook absoluut absurd. Er zullen mensen zijn die duurder uitkomen. Het is minder comfortabel ALS je kiest om er rekening mee te houden. Maar hier ff gooien met cijfers van 7kW voor een doorsnee huishouden vind ik niet eerlijk hoor. Voelt een beetje als alle (meer dan terechte) frustratie van het zeer gebrekkig energiebeleid waardoor alles in een negatief daglicht komt.

Het meest prevalente probleem gaat in mijn ogen het kookmoment zijn waar mensen, ook al is het uitzonderlijk, al eens meerdere toestellen opzetten en waar ik niet verwacht dat je dat gedrag echt gaat kunnen inperken (oven, friteuse, inductiekookvuur, dampkap, waterkoker eventueel en dan uw idle verbruik). En daar is het dan spijtig dat 1 keer een piek het voor 30 dagen ver****t. Was dat effect dan ook gewogen over die 30 dagen... aangezien je op de meeste dagen het wel eens zonder die friteuse en oven kunt doen. Maar als ik is 1 keer een pot soep maak, met als hoofdmaaltijd ribbetjes en frieten. Ja dan heb je het vlaggen.
Dat is inderdaad waar ik het ook het moeilijkste mee heb. Eén keer vrienden ontvangen voor een gourmet in combinatie met een damkap en friteuse die opstaan en je mag het al schudden voor de rest van de maand.

Ik denk dat velen hier onderschatten hoe snel je aan een zo een hoge piek zit, je hoeft daar echt niet te zot voor te doen.

Ivm met die profielen. Collega heeft deze zomer zwembad gezet, en dus ook verwarmd (aan de toen "lage" prijzen). Nu probeert hij te besparen, maar dat gaat dus eigenlijk niks uithalen, aangezien dat verbruik in de zomer uitgesmeerd wordt over het hele jaar met een hoger percentage in de wintermaanden (die nu dus véél duurder zijn). eerlijk enzo...

Dat is inderdaad waar ik het ook het moeilijkste mee heb. Eén keer vrienden ontvangen voor een gourmet in combinatie met een damkap en friteuse die opstaan en je mag het al schudden voor de rest van de maand.

Ik denk dat velen hier onderschatten hoe snel je aan een zo een hoge piek zit, je hoeft daar echt niet te zot voor te doen.
Het moet zelfs niet met vrienden zijn. Dit lijkt mij geen onrealistische situatie:
Gezin met 2 tienerkinderen op een winterdag. Beide ouders werken. Terwijl 1 ouder zich nog vlug wast omdat die vuil is van het werkt, kookt de andere. Ondertussen zit 1 kind op de console te gamen, de andere op de pc.

Als je dan met een warmtepomp zit voor sanitair warm water en zelfs al een traditioneel gerecht maakt, kan je ook al een serieuze piek hebben. Allez, voor aardappelen met bloemkool & witte saus en worst heb je al 4 vuren simultaan nodig. En als je net thuis bent van het werk, wil je eten op tafel hebben, dan ga je u niet bezighouden met eerst dingen apart gereed maken en warm houden... Dus dan gaan een aantal kookplaten simultaan maximaal verbruiken.

Alternatief is koken op gas? :unsure:
Of elke dag bbq , problem fixed
Ook niet meer in nieuwe verkavelingen waar geen gas meer gelegd wordt :P

En ja, ik was dit aan het overwegen tegen ik een digitale meter zou hebben, al zal er veel breekwerk bij tepas komen om het gas tot in de keuken te krijgen. Dan beïnvloed de kosten-baten analyse natuurlijk ook.

En BBQ doe ik toch liever in de zomer, wanneer je ironisch genoeg net minder grote pieken zou hebben want minder andere verbruikers gemiddeld gezien.

Akkoord maar ik vind dat maar wat cijfers opzoeken en samentellen om te besluiten dat kay-gell aan een piek zit die hoger is dan 90% van 400.000 gemeten gezinnen tot nu toe niet eerlijk is.
Dat is perfect eerlijk. Omdat hij een gebruikscase geeft waarbij hij :

1) zijn wasmachine
2) zijn droogkast
3) zijn warmtepomp
4) zijn boiler
5) zijn TV

Gelijktijdig opzet terwijl ze in bed liggen.

Ik noem dit ook uitzonderlijk. Maar voor hem is dat principe normaal. Zijn verwarming ga je in principe niet kunnen afzetten of uitstellen, dat moet draaien wanneer dat moet draaien, tgv het feit dat je het comfortabel wilt hebben.

Persoonlijk draait bij mijn mij droogkast niet wanneer mijn wasmachine draait. Dat doe ik al sequentieel, waardoor je van die piek van 6800 al 2400kw kunt afdoen. Waardoor je nog aan 4.4kw komt.
Mijn boiler zou ik op een timer zetten waardoor die vb rond 14 - 16h draait. En bij zo'n elektrische boiler kun je dat, daar die dat ding toch op hoge temperatuur opstookt... en met de 180l aan vb 75°C toch wel een tijdje doorkunt. Waardoor zijn 4.4kw dan zakt naar 2.6kw. Tel daar dan 500W idle verbruik bij en dan zit je aan een verbruik van 3.1kw.

Wat dan binnen dat gemiddelde valt. Maar dit komt dan wel grotendeels door de warmtepomp en de wasmachine omdat het moeilijker is om die warmtepomp ook nog in te plannen. Al ga je dat dan alterneren tussen die met het wasmachine en die met de droogkast (+1400Watt)

Ik heb dat probleem iets minder omdat mijn warmtepomp zal draaien, als die moet draaien, tussen 9h en 11h30 (want rond dat tijd zie je mij toch niet koken...) en rond 14h tot 17h. En tgv het feit dat die de massa opwarmt trekt die dat dan ook zonder problemen, ook in putje winter. En mijn warmtepomp voedt mijn boilervat en mijn verwarming. Dus er staan niet 2 "toestellen" te draaien met elk hun elektrisch vermogen. Dat is dan ook al sequentieel geschakeld.

Je zet er de disclaimer "Natuurlijk onder de suppositie dat gedurende de geopperde termijn dat er 1 termijn is van 15 minuten waar ze allemaal tegelijkertijd hun max elektrisch vermogen trekken." bij maar dat is het net natuurlijk... dat kan in de praktijk zeer goed meevallen.
Ik zette die disclaimer omdat het afhangt van wanneer die wasmachine en die droogkast exact hun piek trekken. Die trekken die namelijk niet gedurende de volledige gebruiksduur. Maar als je die opzet is het ook niet alsof je kunt zeggen van daar is gegarandeerd geen probleem mee. En je moet maar 1 keer om de 30 dagen pech hebben dat in zijn usecase de wasmachine en de droogkast gelijkertijd opstaat.

Dat kan ik zeggen want ik heb een digitale teller, dus ik zie dat. Ik kook elektrisch (met oven en waterkoker en ....), ik steek ook mijn was in. Ik heb idle vebruik van ventilatie en switches. Mijn TV staat ook op. Nog nooit heb ik een piek boven de 4.3 kW gehad in 2021 en het jaargemiddelde (waarop je gefactureerd wordt) was 3 kW.
1) jij hebt geen warmtepomp.
2) jij steekt uw was in. Maar zet je dan ook tegelijkertijd uw droogkast op ? Ik gok van niet, correct ? Waardoor die piek van 4.5 -5kw terugvalt op 2 ,1tot 2.5. Waardoor je dan onder de 3kw uitkomt.

Maar opnieuw, geen warmtepomp die hij gebruikt voor verwarming. Terwijl dat bij u gas, mazout, hout is...

Ik vermoed dat die 4.3 kW piek dan ook was terwijl de PHEV aan het opladen was aan 2.2 kW terwijl we aan het koken waren, maar ik heb nog niet de moeite genomen om die op een timer te zetten. Als het capaciteitstarief er is komt dat er wel van.
Of slecht moment dat je uw droogkast hebt opstaan. Dan mag je bij die 2.1-2.5 + 1400optellen in vergelijking met het feit dat je het wasmachine hebt dat draait (of indien het een combo toestel is, dat overgaat naar de droogcyclus). Al is het voorbeeld van die 2400W voor droogkast en 1000W voor het wasmachine voor een niet warmtepomp versie. Zoals er bij mij nog 1 is.

Omdat die warmtepompdroger die ik eens heb mogen lenen van mijn tante voor geen zak drogen... en ik gewoon een toestel van 25 jaar oud heb staan dat zijn werk perfect doet zonder gedoe...

Als ik aan een jaargemiddelde van 3 kW kom, dan geloof ik nooit dat kay-gell met een gelijkaardige situatie aan 7kW gaat komen. Ok, een warmtepomp zal dat wel wat verhogen maar ook maar een aantal maanden van het jaar, dus het jaargemiddelde vlakt dat ook wat af.
Voor 5/12 de om te verwarmen en x/12de afhankelijk van of hij het in een maand opzet om zijn appartement te koelen. Aangezien opnieuw, 1 keer dit voorhebben in de maand voldoende is om het voor die maand naar de zak te helpen voor uw jaargemiddelde.

Maar uiteraard mag je kritiek hebben. Systeem van hoogste 1 maandpiek die telt vind ik ook absoluut absurd. Er zullen mensen zijn die duurder uitkomen. Het is minder comfortabel ALS je kiest om er rekening mee te houden. Maar hier ff gooien met cijfers van 7kW voor een doorsnee huishouden vind ik niet eerlijk hoor. Voelt een beetje als alle (meer dan terechte) frustratie van het zeer gebrekkig energiebeleid waardoor alles in een negatief daglicht komt.

Was niet als een voorbeeld van een doorsnee huishouden. Dat was voor de expliciete usecase van hem. Maar ik heb dan ook nooit gezegd dat de basisusecase voor een normaal huishouden aan 7kw zou uitkomen.

Of je moet koken en dan tegelijkertijd uw wasmachine en uw droogkast opzetten...

Waarom is dat niet verdedigbaar? Er is geen digitale meter dus geen exacte meting per dag/maand. Welke andere optie is er dan, buiten een synthetisch lastprofiel, om een jaargemeten eindverbruiker te gaan factureren?

Voorschotfacturen aanpassen hoeft trouwens niet want suppliers moeten op de voorschotfactuur van die maanden 6% BTW gaan toepassen (hoewel dat dus, voor klanten met een analoge meter, al niet helemaal correct is want voorschotfactuur is jaarverbruik/12 en eindfactuur is jaarverbruik volgens SLP).
Die voorschotfacturen worden bij de meeste suppliers trouwens maanden op voorhand gegenereerd. Die mogen nu allemaal de vuilbak in, en de systemen draaien overuren om de nieuwe aan te maken. Nadien komt er een 'mogelijke verlenging'. Waarschijnlijk net zo last-minute beslist als dit zodat bedrijven zich niet deftig kunnen voorbereiden. Ook voor de eindfacturen is dit geen kleine IT-change die je er op een uur doorjaagt.

Waarom is dat niet verdedigbaar? Er is geen digitale meter dus geen exacte meting per dag/maand. Welke andere optie is er dan, buiten een synthetisch lastprofiel, om een jaargemeten eindverbruiker te gaan factureren?

Voorschotfacturen aanpassen hoeft trouwens niet want suppliers moeten op de voorschotfactuur van die maanden 6% BTW gaan toepassen (hoewel dat dus, voor klanten met een analoge meter, al niet helemaal correct is want voorschotfactuur is jaarverbruik/12 en eindfactuur is jaarverbruik volgens SLP).
Die voorschotfacturen worden bij de meeste suppliers trouwens maanden op voorhand gegenereerd. Die mogen nu allemaal de vuilbak in, en de systemen draaien overuren om de nieuwe aan te maken. Nadien komt er een 'mogelijke verlenging'. Waarschijnlijk net zo last-minute beslist als dit zodat bedrijven zich niet deftig kunnen voorbereiden. Ook voor de eindfacturen is dit geen kleine IT-change die je er op een uur doorjaagt.
Welke andere optie? Een vaste prijs per kwh over heel uw contract?

En waarom is dat niet verdedigbaar: om de simpele reden dat verbruiksprofielen veranderen (neem het voorbeeld van mijn collega die een zwembad heeft gelegd). De moment dat dat zwembad er ligt, verschuift het zwaartepunt van uw verbruik naar de zomer ipv naar de winter.
Idem voor iemand die elektrisch verwarmt, en nu beslist om de houtstoof wat vaker aan te steken, dat elektrisch verbruik in de winter (dure periode) zakt compleet in, maar hij betaalt wel de huidige prijs voor een percentage van kwh die hij in de zomer gebruikt heeft... En volgens mij mag je geen goederen verkopen aan een prijs die op het moment van verkoop niet geldig is.

Vergelijk het met iemand die een auto van 25000€ koopt, en een jaar nadien komt de garage af met "we hebben gezien dat mensen met uw profiel een auto van 30000€ kopen, dus we komen die 5000€ nog halen."

Ivm met die profielen. Collega heeft deze zomer zwembad gezet, en dus ook verwarmd (aan de toen "lage" prijzen). Nu probeert hij te besparen, maar dat gaat dus eigenlijk niks uithalen, aangezien dat verbruik in de zomer uitgesmeerd wordt over het hele jaar met een hoger percentage in de wintermaanden (die nu dus véél duurder zijn). eerlijk enzo...
Als ze dat verbruik over het hele jaar kunnen uitsmeren, dan moeten ze met hun capaciteitstarief ook niet afkomen vind ik. Ge kunt niet voor het ene een momentopname gebruiken en voor het andere niet naargelang het uitkomt.

Alternatief is koken op gas? :unsure:
Of elke dag bbq , problem fixed
Een tank met propaan of butaan in de tuin, en als dat niet meer zou mogen gewoon bidons gas kopen. Je kan trouwens ook je boiler en eventueel de rest van je verwarming laten werken op propaan indien gewenst. In je woonkamer kan je dan een inbouwhaard of pellet kachel plaatsen.

Terug
Bovenaan