Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Dat is niet zo moeilijk om te weten zunne.Dan wil ik de piek hier wel es weten.
Warmtepompen, ne boiler, vaak idd nog wasmachine en droogkast op terwijl we TV kijken in bed.
)Indien ze hun formuleke voor analoge tellers niet veranderen.Maw, zolang ik kan dien digitale teller weren?
Ik zou dat gewoon anders bekijken. Tov de stijging heeft de korting / reductie die maar 4 maanden duurt maar een beperkte invloed. Zodanig dat het de moeite niet waard is om de voorschotfactuur substantieel te verlagen.Gisteren las ik het antwoord op de vraag "is het nuttig om met de verlaagde btw mijn voorschotfactuur omhoog te trekken?" Daar kwam het op neer dat het voor de digitale meter niet uitmaakt, want die nemen uw reeel verbruik. En voor de analoge teller, wordt een standaard verbruiksprofiel gebruikt (dat "heel accuraat is")...
Nu wil dat dus ook zeggen dat het eigenlijk geen hol uitmaakt dat je nu probeert energie te besparen omdat het nu duur staat. Ik vraag me af of dat eigenlijk wel verdedigbaar is voor een rechtbank ...
Hoezo? Als ge uw voorschotfactuur van pakweg 100€ naar 1000€ trekt, en dat zou aan 6% ipv 21% worden, dan bespaar je toch 133€ (wat meer is dan de "energiepremie"...)Ik zou dat gewoon anders bekijken. Tov de stijging heeft de korting / reductie die maar 4 maanden duurt maar een beperkte invloed. Zodanig dat het de moeite niet waard is om de voorschotfactuur substantieel te verlagen.
Het is wel zo dat de huishoudens met analoge tellers hogere nettarieven per kWh gaan betalen dan iemand met een digitale teller om dit te compenseren. Nu, een analoge teller zal zeer waarschijnlijk nog altijd interessanter zijn. Uiteraard zeker in geval van zonnepanelen.Tegen wanneer hopen ze eigenlijk alle analoge tellers vervangen te hebben door digitale? Want als de mensen met de analoge teller een forfaitaire kwartierpiek van 2,5 kW aangerekend krijgen, dan is dit toch alles behalve eerlijk tegenover de mensen met een digitale teller?
Het is wel zo dat de huishoudens met analoge tellers hogere nettarieven per kWh gaan betalen dan iemand met een digitale teller om dit te compenseren. Nu, een analoge teller zal zeer waarschijnlijk nog altijd interessanter zijn. Uiteraard zeker in geval van zonnepanelen.
Ook een interessante grafiek over de huidige gemiddelde maandpiek bij mensen met een digitale teller. Dat is natuurlijk zonder dat het capaciteitstarief in voege is, dus nog veel mensen die hun gedrag er nog niet op aangepast hebben (waar mogelijk).
Dus een piek van 6.7 kW kan zeker, maar deze grafiek is gebaseerd op 400.000 gezinnen, dus dan ben je toch al wel uitzonderlijk bezig.
![]()
Ja maar de 1000€ voor elektriciteit gaat de extreme uitzondering zijn. Lijkt mij dat je daar eerder tegen de 300 -400 mag inbeelden als al hoge voorschot. En dan spreken we over een impact van 60€ per maand voor 4 maanden. Of uitgespreid over 1 jaar is dan elke maand 20€. Tov die 400€ is dat dan een druppel op een hete plaat. En kunnen ze u evengoed dit gewoon aanhouden.Hoezo? Als ge uw voorschotfactuur van pakweg 100€ naar 1000€ trekt, en dat zou aan 6% ipv 21% worden, dan bespaar je toch 133€ (wat meer is dan de "energiepremie"...)
Maar dat werkt dus niet, omdat ze er van uit gaan dat uw verbruik hetzelfde patroon volgt als het verbruik van alle Belgen in het verleden (wat ik stérk durf betwijfelen in de huidige situatie trouwens).
Akkoord maar ik vind dat maar wat cijfers opzoeken en samentellen om te besluiten dat kay-gell aan een piek zit die hoger is dan 90% van 400.000 gemeten gezinnen tot nu toe niet eerlijk is. Je zet er de disclaimer "Natuurlijk onder de suppositie dat gedurende de geopperde termijn dat er 1 termijn is van 15 minuten waar ze allemaal tegelijkertijd hun max elektrisch vermogen trekken." bij maar dat is het net natuurlijk... dat kan in de praktijk zeer goed meevallen. Dat kan ik zeggen want ik heb een digitale teller, dus ik zie dat. Ik kook elektrisch (met oven en waterkoker en ....), ik steek ook mijn was in. Ik heb idle vebruik van ventilatie en switches. Mijn TV staat ook op. Nog nooit heb ik een piek boven de 4.3 kW gehad in 2021 en het jaargemiddelde (waarop je gefactureerd wordt) was 3 kW. Ik vermoed dat die 4.3 kW piek dan ook was terwijl de PHEV aan het opladen was aan 2.2 kW terwijl we aan het koken waren, maar ik heb nog niet de moeite genomen om die op een timer te zetten. Als het capaciteitstarief er is komt dat er wel van.We moeten eerlijk zijn hé.
Dat is inderdaad waar ik het ook het moeilijkste mee heb. Eén keer vrienden ontvangen voor een gourmet in combinatie met een damkap en friteuse die opstaan en je mag het al schudden voor de rest van de maand.Het meest prevalente probleem gaat in mijn ogen het kookmoment zijn waar mensen, ook al is het uitzonderlijk, al eens meerdere toestellen opzetten en waar ik niet verwacht dat je dat gedrag echt gaat kunnen inperken (oven, friteuse, inductiekookvuur, dampkap, waterkoker eventueel en dan uw idle verbruik). En daar is het dan spijtig dat 1 keer een piek het voor 30 dagen ver****t. Was dat effect dan ook gewogen over die 30 dagen... aangezien je op de meeste dagen het wel eens zonder die friteuse en oven kunt doen. Maar als ik is 1 keer een pot soep maak, met als hoofdmaaltijd ribbetjes en frieten. Ja dan heb je het vlaggen.
Het moet zelfs niet met vrienden zijn. Dit lijkt mij geen onrealistische situatie:Dat is inderdaad waar ik het ook het moeilijkste mee heb. Eén keer vrienden ontvangen voor een gourmet in combinatie met een damkap en friteuse die opstaan en je mag het al schudden voor de rest van de maand.
Ik denk dat velen hier onderschatten hoe snel je aan een zo een hoge piek zit, je hoeft daar echt niet te zot voor te doen.
Ook niet meer in nieuwe verkavelingen waar geen gas meer gelegd wordtAlternatief is koken op gas?
Of elke dag bbq , problem fixed

Dat is perfect eerlijk. Omdat hij een gebruikscase geeft waarbij hij :Akkoord maar ik vind dat maar wat cijfers opzoeken en samentellen om te besluiten dat kay-gell aan een piek zit die hoger is dan 90% van 400.000 gemeten gezinnen tot nu toe niet eerlijk is.
Ik zette die disclaimer omdat het afhangt van wanneer die wasmachine en die droogkast exact hun piek trekken. Die trekken die namelijk niet gedurende de volledige gebruiksduur. Maar als je die opzet is het ook niet alsof je kunt zeggen van daar is gegarandeerd geen probleem mee. En je moet maar 1 keer om de 30 dagen pech hebben dat in zijn usecase de wasmachine en de droogkast gelijkertijd opstaat.Je zet er de disclaimer "Natuurlijk onder de suppositie dat gedurende de geopperde termijn dat er 1 termijn is van 15 minuten waar ze allemaal tegelijkertijd hun max elektrisch vermogen trekken." bij maar dat is het net natuurlijk... dat kan in de praktijk zeer goed meevallen.
1) jij hebt geen warmtepomp.Dat kan ik zeggen want ik heb een digitale teller, dus ik zie dat. Ik kook elektrisch (met oven en waterkoker en ....), ik steek ook mijn was in. Ik heb idle vebruik van ventilatie en switches. Mijn TV staat ook op. Nog nooit heb ik een piek boven de 4.3 kW gehad in 2021 en het jaargemiddelde (waarop je gefactureerd wordt) was 3 kW.
Of slecht moment dat je uw droogkast hebt opstaan. Dan mag je bij die 2.1-2.5 + 1400optellen in vergelijking met het feit dat je het wasmachine hebt dat draait (of indien het een combo toestel is, dat overgaat naar de droogcyclus). Al is het voorbeeld van die 2400W voor droogkast en 1000W voor het wasmachine voor een niet warmtepomp versie. Zoals er bij mij nog 1 is.Ik vermoed dat die 4.3 kW piek dan ook was terwijl de PHEV aan het opladen was aan 2.2 kW terwijl we aan het koken waren, maar ik heb nog niet de moeite genomen om die op een timer te zetten. Als het capaciteitstarief er is komt dat er wel van.
Voor 5/12 de om te verwarmen en x/12de afhankelijk van of hij het in een maand opzet om zijn appartement te koelen. Aangezien opnieuw, 1 keer dit voorhebben in de maand voldoende is om het voor die maand naar de zak te helpen voor uw jaargemiddelde.Als ik aan een jaargemiddelde van 3 kW kom, dan geloof ik nooit dat kay-gell met een gelijkaardige situatie aan 7kW gaat komen. Ok, een warmtepomp zal dat wel wat verhogen maar ook maar een aantal maanden van het jaar, dus het jaargemiddelde vlakt dat ook wat af.
Maar uiteraard mag je kritiek hebben. Systeem van hoogste 1 maandpiek die telt vind ik ook absoluut absurd. Er zullen mensen zijn die duurder uitkomen. Het is minder comfortabel ALS je kiest om er rekening mee te houden. Maar hier ff gooien met cijfers van 7kW voor een doorsnee huishouden vind ik niet eerlijk hoor. Voelt een beetje als alle (meer dan terechte) frustratie van het zeer gebrekkig energiebeleid waardoor alles in een negatief daglicht komt.
Gisteren las ik het antwoord op de vraag "is het nuttig om met de verlaagde btw mijn voorschotfactuur omhoog te trekken?" Daar kwam het op neer dat het voor de digitale meter niet uitmaakt, want die nemen uw reeel verbruik. En voor de analoge teller, wordt een standaard verbruiksprofiel gebruikt (dat "heel accuraat is")...
Nu wil dat dus ook zeggen dat het eigenlijk geen hol uitmaakt dat je nu probeert energie te besparen omdat het nu duur staat. Ik vraag me af of dat eigenlijk wel verdedigbaar is voor een rechtbank ...
Welke andere optie? Een vaste prijs per kwh over heel uw contract?Waarom is dat niet verdedigbaar? Er is geen digitale meter dus geen exacte meting per dag/maand. Welke andere optie is er dan, buiten een synthetisch lastprofiel, om een jaargemeten eindverbruiker te gaan factureren?
Voorschotfacturen aanpassen hoeft trouwens niet want suppliers moeten op de voorschotfactuur van die maanden 6% BTW gaan toepassen (hoewel dat dus, voor klanten met een analoge meter, al niet helemaal correct is want voorschotfactuur is jaarverbruik/12 en eindfactuur is jaarverbruik volgens SLP).
Die voorschotfacturen worden bij de meeste suppliers trouwens maanden op voorhand gegenereerd. Die mogen nu allemaal de vuilbak in, en de systemen draaien overuren om de nieuwe aan te maken. Nadien komt er een 'mogelijke verlenging'. Waarschijnlijk net zo last-minute beslist als dit zodat bedrijven zich niet deftig kunnen voorbereiden. Ook voor de eindfacturen is dit geen kleine IT-change die je er op een uur doorjaagt.
Als ze dat verbruik over het hele jaar kunnen uitsmeren, dan moeten ze met hun capaciteitstarief ook niet afkomen vind ik. Ge kunt niet voor het ene een momentopname gebruiken en voor het andere niet naargelang het uitkomt.Ivm met die profielen. Collega heeft deze zomer zwembad gezet, en dus ook verwarmd (aan de toen "lage" prijzen). Nu probeert hij te besparen, maar dat gaat dus eigenlijk niks uithalen, aangezien dat verbruik in de zomer uitgesmeerd wordt over het hele jaar met een hoger percentage in de wintermaanden (die nu dus véél duurder zijn). eerlijk enzo...
Een tank met propaan of butaan in de tuin, en als dat niet meer zou mogen gewoon bidons gas kopen. Je kan trouwens ook je boiler en eventueel de rest van je verwarming laten werken op propaan indien gewenst. In je woonkamer kan je dan een inbouwhaard of pellet kachel plaatsen.Alternatief is koken op gas?
Of elke dag bbq , problem fixed