De energiethread

Nieuw capaciteitstarief waarin onwenselijk gedrag wordt gestraft en wenselijk gedrag wordt beloond os "no passaran" voor een minister van energie. Bijzonder.
Mja, ze wilt niet dat kleine verbruikers meer betalen dan vroeger.

Dus als je zuinig omspringt met stroom dat je daarom dan ook afgestraft wordt.

Voor de rest vind ik wel dat ze de piek die je mag genereren zou mogen diversifiëren. Als je een warmtepomp voor verwarming hebt, vind ik wel dat uw piek die je mag hebben hoger zou mogen liggen dan als je iemand was die op gas of mazout zou stoken. Net zoals dat ik vind dat de piek die je zou mogen genereren als je elektrisch rijdt hoger ligt dan als je op diesel, benzine,... zou rijden.

Niet dat het 1 op 1 zou hoeven te zijn. Maar een diversificatie zou ik toch appreciëren. Al begrijp ik perfect dat het niet evident is.

Mja, ze wilt niet dat kleine verbruikers meer betalen dan vroeger.

Dus als je zuinig omspringt met stroom dat je daarom dan ook afgestraft wordt.

De studie is nog niet openbaar, binnen een paar dagen wel. Wat ik er al over heb zien passeren is dat het capaciteitstarief ook gepaard gaat met een herverdeling van de kosten door middel van een minimale bijdrage die iedereen moet leveren. De zeer kleine groep waarover het gaat neemt minder dan 900kwh per jaar af en zal de factuur zien stijgen met 50-100euro per jaar in geval van een analoge teller. Bij een digitale teller zou dat begrensd zijn tot 75euro per jaar.

Dit gaat dus over een groep die zelfs niet gewoon "zuinig" is maar gewoon zeer weinig afneemt. Procentueel gezien gewoon verwaarloosbaar volgens mij en gewoon in schril contrast met de meerwaarde van het capaciteitstarief.

En dan gaan we nog voorbij aan het basisprincipe: onwenselijk gedrag wordt betraft, wenselijk gedrag beloond. Wat mij betreft een prima uitgangspunt, maar voor mevrouw de minister blijkbaar niet. Hoe snel ze de hakken in het zand zetten op vlak van energiebeleid in dit land is echt een drama.

De studie is nog niet openbaar, binnen een paar dagen wel. Wat ik er al over heb zien passeren is dat het capaciteitstarief ook gepaard gaat met een herverdeling van de kosten door middel van een minimale bijdrage die iedereen moet leveren. De zeer kleine groep waarover het gaat neemt minder dan 900kwh per jaar af en zal de factuur zien stijgen met 50-100euro per jaar in geval van een analoge teller. Bij een digitale teller zou dat begrensd zijn tot 75euro per jaar.
Het feit dat het beperkt is maakt niet uit hé. Je vergeet dat ons Demirke de brol heeft mogen opkuisen van haar voorganger.

Daarvoor is ze dan door het slijk gemoeten. Waarna ze haar hielen in het zand heeft gezet, dat de capaciteitsbeslag die door de strot van bepaalde politiekers en mensen is geramd, indien dit ervoor zou zorgen dat er mensen meer betaalden hierdoor dan ervoor dan zou dat niet passeren.

Nu is er een studie die dat bevestigt, dus kan demirtje niet anders in mijn ogen. Daarom ook haar uitspraak. Allez ik dacht mij toch dat te herinneren gedurende de heisa rond het afschaffen van de terugdraaiende teller. Al zou ik persoonlijk echt niet weten hoe je er ooit voor zou kunnen zorgen dat er niemand benadeeld gaat worden... of je moet met minder geld tevreden zijn. En we weten al dat ze juist meer geld nodig gaan hebben in de toekomst...

Dit gaat dus over een groep die zelfs niet gewoon "zuinig" is maar gewoon zeer weinig afneemt. Procentueel gezien gewoon verwaarloosbaar volgens mij en gewoon in schril contrast met de meerwaarde van het capaciteitstarief.
De meerwaarde hangt er vanaf hoe je het bekijkt. Ik zie er echt niet een zware meerwaarde in dat je meer betaalt indien je een grotere piek verbruikt. Je had dat perfect kunnen opdelen in ranges ipv hetgeen men nu plant.

Zeer merkwaardige lezing van dit stukje actua hoor, renegade... Je gaat echt compleet voorbij aan de reden waarom het capaciteitstarief in het leven is geroepen en je hebt ook gewoon een verkeerde interpretatie van de bestaanreden heb ik de indruk.

De studie geeft het VREG trouwens voor de volle 100% gelijk hé. De studie is besteld door de minister om de VREG een hak te zetten, maar het komt als een boemerang terug in haar gezicht:
Conclusie van de studie zei:
De introductie van een capaciteitstarief in de wijzigende nettarieven voor rsidentiele verbruikers is een *noodzakelijke en logische stap* om de toekomstige noodzakelijke netflexbililiteit van het distributienet te garanderen. Elektrificatie om een duurzamere alternatief te bieden aan fossiele brandstoffen is immers één van de pijlers van de energietransitie. Een gevolg hiervan is echter wel dat het distributienet de komende decennia intensiever zal gebruikt worden. Het meer optimaal gebruik van het distributienet bevorderen is bijgevolg noodzakelijk om hoge maatschappelijke investeringskosten in het net te vermijden.

En dan is er nog een stukje dat doorgaat in dezelfde trend, namelijk: dit is een goede zaak, een positieve vooruitgang, hoe rapper het er komt hoe liever want het VREG en Fluvius nemen hun verantwoordelijkheid naar de toekomst toe.

Dus ondanks deze conclusie toch maar "nee" zeggen omdat een marginale groep misschien tot 100euro extra moet betalen in het nieuwe tarief... Sorry maar dat is absoluut geen manier van doen.

Voor de rest vind ik wel dat ze de piek die je mag genereren zou mogen diversifiëren. Als je een warmtepomp voor verwarming hebt, vind ik wel dat uw piek die je mag hebben hoger zou mogen liggen dan als je iemand was die op gas of mazout zou stoken. Net zoals dat ik vind dat de piek die je zou mogen genereren als je elektrisch rijdt hoger ligt dan als je op diesel, benzine,... zou rijden.

Niet dat het 1 op 1 zou hoeven te zijn. Maar een diversificatie zou ik toch appreciëren. Al begrijp ik perfect dat het niet evident is.
Dat is eigenlijk zo omdat de kWh-prijs omlaag gaat. Iemand die een warmtepomp heeft verbruikt meer per jaar. Dit wordt goedkoper. De cijfers die ik tot nu toe gelezen had waren €0.06/kWh en €50 per kW piek (per jaar). Dus als je warmtepomp 3000 kWh verstookt, moet je €180 minder betalen voor dat verbruik. Dat geeft je dus 180/50 = 3.6 kW piek (extra, niet in totaal!) om financieel neutraal uit te komen.

Laatst bewerkt:
Dat is eigenlijk zo omdat de kWh-prijs omlaag gaat. Iemand die een warmtepomp heeft verbruikt meer per jaar. Dit wordt goedkoper. De cijfers die ik tot nu toe gelezen had waren €0.06/kWh en 50€ per kW piek (per jaar). Dus als je warmtepomp 3000 kWh verstookt, moet je €180 minder betalen voor dat verbruik. Dat geeft je dus 180/50 = 3.6 kW piek (extra, niet in totaal!) om financieel neutraal uit te komen.
Inderdaad.
De onafhankelijke regulator neemt haar verantwoordelijkheid in functie van langetermijn denken. De minister denkt alleen maar korte termijn en probeert een gegronde en gefundeerde beslissing gewoon teniet te doen.

Echt gewoon de terugdraaiende teller revisited. Dit wordt gewoon een rondje grondwettelijk hof.

Nieuw capaciteitstarief waarin onwenselijk gedrag wordt gestraft en wenselijk gedrag wordt beloond os "no passaran" voor een minister van energie. Bijzonder.

Op zich is het een eerlijker systeem, maar het schiet zijn doel voorbij als ze het tijdstip van je piekverbruik niet meerekenen. Met je zatte kloten na een avondje uit de friteuse en oven opzetten voor wat snacks, met alle lichten in huis aan en met de deur van de diepvries open, zal een hoog piekverbruik geven op een moment dat het voor het net helemaal niet uitmaakt. Je moet eigenlijk enkel pieken tijdens de avond actief afraden.

Los daarvan, opportunistische Demir. Dat effect was al lang bekend maar nu gaat ze ingrijpen. Onze politiek is zo vermoeiend.

Ik blijf het een belachelijk systeem vinden. Zolang er geen rekening gehouden wordt met wanneer dat die piek valt en zolang 1 piek overschrijding per maand genoeg is om je tarief voor de hele maand te verpesten, slaat het in mijn ogen nergens op.
En weeral wordt er onderscheid gemaakt tussen mensen met digitale teller en met analoge.
Ze zouden beter alle digitale tellers als analoog beschouwen tot iedereen digitaal heeft, want die discriminatie is toch te absurd voor woorden.
En ze zouden ook beter met piek en dal uren werken, waarin je in daluren een veel hogere piek mag halen dan in dal uren.
En misschien beter per piek betalen ofzo, in plaats van 1 ongelukkige piek die je hele maand verpest.

Als ik die piek 1x zou bereiken (al dan niet per ongeluk) ga ik de rest van de maand absoluut geen enkele moeite doen om onder die piek te blijven...

Zeer merkwaardige lezing van dit stukje actua hoor, renegade... Je gaat echt compleet voorbij aan de reden waarom het capaciteitstarief in het leven is geroepen en je hebt ook gewoon een verkeerde interpretatie van de bestaanreden heb ik de indruk.
Het is in het leven geroepen om het net te balanceren. Met als achterliggende reden vooral om de investeringskosten om het net te verstevigen beter te kunnen verhalen op degenen die het net "misbruiken". Dat is de uitleg die men er destijds heeft aan gegeven.

Maar ik zie gewoonweg niet hoe je juist dat gaat doen, wanneer je de kost die je aanrekent afhankelijk maakt van een gewogen gemiddelde van een eenmalige piek om de 30 dagen. Als je voor 29 dagen van de 30 correct ermee omgaat betaal je evenveel als piektarief als dat je er 0 keer van de 30 correct mee omgaat (er vanuit gaande dat die je nooit boven die 1ne piek die je trekt gaat). Persoonlijk zie ik echt niet in hoe je daarmee dat gaat verbeteren.
Ik zie mij persoonlijk nu echt niet mijn frittex, oven, dampkap en kookplaat alternerend gaan opzetten om op die manier mijn piek onder controle te houden. Grote gebruikers zoals wasmachine, afwasmachine, hell zelfs mijn warmtepomp voorzie ik al in de mate van het mogelijke om die te spreiden, en dat deden veel mensen vroeger al door middel van het nachttarief (welk voordeel 'afgeschaft' wordt).
Daarnaast voorzie je met die maatregel ook niet echt iets sturend om mensen hun verbruik buiten de piekuren te leggen.

Het enigste wat de achterliggende reden in mijn ogen dan ook was, was tweeërlei. Enerzijds om op die manier de businesscase te ondersteunen voor de netbatterij wat men acht als zijnde noodzakelijk om de energietransitie mogelijk te maken. Om op die manier proberen "goedkoop" interconnected batterijopslag te voorzien. En anderzijds was om ervoor te zorgen dat de netbeheerders op die manier een vaste kost konden introduceren waardoor ze gemakkelijker een potje konden aanleggen om de structurele kosten die ze gaan hebben om hun netwerk te verbeteren of in stand te houden waar ze op konden rekenen. Ongeacht of je nu veel of weinig gebruikte. Wat, rekening houdende met het feit dat zonnepanelen meer en meer in opgang waren ze niet meer konden rekenen op de bijdrage van deze groep mensen in de kostenstructuur van het net.

Daarom dat de eerste piste destijds dan ook was om u dat capaciteitsbeslag te laten dokken in functie van het vermogen van uw aansluiting. Al had men daar toen wel een range voorzien.

De studie geeft het VREG trouwens voor de volle 100% gelijk hé. De studie is besteld door de minister om de VREG een hak te zetn, maar het komt als een boemerang terug in haar gezicht:
En dan is er nog een stukje dat doorgaat in dezelfde trend, namelijk: dit is een goede zaak, een positieve vooruitgang, hoe rapper het er komt hoe liever want het VREG en Fluvius nemen hun verantwoordelijkheid naar de toekomst toe.
Mja, desondanks dat die studie lyrisch is. Haalt ze met die studie er dan wel haar slag mee thuis. Aangezien ze, zoals ik al stelde niet wilde dat iemand met het nieuw systeem erop achteruit ging. En de studie haar nu zwart op wit bewijst dat er een subset is die achteruit gaat.

Hak gelukt, zou ik dan zeggen...

Dus ondanks deze conclusie toch maar "nee" zeggen omdat een marginale groep misschien tot 100euro extra moet betalen in het nieuwe tarief... Sorry maar dat is absoluut geen manier van doen.
Ze had misschien beter destijds die uitspraak niet gedaan... maar in de nasleep van de terugdraaiende teller was dat nu eenmaal gevoelig.
En tuurlijk is dat wel een manier van doen. Ze kan in mijn ogen namelijk gewoon niet meer anders...

Maar zoals altijd, veel bla bla. Weinig boem boem. Men gaat nu gewoon de formule een beetje bijsturen zodanig dat zelfs die marginale groep ermee weg komt. En dan kan Demir zich op haar borst kloppen dat ze doet wat goed is voor het volk.

U daar dan ook in opjagen. Steek uw energie ergens nuttiger in ;).

Dat is eigenlijk zo omdat de kWh-prijs omlaag gaat. Iemand die een warmtepomp heeft verbruikt meer per jaar. Dit wordt goedkoper. De cijfers die ik tot nu toe gelezen had waren €0.06/kWh en €50 per kW piek (per jaar). Dus als je warmtepomp 3000 kWh verstookt, moet je €180 minder betalen voor dat verbruik. Dat geeft je dus 180/50 = 3.6 kW piek (extra, niet in totaal!) om financieel neutraal uit te komen.

Grofweg zou je dat zo kunnen zien. Al moet je dat bekijken in functie van uw vroegere totale kost en in relatie tot wat men als basiskost al voorziet. Al is dat in mijn geval niet 3.6kwpiek maar eerder 1.92. En in de winter is mijn piek van mijn warmtepomp wel hoger dan dat.

Al kun je dan evengoed zeggen dat vroegere grootverbruikers (voor luxe) daardoor minder geïmpacteerd worden door het piekverbruik. Wat ook een beetje tegenstrijdig lijkt.

Op zich is het een eerlijker systeem, maar het schiet zijn doel voorbij als ze het tijdstip van je piekverbruik niet meerekenen. Met je zatte kloten na een avondje uit de friteuse en oven opzetten voor wat snacks, met alle lichten in huis aan en met de deur van de diepvries open, zal een hoog piekverbruik geven op een moment dat het voor het net helemaal niet uitmaakt. Je moet eigenlijk enkel pieken tijdens de avond actief afraden.

Geen idee of die kritiek terecht is, maar zo een dingen zijn uiteraard wel de discussie waard. Maar dan bespreek je tenminste de modaliteiten ipv het kind met het badwater weg te smijten

Als België kiest voor een kernuitstap tegen 2025 komt de energiebevoorrading onder druk en zal de elektriciteitsprijs verder stijgen. Ook de doelstelling om minder CO2 uit te stoten zal dan moeilijk haalbaal zijn. Dat zeggen enkele onderzoekers van de Universiteit Antwerpen.
https://www.hln.be/binnenland/kernu...rijsstijgingen-en-meer-co2-uitstoot~a359e2ca/

“Een eerste resultaat is dat België na een kernuitstap veel meer zal moeten steunen op gascentrales”, stellen de onderzoekers. “Dit zal het niet enkel moeilijker maken om de afgesproken doelen rond het verminderen van de CO2-uitstoot te halen, maar wil ook zeggen dat de elektriciteitsprijs nog gevoeliger wordt aan stijgingen van de gasprijzen. Bovendien hebben hernieuwbare energiebronnen belangrijke investeringen nodig in netinfrastructuur, die ook doorgerekend dienen te worden

De nodige investeringen in zowel nieuwe productie- als opslagcapaciteit zorgen al gauw voor een stijging in de energiekosten van minstens 30 procent.”

Na de kernuitstap blijft België zwaar afhankelijk van de import van energie. Uit de studie blijkt dat op jaarbasis ongeveer een derde van de benodigde elektriciteit zal moeten worden ingevoerd. “Dit creëert een zware afhankelijkheid van onze buurlanden

De wetenschappers wijzen er ook op dat hun studie gebaseerd is op de ‘historische elektriciteitsvraag’, en dus geen rekening houdt met de te verwachten stijging van de vraag

Als België kiest voor een kernuitstap tegen 2025 komt de energiebevoorrading onder druk en zal de elektriciteitsprijs verder stijgen. Ook de doelstelling om minder CO2 uit te stoten zal dan moeilijk haalbaal zijn. Dat zeggen enkele onderzoekers van de Universiteit Antwerpen.
https://www.hln.be/binnenland/kernu...rijsstijgingen-en-meer-co2-uitstoot~a359e2ca/

“Een eerste resultaat is dat België na een kernuitstap veel meer zal moeten steunen op gascentrales”, stellen de onderzoekers. “Dit zal het niet enkel moeilijker maken om de afgesproken doelen rond het verminderen van de CO2-uitstoot te halen, maar wil ook zeggen dat de elektriciteitsprijs nog gevoeliger wordt aan stijgingen van de gasprijzen. Bovendien hebben hernieuwbare energiebronnen belangrijke investeringen nodig in netinfrastructuur, die ook doorgerekend dienen te worden

De nodige investeringen in zowel nieuwe productie- als opslagcapaciteit zorgen al gauw voor een stijging in de energiekosten van minstens 30 procent.”

Na de kernuitstap blijft België zwaar afhankelijk van de import van energie. Uit de studie blijkt dat op jaarbasis ongeveer een derde van de benodigde elektriciteit zal moeten worden ingevoerd. “Dit creëert een zware afhankelijkheid van onze buurlanden

De wetenschappers wijzen er ook op dat hun studie gebaseerd is op de ‘historische elektriciteitsvraag’, en dus geen rekening houdt met de te verwachten stijging van de vraag

“Daarnaast leidt de kernuitstap hoe dan ook tot een prijsstijging van de elektriciteit en neemt de haalbaarheid van de internationaal afgesproken CO2-doelstellingen sterk af”,

Dus we moeten allemaal elektrisch verwarmen want dat is goed voor het milieu maar door onze beslissingen gaat dat ook duurder worden en gaan we toch meer CO2 uitstoten.
Makes perfect sense.

Da's nu toch hét onderwerp waar de groene partij zou het onderscheid moeten maken, hun stokpaardje. Je zou dan ook verwachten dat ze daar de nodige kennis hebben.
En dan krijg je zo'n miskleun , de bal volledig mis

Moet ik daar mee lachen? Of plaatsvervangende schaamte? Of groen lachen ... don't know :unsure:

Dus we moeten allemaal elektrisch verwarmen want dat is goed voor het milieu maar door onze beslissingen gaat dat ook duurder worden en gaan we toch meer CO2 uitstoten.
Makes perfect sense.

Ja, als je tegen iemand zegt dat je elektrische verwarming in huis wilt ben je een barbaar,
maar als het om een elektrische auto ben je ineens mega milieu bewust :unsure:

Het is wraakroepend, schrijnend, idioot en onbegrijpelijk tegelijk.

Hetgeen die studie nu zegt roepen mensen al maanden en jaren, daar was echt geen studie voor nodig.

Men wil iedereen elektrisch doen rijden.
Men wil iedereen elektrisch doen verwarmen.
Men wil iedereen zoveel mogelijk thuis doen werken.
Dat het elektrisch verbruik gigantisch gaat stijgen, dat beseft uiteraard het kleinste kind.
Men wil dan de kerncentrales dicht, die ons van die nodige elektriciteit voorzien.
Men wil die ommezwaai naar elektriciteit omdat fossiele brandstoffen vervuilend en duur zijn.
Men wil dan de kerncentrales vervangen door... fossiele brandstoffen. Die vervuilend en duur zijn.
Men maakt ons zo meer afhankelijk van prijsschommelingen op de internationale markten én van buurlanden die, hopelijk en mss wel door hun kernenergie, overschot hebben en ons kunnen bijspringen, voor een wellicht hoge kostprijs.
Men heeft schrik dat men niet gaat toekomen in de bevoorrading, dus men gaat capaciteitstarieven heffen.
Men verplicht ons dus veel elektriciteit te gebruiken, maar men gaat ons bestraffen op het moment dat we die het meeste nodig hebben.
Men gaat ook een afschakelplan in voege brengen, dat ons in het donker gaat zetten bij bevoorradingsproblemen. Alsof we in een derdewereld land leven.

En dit alles moeten wij maar slikken en normaal vinden? Dit krijgt ge toch niet uitgelegd aan normale mensen?

Razend word ik ervan. :angry:

Laatst bewerkt:

De conclusie volgt uit hun modellen, en is er ergens ook maar één woord te vinden in de nieuwsmedia over de gehanteerde modellen? Nee, jammer...
"Als we stoppen met kernenergie en we doen voor de rest niks komen we in de problemen", no shit sherlock...

Het is echt vermoeiend dat er nooit ook maar een poging wordt gedaan om te challengen of zaken in vraag te stellen. Er is echt gewoon een totaal gebrek aan technische kennis op die nieuwsredacties. Die Pauwels mag ook de ene kemel na de andere slaan, maar blijft als energieexpert vooruitgeschoven worden, onwaarschijnlijk. En intussen groeit uiteraard het onbegrip en frustratie onder de burgers en dat kan je ze niet verwijten...

Graag wat voorbeelden waar Pauwels factueel in de fout is gegaan. Luc Pauwels en de kerel van De tijd zijn ongeveer de enige journalisten die er wel wat van kennen.

Graag wat voorbeelden waar Pauwels factueel in de fout is gegaan. Luc Pauwels en de kerel van De tijd zijn ongeveer de enige journalisten die er wel wat van kennen.
-Met de piek in december lustig meedoen met eindfacturen voor te snellen als 12*n waarbij N de piekprijs was in december, zonder nuances
-Analyse van de energiemarkt in de afspraak was toch ook niet 100% correct, maar dat zou hier veel typwerk opleveren, maar het was haast alsof de liberalisering alleen maar miserie met zich heeft meegebracht
-Soms ook stemmingmakerij op Twitter, recentste voorbeeld, minitieus een momentje gevonden in de app om aan wat stemmingmakerij te doen... Is geen journalistiek imo.

En inderdaad Tobe Steel doet dat wel erg goed. Al zouden we natuurlijk in een ideale wereld gewoon effectief een expert ter zake hebben die commentaar gaf of de stukken schreef...

De conclusie volgt uit hun modellen, en is er ergens ook maar één woord te vinden in de nieuwsmedia over de gehanteerde modellen? Nee, jammer...
"Als we stoppen met kernenergie en we doen voor de rest niks komen we in de problemen", no shit sherlock...

Het is echt vermoeiend dat er nooit ook maar een poging wordt gedaan om te challengen of zaken in vraag te stellen. Er is echt gewoon een totaal gebrek aan technische kennis op die nieuwsredacties. Die Pauwels mag ook de ene kemel na de andere slaan, maar blijft als energieexpert vooruitgeschoven worden, onwaarschijnlijk. En intussen groeit uiteraard het onbegrip en frustratie onder de burgers en dat kan je ze niet verwijten...

Als je gaat verwachten dat reguliere nieuwsmedia al universitaire modellen gaat bespreken, dan ben je zéér zwak bezig.
Het feit dat er een universitaire studie is die stelt dat reguliere afschakelingen en ook black-outs een mogelijkheid gaan worden wanneer we mee blijven gaan in de donkergroene, dogmatische waanzin van Tinne Van der Straeten dan is dat zéér verontrustend, des te meer wanneer je in rekening brengt dat dat onderzoek enkel gebaseerd op een historische vraag en nog geen rekening houdt met een stijgende vraag in de toekomst o.a. door een toenemend elektrificerend wagenpark.

Terug
Bovenaan