De energiethread

Als je gaat verwachten dat reguliere nieuwsmedia al universitaire modellen gaat bespreken, dan ben je zéér zwak bezig.
Het feit dat er een universitaire studie is die stelt dat reguliere afschakelingen en ook black-outs een mogelijkheid gaan worden wanneer we mee blijven gaan in de donkergroene, dogmatische waanzin van Tinne Van der Straeten dan is dat zéér verontrustend, des te meer wanneer je in rekening brengt dat dat onderzoek enkel gebaseerd op een historische vraag en nog geen rekening houdt met een stijgende vraag in de toekomst o.a. door een toenemend elektrificerend wagenpark.
Wat?! Zeer zwak bezig?! :')
Lijkt me toch de evidentie zelve dat je niet enkel de conclusie meeneemt, maar ook hoe ze tot die conclusie komen...
Het vetgedrukte maakt het allemaal behoorlijk onheilspellend, maar wat wil je ook? De modellen gaan letterlijk uit van scenario's waar de kerncentrales sluiten en er niets in de plaats komt, ja dan het is het niet vreemd dat je tot de conclusie komt dat we in problemen komen. Als je een gat graaft en niet vult zie je inderdaad een gat...

Die studie wordt intussen vlotjes afgemaakt door de andere onderzoeksteams van de andere universiteiten....

Edit:
Ik denk dat onderstaande tweet wel voldoende zegt...

Laatst bewerkt:
Is een gascentrale die gas omzet in elektriciteit zodat deze elektriciteit kan gebruikt worden om ons huis elektrisch te verwarmen efficiënter dan gas rechtstreeks aan ons huis die ons huis op gas verwarmt?

Lijkt me toch de evidentie zelve dat je niet enkel de conclusie meeneemt, maar ook hoe ze tot die conclusie komen...
Het vetgedrukte maakt het allemaal behoorlijk onheilspellend, maar wat wil je ook? De modellen gaan letterlijk uit van scenario's waar de kerncentrales sluiten en er niets in de plaats komt, ja dan het is het niet vreemd dat je tot de conclusie komt dat we in problemen komen. Als je een gat graaft en niet vult zie je inderdaad een gat...

Die studie wordt intussen vlotjes afgemaakt door de andere onderzoeksteams van de andere universiteiten....

Edit:

Dit is de studie:

Er wordt wel degelijk rekening gehouden met een vervanging voor de kerncentrales en ze gaan blijkbaar niet uit van blackouts maar stellen vast dat er heel wat extra investering nodig zal zijn om black-outs met zekerheid te vermijden en dat we zelfs dan sterk gaan afhangen van import.

Die tweet is trouwens van een gemeenteraadslid voor Spa en het ziet er op het eerste zicht ook niet naar uit dat zijn onderzoeksveld veel te maken heeft met energie. Universiteiten hebben voor zover ik weet niet de gewoonte om de studies van hun medewerkers officieel te bekrachtigen, dus da's "kritiek" die je op elke studie kan geven. Denk ook niet dat het echt bedoeld is als kritiek op de studie an sich, hij wil er zich waarschijnlijk, om politieke redenen, van distantiëren.

Laatst bewerkt:

Edit:

Het kan gerust zijn dat die studie vatbaar is voor (stevige) kritiek. Die heb ik elders ook al gelezen. Maar jij valt hier 1) nu die studie aan op basis van het feit dat de VRT niet de details volledig bespreekt, terwijl journaal-items doorgaans per definitie oppervlakkig zijn en over conclusies gaan.
Met wat geluk krijg je wat meer diepgang in Terzake ofzo, maar goed. 2) Modellen die ervanuit gaan dat er niets in de plaats komt, daar moet je idd vragen bij stellen, anderzijds met hoe onze politiek nu bezig is, kan dat wel eens een reëler scenario worden dan dat je denkt.

Dit is de studie:

Er wordt wel degelijk rekening gehouden met een vervanging voor de kerncentrales en ze gaan blijkbaar niet uit van blackouts maar stellen vast dat er heel wat extra investering nodig zal zijn om black-outs met zekerheid te vermijden en dat we zelfs dan sterk gaan afhangen van import.

Die tweet is trouwens van een gemeenteraadslid voor Spa en het ziet er op het eerste zicht ook niet naar uit dat zijn onderzoeksveld veel te maken heeft met energie. Universiteiten hebben voor zover ik weet niet de gewoonte om de studies van hun medewerkers officieel te bekrachtigen, dus da's "kritiek" die je op elke studie kan geven.

Ik had de studie ook al gelezen, ik raad je aan van hetzelfde te doen. Dan zal je normaalgezien tot dezelfde conclusie komen: de modellen zijn wat ze zijn, steek je er afval in dan komt er afval uit.

Voor de rest ga ik deze thread gewoon laten voor wat het is. Mensen lezen toch enkel wat ze willen lezen in plaats van oprecht open te staan voor discussie.

Is een gascentrale die gas omzet in elektriciteit zodat deze elektriciteit kan gebruikt worden om ons huis elektrisch te verwarmen efficiënter dan gas rechtstreeks aan ons huis die ons huis op gas verwarmt?

Ongeveer dubbel zo efficiënt (bv. 60% voor conversie gas->elektriciteit en COP van 3.5 voor warmtepomp).

Ja, gewoon al het feit dat een gascentrale in verhouding veel minder gassen en CO² zal uitstoten omdat ze veel beter kunnen filteren.

Die filters bij jou zouden te duur zijn. Dus zelfs als zou het niet efficiënt zijn win je nog steeds lokaal door geen uitstoot te maken.

Maar een (peperdure) warmtepomp is hier wel een vereiste in?
Die discussie wordt al tot in den treure gevoerd in een andere topic... :sop:

Je kan het ook anders bekijken, als er niet meer wordt verwarmd op gas moeten ze niet het hele Belgische grondgebied vol steken met gasbuizen. Andere kant gaan ze dan wel hun spanningsverdeling groter moet dimensioneren...

Edit:
Met deze tweet ondergraaft hij dan wel weer ineens heel zijn vorige tweet en zijn geloofwaardigheid.

-Met de piek in december lustig meedoen met eindfacturen voor te snellen als 12*n waarbij N de piekprijs was in december, zonder nuances
-Analyse van de energiemarkt in de afspraak was toch ook niet 100% correct, maar dat zou hier veel typwerk opleveren, maar het was haast alsof de liberalisering alleen maar miserie met zich heeft meegebracht
-Soms ook stemmingmakerij op Twitter, recentste voorbeeld, minitieus een momentje gevonden in de app om aan wat stemmingmakerij te doen... Is geen journalistiek imo.

En inderdaad Tobe Steel doet dat wel erg goed. Al zouden we natuurlijk in een ideale wereld gewoon effectief een expert ter zake hebben die commentaar gaf of de stukken schreef...

Ik heb ook niet alles van Pauwels gezien of gelezen en deze waarover je spreekt ken ik precies niet. Over die twitter (wat ik al helemaal niet volg), ik wist niet dat de turbojets geactiveerd waren vorige week. Over de stijl van de tweet kan je discussieren maar over het informatiegehalte niet. Zou interessant zijn om te weten of het een test was, of ze uit noodzaak geactiveerd zijn of omdat ze gewoon economisch rendabel zijn geworden versus gas op bepaalde momenten.

Probleem met experts is dat ze geen journalisten zijn. En dus meestal geen artikels kunnen schrijven of reportages kunnen maken. Elk zijn stiel. Pauwels en Steel doen moeite om het te begrijpen, het zijn zowat de enigen.

Op het vorige forum zat trouwens iemand (die op het einde niet meer postte) waar je goede technische discussies kon mee hebben. Ik denk dat hij onlangs als onderzoeker in de afspraak zat om over de kernuitstap te praten?

Maar een (peperdure) warmtepomp is hier wel een vereiste in?
Peperduur is relatief, daar is een thread over.
Een goedwerkende gasinstallatie vervangen gaat idd geen winst opleveren.
Je weet nu al dat gas moet afgebouwd worden en er maatregelen zullen bijkomen. Dus bij nieuwbouw en renovatie zou ik daar roch al extra rekening houden, ook al is de gasketel met de prijzen van dat moment nog iets rendabeler.

Op het vorige forum zat trouwens iemand (die op het einde niet meer postte) waar je goede technische discussies kon mee hebben. Ik denk dat hij onlangs als onderzoeker in de afspraak zat om over de kernuitstap te praten?

Dat is de befaamde man waar ik op doelde. Ik denk dat op technisch vlak je hem weinig moest wijsmaken. Het probleem is zijn algemene insteek.
De man riep in 2012 al dat nucleair dood was en dat het rijk van het hernieuwbaar eraan ging komen.
Natuurlijk moet je er ook bijvermelden dat hij een uitgesproken groene signatuur had en zijn onderzoek draaide en gefinancierd werd door de hernieuwbare lobby.

Wat je op 9lives had was het trio Epyon, Pietje en Karel (ik gebruik bewust niet hun echte nicknames). Pietje was werknemer van Engie Electrabel en zeer goed op de hoogte van het technische en economische aspect van nucleaire energie en de algemene werking van de energiemarkt.
Karel was dan weer nucleair ingenieur, fysicus, had gewerkt bij HET nucleaire ingenieursbureau en werkte nu bij het SCK in het onderzoek van nieuwe nucleaire technieken.
Wat je geregeld zag was een doorprikking van bepaalde uitspraken en weerlegging van dogma’s en foutieve interpretaties. Langs alle zijden. Maar het probleem is dat je zo een dialoog niet hebt op terzake waar je een monoloog mag opvoeren als zogezegd de energie-ingenieur. Terwijl er in België honderden energie-ingenieurs zijn uit verschillende strekkingen.

Tegen wanneer hopen ze eigenlijk alle analoge tellers vervangen te hebben door digitale? Want als de mensen met de analoge teller een forfaitaire kwartierpiek van 2,5 kW aangerekend krijgen, dan is dit toch alles behalve eerlijk tegenover de mensen met een digitale teller?

Waar ze nog analoge tellers hebben wonen ze veel kans nog in een oudere woning met een niet al te zuinige installatie of mindere isolatie. Met wat geluk hebben ze zonnepanelen liggen en draait hun teller nog terug ook.

Digitale tellers staan veelal in nieuwbouwwoningen of ingrijpende renovaties waar dus meer en meer warmtepompen staan en de hoge piek dus gerechtvaardigd is om de woning te verwarmen.

Wij hebben hier een digitale teller en ik meet via een P1 meter de hele tijd het realtime verbruik. Wanneer de kookplaat en de oven samen opstaan zit ik al boven de 3500 W, en die staan beiden iets langer op dan een kwartiertje. Je kan op dat moment dus zien dat je de vaatwasser, wasmachine en droogkast uit laat of je zit met een piek van boven de 6000 W, en dan draait hier nog niet eens een warmtepomp.

Maar iemand in een oudere woning met analoge teller mag rustig de elektrische boiler laten opwarmen en tegelijk een lasagne in den oven steken terwijl de kookwas met vuile onderbroeken vollenbak draait.

EDIT: Mijn vriendin was net bezig met de haardroger, blijkbaar daardoor alleen al 2300 W er bij. En die doet meer dan 10 minuten over het drogen van haar haar, dus eigenlijk zou ik al niks meer mogen verbruiken ondertussen of we zitten boven wat iemand met een analoge teller zogezegd maar verbruikt.

Laatst bewerkt:
Dat is de befaamde man waar ik op doelde. Ik denk dat op technisch vlak je hem weinig moest wijsmaken. Het probleem is zijn algemene insteek.
De man riep in 2012 al dat nucleair dood was en dat het rijk van het hernieuwbaar eraan ging komen.
Natuurlijk moet je er ook bijvermelden dat hij een uitgesproken groene signatuur had en zijn onderzoek draaide en gefinancierd werd door de hernieuwbare lobby.

Wat je op 9lives had was het trio Epyon, Pietje en Karel (ik gebruik bewust niet hun echte nicknames). Pietje was werknemer van Engie Electrabel en zeer goed op de hoogte van het technische en economische aspect van nucleaire energie en de algemene werking van de energiemarkt.
Karel was dan weer nucleair ingenieur, fysicus, had gewerkt bij HET nucleaire ingenieursbureau en werkte nu bij het SCK in het onderzoek van nieuwe nucleaire technieken.
Wat je geregeld zag was een doorprikking van bepaalde uitspraken en weerlegging van dogma’s en foutieve interpretaties. Langs alle zijden. Maar het probleem is dat je zo een dialoog niet hebt op terzake waar je een monoloog mag opvoeren als zogezegd de energie-ingenieur. Terwijl er in België honderden energie-ingenieurs zijn uit verschillende strekkingen.

Kijk hij heeft het de laatste keer in de afspraak duidelijk gesteld. Gas of geen Gas dat is een politieke keuze. Technisch gezien zijn beide perfect mogelijk, al is een nieuwe normale kerncentrale tgv de huidige milieu- en veiligheidseisen onhaalbaar. Persoonlijk kijk ik verder dan de techniek. Ik kijk persoonlijk ook graag naar diversificatie (daarom dat ik denk dat hij ook doelde op het feit dat het een politieke keuze was). Spijtig dat die perfecte storm niet in 2019-2020 is geweest.

Echter zodra hij in discussie ging had hij wel een duidelijke signatuur als anti kerncentrales. Omdat we die echt nooit nodig hadden. Hij heeft toen meerdere keren in discussie gegaan met de pro kernmensen en de informatie die daar uit kwam was altijd wel leuk en interessant.
En in 1 van zijn laatste verschijningen op de afspraak had hij ook de verwachting destijds dat de prijzen voor gas zouden normaliseren (al was die gedachte er destijds ook wel bij meerdere partijen) dewelke gedachte nu zo goed als weg is.

Als je dan de studies erbij neemt die men toen heeft gemaakt, dan is men uitgegaan in AL de studies (andere professor Gent, energyville, en laveyne zijn interpretatie) van de usecase van 90 - 110Twh. En als je DIE studie leest en de conclusies ervan bekijkt dan klopt onder de hypothese van 90-110Twh die studie voor 100% (ik kan daar geen speld tussenkrijgen - dan is kernuitstap effectief een pil waar je voor kunt opteren om erdoor te bijten). Al moet je dan wel eerlijk zijn dat in die studies rekening gehouden is voor de bepaling van de kostprijs van de marktomgeving waarbij gas relatief goedkoop staat.
Of anders gezegd, niet een marktomgeving waar onze kerncentrales op jaarbasis 2+miljard extra winst draaien.
Maar zelfs ONDER die studie was het open houden van 2 kerncentrales nog altijd aanvaardbaar. En ik zou dat dan categoriseren onder de noemer van het diversificatiestandpunt.

Persoonlijk wacht ik nog altijd op een studie van ofwel ons Tinne ofwel onze energieexperten en rekening houdende met de huidige (of desnoods 10 - 25% minder dure) gasprijzen aangepast aan de doelstelling van de energieconversie (300Twh ipv de gebruikte 110Twh in 2050 (of 200Twh tegen 2040)). Wat de toekomst ons dan brengt en hoe de conclusies hierdoor wijzigen. Al moet ik eerlijk zijn dat ik mij persoonlijk dan echt de vraag stel wat de reden was waarom die experten nooit rekening gehouden hebben met die reconversie.

Mijn buikgevoel dat ik in deze thread al vroeger heb gepost en uitgelegd zegt mij neen. Maar ik sta nog altijd open om overtuigd te worden van het tegendeel.

Maar dit soort discussies waar experten effectief echt met elkaar in de clinch gaan of waar de minister van energie effectief het onderste van haar tong laat zien mis ik eigenlijk wel in ons landschap.

Tegen wanneer hopen ze eigenlijk alle analoge tellers vervangen te hebben door digitale? Want als de mensen met de analoge teller een forfaitaire kwartierpiek van 2,5 kW aangerekend krijgen, dan is dit toch alles behalve eerlijk tegenover de mensen met een digitale teller?
Maximaal 2029 als ik mij nog goed herinner.

Waar ze nog analoge tellers hebben wonen ze veel kans nog in een oudere woning met een niet al te zuinige installatie of mindere isolatie. Met wat geluk hebben ze zonnepanelen liggen en draait hun teller nog terug ook.
Ja je kunt ze gegarandeerd buiten houden tot en met 31/12/2024. Vanaf dan is het een beetje een loterij. En die loterij gaat er dan in bestaan dat, als de prijzen zo hoog blijven, jij niet gaat open doen. Dat ze een gerechtelijke procedure gaan moeten opstarten (want u zomaar afsluiten van het net lijkt mij straf dat ze dat niet gaan proberen), waar je dan naartoe komt. Een beetje van kromme aas gebaard om het op die manier nog een paar weken / maanden langer te trekken dan als je daar direct op zou ingaan.

En volgens mij zal Fluvius dit ook wel incalculeren. Ik kan het mij namelijk niet inbeelden dat de belgen niet zo passief agressief zouden reageren.

Maar iemand in een oudere woning met analoge teller mag rustig de elektrische boiler laten opwarmen en tegelijk een lasagne in den oven steken terwijl de kookwas met vuile onderbroeken vollenbak draait.
Jup.

EDIT: Mijn vriendin was net bezig met de haardroger, blijkbaar daardoor alleen al 2300 W er bij. En die doet meer dan 10 minuten over het drogen van haar haar, dus eigenlijk zou ik al niks meer mogen verbruiken ondertussen of we zitten boven wat iemand met een analoge teller zogezegd maar verbruikt.
Vanaf morgen met de schaar door die haren. Kletskop verdomme !!!!!!

Maar ja er bestaan haardrogers van 2300Watt. Al bestaan er ook lagere., en zelfs nog iets hogere

Laatst bewerkt:

Digitale tellers staan veelal in nieuwbouwwoningen of ingrijpende renovaties waar dus meer en meer warmtepompen staan en de hoge piek dus gerechtvaardigd is om de woning te verwarmen.

Wij hebben hier een digitale teller en ik meet via een P1 meter de hele tijd het realtime verbruik. Wanneer de kookplaat en de oven samen opstaan zit ik al boven de 3500 W, en die staan beiden iets langer op dan een kwartiertje. Je kan op dat moment dus zien dat je de vaatwasser, wasmachine en droogkast uit laat of je zit met een piek van boven de 6000 W, en dan draait hier nog niet eens een warmtepomp.

Dan wil ik de piek hier wel es weten.
Warmtepompen, ne boiler, vaak idd nog wasmachine en droogkast op terwijl we TV kijken in bed.

Dan wil ik de piek hier wel es weten.
Warmtepompen, ne boiler, vaak idd nog wasmachine en droogkast op terwijl we TV kijken in bed.

Ge moet toch nog wa comfortabel kunnen leven ook. Als ge zo de hele dag moet bezig zijn met al u verbruik in te plannen of u vriendin die een half uur met een natte kop moet rondlopen omdat u fritten in 't vet liggen...
Maar ja er bestaan haardrogers van 2300Watt. Al bestaan er ook lagere., en zelfs nog iets hogere

Ik heb hier eens gekeken op CoolBlue, de meeste deftige haardrogers zitten toch tussen de 1800 en de 2300 W.

Terug
Bovenaan