De energiethread

Voorlopig, jammer genoeg wellicht wel inderdaad. Gewone gascentrales zijn, bij mijn weten, ook niet "a la minute" schakelbaar. Voor zo'n dingen zijn die turbojets voorlopig nog een "oplossing" hoe ik het begrijp. Op dit moment zijn batterijen daar inderdaad nog niet zo interessant voor, maar op termijn zijn batterijen wellicht wel DE oplossing voor kleine pieken en dalen. Voor langere termijn (dagen), zullen batterijen (zeker in eerste instantie) niet zo interessant zijn.

Heel simpel bekeken, batterijen zouden (naar mijn mening) eerst ingezet moeten worden zoals een thuisbatterij in feite ingezet wordt. Voor zeer korte termijn pieken en dalen op te vangen. Gascentrales lijken me momenteel één van de weinige methodes om dit op iets langere termijn op te vangen, zoals bv. de verminderde productie van zonnepanelen in de winter. Of zijn er andere technieken/technologiën die ik over het hoofd zie om dergelijke dalen in productie/pieken qua consumptie goed om te vangen?

Qua "vervangen van turbojets" is het inderdaad niet één op één te vergelijken, had ik hierboven misschien wat te fel gezegd, maar vooral ter vervanging van andere vervuilende centrales zijn dergelijke nieuwe installaties wel zeer interessant. Zeker aangezien we er toch nog een tijdje op zullen moeten rekenen lijkt me. Er niet in investeren en rekenen dat "er wel iets nieuws interssant op de markt zal verschijnen in de toekomst" lijkt me slecht beleid.
Zouden waterstoftanks eigenlijk niet een haalbare kaart zijn om als opslag te gebruiken?
Dus met de overschotten waterstof maken en dan opslaan voor een later (piek)moment terug naar elektriciteit om te zetten.
De efficiëntie is maar 30% ofzo, maar als het overschotten zijn die anders toch negatief verkocht worden, is 30% beter dan niets lijkt me.

"‘De Green Deal mag geen Green Steal worden.’ De minister erkent dat de gasprijzen onderhevig zijn aan de politiek van Rusland, maar ook Europa heeft de prijzen doen stijgen, zegt ze.
‘Het is een doelbewuste politiek van Europa. Men wil mensen duwen naar een andere vorm van energie’, aldus Demir.

Volgens haar is het te veel en te snel. De portefeuille van de consument kan de beslissingen die voortvloeien uit de Europese Green Deal niet volgen, oppert ze. ‘Ik heb daarover een gesprek gehad met het kabinet van Frans Timmermans (Europees commissaris voor Green Deal, red.). "

Dit kon men onmogelijk jaren geleden en van kilometers ver zien afkomen.

Zouden waterstoftanks eigenlijk niet een haalbare kaart zijn om als opslag te gebruiken?
Dus met de overschotten waterstof maken en dan opslaan voor een later (piek)moment terug naar elektriciteit om te zetten.
De efficiëntie is maar 30% ofzo, maar als het overschotten zijn die anders toch negatief verkocht worden, is 30% beter dan niets lijkt me.
Daar dacht ik ook aan toen ik het aan typen was, maar grootste probleem daarbij is inderdaad de efficiëntie.
Want dan moet er al geïnvesteerd worden in iets wat een lage efficiëntie heeft. Ik weet niet wat de "startup costs" zouden zijn van zo'n installatie, maar hoe lang gaat deze nuttig zijn met een dergelijk lage efficiëntie?

"‘De Green Deal mag geen Green Steal worden.’ De minister erkent dat de gasprijzen onderhevig zijn aan de politiek van Rusland, maar ook Europa heeft de prijzen doen stijgen, zegt ze.
‘Het is een doelbewuste politiek van Europa. Men wil mensen duwen naar een andere vorm van energie’, aldus Demir.

Volgens haar is het te veel en te snel. De portefeuille van de consument kan de beslissingen die voortvloeien uit de Europese Green Deal niet volgen, oppert ze. ‘Ik heb daarover een gesprek gehad met het kabinet van Frans Timmermans (Europees commissaris voor Green Deal, red.). "

Dit kon men onmogelijk jaren geleden en van kilometers ver zien afkomen.
An sich vind ik dit niet persé een onlogisch gegeven. Als we het als nuchtere, objectieve persoon trachten te bekijken, dan is het een quasi-vaststaand feit dat de gasprijzen met verloop van tijd alleen maar omhoog zullen gaan.

De fout hierin zit, gedeeltelijk, ook bij de politiek die hier eigenlijk "geen" beleid rond voert. Als men nu 10 jaar geleden gezegd hadden, "we laten de gasprijzen elk jaar met 5% stijgen." Dit kan perfect aan de hand van accijnzen ed. gelijk men nu met brandstof doet. Hier kan dan een soort van cliquetsysteem gebruiken om grote schommelingen voor de particulier ook uit te vlakken maar toch stelselmatig de prijs te verhogen.

Het grootste voordeel hiervan is zekerheid. Met zekerheid dat de gasprijzen omhoog gaan, wordt het vanzelf interessanter om in alternatieven, zoals de warmtepomp, te investeren. Het is hier al vaak genoeg gepasseerd dat een warmtepomp in veel gevallen niet zo interessant is, puur financieel gezien, waardoor er vaak toch nog bewust voor gas gekozen wordt.

An sich vind ik dit niet persé een onlogisch gegeven. Als we het als nuchtere, objectieve persoon trachten te bekijken, dan is het een quasi-vaststaand feit dat de gasprijzen met verloop van tijd alleen maar omhoog zullen gaan.

De fout hierin zit, gedeeltelijk, ook bij de politiek die hier eigenlijk "geen" beleid rond voert. Als men nu 10 jaar geleden gezegd hadden, "we laten de gasprijzen elk jaar met 5% stijgen." Dit kan perfect aan de hand van accijnzen ed. gelijk men nu met brandstof doet. Hier kan dan een soort van cliquetsysteem gebruiken om grote schommelingen voor de particulier ook uit te vlakken maar toch stelselmatig de prijs te verhogen.

Het grootste voordeel hiervan is zekerheid. Met zekerheid dat de gasprijzen omhoog gaan, wordt het vanzelf interessanter om in alternatieven, zoals de warmtepomp, te investeren. Het is hier al vaak genoeg gepasseerd dat een warmtepomp in veel gevallen niet zo interessant is, puur financieel gezien, waardoor er vaak toch nog bewust voor gas gekozen wordt.
De gasprijs is een spel van vraag en aanbod. Er is op dit moment gewoon nog veel te weinig sturing op de vraag.
Warmtepompen zijn een belangrijke schakel, maar isolatie nog veel meer. De winterpieken in de vraag zijn quasi volledig te wijten aan het extra verbruik dat nodig is voor het verwarmen van gebouwen/huishoudens. En die piek is zo groot dat 50pct van de glasvraag in de winter bestaat uit de warmtevraag voor gebouwen/huishoudens. En die piek is niet bepaald afgenomen de afgelopen jaren.

Isoleren isoleren isoleren...

De gasprijs is een spel van vraag en aanbod. Er is op dit moment gewoon nog veel te weinig sturing op de vraag.
Warmtepompen zijn een belangrijke schakel, maar isolatie nog veel meer. De winterpieken in de vraag zijn quasi volledig te wijten aan het extra verbruik dat nodig is voor het verwarmen van gebouwen/huishoudens. En die piek is zo groot dat 50pct van de glasvraag in de winter bestaat uit de warmtevraag voor gebouwen/huishoudens. En die piek is niet bepaald afgenomen de afgelopen jaren.

Daar ga ik ook volledig mee akkoord, hierin zou de overheid ook een nog actievere rol mogen spelen naar mijn mening :

10CM isolatie voor mijn buiten muren, met een laagje crepi op.
Offerte pre-grondstofcrisis, pre corona (eind 2019) : 50.000 EUR excl BTW
Waarvan destijds dan een premie van 8.000 EUR

Ale ik ken uw situatie niet. Maar dat is geen bedrag dat ik ff los uit de portefeuille trek.
En lenen kost ook geld :)

Niet meer, er zijn gratis renovatie leningen van de overheid nu.
Neemt niet weg dat ik nog steeds dat bedrag moet neertellen elke maand.
Maar goed, heb je toevallig een link waar ik kan checken of ik in aanmerking kom, is dat weer zoiets waar enkel OCMW inkomens voor kunnen appliceren?

Neemt niet weg dat ik nog steeds dat bedrag moet neertellen elke maand.
Maar goed, heb je toevallig een link waar ik kan checken of ik in aanmerking kom, is dat weer zoiets waar enkel OCMW inkomens voor kunnen appliceren?

Wat volgens mij problematisch is in deze leningen is de beperkingen die er op zitten.

Bv. Je wenst een modale zonnepanelen installatie te plaatsen van zo'n €5k. Terwijl je eigenlijk deze middelen niet hebt.

Als je 5k wilt lenen is de maximum duurtijd 36 maanden, renteloos is dat 138,88 EUR. Dit is hoger dan de besparing per maand (zelfs in deze tijden).

Stel dat je deze lening over 10 jaar zou mogen spreiden, dan wordt dit slechts 41,66 euro en zal deze persoon deze meerprijs voor een groot stuk kunnen dekken met de goedkopere elektriciteitfactuur.

Ik snap waarom deze beperking er is, maar in het kader van isolatie/groene energie/... Zou deze een serieus stuk mogen worden opgetrokken naar mijn mening. Zou het voor veel meer mensen bereikbaar maken.

Wie een woning of appartement met een slechte energieprestatie koopt (notariële akte) én dat pand binnen de 5 jaar grondig renoveert, kan bij de kredietgever naast de hypothecaire lening voor de verwerving van het pand ook een renovatiekrediet aangaan
Het renteloze renovatiekrediet is er enkel voor wie een woning of appartement met een slechte energieprestatie koopt vanaf 2021.

Ik heb mijn huis gekocht in 2011. Dus dit gaat al niet op voor mij :)

10CM isolatie voor mijn buiten muren, met een laagje crepi op.
Offerte pre-grondstofcrisis, pre corona (eind 2019) : 50.000 EUR excl BTW
Waarvan destijds dan een premie van 8.000 EUR

Ale ik ken uw situatie niet. Maar dat is geen bedrag dat ik ff los uit de portefeuille trek.
En lenen kost ook geld :)
Tenzij ik de kostprijs van grondstoffen sterk verkeerd inschat, is 50k excl. btw enkel voor 10cm isolatie én wat crepi niet echt een standaardofferte. Wat is je m² die moest geïsoleerd worden?

"1. Combinatie met isolatie
Het plaatsen van crepi met isolatie (15 cm EPS) kost gemiddeld 100 à 140 euro per vierkante meter (incl. btw en plaatsing). De prijs van gevelisolatie met crepi is afhankelijk van het type isolatie en de dikte ervan. De dikte bepaal je zelf, toch is het verstandig om het zo dik mogelijk aan te brengen. Hoe dikker de isolatie, hoe meer energie je bespaart. Een hoogwaardige buitengevelisolatie leidt tot een aanzienlijke verbetering van de energiescore van de woning. Hierdoor stijgt je woning in waarde."

Aan 100-140 euro/m² incl. btw heb je voor 50k excl btw 432-600 meter² die geïsoleerd kan worden. dat is véééél.

Tenzij ik de kostprijs van grondstoffen sterk verkeerd inschat, is 50k excl. btw enkel voor 10cm isolatie én wat crepi niet echt een standaardofferte. Wat is je m² die moest geïsoleerd worden?

Het plaatsen van crepi met isolatie (15 cm EPS) kost gemiddeld 100 à 140 euro per vierkante meter (incl. btw en plaatsing). De prijs van gevelisolatie met crepi is afhankelijk van het type isolatie en de dikte ervan. De dikte bepaal je zelf, toch is het verstandig om het zo dik mogelijk aan te brengen. Hoe dikker de isolatie, hoe meer energie je bespaart. Een hoogwaardige buitengevelisolatie leidt tot een aanzienlijke verbetering van de energiescore van de woning. Hierdoor stijgt je woning in waarde."

Aan 100-140 euro/m² incl. btw heb je voor 50k excl btw 432-600 meter² die geïsoleerd kan worden. dat is véééél.
Ja, maar er komt meer bij te kijken dan enkel de crepi natuurlijk. Alle dorpels moeten vervangen worden als meest zichtbare voorbeeld. De stelling die er moet komen (dat zien ze niet als inbegrepen materiaal), eventueel een hoogwerker die ze moeten huren, ...

Wij kwamen hier op een 180/m² uit als je alle extraatjes zou meerekenen.

My Bad, de BTW was inclusief, dit is een recentere versie van hun offerte begin 21

6z23wld.jpg

We hoeven de discussie hier niet zozeer in detail te voeren denk ik. Wanneer het gaat over isoleren in functie van de gasvraag gaat het uiteraard niet enkel over de isolatieprestaties in België. Ik vind toevallig niet meteen cijfers over Belgie, maar de gasvraag is ook afhankelijk van de vraag in Roemenie, Oostenrijk, Lithouwen, etc etc. Mij lijkt het dat vooral daar nog behoorlijk wat te winnen valt op vlak van isolaite.

Wat ons natuurlijk niet hoeft te onthouden van enige initiatieven, maar ik denk dat de renteloze leningen voor slechts EPC-normen wel een billijke start is op dat vlak.

Wat ons natuurlijk niet hoeft te onthouden van enige initiatieven, maar ik denk dat de renteloze leningen voor slechts EPC-normen wel een billijke start is op dat vlak.
We wonen en discussieren hier toch over belgie, niet over roemenie en shizzle.

En renteloze leningen die dan beperkt worden aangeboden, zijn druppels op hete platen.
Ik kan alvast geen aanspraak erop maken.

We wonen en discussieren hier toch over belgie, niet over roemenie en shizzle.

En renteloze leningen die dan beperkt worden aangeboden, zijn druppels op hete platen.
Ik kan alvast geen aanspraak erop maken.
Janus plaatste een quote over de gasprijs - de invloed van Rusland (aanbod) en het Europese beleid (green deal).
Twee zaken die zich toch niet op gewestelijk of nationaal niveau afspelen. Voor sommige zijdiscussies moet je het gewoon vanuit een breder plaatje bekijken.

Terug
Bovenaan