De energiethread

hmm met al die dure prijzen toch minder chauffage opgezet (20° ipv 22° + vroeger afzetten). Wij gaan ongeveer 30% minder gas dan vorig jaar verbruiken als het zo verder gaat :unsure:
Ik moet daar altijd mee lachen als men dat zegt thans, dat advies. Natuurlijk is dat nuttig, daar niet van, maar als ik dat elke keer als dat passeerde moest toepassen, dan stond mijn thermostaat ondertussen al ergens in de min.

hmm met al die dure prijzen toch minder chauffage opgezet (20° ipv 22° + vroeger afzetten). Wij gaan ongeveer 30% minder gas dan vorig jaar verbruiken als het zo verder gaat :unsure:
Klopt volledig. Alleen is mijn comfort mij ook nog wel iets waard.
Dat ik daarom iets meer zal betalen is dan maar zo hoor. Maar het klopt dat als je echt in de nood zit je met 19 graden en een trui en een deken ook wel relatief goed zit.

Kijk, zelfs in Nederland zijn ze er niet klaar voor.

Ja dus?
Jij verwacht dat ze in Nederland een beter net hebben dan wij? Ze staan verder op veel vlakken, maar ook zij kampen met een tendens die sneller groeit dan dat ze kunnen bijhouden.

Ja dus?
Jij verwacht dat ze in Nederland een beter net hebben dan wij? Ze staan verder op veel vlakken, maar ook zij kampen met een tendens die sneller groeit dan dat ze kunnen bijhouden.
Ik zou van Nederland toch verwacht hebben dat ze een PAK verder dan ons staan.

Dat is ook zo. Maar zelfs zij worden geconfronteerd met een markt die veel sneller groeit dan ze gedacht hadden en investeringen moeten doen die hun budgetten overschrijdt.

Op sommige vlakken staan ze een pak verder: er zijn minstens 10 keer meer laadpalen in Nederland dan in België - maar dat betekent ook een veel grotere uitdaging om die te voeden.
En typisch dat de politiek groene energie stimuleert en pusht dat iedereen zonnepanelen legt, een warmtepomp installeert en elektrisch rijdt, zonder na te denken of dat praktisch haalbaar is qua infrastructuur...

Nachttarief is toch 22-7 en in weekend dus neem aan dat zijn tellers terugdraaien en prosumententarief van toepassing is en dat dat merendeel van die 440 euro dus is

Dus in de zomer teveel en in de winter te weinig. Die batterij gaat daar dus nooit genoeg voor zijn om de winter door te komen zonder extra hulp hoor
Correct, nog analoge teller. En inderdaad 50eur verbruik, 450eur distributiekosten

Ijzersterke GLB in de zevende dag.

Benieuwd of er alsnog een verlenging komt

Bouchez is al langer heel sterk in dit dossier.
Hij slaagt ook nagels met koppen natuurlijk, momenteel staan we nog nergens.
Een jaar op post en nog niks bereikt.
Als je logisch nadenkt dan is enkel een verlenging nog mogelijk, maar denken we wel logisch na?

Toch ook een beetje makkelijk puntjes scoren in Vlaanderen van GLB. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat zijn offensief hier kadert in een bredere PR campagne hier. Dat .ah niet verwonderen gezien zijn onomwonden ambitie om premier te worden.

In de laatste adequacy studie van Elia die afgelopen zomer gepubliceerd staat te lezen dat Elia slechts een tekort verwacht van 2,2 GW ipv de 4,1 GW uit diezelfde adequacy studie van 2019 (die mee aan de basis lag van het oprichten van CRM). De verwachte EENS (Expected Energy Not Served) voor 2025 daalt zelfs van 23 GWh naar 5,5 GWh (een factor 4). En dit hoofdzakelijk doordat men in de vorige studie geen rekening hield met effecten van klimaatverandering. Daarnaast geeft Elia zelf aan dat grootschalige integratie van elektrische voertuigen een positief effect heeft op de adequacy.

Ook de CREG publiceerde al meermaals studies waarin ze aantonen dat ze geen tekort verwachten na 2025, zelf na sluiting van alle kerncentrales en zonder CRM.

In De Standaard van vandaag staat dan weer een artikel waarin Bouchez's wilde uitspraak over een tekort in 2026 als onwaar wordt beschouwd.

Als je rationeel nadenkt is er dus geen probleem als men beslist om de kernuitstap volledig uit te voeren.

Net zoals het niet rationeel is om de volledige kernuitstap effectief uit te voeren. Het is waanzin om kerncentrales te sluiten en over te schakelen naar gascentrales. Die gascentrales doen de CO2 met honderden miljoenen ton toenemen wat net zorgt voor bijkomende opwarming van de aarde. Dan spreken we nog niet over het feit dat die gascentrales massa's subsidies krijgen (dus geld kosten) itt de nucleaire rente die we nu krijgen.

Het grote probleem blijft dat de politiek geen lange termijn visie hanteert, en de meningen sneller veranderen dan de wind van richting. Bouchez is daar zeker niet anders in. Heeft ook gisteren tijdens dat interview duidelijk laten uitschijnen dat hij denkt om in 2024 eerste minister te worden. Enige zekerheid is dat hij die kerncentrales niet zomaar wil sluiten en dat er niet aan alle voorwaarden voldaan wordt om de laatste 2 effectief te sluiten.

Oude kerncentrales sluiten om over te schakelen naar nieuwe, kleinere centrales van de laatste generatie is dit moment de beste keuze gecombineerd met hernieuwbare energie.

"Ijzersterk"... beetje serieus blijven aub hé. GLB is gewoon onderdeel van het probleem. Bouchez was in de laatste regeringsonderhandelingen diegene die in letterlijk alle mogelijk coalities met N-VA, nochtans een medestander in dit kerndebat, stokken in de wielen gestoken heeft.
Maar op het moment dat Vivaldi dan in de maak is, blijkt het sluiten van die kerncentrales wel een non-issue te zijn terwijl het eigenlijk één van de hoofd-topics had moeten zijn tijdens de onderhandelingen.
Nu, een dik half jaar nadat de uitbater van die kerncentrales zegt "fuck it, wij spelen niet meer mee, ze gaan dicht" EN nadat Macron eerst de opening moet creëren om kerncentrales open te houden (en ze dus eerst gevoeld hebben dat de publieke opinie hier eigenlijk niet echt tegen is), nu durft het eindelijk zijne mond open te doen... ijzersterk vind ik dan echt een zeer foute woordkeuze.

Dat hele kerndebat is gewoon 0 fucks given voor GLB, het enige waar die man mee bezig is is zijn ambitie om de nieuwe zonnekoning te worden. Exact wat Avi zegt eigenlijk:
Toch ook een beetje makkelijk puntjes scoren in Vlaanderen van GLB. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat zijn offensief hier kadert in een bredere PR campagne hier. Dat .ah niet verwonderen gezien zijn onomwonden ambitie om premier te worden.

Net zoals het niet rationeel is om de volledige kernuitstap effectief uit te voeren. Het is waanzin om kerncentrales te sluiten en over te schakelen naar gascentrales. Die gascentrales doen de CO2 met honderden miljoenen ton toenemen wat net zorgt voor bijkomende opwarming van de aarde. Dan spreken we nog niet over het feit dat die gascentrales massa's subsidies krijgen (dus geld kosten) itt de nucleaire rente die we nu krijgen.

Het grote probleem blijft dat de politiek geen lange termijn visie hanteert, en de meningen sneller veranderen dan de wind van richting. Bouchez is daar zeker niet anders in. Heeft ook gisteren tijdens dat interview duidelijk laten uitschijnen dat hij denkt om in 2024 eerste minister te worden. Enige zekerheid is dat hij die kerncentrales niet zomaar wil sluiten en dat er niet aan alle voorwaarden voldaan wordt om de laatste 2 effectief te sluiten.

Oude kerncentrales sluiten om over te schakelen naar nieuwe, kleinere centrales van de laatste generatie is dit moment de beste keuze gecombineerd met hernieuwbare energie.
Welke nieuwere kleinere centrales zijn dat dan? Waar kunnen we die kopen? Wanneer zullen ze produceren? Alle gepraat over nieuwe kernenergie is in 2021 gewoonweg speculatie over een toekomst die te ver ligt om een relevante oplossing te kunnen zijn. In 17 jaar tijd zonder Groen in de regering is er geen hol gebeurd om werk te maken van nieuwe kernenergie, en net nu er een nieuwe groen-minister is beginnen partijen er plots weer heil in te zien? Wat een populistisch gelul.

De belangrijkste factor die in debat altijd over het hoofd worden gezien is dat (onze huidige) nucleaire energie en hernieuwbare energie allebei het probleem hebben dat ze hun aanbod aan energie niet kunnen afstemmen op de vraag. Dus we hebben in ELK geval gascentrales nodig om de pieken op te vangen. Daarnaast hebben de kerncentrales het probleem dat je ze niet zomaar af/aanzet, dus de dalen zijn ook een probleem: Elke keer als er overproductie is zijn het de hernieuwbare bronnen die uitgeschakeld worden. Waardoor hernieuwbare bronnen dus onderbenut worden. Waardoor hernieuwbare energie minder rendabel wordt, waardoor investeringen in hernieuwbare energie minder aantrekkelijk worden. Dus hoe meer we leunen op kernenergie, hoe moeilijker het wordt om ons hernieuwbaar park uit te breiden.

Iedereen die spreekt over nucleair+hernieuwbaar beseft gewoon niet hoe incompatibel die energievormen met elkaar zijn.

Terug
Bovenaan