De E-Bike thread

Ik vraag me eerder af, waarom is er überhaupt nog zoiets is als 'heren' en 'dames' fietsen, zeker in het elektrisch segment.

Ik zie, buiten een koersfiets ofzo, waar gewicht enorm belangrijk is, geen voordelen aan het herenmodel. Enige voordeel bij een gewone herenfiets, buiten gewicht, is misschien kost.
Een extra buis om gerief aan te hangen 🤷‍♂️

Een extra buis om gerief aan te hangen 🤷‍♂️
Ja daar dacht ik ook wel aan nadat ik het typte. Zo het mini opzet zadeltje voor op de bovenbuis, dat gaat dan niet meer. Verder weet ik niet wat mensen bij een elektrische fiets er op zouden willen zetten.

Het esthetische kan voor sommigen misschien ook een aspect zijn.

Ik ben echter blij met mijn model met lage instap. Ook pa is overgestapt naar hetzelfde model als ma. Daarbij zeiden ze in de winkel inderdaad ook dat de herenmodellen blijven staan en zwaarder afgeprijsd moeten worden. 70-80% van de verkochte modellen zou met lage instap zijn.

Met een bovenbuis heb je een driehoek in het frame, en dat zorgt voor de stijfheid van het frame. Vandaar dat damesfietsen meestal over een dubbele onderbuis beschikken, ter compensatie. Van mannen wordt aangenomen dat ze meer kracht hebben, en dus meer gebaat zijn bij een stijver frame.

Ja daar dacht ik ook wel aan nadat ik het typte. Zo het mini opzet zadeltje voor op de bovenbuis, dat gaat dan niet meer. Verder weet ik niet wat mensen bij een elektrische fiets er op zouden willen zetten.

Het esthetische kan voor sommigen misschien ook een aspect zijn.

Ik ben echter blij met mijn model met lage instap. Ook pa is overgestapt naar hetzelfde model als ma. Daarbij zeiden ze in de winkel inderdaad ook dat de herenmodellen blijven staan en zwaarder afgeprijsd moeten worden. 70-80% van de verkochte modellen zou met lage instap zijn.

Ik rij nog altijd met de klassieke herenfiets met bovenbuis.. maar ik moet eerlijk toegeven dat mijn been over mijn zadel zwieren om af te stappen de laatste jaren toch ook wat minder aangenaam is 😅

For now...

* 2020: ~€16M omzet - €12M verlies
* 2021: ~€16M omzet (=) - ~€25M verlies (x2)
* 2022: ~€40M omzet (+150%) - ~€32M verlies

Het is 100% wat @Airjinx hierboven zegt. Cowboy kan over 10 jaar inderdaad die Unicorn blijken maar de kans is véél groter dat ze binnen de 5 jaar failliet zijn.
Het is hetzelfde met elke start-up: er wordt bij opstart een enorme put gegraven, zeker als er (minstens deels) in eigen beheer fysieke goederen geproduceerd moeten worden. De angel investors blijven de eerste jaren extra kapitaal in de start-up steken in de hoop dat het bedrijf na x aantal jaar uit de rode cijfers geraakt maar als dat niet lukt of niet snel genoeg kiezen die angel investors op een bepaald moment ook eieren voor hun geld en dan zakt heel den boel ineen. Cowboy is nog lang niet uit die initiële fase...
Even deze post van 2023 opnieuw bovenhalen.
* 2023: ~€33,7M omzet - €21,7M verlies

De jaarrekening voor 2024 laat ondertussen op zich wachten, de deadline hiervoor lag op 31 juli.

Vorige week stond er uitgebreid artikel in "De Tijd". Enkele flarden uit het artikel:

De groeimiljoenen van die fondsen waren keihard nodig, want Cowboy boekte in zijn bijna achtjarige bestaan een nettoverlies van op enkele honderdduizenden euro’s na 100 miljoen. Aanvankelijk werden die snel oplopende miljoenenverliezen vergoelijkt met het argument dat dit nu eenmaal hoort bij een snelgroeiende start-up.

De ambities waren torenhoog. In presentaties schermde Cowboy er lang mee dat de wereldwijde e-fietsenmarkt van jaarlijks 66 miljard dollar voor het grijpen lag. Maar de praktijk bleek weerbarstiger. Terwijl Roose twee jaar geleden nog voorspelde dat Cowboy tegen 2030 ‘miljoenen fietsen’ zou kunnen verkopen, is dat aantal de voorbije drie jaar geplafonneerd op 13.000 tot 19.000.

Het verhuizen van de fietsproductie van een onderaannemer in Tsjechië naar een andere in Frankrijk was moeizamer verlopen dan gepland, maar ondertussen ‘worden de levertijden niet meer in maanden maar in dagen gemeten’, klonk het. Het was min of meer een kopie van de excuusmail die particuliere beleggers die via het crowdfundingplatform Crowdcube in Cowboy geïnvesteerd hadden eind 2024 al kregen: het waren moeilijke tijden geweest, maar nu zou alles beter gaan.

Niets bleek minder waar. Terwijl Cowboy tot twee weken geleden op zijn website beloofde een bestelde fiets binnen 15 dagen te leveren, zijn er minstens tientallen klanten die nog altijd wachten op een eind vorig jaar bestelde en volledig betaalde Cowboy, waarvan de levering keer op keer met een maand wordt uitgesteld. Opnieuw beloofde het bedrijf beterschap. Deze keer zouden in juli alle problemen opgelost zijn. Vandaag belooft het merk op zijn site dat de fiets die je nu bestelt in oktober geleverd wordt.

In mei kwam er nog een nachtmerrie bij: het bedrijf riep alle exemplaren van een bepaalde serie fietsen terug, omdat de doorstapframes na enkele duizenden kilometers gebruik spontaan konden breken. Cowboy beloofde de frames kosteloos te vervangen, maar benadrukte in één adem dat de eigenaars van zo’n fiets hem tot de reparatie best niet meer gebruikten.

Bedrijven als Cyclis, O2O en Joule voorzien voor getroffen klanten in een vervangfiets. Cyclis neemt de kosten daarvan voor eigen rekening. ‘Ik heb niet de illusie dat ik daar ooit iets van terugzie’, zegt oprichter Joep Kempen. Laurens Verbeke, oprichter en co-CEO van Joule, zegt dat hij wel een poging gaat doen. ‘Mijn eerste prioriteit is de veiligheid en de mobiliteit van onze gebruikers. Daarom willen we snel weten wanneer we de nieuwe frames krijgen.

Er was ooit een tijd dat beloftes en potten goud bij de regenboog voor beleggers waren, die dan in het ergste geval hun spaarcenten kwijt waren (wat bij deftig advies centen waren die niet essentieel zijn). Tegenwoordig lijkt het de normaalste zaak van de wereld te zijn dat consumenten ook in hemelshoge beloftes geloven, en zelfs op voorhand centen aan bedrijven geven die nog niks concreets bewezen hebben.

Er is een reden waarom gevestigde merken duurder zijn, en die reden heeft te maken met risico. Koop bij een deftig merk en het risico op zulke fratsen is veel kleiner. En als het dan al gebeurt wordt dat meestal deftig (of toch deftiger) opgelost, want die merken hebben effectief een reputatie hoog te houden.

Ik ben overigens voor innovatie en nieuwe bedrijven met een frisse kijk, maar vooraleer daar te kopen denk je best eens na of ze een deftig plan hebben, en waarom de concurrentie het niet op dezelfde manier doet. Als een hip bedrijf bijvoorbeeld ergens een stang weglaat kan dat een subliem idee zijn, maar de realiteit is waarschijnlijk dat de 100 concurrenten daar ook al aan gedacht hebben maar berekenden dat het te weinig stevigheid biedt.

3 jaar via dit forum besloten om de Klever X Speed te leasen. Deze is begin september einde lease, dus ik verkoop hem:

Altijd graag mee gereden, maar veel te weinig mee kunnen rijden door ander regime op het werk, privé etc…

Ik heb enkele weken nieuwe e-bike en ben beetje in de war met het bosch smart-systeem.

Ik kan via de flow app 4 rijmodi kiezen uit de lijst: turbo, eMTB, sport, auto, tour+, tour, eco+ en eco.
Ik heb gekozen voor turbo, sport, tour+ en eco.

Dan kan ik die rijmodi ook individueel gaan aanpassen met zo'n schuifbalkjes voor verschillende items: trapondersteuning, dynamisch, max snelheid, max draaimomen en max vermogen.

Maar ik snap het dan niet goed meer.
Als ik nu mijn schuifbalkjes in eco hetzelfde zet als bij turbo, is er dan nog een verschil tussen eco en turbo?

En wat is nu dat verschil tussen tour+ en de gewone tour? En verschil tussen auto en tour+?

Iemand hier die er meer verstand van heeft dan mij?

(Mijn vorige fiets was gewoon eco, tour, sport en turbo, maar daar kon ik individueel niks aanpassen. Vandaar ben ik in de war).

Al die verschillende rijmodi gebruiken een ander percentage van ondersteuning ten opzichte van het vermogen dat jij zelf levert. Auto, tour+ en mtb zijn dynamische rijmodi, de motor zal meer vermogen leveren als het detecteert dat je vertraagt door bijvoorbeeld een helling of tegenwind.
Die schuifbalkjes zijn individueel per stand. Je kan dus eco op 80% zetten en turbo op 50%.

Op zich is het wel een goede zaak dat je het zelf wat kan finetunen. Anders heb je mensen die eco nooit gebruiken "want dat doet niks" en andere mensen die turbo niet gebruiken "want ik wil wel nog zelf fietsen hé".
Het klopt zeker dat het allemaal behoorlijk ingewikkeld wordt als je zelf je maximaal draaimoment etc moet gaan kiezen ...

Beetje uitleg van op het internet:
2. ECO (Eco-stand)

• Ondersteuning: Laag, meestal rond 40-60% van je eigen vermogen.
  • Beschrijving: De meest zuinige stand. Biedt lichte ondersteuning en is perfect voor lange ritten op vlakke wegen of als je de actieradius wilt maximaliseren. Je voelt de ondersteuning subtiel, wat de rijervaring natuurlijk maakt.
3. TOUR (Tour-stand)

• Ondersteuning: Gemiddeld, vaak rond 120-140%.
  • Beschrijving: De standaard allround stand. Een uitstekende balans tussen ondersteuning en accugebruik. Comfortabel voor dagelijkse ritten, woon-werkverkeer en lange toertochten. Het is de meestgebruikte modus voor veel e-bikers.
4. SPORT (Sport-stand)

• Ondersteuning: Hoog, meestal tussen 170-240%.
  • Beschrijving: Deze stand biedt dynamische en krachtige ondersteuning. De motor reageert sneller op de druk die je op de pedalen uitoefent. Ideaal voor sportieve ritten, snel optrekken in de stad of het overwinnen van flinke heuvels.
5. TURBO (Turbo-stand)

• Ondersteuning: Maximaal, tot wel 300-400% van je eigen vermogen.
  • Beschrijving: De krachtigste stand. Biedt de maximale ondersteuning voor topprestaties. Perfect voor steile beklimmingen, sprintjes of wanneer je met minimale inspanning de maximale snelheid wilt bereiken. Gebruikt de meeste accucapaciteit.
Dynamische, progressieve standen:

De volgende standen zijn progressief, wat betekent dat ze zich automatisch aanpassen aan je rijgedrag en de omstandigheden. Je hoeft dus niet handmatig van stand te wisselen.

6. TOUR+ (Tour-plus modus)

• Ondersteuning: Dynamisch en traploos, varieert tussen Eco en Turbo (60-340%).
  • Beschrijving: Deze modus, beschikbaar op nieuwere motoren zoals de Performance Line CX, combineert de zuinigheid van Eco met de kracht van Turbo. De motor levert de ondersteuning die nodig is op basis van de kracht die je op de pedalen zet. Als je meer kracht zet (bijvoorbeeld bij een heuvel), krijg je automatisch meer ondersteuning. Dit zorgt voor een natuurlijke, efficiënte rijervaring.
7. eMTB (e-Mountainbike modus)

• Ondersteuning: Dynamisch en traploos, varieert tussen Tour en Turbo (140-400%).
  • Beschrijving: Speciaal ontworpen voor mountainbikes. Net als de Tour+-modus past deze zich automatisch aan je inspanning aan. Echter, de eMTB-modus biedt een hoger basisniveau van ondersteuning en een snellere, dynamischere respons, ideaal voor onverhard terrein, technische trails en steile beklimmingen.

Oké thx voor de uitleg!

Ik rij nu vooral op Tour+ die zich dan aanpast aan mijn rijstijl en omstandigheden.
Momenteel heb ik in die stand de dynamiek en trapondersteuning op 2 staan. Dat wil dan zeggen dat ik sowieso toch nog iets meer ondersteuning krijg dan dat ik het op 0 zou zetten? Als ik bv vlak rij en rustig trap geeft die dan achterliggend een soort eco in stand 2 en bij zwaarde omstandigheid een turbo in stand 2 (je ziet uiteraard alleen de naam tour+)

Oké thx voor de uitleg!

Ik rij nu vooral op Tour+ die zich dan aanpast aan mijn rijstijl en omstandigheden.
Momenteel heb ik in die stand de dynamiek en trapondersteuning op 2 staan. Dat wil dan zeggen dat ik sowieso toch nog iets meer ondersteuning krijg dan dat ik het op 0 zou zetten? Als ik bv vlak rij en rustig trap geeft die dan achterliggend een soort eco in stand 2 en bij zwaarde omstandigheid een turbo in stand 2 (je ziet uiteraard alleen de naam tour+)
Zo zit het inderdaad in elkaar. Als je het op deze manier afgesteld krijgt dat je niet moet zitten wisselen tussen standen is het mooi meegenomen.

Hoe zit dat eigenlijk als je een SP doorverkoopt met papier en nummerplaat?

Nummerplaat opsturen naar DIV om te laten schrappen en die twee delen van het gelijkvormigheidsattest beiden meegeven met de koper?

Hoe zit dat eigenlijk als je een SP doorverkoopt met papier en nummerplaat?

Nummerplaat opsturen naar DIV om te laten schrappen en die twee delen van het gelijkvormigheidsattest beiden meegeven met de koper?
2 delen van het inschrijvingsbewijs bedoel je.
Die moet je samen met het gelijkvormigheidsattest meegeven.
Uw nr-plaat laat je inderdaad schrappen.

Ik ga stilletjes aan op zoek gaan naar 2 elektrische fietsen. Mijn ouders hadden zo'n Minerva en dat voelde best wel brak aan.

Wat zijn de go to merken als we spreken over goeie prijskwaliteit (met kleine voorkeur voor kwaliteit)? Ik denk wel best met de Bosch motorlijn aangezien die overal beschikbaar is?

Per merk kijk ik dan wel naar budgetten per model. Ik start graag van een goede basis.

Iemand advies over het verschil tussen een (2dehands) stromer st2 en st3, beide met riem?
Ik zou deze willen gebruiken voor woon-werk, 15km enkel waarvan 10km langs het kanaal.
Is de st3 de moeite om meer voor te betalen?

Terug
Bovenaan