De E-Bike thread

Riese en muller multicharger vario 750 kw hs besteld longtail, kan zo de kids afzetten school en doorrijden met comfortabele fiets.

Zijn er tips voor routeplanners specifiek voor speed pedelec? Ik gis dat ik gemiddeld 35-38 ga rijden. Google maps fiets gebruik ik al.
Ik ben zelf ook naar deze fiets aan het kijken. Met passagierdrager en veiligheidsbeugels? Listprijs is dan 7.2k denk ik. Hoeveel heb je er effectief voor betaald of gaat het via leasing? Ik overweeg het damesmodel (onderstaande config), dan kan de vrouw er ook met onze twee kinderen mee fietsen.

Ben wel benieuwd naar je bevindingen qua speed pedelec gezien de middenmotor. Zou super zijn als je een update kunt geven binnenkort.

multicharger-mixte-seattle.jpg

Ik ben zelf ook naar deze fiets aan het kijken. Met passagierdrager en veiligheidsbeugels? Listprijs is dan 7.2k denk ik. Hoeveel heb je er effectief voor betaald of gaat het via leasing? Ik overweeg het damesmodel (onderstaande config), dan kan de vrouw er ook met onze twee kinderen mee fietsen.

Ben wel benieuwd naar je bevindingen qua speed pedelec gezien de middenmotor. Zou super zijn als je een update kunt geven binnenkort.

multicharger-mixte-seattle.jpg
De vrouw van m'n neef heeft zo ene. Is wel praktisch, maar Speed Pedelec snelheden haal je daar niet (vlot/aangenaam) mee.

30-35 max, anders trap je je zot zegt ze.

De vrouw van m'n neef heeft zo ene. Is wel praktisch, maar Speed Pedelec snelheden haal je daar niet (vlot/aangenaam) mee.

30-35 max, anders trap je je zot zegt ze.
Alles boven de 25 (en zeker boven de 30) zijn toch per definitie "speedpedelec snelheden" want met een andere "niet speedpedelec" zou je die snelheden al helemaal niet halen.
45 is de maximum snelheid voor een speedpedelec, maar meestal ligt de snelheid bij dergelijke toch eerder tussen de 30 (35) en de 40.

Alles boven de 25 (en zeker boven de 30) zijn toch per definitie "speedpedelec snelheden" want met een andere "niet speedpedelec" zou je die snelheden al helemaal niet halen.
45 is de maximum snelheid voor een speedpedelec, maar meestal ligt de snelheid bij dergelijke toch eerder tussen de 30 (35) en de 40.
Met echte Speed Pedelec snelheden bedoel ik 40-45. SP's met middenmotor zijn voor mij "halve" SP's.

En ik heb het over cruise snelheden op lange rechte stukken. Niet over het gemiddelde van een traject, want daar heb je te veel randzaken die de snelheid beïnvloeden.

Ik kan een trek allant +8s kopen die 11 maanden oud is.
Deze heeft 2000km.
Wat is de kostprijs ongeveer van een onderhoud?
Om de hoeveel tijd/km steek je deze binnen bij de fietsenboer?
Is een 625kwh batterij dat er inzit. Is deze voldoende voor 38km?

Met echte Speed Pedelec snelheden bedoel ik 40-45. SP's met middenmotor zijn voor mij "halve" SP's.

En ik heb het over cruise snelheden op lange rechte stukken. Niet over het gemiddelde van een traject, want daar heb je te veel randzaken die de snelheid beïnvloeden.
Ik haal toch gemiddelde snelheden tot 40 km/h met mijn speedpedelec. En dat is over een afstand van 52 km, zonder ook maar één ogenblik maximale ondersteuning te gebruiken.
Mijn horloge registreert segmenten van 5 km, er zit er iedere dag wel ééntje waar maar iets meer dan 7 minuten voor nodig heb (dus gemiddeld 42-42.5 km/h over 5 km), dat is dus volgens mij wel de limiet (Mijn fiets haalt maximaal 45km/h GPS snelheid).
Dat soort snelheden doe je niet wanneer je gewoon stomweg de kortste weg neemt, wel wanneer je veilige wegen uitzoekt zonder al te veel draaien en keren. En ik moet dan ook gaan douchen. De kortste weg is in theorie 45 km, maar dan ben ik gewoon langer onder weg.

Klopt, is bij mij ook het geval.
Ik rijd ongeveer een traject van 24 km naar het werk waarvan iets van 16 km parallel aan de expresweg dus over de 45 als je zelf goed doortrapt.
Maar ik ben dan ook volledig bezweet als ik daar aankom hoor.
Hoogst gemeten gemiddelde is 42,9 over dat traject.

Feit is dat ik wel maar 12 minuten langer onderweg ben dan met de auto op de expresweg 😅

Ik haal toch gemiddelde snelheden tot 40 km/h met mijn speedpedelec. En dat is over een afstand van 52 km, zonder ook maar één ogenblik maximale ondersteuning te gebruiken.
Mijn horloge registreert segmenten van 5 km, er zit er iedere dag wel ééntje waar maar iets meer dan 7 minuten voor nodig heb (dus gemiddeld 42-42.5 km/h over 5 km), dat is dus volgens mij wel de limiet (Mijn fiets haalt maximaal 45km/h GPS snelheid).
Dat soort snelheden doe je niet wanneer je gewoon stomweg de kortste weg neemt, wel wanneer je veilige wegen uitzoekt zonder al te veel draaien en keren. En ik moet dan ook gaan douchen. De kortste weg is in theorie 45 km, maar dan ben ik gewoon langer onder weg.
Ik haal een gemiddelde van 42km/h tot op 5km van m'n werk. Door die laatste paar km daalt het naar 38km/h. Daar moet ik oa door een zone 30 en door een park vol wandelaars en spelende kinderen.

Cruise snelheid langs de steenweg is 47-48km/h op de teller van m'n fiets. En ik kom alles behalve bezweet toe.

Ik heb een multicharger, maar met ketting en tandwielen. 40 is vlot haalbaar op rechte stukken. 45 mits wat zweten. De trapondersteuning wordt bij R&M SP's vanaf 42 km/u gradueel afgebouwd. Zodra je wind tegen hebt of een lichte bergop zit je eerder in de omgeving van 35-40 te trappen.

Toch zit ik wel vrij vaak aan 45 te trappen gezien ik sowieso graag wat sport haal uit mijn rijtijd.
Vergeet bovendien niet dat het verboden is om kinderen zonder veiligheidsstoel op een SP te vervoeren. Ik ben van plan om het zelf wel te doen, maar ik zeg het maar.

Kinderen vervoeren op speedpedelecs is in het algemeen een grijze zone omdat elke aanpassing van een speedpedelec die het mogelijk aantal passagiers wijzigt, gezien wordt als een wijziging die een nieuw conformiteitsattest vereist. Zodra je een fietszitje vastschroeft op een speedpedelec, is die dus zogezegd al niet meer conform.

Dus enerzijds is het verplicht om een fietsstoeltje te voorzien, aan de andere kant is het verboden een fietsstoeltje te installeren. Gewoon verouderde wetgeving die afkomstig is van bromfietsen.

Ik hoor niet zoveel goeie dingen over die continu-variabele versnellingsnaven van Enviolo. Vaak problemen mee, lage efficientie. Ik zou er persoonlijk van wegblijven, zeker als snelheid belangrijk is.

Laatst bewerkt:
Ik heb een multicharger, maar met ketting en tandwielen. 40 is vlot haalbaar op rechte stukken. 45 mits wat zweten. De trapondersteuning wordt bij R&M SP's vanaf 42 km/u gradueel afgebouwd. Zodra je wind tegen hebt of een lichte bergop zit je eerder in de omgeving van 35-40 te trappen.

Toch zit ik wel vrij vaak aan 45 te trappen gezien ik sowieso graag wat sport haal uit mijn rijtijd.
Vergeet bovendien niet dat het verboden is om kinderen zonder veiligheidsstoel op een SP te vervoeren.
Ik hoor niet zoveel goeie dingen over die continu-variabele versnellingsnaven van Enviolo. Vaak problemen mee, lage efficientie. Ik zou er persoonlijk van wegblijven.
Thx voor de feedback. Wat betreft kinderzitje lijkt het mij wel oké:

Het is verboden, kinderen jonger dan 3 jaar te vervoeren op een bromfiets klasse A of op een speed pedelec. Om kinderen tussen 3 en 8 jaar te vervoeren, is het wel verplicht een geschikt beveiligingssysteem te installeren. Om kinderen te vervoeren op een fiets, moeten de voeten op steunen geplaatst worden.

Thx voor de feedback. Wat betreft kinderzitje lijkt het mij wel oké:

Het is verboden, kinderen jonger dan 3 jaar te vervoeren op een bromfiets klasse A of op een speed pedelec. Om kinderen tussen 3 en 8 jaar te vervoeren, is het wel verplicht een geschikt beveiligingssysteem te installeren. Om kinderen te vervoeren op een fiets, moeten de voeten op steunen geplaatst worden.
Gaat mij eerder over dat 'geschikt beveiligingssysteem', waar het mij lijkt dat er riemen en bescherming van de rug aanwezig moeten zijn. Als je twee kinderen vervoert, kan er sowieso maar een ervan met zijn/haar rug tegen de leuning.
Sowieso is de wet erg vaag.
Ikzelf interpreteer het ook vrij los. Een longtail koop je doorgaans niet als je geen kinderen te vervoeren hebt. Gewoon een regel instellen dat je max 25 km/u mag rijden als je kinderen vervoert had veel zinniger geweest in plaats van blijven vasthouden aan de brommerwetgeving.

Dat is bij mij ook het geval. Ik pas de ondersteuning aan zodat ik een hartslag van 125-135 bpm heb gedurende de 1h20 min op de speedpedelec.
En ik ga ook af en toe over naar minimale ondersteuning (standje 1 op mijn Stromer), als een soort van intervaltraining, dan ga ik echt naar 155-160 bpm gedurende een minuut of zo. Niet douchen is voor mij geen optie.

De ketting en tandwielen is het enige onderhoudsgevoelig deel aan ne fiets. Elektrische motor vergt in principe geen onderhoud, of er zou iets kapot moeten zijn. Remmen ontvluchten is bij Shimano remmen misschien om de 5 jaar zinvol. Die werken met minerale olie die geen vocht aantrekt in tegenstelling stelling tot autoremmen. Remblokjes vervangen kan je zelf. Om de 5 jaar ook eens de spaakspanning laten controleren en zo nodig bijstellen.

Ik denk dat een fietsenmaker u zonder kennis een overbodig nazicht zandmeert aansmeert van een paar honderd euro, meer dan een auto onderhoud.

Wat vinden jullie van de Muto Mutti voor korte afstanden? Nu ca. €1.400 bij Stella. Grote plus: Gates-riem, aandachtspunt: redelijk beperkte autonomie, enkel als stadsfiets en voor kleine afstanden te gebruiken.

Ik kan een trek allant +8s kopen die 11 maanden oud is.
Deze heeft 2000km.
Wat is de kostprijs ongeveer van een onderhoud?
Om de hoeveel tijd/km steek je deze binnen bij de fietsenboer?
Is een 625kwh batterij dat er inzit. Is deze voldoende voor 38km?
Iemand?

Prijs lijkt mij OK: 2400 euro voor deze fiets.

Iemand?

Ik ken niks van de prijzen, maar die batterij is meer dan genoeg voor die afstand (mits die nog goed in takt is). Ik heb 500kwh en kan op de hoogste stand, met een volle batterij, ergens rond de 50km doen denk ik. Is wel een nieuwe batterij.

Iemand?

Ik ken niks van de prijzen, maar die batterij is meer dan genoeg voor die afstand (mits die nog goed in takt is). Ik heb 500kwh en kan op de hoogste stand, met een volle batterij, ergens rond de 50km doen denk ik. Is wel een nieuwe batterij.
Het is een Speed Pedelec, geen gewone e-bike.

38km met die batterij zal, afhankelijk van de leeftijd en mate van ondersteuning heel nipt zijn.

Ik doe met een nieuwe 1200kWh batterij een 80km op volle ondersteuning.

Het is een Speed Pedelec, geen gewone e-bike.

38km met die batterij zal, afhankelijk van de leeftijd en mate van ondersteuning heel nipt zijn.

Ik doe met een nieuwe 1200kWh batterij een 80km op volle ondersteuning.
Je kan die fiets qua ondersteuning niet vergelijken met jou Klever. 38km is echt geen probleem met die batterij.

Waar halen jullie de kleding voor op de spedelec?
Ik ben een beetje op zoek naar een broek voor op de fiets.
Zou handig zijn als die meteen ook wat water tegen houd.

Terug
Bovenaan