Staat lager dan pre-covid.
Revs wel meer dan 6x.
PYPL ook zo eentje.
-50% tegenover pre-covid terwijl revs and net income meer dan +50%.
Er zijn er veel zoals dit.
In covid veel pull forward. Nu groeivertraging.
Wat als die groeivertraging tijdelijk is door die pull forward van covid.
Dan hebt ge een hoop bedrijven die eigenlijk serieus miss priced zijn.
Anderzijds SE is slecht gerund. PYPL is overbodige middle man. Zeker met fednow.
Klopt, ik denk dat Sea en soortgelijke bedrijven in SE Asia (o.a Grab) wat door een trough gaan omwille van moeilijke COVID comps en pull forward. Zoals je zegt is de revenue x6 sinds pre-covid, nu is er een periode van mindere groei, maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat e-commerce & fintech niet verder groeit in SE Asia over de komende 10 jaar. Bevolkingstoename, stijgende welvaart, betere infrastructuur & internet penetratie, nog veel mensen under/un banked enzovoort.
SEA hun geannualizeerde EBITDA is 2B $, dus staan nu aan ongeveer 10X EBITDA. Het onderliggende E-commerce + Fintech segment groeit nog steeds 32%, maar omwille van de daling in Garena (gaming) revenue is de totale YoY revenue groei slechts 5%. Al lijkt Garena eindelijk te stabliseren met Q2 revenue die maar nipt lager lag dan Q1.
Als ik voldoende conservatief waardeer:
Garena 0.9B $ EBITDA x 4 =3.6B $ [4x EBITDA omwille van dalende omzet en grotendeels 1 trick pony met Free Fire. Wel een cash cow die nog een tijdje zal blijven lopen]
E-commerce + Fintech 1.2B $ EBITDA x 25 = 30B $ [25X EBITDA gezien >30% groei en verdere margin expansie op lange termijn]
Oftewel een 33B $ vs 20B $ EV vandaag = 65% upside.
Voornaamste bemerkingen:
- Tiktok Shop: Serieus aan het groeien in SE Azie waarbij SMB store owners via tik tok livestreams spullen kunnen verkopen aan de kijkers. Neemt zeker een deel van de groei weg bij Shopee maar anderzijds heeft Tik Tok totaal geen logistiek netwerk en dergelijke. Shopee biedt uiteraard ook livestream services aan en het is een van hun focuspunten op dit moment (net omwille vd concurrentie)
- Lazada (van Alibaba): Weinig geloof in dat die nog een serieuze bedreiging gaan vormen. Zijn al jaren achterop geraakt.
- Management dat aangaf weer meer te gaan investeren in Shopee om de groei weer te versnellen, waardoor winstgevendheid op korte termijn zal afnemen. Persoonlijk vind ik dat niet negatief, nog zoveel opporuniteiten in SE Asia. Ik zou vooral willen dat ze hun logistiek netwerk verder uitbreiden want daar ligt de moat versus andere e-commerce bedrijven die in de regio verkopen. (In Jakarta bijvoorbeeld kan je niet langs de Shopee drivers kijken
)
Bedenkingen wat betreft management zijn inderdaad terecht, veel geld gestoken in onnodige expansies naar Europa, Zuid-Amerika, die ze een jaar later grotendeels hebben moeten terugschroeven. Hadden beter meer gefocust op de regio waar ze sterk staan. Anderzijds bezit Forest Li meer dan 20% van SEA dus alignment met shareholders is er wel. Bovendien heeft hij uiteindelijk zelf SEA wel uitgebouwd tot het bedrijf dat het vandaag is, daar moet je ook krediet voor geven.