De beurs

Maar in 2021 tel ik minstens 10 berichten met uw ytd performance.
In 2022 vind ik er slechts 1, in januari dan nog.

Ik merk gewoon een correlatie met stijgende koersen :biglaugh:
portfolioRevsEPSEbitdaFCF
2021​
24,77%​
52,00%​
52,00%​
52,00%​
52,00%​
2022​
-19,04%​
34,18%​
36,54%​
46,29%​
-12,64%​

2023 wordt derde jaar van multiple compression.
-52% multiple compression, naar ~9.36% fcf yield dus.
 
Mijn bank aandeel.

F3mlZb9acAIpJOf

💸
 
Buffett heeft VTS verkocht
Aankoop geplaatst BTI 31 10%

Positie BTI met 66% vergroot, aankoop koers 31.86
Origineel aankoop order van 31 verwijderd.
Mogelijks koop ik nog bij indien BTI verder zakt.

Ondertussen ook C aangekocht met GAK 43.99

Indien HZO terug onder de 30 zakt komt het terug op mijn lijst om aan te kopen (had mijn originele positie eerder verkocht)
 
Is er geen groot risico dat rente langdurig hoog blijft waardoor je beter wegblijft van schulden-heavy bedrijven?
Valt mee.
2x debt/ebitda
1x debt/ebitda als deel van hun schulden geconventeerd wordt in aandelen (bijna de helft van de schulden aan 50€+ converteerbaar in 2028).
Bijna al hun schulden hebben maturiteit in 2025-2028.
Kan in principe met hun fcf betaald worden moesten ze willen. Al vermoed ik dat er meer in groei zal geïnvesteerd worden.
 
Staat lager dan pre-covid.
Revs wel meer dan 6x.

PYPL ook zo eentje.
-50% tegenover pre-covid terwijl revs and net income meer dan +50%.

Er zijn er veel zoals dit.
In covid veel pull forward. Nu groeivertraging.
Wat als die groeivertraging tijdelijk is door die pull forward van covid.
Dan hebt ge een hoop bedrijven die eigenlijk serieus miss priced zijn.

Anderzijds SE is slecht gerund. PYPL is overbodige middle man. Zeker met fednow.

Klopt, ik denk dat Sea en soortgelijke bedrijven in SE Asia (o.a Grab) wat door een trough gaan omwille van moeilijke COVID comps en pull forward. Zoals je zegt is de revenue x6 sinds pre-covid, nu is er een periode van mindere groei, maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat e-commerce & fintech niet verder groeit in SE Asia over de komende 10 jaar. Bevolkingstoename, stijgende welvaart, betere infrastructuur & internet penetratie, nog veel mensen under/un banked enzovoort.

SEA hun geannualizeerde EBITDA is 2B $, dus staan nu aan ongeveer 10X EBITDA. Het onderliggende E-commerce + Fintech segment groeit nog steeds 32%, maar omwille van de daling in Garena (gaming) revenue is de totale YoY revenue groei slechts 5%. Al lijkt Garena eindelijk te stabliseren met Q2 revenue die maar nipt lager lag dan Q1.

Als ik voldoende conservatief waardeer:

Garena 0.9B $ EBITDA x 4 =3.6B $ [4x EBITDA omwille van dalende omzet en grotendeels 1 trick pony met Free Fire. Wel een cash cow die nog een tijdje zal blijven lopen]
E-commerce + Fintech 1.2B $ EBITDA x 25 = 30B $ [25X EBITDA gezien >30% groei en verdere margin expansie op lange termijn]

Oftewel een 33B $ vs 20B $ EV vandaag = 65% upside.

Voornaamste bemerkingen:
- Tiktok Shop: Serieus aan het groeien in SE Azie waarbij SMB store owners via tik tok livestreams spullen kunnen verkopen aan de kijkers. Neemt zeker een deel van de groei weg bij Shopee maar anderzijds heeft Tik Tok totaal geen logistiek netwerk en dergelijke. Shopee biedt uiteraard ook livestream services aan en het is een van hun focuspunten op dit moment (net omwille vd concurrentie)
- Lazada (van Alibaba): Weinig geloof in dat die nog een serieuze bedreiging gaan vormen. Zijn al jaren achterop geraakt.
- Management dat aangaf weer meer te gaan investeren in Shopee om de groei weer te versnellen, waardoor winstgevendheid op korte termijn zal afnemen. Persoonlijk vind ik dat niet negatief, nog zoveel opporuniteiten in SE Asia. Ik zou vooral willen dat ze hun logistiek netwerk verder uitbreiden want daar ligt de moat versus andere e-commerce bedrijven die in de regio verkopen. (In Jakarta bijvoorbeeld kan je niet langs de Shopee drivers kijken :D)

Bedenkingen wat betreft management zijn inderdaad terecht, veel geld gestoken in onnodige expansies naar Europa, Zuid-Amerika, die ze een jaar later grotendeels hebben moeten terugschroeven. Hadden beter meer gefocust op de regio waar ze sterk staan. Anderzijds bezit Forest Li meer dan 20% van SEA dus alignment met shareholders is er wel. Bovendien heeft hij uiteindelijk zelf SEA wel uitgebouwd tot het bedrijf dat het vandaag is, daar moet je ook krediet voor geven.
 
China lijkt te beginnen instorten.
Die zijn de laatste tijd een enorme koper van olie, met enorme reserves die ze opgebouwd hebben.
OPEC onderproductie is 2.5-3 mbpd.
Voornaamste bemerkingen:
- Tiktok Shop: Serieus aan het groeien in SE Azie waarbij SMB store owners via tik tok livestreams spullen kunnen verkopen aan de kijkers. Neemt zeker een deel van de groei weg bij Shopee maar anderzijds heeft Tik Tok totaal geen logistiek netwerk en dergelijke. Shopee biedt uiteraard ook livestream services aan en het is een van hun focuspunten op dit moment (net omwille vd concurrentie)


Bedenkingen wat betreft management zijn inderdaad terecht, veel geld gestoken in onnodige expansies naar Europa, Zuid-Amerika, die ze een jaar later grotendeels hebben moeten terugschroeven. Hadden beter meer gefocust op de regio waar ze sterk staan. Anderzijds bezit Forest Li meer dan 20% van SEA dus alignment met shareholders is er wel. Bovendien heeft hij uiteindelijk zelf SEA wel uitgebouwd tot het bedrijf dat het vandaag is, daar moet je ook krediet voor geven.
De TikTok concurrentie gaat imo heftig zijn in e-commerce, voor gans die regio.
Management hun vroegere beslissingen is ook pff.

Wel verstopt de gaming revenue terugval wel de groei van e-commerce.
Maar de realiteit blijft dan wel dat gaming nog de helft van hun revs zijn, en ze afhankelijk zijn van Tencent daarin ook. Is zo onvoorspelbaar, zeker voor zo een groot deel van hun omzet.

Blijf er dan bij dat ge in LatAm e-commerce en fintech hebt met veel hogere groei en veel beter management.
 
Idem in ons bedrijf, Asia pacific zit van alle regio's normaliter altijd ver boven plan op, op zowel cash conversion, EBITDA & Sales.
Laatste Quarter slechtse regio van de klas. EMENA & NA wel sterke cijfers, dus het is niet dat het aan de core business ligt, het is echt de region.
 
Idem in ons bedrijf, Asia pacific zit van alle regio's normaliter altijd ver boven plan op, op zowel cash conversion, EBITDA & Sales.
Laatste Quarter slechtse regio van de klas. EMENA & NA wel sterke cijfers, dus het is niet dat het aan de core business ligt, het is echt de region.
Welke business is dat?
 
China is dikke kut en het ziet er niet echt goed uit.
Xi is de oorzaak, geen consumentenvertrouwen.

Feit is: ik weet dit, jullie weten dit, de markt weet dit.
De vraag is: wat is er al ingerekend in de prijzen?
 
STNE earnings uit. Zijn super.
Morgen gegarandeerd -30% lol, zoals altijd.

China is dikke kut en het ziet er niet echt goed uit.
Xi is de oorzaak, geen consumentenvertrouwen.

Feit is: ik weet dit, jullie weten dit, de markt weet dit.
De vraag is: wat is er al ingerekend in de prijzen?
Ziet er wel zeer slecht uit imo.
Is ook niet duidelijk hoe ze dit gaan omkeren.
Imo hebben ze ook gelijk door de bubble te laten instorten, ipv te beginnen met bailouts voor alles zodanig dat er ook geen lessen geleerd worden.

Echte werkloosheid bij jongeren zou zelfs tussen 40-50% liggen.

 
...
Ziet er wel zeer slecht uit imo.
Is ook niet duidelijk hoe ze dit gaan omkeren.
Imo hebben ze ook gelijk door de bubble te laten instorten, ipv te beginnen met bailouts voor alles zodanig dat er ook geen lessen geleerd worden.
...

Gisteren toevallig nog een lijst met maatregelen gezien die China recent genomen heeft of binnenkort zal nemen, maar daar zaten niet echt verrassingen tussen:
- stimuleren interne economie door goedkope (zogezegd duurzame) consumer goods naar het platteland te pushen
- Chinese industrie pushen om investeringen te doen, ik vermoed stevig gesponsord door overheidssteun
- wat maatregelen om de vastgoedmarkt te ondersteunen, maar klonk nogal fluffy, veel "stimulate local demand and multiple ownership"

Imho druppels op een hete plaat. De recente export cijfers voor China lagen onder de al sterk negatieve verwachtingen, maar import viel nog veel meer terug wat ook geen goed teken kan zijn voor hoe de interne economie draait...
Ik zou verwachten dat de Chinese economie de komende jaren weer zal blijven aanmodderen zoals de afgelopen ~10 jaar, of anders gezegd, ik zet er mijn geld niet op in ondanks alle berichten dat Chinese trackers nu relatief aantrekkelijk zouden geprijsd zijn (P/E ratio vergeleken met emerging markets in het algemeen).
 
Terug
Bovenaan