De beurs

...
Ziet er wel zeer slecht uit imo.
Is ook niet duidelijk hoe ze dit gaan omkeren.
Imo hebben ze ook gelijk door de bubble te laten instorten, ipv te beginnen met bailouts voor alles zodanig dat er ook geen lessen geleerd worden.
...

Gisteren toevallig nog een lijst met maatregelen gezien die China recent genomen heeft of binnenkort zal nemen, maar daar zaten niet echt verrassingen tussen:
- stimuleren interne economie door goedkope (zogezegd duurzame) consumer goods naar het platteland te pushen
- Chinese industrie pushen om investeringen te doen, ik vermoed stevig gesponsord door overheidssteun
- wat maatregelen om de vastgoedmarkt te ondersteunen, maar klonk nogal fluffy, veel "stimulate local demand and multiple ownership"

Imho druppels op een hete plaat. De recente export cijfers voor China lagen onder de al sterk negatieve verwachtingen, maar import viel nog veel meer terug wat ook geen goed teken kan zijn voor hoe de interne economie draait...
Ik zou verwachten dat de Chinese economie de komende jaren weer zal blijven aanmodderen zoals de afgelopen ~10 jaar, of anders gezegd, ik zet er mijn geld niet op in ondanks alle berichten dat Chinese trackers nu relatief aantrekkelijk zouden geprijsd zijn (P/E ratio vergeleken met emerging markets in het algemeen).
 
Hier moet ik Janus toch bijstaan. Wacht tot als de rotzooi opgekuist is en de turnaround begint om in te springen. Je mist miss iets van de winst maar bespaart wel een potentieel stevig verlies.
 
Xi heeft net weer het vertrouwen gekregen voor 'het leven' of sort of. Die gaat toch niet gemakkelijk/snel buitengekegeld worden hoor.
 
Ik ben ook aan het volgen hoe de Chinese economie evolueert en het ziet er slecht uit zoals dit artikel samenvat:
Xi zit stevig in het zadel en zal uiteindelijk (met overvloedige reserves) iets kunnen doen in het binnenland maar als buitenlandse investeerder zal het wss noppes worden.

Ik zie ze nog de protectionistische toer opgaan (als ze dat voor minder zichtbare producten al niet doen) om hun eigen markt en productie te vrijwaren. De automarkt is daar een voorbeeld van waar Europese merken al geruime tijd zachtjes achteruit bollen, Tesla probeert met 2 recente prijsdalingen de Chinese klant te lokken maar die bijt niet.

De Chinezen zitten blijkbaar hun geld ook op te potten dus als niemand koopt gaat dat ook niet helpen.

EDIT: China heeft ook nog een schaduwbankenprobleem met ondoorzichtige leningen ter waarde van 2900 miljard dollar. Als dat ineen klapt zal de staat het niet allemaal kunnen absorberen, dat is nog het grootste risico. En daarvan weet niemand wat het gaat geven. Ze willen er niet te veel bij stil staan, maar het probleem gaat ook niet vanzelf weg.
 
Laatst bewerkt:
Turbootje Kinepolis gekocht, cijfers zien er goed uit, vooruitzichten ook met Barbie/Oppenheimer die pas in Q3 resultaten zullen zitten en toch -5% op dag van cijfers, daar moeten we van profiteren hé :biglaugh:
 
Turbootje Kinepolis gekocht, cijfers zien er goed uit, vooruitzichten ook met Barbie/Oppenheimer die pas in Q3 resultaten zullen zitten en toch -5% op dag van cijfers, daar moeten we van profiteren hé :biglaugh:
Ja gek hoeveel mensen in mijn omgeving naar 1 of beide van die films zijn gaan kijken.
 
alle tech, olie en banken ten spijt, geen enkele pure cash machine is zo laag gewaardeerd als Plus500.

Sebiet alweer een dividend plus special dividend en het zoveelste vet inkoopprogramma volgt het vorige vet inkoopprogramma op.
en de market cap is meer dan de helft cash.

A bucket shop on steroids.
 
Top dagje voor de Adyen beleggers.

Freeze na freeze na freeze. Hoe laag eindigen we vandaag?

Edit: al 40% af in 1 dag
 
Laatst bewerkt:
alle tech, olie en banken ten spijt, geen enkele pure cash machine is zo laag gewaardeerd als Plus500.
Dat aandeel heeft een pet op met een neonlicht "ik ben een business zo louche als fuck".

Wat niet betekent dat het daarom niet kan stijgen.
Maar in mijn ervaring komt daar dan dikwijls op een dag uit het niets een verrassing van -80% uit de hoed gevlogen.
 
Laatst bewerkt:
De discrete Burry kent veel fans, die zijn beleggingen uitpluizen. Dat kunnen ze omdat de toezichthouder eist dat fondsen die meer dan 100 miljoen dollar beheren elk kwartaal hun posities bekendmaken via een 13F-document. Uit een van die 13F-documenten van Scion Asset Management, het vehikel van Burry, blijkt een nieuwe shortpositie op Wall Street.

Burry heeft 2 miljoen putopties gekocht op de SPY, een tracker die de brede Amerikaanse S&P500-index volgt, met een waarde van 886 miljoen dollar. Een putoptie stijgt in waarde als het onderliggende actief in waarde daalt. De investeerder kocht ook 2 miljoen puts op de QQQ, een tracker die de met techaandelen gekleurde Nasdaq 100-index volgt. Die puts hebben een waarde van 739 miljoen

Wegens de populariteit van Burry, en zijn grote gelijk in de kredietcrisis, wordt zijn positie in de putopties massaal opgepikt door nieuwskanalen en op sociale media, onder de noemer 'Burry gokt op crash van Wall Street'. Toch is het verhaal wat genuanceerder. Putopties kunnen speculatief gebruikt worden, om profijt te halen uit een beursdaling, maar ook als een verzekering om bestaande aandelenposities in te dekken.

Hij heeft ook veel Euronav aandelen blijkbaar…
 
Die put opties hebben ook geen 'waarde' van 800 en 700 miljoen dollar zoals in dat artikel staat.

Het zijn puts voor elk 2 miljoen aandelen van een etf (spy en qqq).
Niemand weet wat de strike of expiratie is, dus ook niet hoeveel die hem kostten.

Als dat puts zijn met expiratie januari 2024 strike 300, dan kosten die hem 2 dollar per stuk, dus 8 miljoen dollar in totaal.
Dat is al minder sensationeel.
 
Turbootje Kinepolis gekocht, cijfers zien er goed uit, vooruitzichten ook met Barbie/Oppenheimer die pas in Q3 resultaten zullen zitten en toch -5% op dag van cijfers, daar moeten we van profiteren hé :biglaugh:
Ze staan toch absoluut niet goedkoop? Zeker niet als je de berg schulden meerekent. En dat in een stagnerende sector (at best). Wat mis ik? Of is dit puur een kleine korte termijn gok met oog op de Q3 cijfers?
 
Terug
Bovenaan