De beurs

Reeds een aantal jaar heb ik Wereldhaven Belgium (WEHB) in port, niet het meest sexy aandeel of sector, ook grote koerswinsten, groei zijn erg onwaarschijnlijk. Ik heb het dan ook hoofdzakelijk als dividend -aandeel in port en probeer sporadisch wat bij te kopen bij koerszwakte. Ik denk (of is het hoop) dat de vrij goede bezettingsgraad, simpel business model, laag schuldniveau / sterke balans, goede locaties, realistisch management (toch al een aantal jaar dat men de guidance net overtreft) dat men een behoorlijk dividend -rendement moet kunnen aanhouden, zelfs met de stijgende rente en wellicht ook kleine daling van de bezettingsgraad (ik verwacht vroeg of laat wel wat issues in de retail sector waardoor mogelijks huurders wegvallen, ook kantoren mss wat terugval naar wat lagere bezetting).

Voor mensen die hun fiscale korf voor RV op dividenden niet opgevuld hebben mss een aandeel om in overweging te nemen. Voor anderen is het een keuze uiteraard, met een netto rendement van 5,4% op basis van huidige koers van 54 € (al noteerde deze ettelijke maanden onder de 50 € de afgelopen 2 jaar).

1) Luister eens naar de podcast van de aandeelhouder.nl van dit weekend -> was volledige aflevering met Matthijs Storm (ceo van Wereldhave)
2) voor dividend anders ook eens kijken naar Payton Planar :wink:

Is het nog de moeite om dividend aandelen in je port. te hebben? Zijn er hier veel mensen met dividend strategieën of in hun port.? Dividend aandelen leken me altijd alleen nuttig als je er een groot bedrag kan insteken.
Zeker om als beginner kapitaal op te bouwen lijkt dit geen optie.
 
Is het nog de moeite om dividend aandelen in je port. te hebben? Zijn er hier veel mensen met dividend strategieën of in hun port.? Dividend aandelen leken me altijd alleen nuttig als je er een groot bedrag kan insteken.
Zeker om als beginner kapitaal op te bouwen lijkt dit geen optie.
Dividenden in België zijn het totaal niet waard.
Teveel belastingen die aan dat rendement vreten.
Daartegenover staat dan nog eens geen winstbelasting. Dus iets dat te goedkoop is of goed groeit is het des te meer waard vs dividend.
 
https://alfen.com/nl-be/news/alfen-...wth-reach-eu440m-18-ebitda-margin-vs-148-2021

FY 2022 revenue grew 76% to €439.9m compared with FY 2021 (€249.7m).
Adjusted EBITDA up 115% to €79.4m (18.0% of revenue) versus €36.8m (14.8% of revenue) in 2021.
Adjusted net profit grew 146% to €54.4m versus €22.1m in 2021.
Alfen provides full-year 2023 revenue outlook of €540-600m driven by continued energy transition momentum throughout Europe.

Enorm sterke groei.
-10% lol
 
https://alfen.com/nl-be/news/alfen-...wth-reach-eu440m-18-ebitda-margin-vs-148-2021

FY 2022 revenue grew 76% to €439.9m compared with FY 2021 (€249.7m).
Adjusted EBITDA up 115% to €79.4m (18.0% of revenue) versus €36.8m (14.8% of revenue) in 2021.
Adjusted net profit grew 146% to €54.4m versus €22.1m in 2021.
Alfen provides full-year 2023 revenue outlook of €540-600m driven by continued energy transition momentum throughout Europe.

Enorm sterke groei.
-10% lol

Zal wel door de guidance komen zeker? FY22 groei van 76% en dan guiden voor 36% groei het jaar erop, ik vermoed dat de markt teleurgesteld is.
 
Is het nog de moeite om dividend aandelen in je port. te hebben? Zijn er hier veel mensen met dividend strategieën of in hun port.? Dividend aandelen leken me altijd alleen nuttig als je er een groot bedrag kan insteken.
Zeker om als beginner kapitaal op te bouwen lijkt dit geen optie.
Ik vind van wel. Zeker in bedrijven die ieder jaar consistent hun dividend verhogen. Wijlen Dave Fish's zijn aandelen lijstje met dividend champions is een goede start.
Jaarlijks groeiende dividenden tonen aan dat een bedrijf ieder jaar (meer) cash/profit genereert en dat ze aandeelhouders ook willen belonen. Ik zie dat dus als een bewijs dat hun business goed draait & management de aandeelhoudergezind is.

Ja er wordt een deel wegbelast, maar het houdt je ook weg van meer risky groei verhalen waar de bottomline pas zwart wordt in pakweg 2030.

Dividenden zijn inderdaad 'klein' tov de meerwaarden die je met risky bets kan halen. Maar de beurs is geen get rich quick scheme.
 
Subiet gaat dit naar 20 p/e en groeit het de komende 10 jaar aan 30%/jaar door.
Net eens gekeken en aan 26 keer trailing operating income staan ze inderdaad absoluut niet duur als ze hun omzet aan 20-30% kunnen compounden dit decennia, en daar dan nog wat margin expansion bij. Dit weekend eens door het jaarraport enzo gaan denk ik, kan nog een interessant groeibedrijf zijn als aanvulling op SaaS.

Hoe zit dat met de moat, is er een moat? Ik kan begrijpen dat ze een technologische voorsprong hebben op bepaalde concurrenten, maar dat is daarom niet altijd duurzaam uiteraard. Zijn er andere competitieve voordelen, bijvoorbeeld in de distributie oid? Want het laatste dat ik wil is natuurlijk dat er een hoop Chineze concurrenten deze markt kapot maken aan dumping prijzen.
 
Net eens gekeken en aan 26 keer trailing operating income staan ze inderdaad absoluut niet duur als ze hun omzet aan 20-30% kunnen compounden dit decennia, en daar dan nog wat margin expansion bij. Dit weekend eens door het jaarraport enzo gaan denk ik, kan nog een interessant groeibedrijf zijn als aanvulling op SaaS.

Hoe zit dat met de moat, is er een moat? Ik kan begrijpen dat ze een technologische voorsprong hebben op bepaalde concurrenten, maar dat is daarom niet altijd duurzaam uiteraard. Zijn er andere competitieve voordelen, bijvoorbeeld in de distributie oid? Want het laatste dat ik wil is natuurlijk dat er een hoop Chineze concurrenten deze markt kapot maken aan dumping prijzen.
Vooral in hun klanten.
Ze produceren niet goedkoop, maar eerder kwalitatief.

Voornaamste is natuurlijk de sector tailwind.
Al hun segmenten spelen direct in op de omschakeling in energie infrastructuur voor EV en hernieuwbare/gedecentraliseerde energie.

Als olie terug boven $100 zou gaan is dit ook extra voor hun. Versnelt enkel de omschakeling.
Maar zelfs zonder, in hun marktsegmenten gaat komende decennium tientallen miljarden tot in de honderden miljarden moeten geïnvesteerd worden.
 
Is het nog de moeite om dividend aandelen in je port. te hebben? Zijn er hier veel mensen met dividend strategieën of in hun port.? Dividend aandelen leken me altijd alleen nuttig als je er een groot bedrag kan insteken.
Zeker om als beginner kapitaal op te bouwen lijkt dit geen optie.

Dividenden in België zijn het totaal niet waard.
Teveel belastingen die aan dat rendement vreten.
Daartegenover staat dan nog eens geen winstbelasting. Dus iets dat te goedkoop is of goed groeit is het des te meer waard vs dividend.

Jullie hebben beiden een zeer goed punt, waar ik me ten volle bewust van ben - voornaamste reden waarom ik toch graag wat dividend -aandelen in port heb:

- niet in staat om (= niet goed genoeg als belegger) continu aandelen te selecteren die sterk gaan groeien of sterk ondergewaardeerd zijn. Goede bedrijven die ook nog eens goedkoop zijn - zelden, er is in vele gevallen wel iets waardoor ze (al dan niet tijdelijk) wat goedkoper zijn.
- dividend -aandelen geven me een paar duizend euro per jaar, tot op heden steeds geïnvesteerd (niet noodzakelijk in hetzelfde bedrijf)
- Index -beleggen zou voor mezelf een optie kunnen zijn - het is een doel deze te verslaan, in de beginfase lukte dat niet - laatste jaren wel, soms nipt maar in 2021/2022 bvb best vlot.
- de 30% is idd een slag in het gezicht, maar in het voorbeeld van WEHB ben ik best te tevreden met een netto rendement van 6,3% op basis van GAK en nog steeds 5,3% op basis van huidige koers. Portefeuille is ook niet specifiek dividend -georiënteerd met een kleine 2% "rendement". Het zijn slechts een paar posities die verantwoordelijke zijn voor het gros van het dividend -inkomen.
- Zoiezo zal mijn port nooit echt schitteren gezien de spreiding, langzaam is er wel wat evolutie met meer focus.
- Mooi dividend, dat vlotjes gedekt is, bij voorkeur ook licht stijgend, in combinatie met laag/aanvaardbaar schuldniveau vind ik geen slechte investment case.

In termen van absoluut bedrag lijkt het mss interessanter -maar je zou zelfs het tegendeel kunnen argumenteren natuurlijk, een groot bedrag in sterk stijgende sectoren/aandelen is dan snel een héél groot bedrag, groot bedrag is ook ruimte om wat meer risico te nemen. Een groot bedrag is ook zeer relatief: voor de ene is dat 10K terwijl 250K weinig kan zijn voor de andere.

Net zoals veel leden hier op het forum ook best wat kansen gemist, een aantal leden hebben hun goed onderbouwde cases gedeeld, in 2020 moesten we dan liefst ons hebben en houden (huis, wagen, kleding, kookpotten,... letterlijk alles) verkocht hebben om te investeren, in December 2022 stond het mss wel in de sterren geschreven dat de inflatie zou afnemen en dat de cijfers toch nog wat meevielen waarop de markten starten met een rally van tot dusver 45 dagen, ... eigenlijk is beleggen een opeenstapeling van gemiste kansen om FI in het kwadraad te zijn.
 
Jullie hebben beiden een zeer goed punt, waar ik me ten volle bewust van ben - voornaamste reden waarom ik toch graag wat dividend -aandelen in port heb:

- niet in staat om (= niet goed genoeg als belegger) continu aandelen te selecteren die sterk gaan groeien of sterk ondergewaardeerd zijn. Goede bedrijven die ook nog eens goedkoop zijn - zelden, er is in vele gevallen wel iets waardoor ze (al dan niet tijdelijk) wat goedkoper zijn.
- Index -beleggen zou voor mezelf een optie kunnen zijn - het is een doel deze te verslaan, in de beginfase lukte dat niet - laatste jaren wel, soms nipt maar in 2021/2022 bvb best vlot.
Ik vind dit nogal tegenstrijdig...

- je bent niet in staat om individuele aandelen te selecteren, maar wil niet indexen want je wil deze verslaan?

- op 1 of andere manier kan je dan wel individuele dividendaandelen selecteren die het in total return beter zullen doen dan de markt?

Indien niet: waarom dan niet indexen?
Dat geeft toch ook 'cash' in de vorm van gekapitaliseerde winst, wat zich uit in de koers?

In principe zou je 2% per jaar kunnen verkopen van dat indexfonds, zodat je je 'cashgevoel' hebt, en dat zonder de 30% roerende voorheffing te verliezen.
 
Jullie hebben beiden een zeer goed punt, waar ik me ten volle bewust van ben - voornaamste reden waarom ik toch graag wat dividend -aandelen in port heb:

- niet in staat om (= niet goed genoeg als belegger) continu aandelen te selecteren die sterk gaan groeien of sterk ondergewaardeerd zijn. Goede bedrijven die ook nog eens goedkoop zijn - zelden, er is in vele gevallen wel iets waardoor ze (al dan niet tijdelijk) wat goedkoper zijn.
- dividend -aandelen geven me een paar duizend euro per jaar, tot op heden steeds geïnvesteerd (niet noodzakelijk in hetzelfde bedrijf)
- Index -beleggen zou voor mezelf een optie kunnen zijn - het is een doel deze te verslaan, in de beginfase lukte dat niet - laatste jaren wel, soms nipt maar in 2021/2022 bvb best vlot.
- de 30% is idd een slag in het gezicht, maar in het voorbeeld van WEHB ben ik best te tevreden met een netto rendement van 6,3% op basis van GAK en nog steeds 5,3% op basis van huidige koers. Portefeuille is ook niet specifiek dividend -georiënteerd met een kleine 2% "rendement". Het zijn slechts een paar posities die verantwoordelijke zijn voor het gros van het dividend -inkomen.
- Zoiezo zal mijn port nooit echt schitteren gezien de spreiding, langzaam is er wel wat evolutie met meer focus.
- Mooi dividend, dat vlotjes gedekt is, bij voorkeur ook licht stijgend, in combinatie met laag/aanvaardbaar schuldniveau vind ik geen slechte investment case.

In termen van absoluut bedrag lijkt het mss interessanter -maar je zou zelfs het tegendeel kunnen argumenteren natuurlijk, een groot bedrag in sterk stijgende sectoren/aandelen is dan snel een héél groot bedrag, groot bedrag is ook ruimte om wat meer risico te nemen. Een groot bedrag is ook zeer relatief: voor de ene is dat 10K terwijl 250K weinig kan zijn voor de andere.

Net zoals veel leden hier op het forum ook best wat kansen gemist, een aantal leden hebben hun goed onderbouwde cases gedeeld, in 2020 moesten we dan liefst ons hebben en houden (huis, wagen, kleding, kookpotten,... letterlijk alles) verkocht hebben om te investeren, in December 2022 stond het mss wel in de sterren geschreven dat de inflatie zou afnemen en dat de cijfers toch nog wat meevielen waarop de markten starten met een rally van tot dusver 45 dagen, ... eigenlijk is beleggen een opeenstapeling van gemiste kansen om FI in het kwadraad te zijn.
Een dividend is het nog altijd niet waard.

Ge zijt best af met bedrijven die zoveel mogelijk kunnen blijven herinvesteren aan hoge roic.
Of bedrijven die echt heel goedkoop gewaardeerd staan.

De returns die daaruit volgen zijn vele malen groter dan dividenden.
Enige uitzondering zou zijn dividenden van 20%+ die ge zelf herinvesteert.
 
Terug
Bovenaan