De beurs

Ale, AI is de nieuwe hype en bubbel de komende jaren.
Enige tips? Bij deze bubbel wil ik er eens op tijd bijzijn
Doen we een gokje op deze bubbel? :biglaugh:

Puurste AI bedrijf in de artificial intelligence etf's lijkt me Ambarella, en dit is ook nog niet zo groot qua market cap.
Ook al 2 keer een mini bubbel gehad in de voorbije jaren.

Heeft zelfs een positieve forward p/e.
Of zou dat een negatief element zijn voor een bubbel...
 
Voor één overnachting uit te sparen is 6u autorijden op-en-af 2 dagen na elkaar toch echt belachelijk. Dan is de menselijkheid ver zoek in het bedrijf.
Of doe dan uw face to face meetings op 1 dag en doe het de volgende dag via Teams ofzo.
@cege kon hem ook een bedje aanbieden natuurlijk met in de ochtend een croissant en een vers geperst glaasje jus d'orange
 
En al snel krijgt alles een label AI...

Bv. wie zit er onder andere in de top 10 posities van de "Stoxx AI Global AI" index (die kwam ik eerder deze week ergens tegen in aanbevelingen): Telecom Italia, Adidas, Spotify, Warner Bros...
Toch niet direct de namen waarvan ik baanbrekend, revolutionair AI onderzoek zou verwachten.
 
De bedrijven die gaan winnen zijn degenen die AI omarmen om productiviteit op te drijven.
Die gaan concurrenten die achter blijven totaal vernietigen.

De bedrijven die AI solutions ontwikkelen... sommige zullen opgekocht worden, maar het zal veeleer commodified solutions zijn die komen van degenen die al groot zijn. En qua business vooral aanvullend zijn om hun reeds bestaande producten nog beter te maken.

Is zo een verhaal van de grootste winnaars zijn de gebruikers, niet de makers ervan.
Zoals 3d printing en vele andere hypes die al gepasseerd zijn.
 
AI een hype noemen is wat voorbarig, dat lijkt wel echt een significante en blijvende impact te gaan hebben. Maar dat er een bubbel, rommel, incompetente consultants en een te makkelijk gebruik van ‘AI’ bij komen kijken, dat staat vast.
Ook jammer dat o.a. ChatGPT in ‘de media’ wordt gereduceerd tot een heilige graal voor studenten die een richting boven hun niveau kozen. En AlphaZero goed kan schaken.
 
Intel earnings waren zowat de slechte earnings die ik ooit gezien heb.
En inventories staan ook op all time high.
Ouch

Aardgas zit terug op niveau van september 2021 in Europa.
In Amerika ook weer super laag.
Men is opnieuw aan het leren dat aardgas suckt. Supply is enorm omhoog gegaan, maar het is super vervelend om te bewaren, in tegenstelling tot olie.

Earnings in het algemeen zijn teleurstellend tot nu toe imo.
Nog geen enkel aandeel van mij aan de beurt gekomen, behalve 1 trading update.
 
Aardgas zit terug op niveau van september 2021 in Europa.
In Amerika ook weer super laag.
Men is opnieuw aan het leren dat aardgas suckt. Supply is enorm omhoog gegaan, maar het is super vervelend om te bewaren, in tegenstelling tot olie.
Onmogelijk, want nieuwsbriefschrijver en sectorkenner @veloke was er hier een paar maanden geleden zeker van dat gas veel beter was dan olie qua investering :unsure:
 
Wat aandelen Linde PLC aangekocht


Edit: lap nu pas gemerkt dat die gedelist zullen worden in Duitsland en ik zal dan USD aandelen in de plaats krijgen?
 
Laatst bewerkt:
AI een hype noemen is wat voorbarig, dat lijkt wel echt een significante en blijvende impact te gaan hebben. Maar dat er een bubbel, rommel, incompetente consultants en een te makkelijk gebruik van ‘AI’ bij komen kijken, dat staat vast.

Een "technologie" die al honderd jaar bestaat en in ontwikkeling is, krijgt vandaag plots veel aandacht. Dat kan je toch niets anders dan een hype noemen.

Elektrische voertuigen bestan ook al zeer lang en zullen ongetwijfeld de primaire methode zijn binnen afzienbare tijd, maar dat wil niet zeggen dat er vandaag vooral veel hype rond kan zijn, zie Tesla bv.

Alle ontwikkelingen ten spijt, moet je je nog altijd de vraag stellen wat de onderliggende waarde is. Al is het wel een vreemde sector. Docbyte in België lijkt best rendabel te zijn, maar het zou me niet verbazen mochten ze technisch gewoon beroep doen op cognitive services van Azure gecombineerd met hele goeie marketing :unsure:
 
Terug
Bovenaan