De beurs

Ik zag Berkshire zijn filing passeren, en heb ook LSXMA/K gekocht aan 30.30.

Lijkt me een mooie 10-20% arbitrage zonder veel downside risico.

Een write-up is hier te vinden: https://seekingalpha.com/article/46...om&utm_medium=referral&feed_item_type=article
Sinds dit bericht staat SIRI -34% en LSXMK -8%
Aan deze SIRI prijzen dus maar +- break even bij merger?
-> 3.57 USD (SIRI) x 8.4* = 30 USD (= je aankoopprijs)

Hoe ga je verder? Gewoon zitten en Q3 afwachten?

*Liberty SiriusXM shareholders will receive approximately 8.4 shares of the new SiriusXM
 
Sinds dit bericht staat SIRI -34% en LSXMK -8%
Aan deze SIRI prijzen dus maar +- break even bij merger?
-> 3.57 USD (SIRI) x 8.4* = 30 USD (= je aankoopprijs)

Hoe ga je verder? Gewoon zitten en Q3 afwachten?
Niet, andere posities dan Oxy zijn al lang weg wegens teveel op marge.
Hier al een tijd geleden gemeld.

Als je de arbitrage wilde doen, moest je ook Siri shorten aangezien de waarde daarvan afhangt.
 
Vandaag hebben ze green bond gelanceerd. Ze gaan daarmee 0.5B ophalen, ter vervanging van vroegere 0.3B met maturity binnen 2 maanden.
Wachten op appetite van investors hiervoor de komende dagen, maar ik verwacht geen wereldschokkende zaken.
Die bonds zijn nodig om goedkopere leningen voor energievriendelijke woning te kunnen uitgeven. Op zich toont de 0.5B tov vroegere 0.3B daar toch op enige ambitie.
Mooie rit van PTSB. Hopelijk zijn ze vertrokken.
 
Stukje shell verkocht aan 31.31 (reden = te veel shell na de recente stijging :laugh: - er zijn ergere dingen).

Voor USB staat nu eindelijk een verkoop order aan 29.99 CHF <3

Voor Berkshire een verkoop order aan 448 wegens dikke overweight aan berkshire in mijn persoonlijke portefeuille en moet cash in de gemeenschappelijke krijgen (als iemand een truc weet om persoonlijke aandelen in een gedeelde rekening te migreren, let me know. Bolero weigert dat pertinent). Die waren gekocht aan 195.

Tinc verkoop order aan 13 staan na gekocht te hebben aan 11.x voorbije maanden. Thanks for the free money (hopelijk tikt dat order aan binnenkort).


Aan de koopkant weinig exotisch - IWDA gekocht deze week en vorige maand. Ook nog wat WoodSide gekocht uit nostalgie (goeie investeringsbasis - I know). Als USB de deur uitgaat, dan komt er nog wat PACB binnen.
 
Stukje shell verkocht aan 31.31 (reden = te veel shell na de recente stijging :laugh: - er zijn ergere dingen).

Voor USB staat nu eindelijk een verkoop order aan 29.99 CHF <3

Voor Berkshire een verkoop order aan 448 wegens dikke overweight aan berkshire in mijn persoonlijke portefeuille en moet cash in de gemeenschappelijke krijgen (als iemand een truc weet om persoonlijke aandelen in een gedeelde rekening te migreren, let me know. Bolero weigert dat pertinent). Die waren gekocht aan 195.

Tinc verkoop order aan 13 staan na gekocht te hebben aan 11.x voorbije maanden. Thanks for the free money (hopelijk tikt dat order aan binnenkort).


Aan de koopkant weinig exotisch - IWDA gekocht deze week en vorige maand. Ook nog wat WoodSide gekocht uit nostalgie (goeie investeringsbasis - I know). Als USB de deur uitgaat, dan komt er nog wat PACB binnen.
Overweight aan Berskhire zou ik nu persoonlijk niet meten een probleem vinden, is toch veel gediversifieerder dan een doorsnee aandeel
 
Alcoa november 2023 voor 27.89 gekocht, nu buiten gezwierd aan 37.38 en alles in EVS gedumpt. GAK van 30.20 nu op EVS, shit staat toch nog altijd cheap imo
 
Hoe is Valero ook maar in 1 opzicht te vergelijken met Oxy? (hint: dat is een refiner, geen e&p)

Enneuu gasten... als je het FCF getalletje zomaar blijft overnemen uit de earnings presentations om 'analyses' te maken, dan wens ik u veel succes. (en raad ik vooral dca in IWDA aan)
Valero, nog eentje, 4.6B fcf q2, marktwaarde 44b. Vandaag -3%:oink:
Is nog goedkoper dan oxy...en minder schulden...
Sinds post valero +65%.
Oxy status quo
 
Wat bedoel je met 1/6de van de prijs, staat EVS niet ergens rond de €33 (tegenover €8900 voor Lotus)?
1/6de van de waardering.

Lotus 60 p/e
EVS 10 p/e

Denk je? Ik zie het niet direct, ook is de laatste maanden de groei eerder klein. Al twijfel ik nog om er wat in te steken.
Is in ieder geval de intentie van EVS.
Ze willen de omzet meer dan verdubbelen tegen 2030.
Dat is 12.2% cagr
+ 4% dividend
= 16.2%

Lotus hun groeitempo voorbije 10 jaar is 12.2% cagr
+ 0.7% dividend
= 13%

Denk voor Lotus dat 12% groei houdbaar kan zijn buiten inflatie.
Voorbije 2 jaar lag het wat hoger omwille van inflatie.
Marges zijn al lang stabiel, ik zou niet aannemen dat ze daar veel gaan uithalen.


ROIC en ROE tussen EVS en Lotus zeer gelijkaardig, rond de 20% (zeer goed).
Value cagr ook heel gelijkaardig tussen de twee, rond de 20% (zeer goed).

Qua fundamentals zijn die aan elkaar gewaard qua groei en return ratios.
Maar Lotus dus veel veel duurder gewaardeerd.
 
Laatst bewerkt:
1/6de van de waardering.

Lotus 60 p/e
EVS 10 p/e


Is in ieder geval de intentie van EVS.
Ze willen de omzet meer dan verdubbelen tegen 2030.
Dat is 12.2% cagr
+ 4% dividend
= 16.2%

Lotus hun groeitempo voorbije 10 jaar is 12.2% cagr
+ 0.7% dividend
= 13%
...

Ah, ik had niet aan P/E gedacht :)

Het grote verschil in je vergelijking is natuurlijk dat je historische actuals van Lotus vergelijkt met de intentie van EVS. Business plannen gaan altijd binnen X aantal jaar door het dak...

EVS is de laatste paar jaar precies wel goed bezig maar ze komen van ver: revenue +34% op 10 jaar tijd en de laatste paar jaar maar beperkte EBIT groei (+10% op 3 jaar ondanks revenue die +25% ging)
En de aandelenkoers moet nog volgen ook, wat bij EVS precies geen evident verhaal is.

Risico bij Lotus is natuurlijk dat die extreem hoge P/E inzakt bij het eerste slechte nieuws of bv. vertragende groei. Ik zou ze aan de huidige prijs niet durven kopen maar ik zie ze wel als een "hold" wegens nog potentieel op langere termijn.
 
Stukje shell verkocht aan 31.31 (reden = te veel shell na de recente stijging :laugh: - er zijn ergere dingen).

Voor USB staat nu eindelijk een verkoop order aan 29.99 CHF <3

Voor Berkshire een verkoop order aan 448 wegens dikke overweight aan berkshire in mijn persoonlijke portefeuille en moet cash in de gemeenschappelijke krijgen (als iemand een truc weet om persoonlijke aandelen in een gedeelde rekening te migreren, let me know. Bolero weigert dat pertinent). Die waren gekocht aan 195.

Tinc verkoop order aan 13 staan na gekocht te hebben aan 11.x voorbije maanden. Thanks for the free money (hopelijk tikt dat order aan binnenkort).


Aan de koopkant weinig exotisch - IWDA gekocht deze week en vorige maand. Ook nog wat WoodSide gekocht uit nostalgie (goeie investeringsbasis - I know). Als USB de deur uitgaat, dan komt er nog wat PACB binnen.
Je refereert naar UBS gok ik? USB is een andere bank. :)

Hier nog wat PARA leaps bijgekocht.

Overweight aan Berskhire zou ik nu persoonlijk niet meten een probleem vinden, is toch veel gediversifieerder dan een doorsnee aandeel

Indeed, BRK is bij periodes een 50% positie van mij geweest. Stond toen wel ondergewaardeerd...
 
Ah, ik had niet aan P/E gedacht :)

Het grote verschil in je vergelijking is natuurlijk dat je historische actuals van Lotus vergelijkt met de intentie van EVS. Business plannen gaan altijd binnen X aantal jaar door het dak...

EVS is de laatste paar jaar precies wel goed bezig maar ze komen van ver: revenue +34% op 10 jaar tijd en de laatste paar jaar maar beperkte EBIT groei (+10% op 3 jaar ondanks revenue die +25% ging)
En de aandelenkoers moet nog volgen ook, wat bij EVS precies geen evident verhaal is.

Risico bij Lotus is natuurlijk dat die extreem hoge P/E inzakt bij het eerste slechte nieuws of bv. vertragende groei. Ik zou ze aan de huidige prijs niet durven kopen maar ik zie ze wel als een "hold" wegens nog potentieel op langere termijn.
Ja.
Het ding met EVS is, als de groei minder uitvalt, ze staan nu al goedkoop.
 
Jammer dat ik de hype in Solvay niet verkocht heb en vandaag terug gekocht - niet gedacht dat het zo weinig waarde zou hebben maar goed we staan terug op niveau van voor de hype en case is niet veranderd. Nog altijd zeer mooi dividend met track record en belofte om stabiel te blijven en zelfs te stijgen. Is grootste positie in portefeuille met 20% na Investor AB, FFH en PSH.
 
Alles rood vandaag 🤡

Moest er eens van komen - eigen port is welgeteld 20 van de laatste 22 beursdagen (licht) gestegen - wellicht vrij uitzonderlijk (gespreide samenstelling) voor zover ik me kan herinneren - grosso modo is dat ook het geval voor veel indexen. Liever een goede dan een slechte start van het jaar.
 
Warrantenpakket van werkgever verkocht. Straks nog wat PACB bijkopen en een positie in Alphabet openen.

Straks bonus binnen en wat spaargeld klaarzetten voor iets nieuws.
 
Terug
Bovenaan