De beurs

Ben ik blij dat ik Euronav 2y geleden aan goeie prijzen verkocht heb.

Dat is toch een voorspelbare klucht geworden. Ik zei hier 2y geleden nog. "Ze gaan de kleine aandeelhouder in de zak zetten" QED.
Shipping is een sector die notoir gekend staat als gevuld met klootzakken.
Mensen die daarin geld steken, weten dat de kans groot is dat er vingers verbrand worden...

Case in point, December 2021: ($ZIM waarvan sprake staat nu toevallig -65% lager)

@JanusDR
Geef eens je uitgesproken mening over $ZIM? :)
Daar weet ik geen fluit over. (uitgesproken genoeg? :) )

De scheepvaartsector zelf heb ik een aantal jaren geleden nog bekeken en dat lijkt precies 1 grote pot vol smeerlappen, vriendjespolitiek, en corruptie te zijn.
Een boekje dat dit goed beschrijft is "the shipping man", zowaar zelfs een novelle. (finance niche)

En een commodity sector waar hoofdaandeelhouders en ceo's smeerlappen zijn, betekent meestal niet veel goeds voor de kleine aandeelhouder.

Dus ik blijf er alvast van weg, ik heb liever de wind mee...
 
Shipping is een sector die notoir gekend staat als gevuld met klootzakken.
Mensen die daarin geld steken, weten dat de kans groot is dat er vingers verbrand worden...

Case in point, December 2021: ($ZIM waarvan sprake staat nu toevallig -65% lager)

Je zou bijna denken dat ze die bullshit strategie op het scherm getoverd hebben om de olie tankers goedkoop te kunnen kopen en overgrote deel van aandeelhouders te doen verkopen....

De vraag blijft wat de LT strategie is met euronav. Volgens mij is die er niet. Gewoon assets onder waarde gekocht, cash eruit trekken en boel opdoeken. Je zal er maar werken.

De board ??? Wat een klucht eigenlijk. Gelukkig hebben ze die kritische hugo de stoop "elegant" buiten geflikkerd, of her was nooit gepasseerd.
 
Nog geen 10pct up sinds je hiermee afkwam. Dubbel zo risicovol en minder return dan de gemiddelde index.

Nieuwe X5 voor het Gassy-huis binnenkort? :biglaugh:
Taycan. Heb gekocht aan 1,65$ en met recente buybacks voor gemiddeld 1,67$ lijk ik vrij safe te zitten. De uitbraak is ook pas vrij recent begonnen, maar de uitbraak is wel een feit. De weg ligt open naar 3-5$ 😉. Hoezo dubbel zo risicovol? De cash groeit, geen schulden, diversificatie sectoren blijkt succesvol, mooie groei, buybacks zijn afgerond,…
Ps: al veel meer return dan PTSB 🤪.
 
Laatst bewerkt:
@Marsu @Wartan @cege @contextbinder
Wederom een insider buy transactie bij PACB, al weet ik niet goed hoe ze te interpreteren... Zijn call opties die pas in 2027/2028 expiren met uitoefeningsprijs die 25-32% onder de huidige prijs ligt...

Je kan precies ook niet afleiden of het om een echte aankoop gaat , dan wel gewoon automatische toekenning in kader van verloningspakket.
 
@Marsu @Wartan @cege @contextbinder
Wederom een insider buy transactie bij PACB, al weet ik niet goed hoe ze te interpreteren... Zijn call opties die pas in 2027/2028 expiren met uitoefeningsprijs die 25-32% onder de huidige prijs ligt...

Je kan precies ook niet afleiden of het om een echte aankoop gaat , dan wel gewoon automatische toekenning in kader van verloningspakket.
Volgens deze filing heeft ze toch gewoon haar bestaande opties uitgeoefend?


Opties die trouwens al in haar bezit zijn sinds november 2017, excercisable waren sinds december 2017, en pas expireren in 2027.
De onderliggende aandelen zelf mocht ze pas allemaal verkopen vanaf 4 jaar later, dus december 2021. (zie de originele toekenning van de opties: https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1222643/000120919117060879/xslF345X03/doc4.xml )

Enige reden om die nu uit te oefenen, is om op vrij korte termijn die aandelen te verkopen...?

(geen mening over het aandeel)
 
Laatst bewerkt:
Volgens deze filing heeft ze toch gewoon haar bestaande opties uitgeoefend?

Oei, dacht dat ik de link naar de filing er had bijgezet... Hoe weet je dat dat een uitoefening is van opties en geen toekenning?
Uitoefening is een goed teken i guess?:p Tenzij er natuurlijk morgen een sell filing verschijnt:p
 
Laatst bewerkt:
Thanks! Dus niet echt een goed teken eigenlijk (want wijst erop dat ze vreest dat de prijs van het aandeel nog verder zal dalen?), tenzij ze het geld echt op korte termijn nodig zou hebben?
Dat kan.

Concreet in mijn portefeuille: Ik heb de CFO van Oxy toen die buitengesmeten was ook al zijn aandelen zien verkopen aan 16-20.
Alsook Carl Icahn aan 24-25 toen die 2 director zitje had, waarbij ik dacht 'Oei Carlke, wat doe je nu?'.

Sommige directors/CEO etc. zijn wel high signal/low noise. (bv Buffett die koopt in Berkshire, Dimon die koopt in JP Morgan, etc.) .
Héél veel anderen zijn pure noise.
 
Dat kan.

Concreet in mijn portefeuille: Ik heb de CFO van Oxy toen die buitengesmeten was ook al zijn aandelen zien verkopen aan 16-20.
Alsook Carl Icahn aan 24-25 toen die 2 director zitje had, waarbij ik dacht 'Oei Carlke, wat doe je nu?'.

Sommige directors/CEO etc. zijn wel high signal/low noise. (bv Buffett die koopt in Berkshire, Dimon die koopt in JP Morgan, etc.) .
Héél veel anderen zijn pure noise.
Thanks! Duidelijk!
 
Thanks! Dus niet echt een goed teken eigenlijk (want wijst erop dat ze vreest dat de prijs van het aandeel nog verder zal dalen?), tenzij ze het geld echt op korte termijn nodig zou hebben?

Zoals eerder al gezegd. Valt echt niks over te zeggen.


Ik, als kleine garnaal, heb ook al een halftime bezigheid met corporate stock te exercisen, te verkopen, te verhuizen, te kopen, ... In het kader van aankoopprogramma's met korting, bonus plannen, retentieplannen, whatever. Soms moet je bij exercise/vest cash ophoesten (die je niet hebt), soms worden aandelen automatisch verkocht, combi van beide.

En waarom iemand die exerciset, en waarom die verkoopt, valt niet veel over te zeggen. Board of Directors. Die is 70y. Ik vermoed dat die gewoon op pensioen zal gaan? Misschien tax purposes, kinderen geld schenken purposes, wie zal het zeggen ?
 
Zoals eerder al gezegd. Valt echt niks over te zeggen.


Ik, als kleine garnaal, heb ook al een halftime bezigheid met corporate stock te exercisen, te verkopen, te verhuizen, te kopen, ... In het kader van aankoopprogramma's met korting, bonus plannen, retentieplannen, whatever. Soms moet je bij exercise/vest cash ophoesten (die je niet hebt), soms worden aandelen automatisch verkocht, combi van beide.

En waarom iemand die exerciset, en waarom die verkoopt, valt niet veel over te zeggen. Board of Directors. Die is 70y. Ik vermoed dat die gewoon op pensioen zal gaan? Misschien tax purposes, kinderen geld schenken purposes, wie zal het zeggen ?
Merci!
Welke minimale revenue groei verwacht je eigenlijk dit jaar opdat ze volgens jou nog on track zijn voor die 500 miljoen in 2026? > 250 miljoen ?
Of ga je eerder naar de installed base van machines kijken dan naar de revenue groei?
Stel dat ze dit jaar 250 halen, dan moeten ze in 2025 en 2026 elk jaar een dikke 40% groeien om aan die 500 te geraken... Lijkt mij toch wel heel ambitieus, zeker omdat ze ook in 2026 FCF positief willen zijn? Ok, door hogere installed base zal de consumable revenue exponentieel stijgen, but still..
 
Laatst bewerkt:
Merci!
Welke minimale revenue groei verwacht je eigenlijk dit jaar opdat ze volgens jou nog on track zijn voor die 500 miljoen in 2026? > 250 miljoen ?
Of ga je eerder naar de installed base van machines kijken dan naar de revenue groei?
Stel dat ze dit jaar 250 halen, dan moeten ze in 2025 en 2026 elk jaar een dikke 40% groeien om aan die 500 te geraken... Lijkt mij toch wel heel ambitieus, zeker omdat ze ook in 2026 FCF positief willen zijn? Ok, door hogere installed base zal de consumable revenue exponentieel stijgen, but still..
Zie dat je je niet suf blijft piekeren over PACB 😅.
 
Terug
Bovenaan