De beurs

Ben ik blij dat ik Euronav 2y geleden aan goeie prijzen verkocht heb.

Dat is toch een voorspelbare klucht geworden. Ik zei hier 2y geleden nog. "Ze gaan de kleine aandeelhouder in de zak zetten" QED.

Boel "overnemen". Lees, kroonjuwelen verpatsen om je eigen zak te vullen (cmb.tech te verkopen in ruil voor cash van de rendabele vlccs). Nadien nog eens het bedrijf leegroven om een dividend uit te keren aan 30% market cap. 4+ per aandeel juist aangekondigd.

Wat is er nog over in euronav? 3/4 schepen weg, alle cash weg en een balans die naar de kloten is. Saverys heeft cmb tech duur kunnen verkopen en nog een 700M cash uit euronav getrokken. En euronav koopt wat nieuwe vlcc en bulk carrier met cash van oude die ze verkopen. Innovatieve strategie zeg, hadden ze nooit kunnen uitvoeren met 3x zoveel schepen...

Wie nu nog in euronav zit, zwaaaar gepoept. Ze hebben geen assets meer die iets kunnen opbrengen en geen cash of balance sheet om er iets aan te veranderen. Binnen 1 2 y doet saverys een exmaretje of cmbtje om het aan 5 of zo van de beurs te halen. Heeft hij nog eens 20 of 30 vlccs gratis.
 
Any takers aan 34$ voor Reddit?
Uit fomo wel een beetje aan het denken om er wat in te steken.

Alleen heel benieuwd wat GenAI gaat doen op social media platforms. Als het merendeel van u posts AI generated is gaat er mogelijks wat waarde verloren? Anderzijds heeft Reddit met zijn 'thumbs up/down' wel enig rating systeem wat ervoor zorgt dat kwaliteit automatisch komt bovendrijven.
 
Para nog 25% onder bod van 11B :thinking:
En die 11B is maar voor deel van de assets

Gepikt zonder na te kijken van COBF:
RemainCo includes:
1. CBS Network (including sports rights)
2. 29 Local TV Stations (~$5B in value)
3. Cable Networks / Brands (BET, Comedy Central, MTV, Showtime, Nickelodeon)
4. Streaming Networks (Paramount+ and Pluto TV)
5. International Broadcast Networks (Channel 5 (UK), Network 10 (Australia), Telefe (Argentina), Chilevision (Chile)
6. CBS Broadcast Center in NYC (860k square feet, roughly $500-600M in value)
 
Laatst bewerkt:
Any takers aan 34$ voor Reddit?
Anderzijds heeft Reddit met zijn 'thumbs up/down' wel enig rating systeem wat ervoor zorgt dat kwaliteit automatisch komt bovendrijven.
Wat is eigenlijk het businessmodel van Reddit?
Voornamelijk ads blijkbaar (800MUSD aan inkomsten volgens deze bron), maar dat is toch ook geen toekomstbestendig model?
Ok, er is de mogelijkheid om hun content te verkopen om AI te trainen, maar ze zijn zeker niet uniek met hun content, dus zo ongelogelijk winstgevend kan dat ook niet zijn.
 
Any takers aan 34$ voor Reddit?
Uit fomo wel een beetje aan het denken om er wat in te steken.

Alleen heel benieuwd wat GenAI gaat doen op social media platforms. Als het merendeel van u posts AI generated is gaat er mogelijks wat waarde verloren? Anderzijds heeft Reddit met zijn 'thumbs up/down' wel enig rating systeem wat ervoor zorgt dat kwaliteit automatisch komt bovendrijven.
Lijkt mij een aandeel dat wel eens x2 kan gaan op korte termijn en dan naar 0...Is toch dat platform van wallstreetbets?
 
Para nog 25% onder bod van 11B :thinking:

En die 11B is maar voor deel van de assets

Gepikt zonder na te kijken van COBF:
RemainCo includes:
1. CBS Network (including sports rights)
2. 29 Local TV Stations (~$5B in value)
3. Cable Networks / Brands (BET, Comedy Central, MTV, Showtime, Nickelodeon)
4. Streaming Networks (Paramount+ and Pluto TV)
5. International Broadcast Networks (Channel 5 (UK), Network 10 (Australia), Telefe (Argentina), Chilevision (Chile)
6. CBS Broadcast Center in NYC (860k square feet, roughly $500-600M in value)

Klopt maar niet vergeten dat PARA ook 15.8B schulden heeft en 2.5B cash.

Nu goed de relatief beperkte reactie van de markt komt natuurlijk omdat er al vaker boden geweest zijn op delen van PARA of PARA in zijn geheel en er uiteindelijk niks is doorgegaan...
 
Klopt maar niet vergeten dat PARA ook 15.8B schulden heeft en 2.5B cash.

Nu goed de relatief beperkte reactie van de markt komt natuurlijk omdat er al vaker boden geweest zijn op delen van PARA of PARA in zijn geheel en er uiteindelijk niks is doorgegaan...

Zo’n lijkenpikkers komen alleen langs als er potentieel is en met een bod waar er (safety) marge is voor hun - dus ik (en hopelijk ook de markt) hecht meer waarde aan het bod dan de uiteindelijke verkoop (maar een verkoop is voor mij ook meer dan prima).

Maar eerlijk gezegd ken ik er zelf veel te weinig van 🥲
 
Laatst bewerkt:
Lijkt mij een aandeel dat wel eens x2 kan gaan op korte termijn en dan naar 0...Is toch dat platform van wallstreetbets?

Lijkt mij ook riskant, gezien de sector en de andere argumenten die hier al vernoemd werden (inkomstenmodel, weinig uniek t.o.v. andere platformen).

En IPO's zijn sowieso al vaak aan een (te) hoge prijs. Dan laat ik zo'n dingen liever aan me voorbij gaan.
 
inderdaad en het strafste
Ben ik blij dat ik Euronav 2y geleden aan goeie prijzen verkocht heb.

Dat is toch een voorspelbare klucht geworden. Ik zei hier 2y geleden nog. "Ze gaan de kleine aandeelhouder in de zak zetten" QED.

Boel "overnemen". Lees, kroonjuwelen verpatsen om je eigen zak te vullen (cmb.tech te verkopen in ruil voor cash van de rendabele vlccs). Nadien nog eens het bedrijf leegroven om een dividend uit te keren aan 30% market cap. 4+ per aandeel juist aangekondigd.

Wat is er nog over in euronav? 3/4 schepen weg, alle cash weg en een balans die naar de kloten is. Saverys heeft cmb tech duur kunnen verkopen en nog een 700M cash uit euronav getrokken. En euronav koopt wat nieuwe vlcc en bulk carrier met cash van oude die ze verkopen. Innovatieve strategie zeg, hadden ze nooit kunnen uitvoeren met 3x zoveel schepen...

Wie nu nog in euronav zit, zwaaaar gepoept. Ze hebben geen assets meer die iets kunnen opbrengen en geen cash of balance sheet om er iets aan te veranderen. Binnen 1 2 y doet saverys een exmaretje of cmbtje om het aan 5 of zo van de beurs te halen. Heeft hij nog eens 20 of 30 vlccs gratis.

het strafste vanal is dat ze hun oude strategie van inzetten op nieuwe schepen zijn blijven hanteren
maar dat hun oude schepen die ze nu aan frontline verpatst hebben gewoon veeeeeeeel meer waard zijn dan vroeger door de hele dark fleet die ontstaan is na de oorlog in rusland, frontine heeft dus een gouden deal gedaan vermoed ik (zonder dat ik de waarde van de schepen exact ken)
echt schandalig wat met euronav gebeurd is
 
Care to explain? Lijkt me interessant inzicht, maar ben niet volledig mee waarom die schepen daardoor véééél meer waard zijn.
westerse bedrijven met schepen mogen zich niet verzekeren of hun schepen gebruiken voor het vervoer van russsische olie aan een prijs van meer dan 60 dollar per vat (momenteel is die +80), maar omdat rusland nog steeds naar oosterse landen wil exporteren aan een hogere prijs zijn bepaalde malafide maatschappijen met oude schepen met een oosterse verzekering (niet via loyds) beginnen varen, dat zijn allemaal oude schepen omdat ze zich niet aan de sancties houden, en daardoor is de prijs van zo'n oud schip van 13 miljoen naar 22 miljoen geëxplodeerd omdat je zo aan de sancties kan ontsnappen wanneer je de localisatiezender die op dat schip aanwezig is afzet en dan olie naar zulk schip overtankt, ik vermoed dat je ook meer kan verdienen met het transport dan op de reguliere markten, daardoor zijn er veel oude schepen nog in gebruik die normaal gesloopt zouden worden en neemt het risico op een natuurcatastrofe toe, want die schepen zetten hun zenders soms af en hebben niet zo'n betrouwbare verzekeringen maar varen ondertussen wel de hele wereld rond, dat is toch een beetje hoe ik het begrijp

net even gescheckt: frontline nam 24 vlc schepen over met gemiddelde leeftijd van 5 jaar aan ongeveer 100 miljoen per schip en euronav bestelde onlangs nieuwe schepen aan 110 miljoen euro per schip

dus blijkbaar heeft euronav de oudere schepen nu gehouden en de nieuwe aan frontline gegeven, ik dacht dat het omgekeerd was
 
Laatst bewerkt:
En we raken weer nieuwe ATH's, mooie tijden.
Hier van hetzelfde. Hoe lang blijft dat nog duren vraag ik me af.
Ik vrees toch wel voor een correctie dit jaar.
Heb om die reden opgebouwd naar 13% cash.


Drukke week hier:

  • 7 kleine posities verkocht om port wat te consolideren (Biogen, Sea, Twilio, UniQure, Pieris, ProQr, Schrodinger). Vooral aan de kleine biotechs heb ik m'n broek goed gescheurd met returns tussen -70 en -90%. Volgende in lijn om te dumpen zijn Agenus, DocuSign en Kohl's.
  • Tubize, een top 10 positie, vandaag volledig verkocht voor ongeveer 20-25% winst
  • GSK wat versterkt met een stuk van de opbrengst hierboven
  • Burberry en Kering gisteren voor het eerst gekocht tijdens de luxury dump
  • Openstaande order voor verkoop ADM aan $63. Met wat geluk raken we dat vandaag nog aan. 🤞 Net geen +20% op 2 maanden, post van 26 januari hier. Momenteel mijn 3e grootste positie. Edit: de 50 June calls maandag al verkocht, toch een leuke >70% op kunnen pakken.

Nogal veel transacties naar mijn gevoel. Komende tijd weer wat rustiger doen...
De broker zal wel blij zijn :LOL:
 
Terug
Bovenaan