De besteding van ons belastinggeld.

808 State

Well-known member
Deze discussie werd afgesplitst uit de coronathread.
Veel beter systeem daar ook... :

Als die man niet tot de rijkere klasse had gehoord, en dus geen verzekering kon betalen, wat dan?

Nog zo'n paar mooie:
Ambulance: $2500
Uw kind vasthouden na geboorte: $40
Gewoon bevallen: $10000-30000

Ik hoor altijd graag die vergelijkingen met Amerikaanse zorgkosten, maar hoeveel RSZ gaat er maandelijks van een Amerikaan zijn loon af en hoeveel houdt die netto over?
 
[
Ik hoor altijd graag die vergelijkingen met Amerikaanse zorgkosten, maar hoeveel RSZ gaat er maandelijks van een Amerikaan zijn loon af en hoeveel houdt die netto over?
RSZ is niet enkel zorgkosten, he. Het is een grote lap, maar pensioenen en voor arbeiders zelfs vakantiegeld zit daar ook in (de rest is veel minder groot)
 
Ik hoor altijd graag die vergelijkingen met Amerikaanse zorgkosten, maar hoeveel RSZ gaat er maandelijks van een Amerikaan zijn loon af en hoeveel houdt die netto over?
Dat is net het punt, als je een goed betaalde job hebt, is dat geen probleem.
Als je geen, of een slecht betaalde job hebt, you're screwed.
 
Niveau weer...

Als je weet dat je die kosten zult hebben =! De centen hebben...
 
Een kind is gepland, dus met die kosten kan je perfect rekening houden.

Alles wat je zonet zei is gewoon niet juist.

Een kind is gepland? Toch al zeker niet per definitie. En ook niet in een ultragelovig land waar abortus nog vaak taboe is. Dus dat sluit dat weer uit.
Die kosten, welke kosten? Weten ze dat wel? Zijn die zo transparant dat ze zoals bij ons op voorhand geweten kunnen zijn? Ik dacht het niet.
Ik weet niet hoeveel een gemiddelde Amerikaan verdient, maar het zou me niet verbazen dat 30k daar toch eerder een gemiddeld loon kan zijn, dwz dat de helft zich financieel moet dubbel plooien.

"perfect rekening houden". Je maakt jezelf wijs wat je wilt natuurlijk. Maar steek dan een tikkeltje meer moeite om een ander te overtuigen. Want voor een gemiddelde Europeaan zijn deze bedragen voor ziekenzorg hallucinant.
 
Alles wat je zonet zei is gewoon niet juist.

Een kind is gepland, niet in een ultrakatholiek land waar abortus nog vaak taboe is. Dus dat sluit dat weer uit.
Die kosten, welke kosten. Zijn die zo transparant dat ze zoals bij ons op voorhand geweten kunnen zijn? Ik dacht het niet.
Ik weet niet hoeveel een gemiddelde Amerikaan verdient, maar het zou me niet verbazen dat 30k daar toch eerder een gemiddeld loon kan zijn, dwz dat de helft zich financieel moet dubbel plooien.

"perfect rekening houden". Je maakt jezelf wijs wat je wilt natuurlijk. Maar steek dan een tikkeltje meer moeite om een ander te overtuigen. Want voor een gemiddelde Europeaan zijn deze bedragen voor ziekenzorg hallucinant.
Ultraprotestant :p

Maar voor de rest correct ja

Mediaan inkomen is daar 61k voor een gezin
 
Ik hoor altijd graag die vergelijkingen met Amerikaanse zorgkosten, maar hoeveel RSZ gaat er maandelijks van een Amerikaan zijn loon af en hoeveel houdt die netto over?
Compleet ander systeem, kan je niet 1-op-1 vergelijken. Hangt af van leeftijd en staat om te beginnen...

Maar om op je vraag van belastingen te antwoorden (hangt ook van staat tot staat af), zal het ongeveer zoiets zijn:
Federal Tax is a progressive tax, with higher rates being applied to higher income levels. The federal income tax has seven tax brackets which range from 10% to 37%. The above calculator assumes you are not married and you have no dependants, so the standard deduction per annum is 12,550 USD.
State Tax is a progressive tax in addition to the federal income tax. The tax is imposed at a fixed or graduated rate on taxable income. The tax rates vary by state.
Social Security Tax applies only on the first 142,800 USD that you earn, at a rate of 6.2%. Also known as the Old-Age, Survivors, and Disability Insurance (OASDI), the Social Security tax must be payed by all employees and self-employed earners. The tax goes into funds for: retirement benefits, benefits for widows and widowers, and disability benefits.
Medicare Tax has two tax brackets, 1.45% for the first 200,000 USD earned and 0.9% for the remaining. Medicare provides health insurance for older people (greater than 64 years), people with disabilities and people with terminal diseases.

Voor health insurance staat het hier zowat beschreven:
 
Het is in elk geval een pak minder dan in .be

Ook hun btw is een pak minder en ze hebben geen allerlei andere verdoken belastingen zoals in belgie. "Polder tax", "afval tax" en alle andere belachelijke gemeentelijke en provinciale biljetten die hier jaarlijks toekomen...
 
Het is in elk geval een pak minder dan in .be

Ook hun btw is een pak minder en ze hebben geen allerlei andere verdoken belastingen zoals in belgie. "Polder tax", "afval tax" en alle andere belachelijke gemeentelijke en provinciale biljetten die hier jaarlijks toekomen...
De Belg spaart 20% a 30% van zijn inkomen en dat onder de huidige belastingen. Weet je wat er gebeurt als de belastingen dalen? De spaarquote zal wat stijgen naar 40% a 50%. Enkel bij de laagste inkomen zal dit leiden naar meer consumeren. Wat zou jij doen? Meer aandelen? Een emergency fund van 300k opzetten?

De Belg spaart zich dus kapot. Nogal wiedes dus dat de belastingen hoog zijn, dat geld moet "geactiveerd" worden. Liever een zorgstaat, dan "dood geld" op een spaarrekening. Mocht België een land zijn in de Midden-Oosten, dan waren de belastingen even hoog, maar ging al dat geld naar Defensie ipv een zorgstaat. Mensen beseffen niet dat ze hier in België hun pollekes mogen kussen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
De Belg spaart 20% a 30% van zijn inkomen en dat onder de huidige belastingen. Weet je wat er gebeurt als de belastingen dalen? De spaarquote zal wat stijgen naar 40% a 50%. Enkel bij de laagste inkomen zal dit leiden naar meer consumeren. Wat zou jij doen? Meer aandelen? Een emergency fund van 300k opzetten?

De Belg spaart zich dus kapot. Nogal wiedes dus dat de belastingen hoog zijn, dat geld moet "geactiveerd" worden. Liever een zorgstaat, dan "dood geld" op een spaarrekening. Mocht België een land zijn in de Midden-Oosten, dan waren de belastingen even hoog, maar ging al dat geld naar Defensie ipv een zorgstaat. Mensen beseffen niet dat ze hier in België hun pollekes mogen kussen.
Geld activeren gebeurt niet door belastingen te heffen he maar door geen intrest op spaarboekjes
 
Het lijkt me vrij logisch dat de totale belastingsdruk hoger moet zijn in een land waar meer zaken gemeenschappelijk worden gefinancierd met die belastingen.

In de VS zal je financieel beter af zijn mst een bovengemiddeld loon dan hier. Maar dat is dan ook ten koste van wie het minder breed heeft.

Maar ik denk dat de vraag was of de gezondheidszorg daar nu duurder of goedkoper is. Ik heb ook toch al veel klachten gelezen over woekerprijzen, omdat iemand met een goede verzekering het wel door de verzekering laat betalen. Ook erelonen zijn daar nog wat hoger dacht ik.
 
Geld activeren gebeurt niet door belastingen te heffen he maar door geen intrest op spaarboekjes
activeren was een verkeerde woordkeuze. Bedoeling van overheid is om dat geld al van bij de bron(inkomsten dus) te belasten omdat het toch op een hoopje(spaarrekening) terechtkomt. Zelfs achteraf denken ze idd nog aan manieren om dat geld te activeren. Win-win leningen en zo, maar echt populair is dat niet. De Belg spaart zich liever kapot.
 
Het is in elk geval een pak minder dan in .be

Ook hun btw is een pak minder en ze hebben geen allerlei andere verdoken belastingen zoals in belgie. "Polder tax", "afval tax" en alle andere belachelijke gemeentelijke en provinciale biljetten die hier jaarlijks toekomen...
Ahja, mensen die uit onwetendheid denken dat zoiets ginder niet bestaat...
Zoals hierboven al aangehaald, er is een state tax in de VS, zoals onze provinciebelastengen dus.

Geen "verdoken" belastingen, buiten dat de prijs in de winkel zonder sales tax is :p
Ohja, en waar gaat (mogelijks, is niet overal zo) een stukske van de sales tax naartoe:
  1. State (onze provincie dus)
  2. City (gemeente)
  3. Parish/County
"afval tax" bestaat in de VS ook (maar wederom, niet overal, ginder wordt veel meer op staatsniveau geregeld). Zoek maar eens op landfill tax, levy, pay as you throw, ...

Ginder zijn er ook lokale, rare taksen zoals de poldertaks hier, zie hier enkele voorbeelden.
 
Het is in elk geval een pak minder dan in .be

Ook hun btw is een pak minder en ze hebben geen allerlei andere verdoken belastingen zoals in belgie. "Polder tax", "afval tax" en alle andere belachelijke gemeentelijke en provinciale biljetten die hier jaarlijks toekomen...
Ik woon in belgië.

Ik herinner mij geen polder taks.
Ik herinner mij geen afval taks

Ik herinner mij wel een gemeentebelasting waar de afvalverwerking taks in verwerkt zit. En dat dit percentage dat gehoffen wordt anders is dan het percentage dat mijn vader moet betalen die 25km verder woont maar evengoed in limburg.
Maar dat is geen strikt belgische taks dan hé, maar een lokale taks net zoals dat Amerika die differentiatie ook heeft. What !!! :mindblown:
 
Ahja, mensen die uit onwetendheid denken dat zoiets ginder niet bestaat...
Zoals hierboven al aangehaald, er is een state tax in de VS, zoals onze provinciebelastengen dus.

Geen "verdoken" belastingen, buiten dat de prijs in de winkel zonder sales tax is :p
Ohja, en waar gaat (mogelijks, is niet overal zo) een stukske van de sales tax naartoe:
  1. State (onze provincie dus)
  2. City (gemeente)
  3. Parish/County
"afval tax" bestaat in de VS ook (maar wederom, niet overal, ginder wordt veel meer op staatsniveau geregeld). Zoek maar eens op landfill tax, levy, pay as you throw, ...

Ginder zijn er ook lokale, rare taksen zoals de poldertaks hier, zie hier enkele voorbeelden.

Dan vergeet je nog dingen als min 10% tipping. In NY gaat dat zelfs richting 30%.
Zo kan je inderdaad de belastingen laag houden allé officieel natuurlijk. Geef de mensen een minimum wage van 7$ en de rest moeten ze maar goed maken met tipping.

Wat dit allemaal met corona te maken heeft weet ik wel niet :)
 
De Belg spaart 20% a 30% van zijn inkomen en dat onder de huidige belastingen. Weet je wat er gebeurt als de belastingen dalen? De spaarquote zal wat stijgen naar 40% a 50%. Enkel bij de laagste inkomen zal dit leiden naar meer consumeren. Wat zou jij doen? Meer aandelen? Een emergency fund van 300k opzetten?

De Belg spaart zich dus kapot. Nogal wiedes dus dat de belastingen hoog zijn, dat geld moet "geactiveerd" worden. Liever een zorgstaat, dan "dood geld" op een spaarrekening. Mocht België een land zijn in de Midden-Oosten, dan waren de belastingen even hoog, maar ging al dat geld naar Defensie ipv een zorgstaat. Mensen beseffen niet dat ze hier in België hun pollekes mogen kussen.
Kunnen we even een discussie voeren zonder persoonlijke situaties in rekening te nemen?

Ik weet niet welke opleiding economie jij gevolgd hebt, maar ik een volledige EW opleiding. Het concept "geld activeren via belastingen ben ik daar niet tegengekomen". Ook het concept, taxen zakken = meer sparen ben ik niet tegengekomen....

België staat in alle lijsten vanboven qua belastingen. OECD ranking #3 qua belastingdruk. We staan in geen enkele ranking in de top3 qua service. Pensioenen sucken, uitkeringen sucken, gezondheidszorg zijn we nummer 20 of zo en ons onderwijs is aan het kelderen. Nog best dat we inderdaad geen deftig leger hebben, hoe zouden we dat betalen. We staan wel in de tip qua schulden - joepie.

Misschien sparen de mensen omdat de service van de overheid suckt en er veel schulden zijn. Ricardiaanse equivalente, weet je wel.
 
Je mag ook niet vergeten dat in Amerika erg veel (zo niet quasi alles) "for profit" is, tot het gevangeniswezen aan toe. Dan krijg je zo'n toestanden en excessen.

Nu ga je mij niet horen zeggen dat hetgeen België presteert zo schitterend is. Ontzettend hoog overheidsbeslag, maar wat je daarvoor in de plaats terugkrijgt reflecteert dat allerminst. Er blijft veel geld kleven "in het apparaat", oftewel door inefficiëntie, oftewel door kwaadwilligheid, oftewel door ordinaire zelfbediening (lonen in het parlement, uittredingsvergoedingen, cumuls,...). Veel geld, teveel geld. Nu is onze sociale zekerheid wel een van de betere die er is², maar ook die wordt stelselmatig uitgehold, en die zie ik ook nog wel imploderen, of op zijn minst deels in elkaar stuiken. Of indien niet, dat de factuur voor de zieke (of in het geval van Vlaanderen³: iedere inwoner via de solidariteitsbijdrage die ieder voorjaar weer de weg naar de brievenbus vindt) de hoogte in schiet. Men mag, mijns inziens, die sociale zekerheid echt wel beter afschermen en beschermen, met strengere restricties en een verplichte "periode van structurele bijdrage" alvorens ervan te kunnen genieten.



² : ik heb uit eerste hand gezien door de ziekte van mijn vader hoe goed die sociale zekerheid hier is. Chronisch ziek zijn is duur, maar zonder die sociale zekerheid ruïneert het mensen in een paar weken.
³ : daar mag ook eens iets aan gedaan worden. In Vlaanderen is die bijdrage verplicht, in Wallonië niet, en in Brussel mag je kiezen. Als je 54€ bij ~5.5 miljoen mensen extra kunt gaan ophalen, heb je al bijna 300M euro extra dat je kunt investeren in de gezondheidszorg).
 
Het is ook gewoon enorm moeilijk om dergelijke zaken één op één te vergelijken. Zo ben ik eens tegengekomen dat als je overheidsbeslag incl. ziekteverzekering bekijkt, het overheidsbeslag in Nederland eigenlijk hoger is. Daar is men verplicht om een privé ziekteverzekering te nemen, op die manier kun je natuurlijk zaken uit het overheidsapparaat halen en op papier een lager overheidsbeslag hebben. Of dat altijd beter is, dat is iets anders.
 
Je kunt Nederland ook sowieso niet vergelijken met ons land. Ja: ze hebben daar een begrotingsoverschot, maar ze zitten daar ook letterlijk op een zak geld (het gasveld in Groningen), en hun gezondheidszorg is daar volledig kapotbezuinigd (daarom dat veel Nederlanders in België of Duitsland gaan voor hun behandelingen, omdat het in Nederland oftewel te duur is, oftewel niet bestaat, oftewel niet aangeboden² wordt)

² Ze hebben daar nogal strenge en strikte regels over medische behandelingen ifv leeftijd. Toen mijn moeder geopereerd werd aan haar hoofd-tumor, was haar kamergenote een Nederlandse van begin de 70 die een vergelijkbare operatie moest ondergaan (voor een andere reden). Die moest naar België komen, want voor de Nederlandse gezondheidszorg werd ze als "te oud" beschouwd voor die ingreep, en kwam die daar niet in tussen. Het probleem voor ons is dan wel: wij betalen wel voor een deel haar behandeling, terwijl zij 0€ heeft bijgedragen aan onze sociale zekerheid.
 
Terug
Bovenaan