De beste matras voor mensen met lage rugpijn

Neef Jo

Active member
Hallo BG’ers,

De lady of the house kampt al jaren met lage rugpijn omv hernia’s, operatie en al gehad, niks dat een definitieve oplossing biedt. Ze heeft motorrijden moeten opgeven, kan ook maar deeltijds werken, enz.

Ik merk wel dat wanneer we op vakantie zijn, en de matras is wat harder dan thuis, ze veel minder last heeft van haar rug.

Nu vroeg ik mij af of er iemand een type, of merk matras kan aanraden?

Ik heb al gegoogeld maar kom op verschillende merken uit, de ene al duurder dan de andere. Ik zou graag de mening horen van ervaringsdeskundigen.

We zijn wel eens naar zo’n Airdream-luchtbed gaan kijken, maar daar hing ook een prijskaartje van 8000€ aan vast.
 
Mijn ouders zijn beide rugpatiënten en hebben eerst 15j een waterbed gehad. Daarna overgestapt naar een tempurmatras. De laatste vroeg veel meer tijd om te wennen voor hen, maar heeft als voordeel dat ze er veel makkelijker uit kunnen terug.

Zelf ook problemen met gewrichten en ik ben echt naar een matrassenwinkel gegaan voor een halfharde matras. Ik ben op verschillende matrassen gaan liggen in verschillende posities en 5j later nog steeds heel tevreden van de matras die toen ècht heel goed aanvoelde. En maar 1400 euro heeft gekost. 😁
Van mijn nekpijn was ik dan ook weer heel snel verlost door een Tempur kussen aan te schaffen.

Tempur gaf vroeger wel bij acties een maand "proef" geen idee of dat nu nog zo is. Dan kon je ze na een maand terug laten ophalen en kreeg je bijna het volledige bedrag terug indien het toch niet beviel.
 
De "juiste matras" en geen "versleten" matras.

Juiste is natuurlijk wat moeilijk te bepalen. Maar als midden dertiger was ik ook wat last beginnen krijgen van mijn rug, dit vooral 'smorgens en dat trok wel wat weg. Elders had ik hier geen last van. Ik was geholpen met een nieuwe matras die mij geadviseerd was aan "normaal" tarief. De oude was net geen 10 jaar oud.

Ik zou naar een matrassenwinkel gaan die je een goed vertrouwen geeft met een goed aanbod en een ruime bedenktijd. Neem hier een "gewone" nieuwe matras om te beginnen, met de juiste hardheid. Indien dit geen/niet genoeg verbetering geeft --> omruilen voor een andere, en dan pas eventueel duurder gaan.

"Op vakantie" zullen het ook zeker niet altijd de duurste matrassen zijn (afhankelijk van waar je verblijft natuurlijk).


Is ze een buik, rug of zijslaper?
 
Zij slaapt voornamelijk op haar zij, we hebben nu een te zachte matras vrees ik, waardoor zij inzakt. Bij het opzoekwerk lijkt die Emma-matras wel iets, maar dat kan ook aan de marketingmachine liggen.

Deze matras vonden wij beiden supergoed als we gingen kijken voor het bed, maar achteraf blijkt dan dat het toch te zacht is.
 
Wij hebben thuis een Equilli matras waar ja zo'n soort van scan de ideale zones krijgt. Mijn nek/schouder en rugpijn is sinds de aankoop van die matras volledig weg. Kan het enkel aanraden. Gekocht bij Reyskens in Hasselt.

Edit: Nog een voordeel voor ons bij Equilli was dat je twee totaal verschillende zones kon hebben in één matras want mijn wederhelft slaapt op een totaal andere hardheid dan ik, en met zo'n topper vind ik dat toch ook maar niks.
 
Wij hebben een Tempur matras en ik ben daar héél lovend over. Je moet het waarschijnlijk wel een paar dagen gewoon worden, maar eens je dat gewoon bent slaapt het heerlijk.

K zou zeker niet de duurste nemen (die extra dingen zijn vooral marketing), wij hadden eentje die niet meer beschikbaar is nu, maar was zoals dit https://be.tempur.com/nl/by-tempur-BE83120438.html

Maar matrassen zijn echt persoonlijk. Daarom dat Tempur ook een 100 dagen omruilgarantie geeft (je krijgt wel nooit je geld terug, wel kan je een andere matras kiezen)
 
niks dat een definitieve oplossing biedt
Het is dan ook veelal werken en onderhouden. Al 3 jaar rugschool hier voor een gelukkig milde hernia. De regel lijkt simpel, een rug moeten werken om sterk te zijn. Dus dagelijkse oefeningen en vooral werken aan uw core 2 tot 3 keer per week. Sommige mensen hebben al wat meer geluk en hebben veel baat bij infiltraties, heb ik niets van opgemerkt.

Voor matrassen is Emma hun hardste matras echt wel hard. Ik zou nog eens moeten kijken op de desktop site want via mobile kan je precies niet meer de hardheid kiezen op de "original". Maar zelf al een hoop volk aangesmeerd en heb er nu thuis 5 singles van liggen. Emma is best de moeite als je ze vangt met hun 50% korting. Wat +-80% van het jaar is.
 
Hier ook een lage-rugpijn patiënt (met 15j of zo geleden ook een hernia, met een infiltratie als behandeling).
Toen overgestapt naar een tempur matras, en nog steeds zeer tevreden van. Neemt wel een tijdje om te wennen.
Idd ook een goede suggestie om 2 keer per week een reeks core stabiliteit oefeningen te doen. Maar ik weet het, éénmaal de rug weer beter, is het zeer moeilijk om dat vol te houden... spreek uit ervaring.
 
Voor matrassen is Emma hun hardste matras echt wel hard. Ik zou nog eens moeten kijken op de desktop site want via mobile kan je precies niet meer de hardheid kiezen op de "original". Maar zelf al een hoop volk aangesmeerd en heb er nu thuis 5 singles van liggen. Emma is best de moeite als je ze vangt met hun 50% korting. Wat +-80% van het jaar is.
Blijf maar ver weg van Emma. Geen idee hoe goed de matrassen zelf zijn maar hun klantenservice is om van te huilen en ze maken hun levertermijnen absoluut niet waar (reken maar op maanden i.p.v. dagen, men kan geen enkele indicatie geven). In het allerbeste geval heb je plots een capabele klantendienstmedewerker vast en kan je annuleren en hopelijk vlot uw geld terugkrijgen. Omruilen of terugsturen binnen de 100 dagen is ook een drama.
Idd ook een goede suggestie om 2 keer per week een reeks core stabiliteit oefeningen te doen. Maar ik weet het, éénmaal de rug weer beter, is het zeer moeilijk om dat vol te houden... spreek uit ervaring.
Vooral ook dit! Véél minder rugklachten sinds ik een drietal keer per week mijn oefeningen doe.
 
Ik heb me hier een tijd terug in verdiept, en sindsdien zijn m'n rugklachten niet meer te wijten aan slecht slapen. Ik kan nog wel rugpijn hebben, en dan is de oorzaak vaak duidelijk. Bronnen heb ik niet bijgehouden.

Enkele take-aways:

- Ik zie hier prijzen passeren waarvan ik ga duizelen. Een duurdere matras is niet per definitie beter. De matras waar ik de minste rugpijn op had, heeft me minder dan €200 gekost.

- Het principe voor zijslapers is simpel:

shutterstock_1537140047-1.jpg


Zoek dus een combinatie van matras + kopkussen waar je zo op ligt (ook zonder torsie in je bovenlichaam), en je ligt in principe goed voor je rug. Dat kan in eerste instantie onaangenaam aanvoelen omdat je het niet gewoon bent. Een hele nacht scheef liggen in een zacht bed is echter voor niemand goed, hoe comfortabel het ook kan aanvoelen. Een zacht bed voelt voor mij ook geweldig aan, maar na (hopelijk) 8 uur slape kom ik daar gegarandeerd geradbraakt uit.

- Het kan zelfs zijn dat je geen kopkussen nodig hebt. De meeste kopkussens zijn veel te dik en zorgen ervoor dat je nek niet recht ligt.

- Voor rugslapers is het nog eenvoudiger: ga voor een matras waar je slechts een beetje in weg zakt, vaak zijn dat de hardere matrassen. Als rugslaper heb je sowieso geen kopkussen nodig.

- Voor koppels is het vaak aangeraden om elk een eigen matras te hebben.
 
Blijf maar ver weg van Emma. Geen idee hoe goed de matrassen zelf zijn maar hun klantenservice is om van te huilen en ze maken hun levertermijnen absoluut niet waar (reken maar op maanden i.p.v. dagen, men kan geen enkele indicatie geven). In het allerbeste geval heb je plots een capabele klantendienstmedewerker vast en kan je annuleren en hopelijk vlot uw geld terugkrijgen. Omruilen of terugsturen binnen de 100 dagen is ook een drama.
Tijdje geleden ook zitten zoeken voor een nieuwe matras. Door al de reclame voor Emma wat reviews erover zitten lezen en wat jij zegt is hetgene mij weerhoud om voor een Emma te gaan. De reviews zijn echt schandalig hoe sommige klanten behandeld worden!
 
Tijdje geleden ook zitten zoeken voor een nieuwe matras. Door al de reclame voor Emma wat reviews erover zitten lezen en wat jij zegt is hetgene mij weerhoud om voor een Emma te gaan. De reviews zijn echt schandalig hoe sommige klanten behandeld worden!
Ik heb daar dus besteld. Bij zo'n aankopen doe ik altijd eerst wat research. Geen idee wat ik toen heb uitgespookt maar ik had toen de indruk dat er positieve reviews waren en een aantal klagers bij wie het misloopt, zoals je bij zowat elke webshop terugvindt. Dan besteld en dan begint dus de misérie en begon ik alle klachten terug te vinden. Zogezegd levertermijn binnen de 7 werkdagen, na ruim een maand kon men mij zelfs geen indicatie geven van een levertermijn, als er al werd geantwoord. Het is ook duidelijk dat de klantendienst bemand is door Duitsers in combinatie met Google Translate. Swat, uiteindelijk wel kunnen annuleren en een dag later stond het geld miraculeus al terug op mijn kredietkaart (waar ik nu dus met een positief saldo zit dat ik nog moet uitgeven aan een andere matras).

Ze smijten u om de oren met reclame voor Emma, zowel op TV als elders. Maar het is één grote scam in mijn ogen, zelfs al leveren ze bij sommigen wel correct. Ik heb alvast melding gemaakt bij FOD economie en ECC. Schandalig eigenlijk dat VTM en VRT met dit soort merken in zee blijven gaan, dat straalt ook af op hun andere adverteerders.
- Ik zie hier prijzen passeren waarvan ik ga duizelen. Een duurdere matras is niet per definitie beter. De matras waar ik de minste rugpijn op had, heeft me minder dan €200 gekost.
Het is hier dan ook BG waar een matras van 10K drinkgeld is. Maar voor véél minder geld vind je inderdaad evengoed goeie, het gaat dan weliswaar niet over magische door elfen gewoven stofkes van unicornhaar. Nu ben ik wel benieuwd welke jij hebt gekocht? Als zijslaper met rugklachten en geen BG-topwedde kan ik er maar voordeel uithalen.
 
Rot om te horen. Hier geen problemen gehad. Laatste bestelling hier persoonlijk is van 2020. Dan mij ma 2 stuks deze zomer. Mijn neef ook full package 2 maand terug. Geen problemen.

Recent zitten ze precies wel met wat missers op hun trustpilot score, maar 3.7/5 op net geen 5000 reviews is alvast ver boven het gemiddelde.
 
Ik heb daar dus besteld. Bij zo'n aankopen doe ik altijd eerst wat research. Geen idee wat ik toen heb uitgespookt maar ik had toen de indruk dat er positieve reviews waren en een aantal klagers bij wie het misloopt, zoals je bij zowat elke webshop terugvindt. Dan besteld en dan begint dus de misérie en begon ik alle klachten terug te vinden. Zogezegd levertermijn binnen de 7 werkdagen, na ruim een maand kon men mij zelfs geen indicatie geven van een levertermijn, als er al werd geantwoord. Het is ook duidelijk dat de klantendienst bemand is door Duitsers in combinatie met Google Translate. Swat, uiteindelijk wel kunnen annuleren en een dag later stond het geld miraculeus al terug op mijn kredietkaart (waar ik nu dus met een positief saldo zit dat ik nog moet uitgeven aan een andere matras).

Ze smijten u om de oren met reclame voor Emma, zowel op TV als elders. Maar het is één grote scam in mijn ogen, zelfs al leveren ze bij sommigen wel correct. Ik heb alvast melding gemaakt bij FOD economie en ECC. Schandalig eigenlijk dat VTM en VRT met dit soort merken in zee blijven gaan, dat straalt ook af op hun andere adverteerders.
Hier staan een hoop slechte reviews : https://nl-be.trustpilot.com/review/www.emma-matras.be
 
@Neef Jo en andere BG’ers, een andere belangrijke factor naast uw matras is ook uw bodem. Dit kan van een goede matras een slechte matras maken qua comfort.

- Gebruik je een klassieke lattenbodem?

Stel deze dan in op het lichaamsbouw van de persoon. Bij de meeste kwalitatieve lattenbodems kan je de hardheid per zone (schouders, rug, romp, etc) instellen.

Hiervoor zou ik raad vragen bij een slaapwinkel met ervaring, want dit verschilt tussen man en vrouw en van persoon tot persoon.

- Gebruik je een boxspring?

Ga dan best voor een boxspring met pocketveren. Dat geeft het beste comfort en ventilatie. Hoe meer veren per m2, hoe beter trouwens.
 
Service van Emma is dikke brol, maar ik ben wel enorm tevreden van mijn Emma original.

Mijn vader heeft ook heel veel last van lage rugpijn en hij is dan weer bijvoorbeeld helemaal niet tevreden van zo'n Emma matras. Hij heeft al matrassen van 4000 euro gekost en ook die geven hem problemen.

Hij is uiteindelijk na een lange zoektocht en altijd maar proberen gestopt met te zoeken naar ergonomie, en heeft nu gewoon een zachte matras gekocht die hem weinig ondersteuning geeft maar blijkbaar wel comfortabel genoeg is zodat zijn rug geen pijn doet als hij slaapt.

Of dat op lange termijn de goede beslissing is, dat weet ik niet ... die matras is echt heel zacht. Maar hij slaapt nu veel beter en met veel minder pijn dan ervoor.
 
Matras van bij swiss sense(rhythm time) en elk een aparte matras, mijn vrouw weegt bijna 30kg minder en die van mij is steviger.(het heeft ook nog andere voordelen imo)
Buikslapen afleren was voor mij de grootste verandering om geen lage rugpijn meer te hebben.
Het vraagt in het begin wat "discipline" maar nu slaap ik nooit meer op mijn buik, terwijl dat vroeger voor mij synoniem stond met "slapen gaan"
 
Terug
Bovenaan