De beste matras voor mensen met lage rugpijn

Opmerkelijk te lezen dat er toch veel mensen last hebben van lage rugpijn. Vorige week bij de kiné begonnen voor mijn lage rugpijn dus al deze bevindingen komen op een goed moment. Volgend jaar hier ook eens uitkijken naar een nieuwe matras vermits mijn nu 10 jaar is.

Ik slaap ook vaak op men buik en heb de indruk dat dat de oorzaak is van veel rug-en nekpijn. Heb wel al een speciaal kussen en daar wel heel content van.
 
Opmerkelijk te lezen dat er toch veel mensen last hebben van lage rugpijn. Vorige week bij de kiné begonnen voor mijn lage rugpijn dus al deze bevindingen komen op een goed moment. Volgend jaar hier ook eens uitkijken naar een nieuwe matras vermits mijn nu 10 jaar is.

Ik slaap ook vaak op men buik en heb de indruk dat dat de oorzaak is van veel rug-en nekpijn. Heb wel al een speciaal kussen en daar wel heel content van.
Volgens mij komen rugklachten algemeen gewoon zeer veel voor. Iedereen gaat ooit wel eens last aan zijn rug krijgen, voor velen zonder duidelijke reden en maar tijdelijk. Maar als je natuurlijk echt chronisch last hebt, bijvoorbeeld door een structureel probleem, kan dat echt levensveranderend zijn.

In beweging blijven en je rug/buikspieren op sterkte houden zijn denk ik de algemene tips voor iedereen. Een degelijke matras is zo'n andere, maar je ziet hier in de thread al dat daar geen echt eenduidig antwoord op te vinden is. Idealiter slapen we allemaal op onze rug, maar dat is niet zo (ik ook niet). Ook moet een matras voldoende stevig zijn zodat je rugspieren zich kunnen ontspannen terwijl je wervelkolom in een neutrale positie ligt. Dus hard genoeg, maar tegelijk zacht genoeg zodat je een goede houding kan vinden en dan geen pijn krijgt waar bv. je bekken in de matras drukt. Dus het hangt van lichaamsgewicht af ook.
 
Hier een Velda matras op een boxspring, "zacht" was wat bij mij in de winkel op mijn zij een rechte ruggegraat gaf. Bed + matrax samen was iets van 4000 euro dus ik dacht toch een goeie middenklasser te hebben.
Toch nog altijd zware rugpijnlijder helaas.
Nu al weken, voor de 2e keer, met een beknelde zenuw tussen mijn ruggewervels waardoor ik mank van de pijn in bepaalde. Gelukkig momenteel kan ik wel wel redelijk wandelen (paar honderd meter) zonder echte pijn. Rechtstaan is zeer moeilijk langer dan een minuut of 2. Zitten is momenteel pijnvrij maar niet goed voor de rug.

Op de piek een paar weken terug was liggen zelfs pijnlijk, enige dat toen ging was in de zetel met een hoop kussens onder mijn rug en benen.

Van de zomer een roeitoestel aangeschaft voor de core te trainen, ik was hier nochtans goed mee begonnen maar toch in die rugpijn geschoten :(

Als de rug terug beter is dat toch terug oppikken. Die core oefeningen zijn zo demotiverend. Geeft u het gevoel dat ge eigenlijk niks doet en is gewoon ambetant om te doen.
Planken, superman, holle rug bolle rug, bekken omhoog/omlaag..
 
Voor het comfort is er geen verschil tussen de dure en de goedkope, dus ga gerust voor een goedkope oplossing: https://www.consumentenbond.nl/matras/bedbodems

Enkel voor de ventilatie is er een verschil, maar duur is daar zeker niet beter.
Ik wil die Duiters hun test wel eens zien als ze de lattenbodem van € 12 langdurig gebruiken t.o.v. een bodem van rond de € 200 bijvoorbeeld.

Vanaf een bepaald bedrag zal het verschil in kwaliteit minder uitmaken, maar zomaar stellen dat mensen gerust de goedkoopste kunnen nemen lijkt me fout.

Zo een test omgeving is maar een momentopname.
 
Ik wil die Duiters hun test wel eens zien als ze de lattenbodem van € 12 langdurig gebruiken t.o.v. een bodem van rond de € 200 bijvoorbeeld.

Vanaf een bepaald bedrag zal het verschil in kwaliteit minder uitmaken, maar zomaar stellen dat mensen gerust de goedkoopste kunnen nemen lijkt me fout.

Zo een test omgeving is maar een momentopname.
Kun je dan ook een hypothese geven van hoe dit op termijn wel een impact zou hebben als er nu geen zou zijn?
 
Kun je dan ook een hypothese geven van hoe dit op termijn wel een impact zou hebben als er nu geen zou zijn?
Ik zou dan vooral kijken naar de bouwkwaliteit van de bodem. Eentje van € 12 zal vermoedelijk goedkoop hout zijn die vluchtig aan elkaar genageld is. Dit terwijl een duurder model van betere makelij zal zijn.

De hele goedkope lattenbodems gaan minder gewicht kunnen dragen of minder lang mee gaan.

Mogelijks kraken die ook al eens sneller als ze minder goed gemaakt zijn?

Van mij mag iedereen doen wat hij wil, maar ik zou geen matras kopen van € 800 om ze dan op een lattenbodem van € 12 te leggen bijvoorbeeld.
 
Die testomgeving wordt wel zo gemaakt dat ze slijtage versnelt, he. De Duitse stifftungware is niet de slechtste bron die je kan hebben.
Maar hebben ze enkel het comfort gemeten of ook de slijtage en bouwkwaliteit van de bodems?

Ik kan gerust volgen dat er qua comfort maar minieme verschillen zijn. Maar naar bouwkwaliteit toe?

Een test gaat toch nooit 100% de praktijk nabootsen, waar mensen zich eens laten vallen op hun bed, eens springen op hun bed, hevig seksen in bed, mensen die zwaarlijviger zijn, meer zweten, bedlegerig enz.

Want dat heeft ook allemaal invloed op uw bodem en matras.
 
Maar hebben ze enkel het comfort gemeten of ook de slijtage en bouwkwaliteit van de bodems?

Ik kan gerust volgen dat er qua comfort maar minieme verschillen zijn. Maar naar bouwkwaliteit toe?

Een test gaat toch nooit 100% de praktijk nabootsen, waar mensen zich eens laten vallen op hun bed, eens springen op hun bed, hevig seksen in bed, mensen die zwaarlijviger zijn, meer zweten, bedlegerig enz.

Want dat heeft ook allemaal invloed op uw bodem en matras.
Eerst eens lezen hoe ze testen dus :).

 
het is hier waarschijnlijk al bekend, maar ik ben serieuze rugpatient. Gefixeerde rug, scoliose, etc etc. Ik heb me x-jaar geleden een pocketveren matras gekocht bij Matrassenkoning (don't judge) voor toen 1200 euro. Niet content van, dus ik ben echt wel op zoek naar een alternatief. Momenteel heb ik er de topper uit ons vakantiehuis opgelegd. Mijn vorige was een tempur, maar ik ben er de factuur van kwijt dus ik kan me helaas niet meer baseren op de "instellingen" die ik toen had. Maar als ik de prijzen zie van een hedendaagse tempur... Ik weet het, ge ligt een 3de van uw leven op een matras. Maar ik vind het veel geld over iets dat potentieel niet goed is en waar ge dan hemel en aarde moet bewegen om uw geld terug te krijgen. Looking at you, matrassenkoning.
 
Goh bekijken op de 10 jaar regel hé. Pakt een matras van 3650 euro. Op 10 jaar is dat erg simpel 1euro per dag. En zo verantwoord ik al de dure beslissingen hier.

Gezien uw problemen zou'k wel eerder professionele hulp erbij halen.
 
@Preske een Tempur matras tweedehands kopen maar een nieuwe topper erop zal al behoorlijk schelen qua kosten moest je daar voor open staan.
 
Wie ernstige problemen heeft met de rug, zal dit natuurlijk niet kunnen oplossen met een wondermatras.

Ik heb ettelijke jaren mij 3x per jaar laten kraken, bij verschillende osteopaten. Tot ik opeens bij iemand terecht kwam die tijdens 3 sessies constant in mijn buik zat te duwen en mijn darmen wat herlegde op andere plaatsen. Geen énkele keer is die man aan mijn rug gekomen.

Na ettelijke jaren rugpijn & kraaksessies loop ik nu al 2 jaar zonder rugpijn door het leven. Ik snap het eerlijk gezegd nog altijd niet maar ik ben die man eeuwig dankbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
het is hier waarschijnlijk al bekend, maar ik ben serieuze rugpatient. Gefixeerde rug, scoliose, etc etc. Ik heb me x-jaar geleden een pocketveren matras gekocht bij Matrassenkoning (don't judge) voor toen 1200 euro. Niet content van, dus ik ben echt wel op zoek naar een alternatief. Momenteel heb ik er de topper uit ons vakantiehuis opgelegd. Mijn vorige was een tempur, maar ik ben er de factuur van kwijt dus ik kan me helaas niet meer baseren op de "instellingen" die ik toen had. Maar als ik de prijzen zie van een hedendaagse tempur... Ik weet het, ge ligt een 3de van uw leven op een matras. Maar ik vind het veel geld over iets dat potentieel niet goed is en waar ge dan hemel en aarde moet bewegen om uw geld terug te krijgen. Looking at you, matrassenkoning.
Een tempur boxspring is nog niet zo duur. 3000 euro dacht ik als je wegkomt met de 2m lengte variant. Matras, lattenbodem, frame. Ik vond dat precies meevallen.
 
Terug
Bovenaan