De beste bordspellen voor 2 spelers

Hier spelen we regelmatig met twee:

carcassonne (ook alle standalones)
catan kaartspel (niet zo het minieme kaartspel maar zo'n vierkantig doosje)
dominion

vooral catan kaartspel komt hier wel eens boven als we wat langer willen spelen, is wel een fijn spel
 
Interessante topic!

Denk dat ik Patchwork es zal aanschaffen. Mijn vriendin speelde vroeger thuis wel veel gezelschapspelen, maar de echte boardgames leert ze wat kennen met mij. Ticket To Ride en Carcasonne zijn alvast goed in de smaak gevallen :D
 
Hier ook wel wat spellekes liggen om enkel met 2 te spelen, de toppers zijn (niet pe se in volgorde, maar wat we vaak/graag spelen):
  • 7 wonders duel
  • Lost cities - deze is echt geweldig eigenlijk, eenvoudig en leuk om eens een half uurtje te doen zonder veel voorbereiding of complexe regels.
  • Carcassonne
  • Rummikub (met dobbelstenen)
 
Een zwaarder spel dat heel goed met 2 werkt is Macao. Ik speel het heel veel op yucata.de, maar ook regelmatig irl. Ik denk dat alle Stefan Feld games even goed met 2 werken als met meer, maar ben geen fan van de andere.

En er is een heel goeie auction game voor 2 personen (wat onmogelijk lijkt, maar Knizia kan alles): Medici vs. Strozzi. Dit is eigenlijk een 2p-versie van het eveneens uitstekende Medici. Ik geloof dat het in de nieuwste editie van Medici inbegrepen is.
 
Deze spelen we thuis heel regelmatig. Het ziet er simpel uit en de regels zijn het ook. Maar eens je er goed in bent kan het heel tactisch worden. De spelletjes zelf zijn kort dus ik vind het een ideaal tussendoortje. Wij hebben vaak geen tijd/zin in complexe games.
santorini.jpg
 
Ik vind net dat een spelletje Santorini, ondanks dat het op't eerste zicht simpel lijkt, vaak wel nog relatief lang kan duren. Maar het is inderdaad wel leuk :)
 
Ik heb onlangs wat opzoekwerk gedaan hierover omdat ik een cadeau voor mijn vriendin wilde kopen voor kerst.
Heb voor de vriendin voor kerst Jaipur, Lost Cities, Carcassonne en 7-wonders duel gekocht.
De drie eerste vonden we al erg tof. De laatste heb ik per ongeluk alleen de uitbreiding gekocht. :doh:
Ook nog onlangs op BoardGameArena het spel 'Targi' gespeeld, wat ik ook erg leuk vond.

Een spel dat ik echt niks vind maar dat wel vaak in lijstjes te vinden is, is Bananagrams. Eigenlijk Scrabble tegen elkaar spelen tegen de tijd, met elk een apart 'veld'. Ik vind het niet leuk omdat er zo goed als geen spelersinteractie is.
 
Sinds corona voornamelijk ook met 2 gespeeld. Voor de kleinere, nog niet vermelde (voor zover ik kan zien), spelen wij ook nog:
- The Crew: The Quest for Planet Nine
- Onitama
- Dice Throne
Die eerste is zeker leuker met meer, maar voor twee toch nog altijd goed.

Maar meestal spelen we grotere spellen, welke bijna altijd beter zijn met meer mensen, maar ook zeker echt goed zijn met twee.
 
Lost Cities staat by far vanboven bij ons, pathwork komt idd ook veel boven. Parijs de lichtstad is vergelijkbaar met Patchwork met ietske meer regels.

Getaway driver was ook wel fijn, maar al ietsje ingewikkelder (voor mijn vriendin dan)

Ticket to ride nordic countries is onze prefereerbare 2 player versie van ticket to ride, beter dan New york, amsterdam, ...
 
Nog even Mr Jack (of Mr Jack New York): vroeger veel gespeeld maar wat op de achtergrond geraakt hier, vooral omdat we elkaars tactieken wel kennen. Maar best wel een heel tof spel en best een aanrader.
 
Spellen die niet voor 2 bedoeld zijn, maar wel heel goed speelbaar zijn met 2:
- Voor de poorten van Loyang
- Grand Austria Hotel (best met 2 zelfs)
- Glasstraat
- The Magnificent
- Blackout Hong Kong
- Russian Railroads
- Paladins of the West Kingdom
- Le Havre
- Agricola
- ...

Puur 2 spelers dan weer grote fan van:
- Android Netrunner
- 7 Wonders: Duel
- Patchwork
- Curious Cargo
 
Mijn favorieten voor 2 spelers:
-Raptor
-InBetween (basically Stranger Things zonder de officiële IP)
-Memoir '44
-Onitama (grote aanrader voor wie van snelle strategische spellen houdt)
-Patchwork
-Agricola All Creatures Big and Small
-Santorini
-War of the Ring (een van de meest epische spellen ooit, maar krijg het nooit meer gespeeld :()

Spellen voor meer, maar die wij graag met 2 spelen:
-Azul
-Silver & Gold
-Wingspan
-Fertility
-Caverna

Bewust uit de lijst gehouden omdat ik er persoonlijk geen grote fan van ben: Vos in the Bos/Fox in the Forest en Hanamikoji.

- Memoir '44 - eenvoudig wargame (mijn vrouw speelt deze zelf liever dan ik)
Wisselen? :unsure:
Ik krijg dat hier helaas maar amper op tafel.
 
Deze spelen we thuis heel regelmatig. Het ziet er simpel uit en de regels zijn het ook. Maar eens je er goed in bent kan het heel tactisch worden. De spelletjes zelf zijn kort dus ik vind het een ideaal tussendoortje. Wij hebben vaak geen tijd/zin in complexe games.
santorini.jpg

Ik vind net dat een spelletje Santorini, ondanks dat het op't eerste zicht simpel lijkt, vaak wel nog relatief lang kan duren. Maar het is inderdaad wel leuk :)

Ik snap wat mensen goed vinden aan Santorini. Spel ziet er goed uit, is snel uitgelegd en opgezet, ... Maar toch wordt het hier amper gespeeld. Vooral mijn vrouw is geen grote fan. Ik vind het wel ok, maar winnen (of het spel in't algemeen) geeft mij precies geen grote voldoening.
 
Spelen jullie dan met of zonder de heldenkaarten Santorini? Ben er nog niet uit wat ik beter vind. Sommige kaarten lijken wel OP.
 
Spelen jullie dan met of zonder de heldenkaarten Santorini? Ben er nog niet uit wat ik beter vind. Sommige kaarten lijken wel OP.
Met, de kaarten houden de fun er wel in vind ik. Soms is het inderdaad OP maar dan is het spelletje snel over en begint ge een nieuw.
Sommige kaarten zijn ook veel minder op dan je zou denken in bepaalde matchups.
 
Ik speel di
Mijn favorieten voor 2 spelers:
-Raptor
-InBetween (basically Stranger Things zonder de officiële IP)
-Memoir '44
-Onitama (grote aanrader voor wie van snelle strategische spellen houdt)
-Patchwork
-Agricola All Creatures Big and Small
-Santorini
-War of the Ring (een van de meest epische spellen ooit, maar krijg het nooit meer gespeeld :()

Spellen voor meer, maar die wij graag met 2 spelen:
-Azul
-Silver & Gold
-Wingspan
-Fertility
-Caverna

Bewust uit de lijst gehouden omdat ik er persoonlijk geen grote fan van ben: Vos in the Bos/Fox in the Forest en Hanamikoji.


Wisselen? :unsure:
Ik krijg dat hier helaas maar amper op tafel.
Ik speel memoir '44 ook wel graag, al dat ik, nu ik veel uitbreidingen heb van dat spel, ze te weinig speel. Flight plan zelf nog niet bekeken.
Onitama ziet er wel ferm uit. Al dat ik ook raptor liggen heb.
 
Met, de kaarten houden de fun er wel in vind ik. Soms is het inderdaad OP maar dan is het spelletje snel over en begint ge een nieuw.
Sommige kaarten zijn ook veel minder op dan je zou denken in bepaalde matchups.
Welke kaarten zijn een must om eens te spelen? Ik heb santorini nooit echt waauw gevonden, maar wil het zeker nog es herkansen. Ik vind de kaarten ook niet altijd zeer duidelijk, waardoor we bij de spelletjes vaak dezelfde kaarten kozen.
 
Aan de Memoir liefhebbers: Speel ook BattleLore eens.
Is (imo) de betere versie van Memoir, wat uitgebreider maar nog steeds dezelfde simpele basis, en in fantasy context (waar ik persoonlijk geen fan van ben).
 
Terug
Bovenaan