Lobmans
Well-known member
Deze post had mss ook wel in het "scam-topic" geplaatst kunnen worden, al neigt het toch eerder naar een beerput toe
Een legale scam (want oplichting is het niet, eerder profiteren van domheid van mensen) die ik laatste tijd ben tegengekomen: livestreams op TikTok.
Blijkbaar zit daar dus een systeem achter waarbij kijkers "gifts" kunnen sturen naar die livestreamers. Die gifts zijn gewoon een soort bewegende emoticons en kunnen aangekocht worden met virtuele TikTok-munten. Qua waarde zitten daar echter gifts bij die omgerekend tientallen tot zelfs 200-300 euro waard zijn. Het merendeel daarvan gaat gewoon terug naar TikTok zelf, maar zo'n 20% is voor de ontvanger (dus livestreamer).
Uiteraard doen die livestreamers er dus alles aan om zoveel mogelijk gifts te krijgen van hun kijkers. Bovendien is er wekelijks per land een ranglijst met de Tiktokkers die het meeste munten en gifts verzameld hebben, en de top X daarbij krijgt dan nog eens extra bonussen van Tiktok.
Dit levert dus situaties op waarbij ge mensen hebt die letterlijk van 's morgens tot 's avonds laat live gaan op TikTok en constant wat "challenges" doen (genre "bij X aantal munten eten we een rauw ei") om zoveel mogelijk van die gifts binnen te rijven en zo hoog mogelijk in de ranking te staan. Het heeft een heel hoog "belspelletjes van vroeger"-gehalte, behalve dan dat degenen die betalen sowieso nergens iets kunnen winnen.
Dat die livestreamers besluiten dat te doen omdat ze (om welke reden dan ook) werkloos zijn en niks te doen hebben en op die manier makkelijk geld binnenrijven, tot daar en toe. Maar dat er mensen zo stom en naïef zijn om daar tot tientallen euro's geld aan te schenken terwijl ge daar zelf totaal geen voordeel uit haalt, dat kan er bij mij echt niet in. Uiteindelijk is dat quasi hetzelfde alsof iemand beetje raar gaat staan doen op de plaatselijke markt en mensen daar met briefjes geld naar beginnen smijten omdat die persoon daar om vraagt![]()
Kenneth Dée, de "technologiejournalist" van VTM NIeuws, zat blijkbaar met dezelfde frustraties als mij over het internetfenomeen dat ik onlangs al aankaartte in bovenstaande post, en heeft de voorbije weken zulke figuren zitten volgen om vervolgens gisteren te exposen tijdens het 19u-nieuws.

https://www.hln.be/nieuws/tiktokker...f-het-minderjarigen-zijn-die-giften~a6920a1d/
Los van het feit dat die figuren op zich wel eens wat negatieve aandacht verdienen, is het vooral goed dat ouders toch nog eens gaan beseffen op welke manier hun kroost soms geld verspilt op het internet.