De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik heb daar een lange tijd geleden eens een dag mee rondgereden. Het is hard afgeveerd, relatief klein (al valt de ruimte nog wel mee voor het formaat van de auto). Maar die rijden écht plezant.
Ik zie er nu eentje staan 2e hands met 11000km op de teller aan 31900€, moest ik op zoek zijn naar een kleine EV-stadswagen, zou ik die toch verkiezen boven de meeste van de concurrenten eigenlijk.

Zou nu toch geen 32k stukslaan op een 2de hands stadsautootje. Je hebt vandaag voor 45k een tesla model 3, en standaard hebben die eigenlijk alles aan boord. Natuurlijk een heel stuk duurder, maar krijg je wel een nieuwe.
De batterij was 100% en de range stond op 230km, en met 16k km op de teller kan die batterij niet heel hard afgezien hebben.

Ook 900 kg lichter :)

Maar rijd een i3 niet keihard qua vering en banden, of is dat intussen al verbeterd?

Vind dat nu geen minpunt, is ook niet overdreven hard in mijn ogen.

Zou nu toch geen 32k stukslaan op een 2de hands stadsautootje. Je hebt vandaag voor 45k een tesla model 3, en standaard hebben die eigenlijk alles aan boord. Natuurlijk een heel stuk duurder, maar krijg je wel een nieuwe.
De batterij was 100% en de range stond op 230km, en met 16k km op de teller kan die batterij niet heel hard afgezien hebben.
Ja, die hebben een theoretische range van 300km he. Maar dus als concurrent van de Mazda MX30, Honde e, Peugeot e-208, ...

De Model 3 is een betere EV, maar ook gewoon een andere concept he.

Ze maken dat ding ondertussen al een hele tijd niet meer, dus ik denk niet dat er nog veel zal verbeteren. :p

Dat is ook waar, ik bedoelde tegenover de eerste generatie, of ik denk toch dat de opmerkingen rond harde vering en vooral zeer harde banden nog van toen dateren :)

Vind dat nu geen minpunt, is ook niet overdreven hard in mijn ogen.

Dat klinkt als een realistische range voor een i3, zeker bij iets kouder weer.

Blijft wel fantastisch licht voor een EV, zelfs van zo'n compact formaat. Er zijn VW Golf diesels geweest van nauwelijks 20 cm langer die evenveel wogen...

Als het is om in de stad mee te rijden zou ik liever de i3 dan de Tesla hebben hoor. Als je net veel autostrade doet is het natuurlijk omgekeerd. Maar zo'n i3, ideale stadswagen/tweede wagen. Ziet er niet uit maar is wel lekker vinnig, en je kan er nog een parkeerplek mee vinden.

Uiteindelijk toch voor de bedrijfswagen gekozen (ipv cash); dan kan mijn huidige wagen tegen de zomer in de verkoop.
Ik heb de definitieve lijst nog niet gekregen, maar zal waarschijnlijk tussen de Ford Kuga Titanium PHEV en de Opel Astra Berline PHEV gaan.
2 auto's die je eigenlijk niet kan vergelijken.
De Opel heeft stiekem mijn voorkeur (mooie wagen, mooi design) en ik kan hier nog wat extra opties bij kiezen.
Als ik rationeel nadenk dan zal het waarschijnlijk toch de Ford worden wegens meer ruimte (maar geen extra opties te kiezen, hoewel de basisuitrusting al redelijk uitgebreid is).
Ik verschiet er van dat ze in die Ford een 2.5i motor steken :o

Uiteindelijk toch voor de bedrijfswagen gekozen (ipv cash); dan kan mijn huidige wagen tegen de zomer in de verkoop.
Ik heb de definitieve lijst nog niet gekregen, maar zal waarschijnlijk tussen de Ford Kuga Titanium PHEV en de Opel Astra Berline PHEV gaan.
2 auto's die je eigenlijk niet kan vergelijken.
De Opel heeft stiekem mijn voorkeur (mooie wagen, mooi design) en ik kan hier nog wat extra opties bij kiezen.
Als ik rationeel nadenk dan zal het waarschijnlijk toch de Ford worden wegens meer ruimte (maar geen extra opties te kiezen, hoewel de basisuitrusting al redelijk uitgebreid is).
Ik verschiet er van dat ze in die Ford een 2.5i motor steken :eek:

Inderdaad een verrassende keuze, zeker omdat die benzine motor maar 153 pk levert, wat in deze tijden weinig is.
Maar volgens praktijktesten door journalisten blijkbaar wel een zuinige motor.

Inderdaad een verrassende keuze, zeker omdat die benzine motor maar 153 pk levert, wat in deze tijden weinig is.
Maar volgens praktijktesten door journalisten blijkbaar wel een zuinige motor.
Goh ... PK's alleen is ni alles e.

Indertijd was mijn 318d 'maar' 136PK & dat was voldoende om vlot mee rond te bollen.
Al kan ik mij wel inbeelden dat als ik nu terug keer, nu dat ik 252PK gewoon ben (weliswaar hybrid), dat het wss serieus wennen zou zijn.

Weliswaar de onbetwiste koning in 'beste laadnetwerk' & dus het 'praktisch leven met die EV'.
Al is dat hier eerder al gebleken dat dit nogal nutteloos kan zijn omdat bedrijfswagen bollers (blijkbaar regelmatig) geen 'App Access' hebben om via 't Tesla netwerk te laden. In dat geval valt, voor mij althans, de enige reden om voor Tesla te kiezen in het water.
Dat is eigenlijk maar relevant als je een laadpaal hebt voor buitenlandse kilometers.
Ik heb in België totaal geen nood aan de tesla superchargers en in het buitenland betaal ik zelf mijn elektriciteit. Dus daar kan ik perfect laden aan superchargers.

Dat is eigenlijk maar relevant als je een laadpaal hebt voor buitenlandse kilometers.
Ik heb in België totaal geen nood aan de tesla superchargers en in het buitenland betaal ik zelf mijn elektriciteit. Dus daar kan ik perfect laden aan superchargers.
Gij mss, omdat je thuis kan laden.

Ik persoonlijk zou leven op de superchargers want thuis laden is in feite geen optie (wss nooit niet) & constant gaan laden aan een of andere trage 11KW paal waar je 10, 11, 12u moet gaan aan hangen is al zeker een NO-GO (da's weliswaar 0 -> 100%, maar toch uren & uren aan een stuk).

Wat zijn de randomstandigheden? En daarmee bedoel ik: indien je niet alleenstaand bent, heeft je partner al een eigen wagen of bedrijfswagen?

Nu, gezien je 15000 km/jaar ingeeft neem ik aan dat je effectief een auto nodig hebt. Mobiliteitsbudget is nog veel interessanter als je geen privéwagen moet aanschaffen. Ik steek eigenlijk het hele budget netto in m'n zak (enfin, onze zak, want het geld komt op een gedeelde rekening). Mijn vrouw heeft ook een bedrijfswagen en die gebruiken we nu voor alle verplaatsingen. Een of tweemaal per maand hebben we beide de auto nodig en dan zoeken we een creatieve oplossing. Meestal iets met openbaar vervoer, deelwagen of de auto van mijn broer. Ik schat dat we zo voor ongeveer 500 kilometer per jaar een andere oplossing moeten zoeken.

Je berekening klopt wel op zich maar wat je ook in rekening moet brengen:
-De 15000 km/jaar is wat je nu ook met je bedrijfswagen rijdt? Zeker dat dit de komende jaren niet zal oplopen?
-De 'kwaliteit' van de auto die je zelf zou financieren vs de bedrijfswagen die je zou hebben
-Het risico op grote onderhoudskosten / kosten bij ongeval

Als je minder dan 10 kilometer van je werk woont, is het geen optie om met de fiets te gaan? Indien je werkgever een fietsvergoeding betaalt doe je dit idealiter nog voor je overstapt naar het mobiliteitsbudget. Je kan een fietsvergoeding krijgen in combinatie met een bedrijfswagen, en als je daarna overschakelt naar het mobiliteitsbudget kan je die fietsvergoeding behouden. Als je nog geen fietsvergoeding had op het moment dat het mobiliteitsbudget aanvang neemt kan je geen fietsvergoeding meer krijgen.
Tzijn nu niet bepaald de meest aangename weken geweest de laatste tijd om met de fiets te pendelen maar al bij al kan je je kleden op alle weersomstandigheden, en als je wat flexibele uren hebt kan je de meeste regen wel vermijden. Belgiê is het land van de buien, het regent zelden een hele dag aan een stuk.

Huidige bedrijfswagen is de enige wagen in het huishouden, en helemaal zonder eigen auto zie ik voorlopig nog niet zitten. Uiteraard is het voordeligste scenario als ik geen auto zou nodig hebben, dat spreekt voor zich.

Wat betreft de kilometers per jaar, dit zal zeker niet stijgen. Ik zie het eerder vooral dalen, gezien ik verwacht automatisch toch wat bewuster met de kilometers om te gaan eens het mijn eigen wagen is. De meeste kilometers die ik 'moet' maken zijn i.k.v. het werk naar andere kantoren dan mijn thuiskantoor, of naar klanten. Maar daarvoor is die 15k km ruim representatief. Verplaatsingen naar mijn thuiskantoor is inderdaad niet waarvoor ik de auto nodig heb, en doe ik ook zelden met de wagen.

Dat van de kwaliteit van de auto is zeker waar, maar voor mij niet relevant. Wat je zegt m.b.t. risico op kosten is uiteraard waar.

Ik persoonlijk zou leven op de superchargers want thuis laden is in feite geen optie (wss nooit niet) & constant gaan laden aan een of andere trage 11KW paal waar je 10, 11, 12u moet gaan aan hangen is al zeker een NO-GO (da's weliswaar 0 -> 100%, maar toch uren & uren aan een stuk).
Je kan wel laden bij superchargers op kosten van uw werkgever. Maar dat zal nog niet overal gaan. Bij leaseplan is dat bijvoorbeeld mogelijk. En op uw eigen kosten kan altijd.

Je kan wel laden bij superchargers op kosten van uw werkgever. Maar dat zal nog niet overal gaan. Bij leaseplan is dat bijvoorbeeld mogelijk. En op uw eigen kosten kan altijd.
Voor hoe ik het versta, kan je wel laden bij Tesla met pakweg een BMW/Benz/..., maar heb je voor het Tesla netwerk een 'app' nodig (en dus een account) & geven de meeste WG's gewoon een 'laadpas', welke je dus niet kan bezigen bij die Tesla laders.

So yeah ... van wat ik hier in 't verleden zien posten heb, komt het er op neer dat er zeker mensen zijn die een wagen op 't bedrijf hebben, zelfs een Tesla, maar die dus niet kunnen laden bij Tesla.

Of ik 'persoonlijk' een account kan aanmaken bij die Tesla app? Dunno, mss wel.
Maar da's natuurlijk niet iets wat je wil doen eh. Uw tankkaart afgeven & ineens gewoon zelf de kost van 't 'tanken' dragen.
Het zou er voor zorgen dat de 'salariswagen' een heel pak minder interessant zou worden (VS pakweg, wat hier eerder aan bod kwam, nl. het mod.budget).

Voor hoe ik het versta, kan je wel laden bij Tesla met pakweg een BMW/Benz/..., maar heb je voor het Tesla netwerk een 'app' nodig (en dus een account) & geven de meeste WG's gewoon een 'laadpas', welke je dus niet kan bezigen bij die Tesla laders.

So yeah ... van wat ik hier in 't verleden zien posten heb, komt het er op neer dat er zeker mensen zijn die een wagen op 't bedrijf hebben, zelfs een Tesla, maar die dus niet kunnen laden bij Tesla.

Of ik 'persoonlijk' een account kan aanmaken bij die Tesla app? Dunno, mss wel.
Maar da's natuurlijk niet iets wat je wil doen eh. Uw tankkaart afgeven & ineens gewoon zelf de kost van 't 'tanken' dragen.
Het zou er voor zorgen dat de 'salariswagen' een heel pak minder interessant zou worden (VS pakweg, wat hier eerder aan bod kwam, nl. het mod.budget).
Die hebben wel toegang hebben tot de app. Daarmee bedien je ook de wagen etc. Alleen zullen ze dan zelf een betaalmethode moeten toevoegen als de facturatie van de laad sessies niet via de werkgever/leasing gaat.

Er bestaat nog iets als expenses he. Ik download periodiek in mijn Tesla account een factuur van de laadsessies, op naam van de firma, en expense dat gewoon.

Er bestaat nog iets als expenses he. Ik download periodiek in mijn Tesla account een factuur van de laadsessies, op naam van de firma, en expense dat gewoon.
Is het mogelijk om met een company credit card te betalen? Indien ja, dan zou ik het zo doen.
Anders is dat toch een heel gedoe allemaal.

Ik zit momenteel in dezelfde situatie als Goku dus probeer ik die EV nog zolang mogelijk uit te stellen. Nu Diesel, dan PHEV en daarna pas EV, op voorwaarde dat ik bij dezelfde werkgever blijf.

Is het mogelijk om met een company credit card te betalen? Indien ja, dan zou ik het zo doen.

Ik zit momenteel in dezelfde situatie als Goku dus probeer ik die EV nog zolang mogelijk uit te stellen. Nu Diesel, dan PHEV en daarna pas EV, op voorwaarde dat ik bij dezelfde werkgever blijf.
Dat geldt zowat voor iedereen die thuis niet kan opladen en zo zijn er toch nog heel veel. Want laten we wel wezen een EV rijden en thuis niet kunnen opladen is iets dat je gewoon niet wilt.

Dat geldt zowat voor iedereen die thuis niet kan opladen en zo zijn er toch nog heel veel. Want laten we wel wezen een EV rijden en thuis niet kunnen opladen is iets dat je gewoon niet wilt.
Ook wel mijn 2 cents.
In theorie klinkt dat zeer haalbaar. Maar als je puur moet vertrouwen op snelladers en publieke traagladers gaat dat zeer rap vervelend worden.

Kan zeker, die koppel je aan jouw account en dan ben je al klaar, rest gaat dan vanzelf.
Alleen zou een company credit card verkrijgen hier nog veel meer gedoe zijn :p

Los daarvan, leven op SUCs zou ik ook nooit doen nee, thuis laden lijkt me toch een vereiste voor enig comfort.
Nochtans zijn er best wat Tesla rijders die nog gratis SUC hebben die uitsluitend snelladen. Het kan dus, maar mij lijkt het geen leven.

Waarom zou je uitsluitend op tesla superchargers willen laden binnen België? De andere merken van superchargers zijn in veel grotere aantallen aanwezig.
Ik kan mij echt niet inbeelden dat dit een groot gemis is.
En ik ken mensen die niet thuis kunnen laden, zij zitten bijna continu aan traagladers om zo de hele dag te laden ipv telkens onderweg te moeten laden.

En tenslotte zoals eerder vermeld, je kan de tesla laadsessies als onkost ingeven.
Bij ons werkt dat ook zo.

Terug
Bovenaan