De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ook wel mijn 2 cents.
In theorie klinkt dat zeer haalbaar. Maar als je puur moet vertrouwen op snelladers en publieke traagladers gaat dat zeer rap vervelend worden.

Bwa, ik laad uitsluitend publiek, aan van die trage 11kWh laders.
Ik rij daarlangs als ik naar huis rij, 90% van de tijd is er dan wel eentje vrij en laad ik die van 40-50% op naar 80-90% (ligt eraan wat ik in de dagen erna plan te doen).
Op die manier is die altijd vol genoeg om beschikbaar te hebben en duurt het laden geen 10-11h zoals Goku doet uitschijnen. Op 4h is die meestal wel vol hoor.

Enige waarom ik de laadpaal thuis wil is om de overtollige zonnestroom zoveel mogelijk in mijn auto te dumpen in de zomer om de 'winst' te maximaliseren. De werkgever betaald nu eenmaal een stuk meer dan de energieleverancier.

Goh ... PK's alleen is ni alles e.

Indertijd was mijn 318d 'maar' 136PK & dat was voldoende om vlot mee rond te bollen.
Al kan ik mij wel inbeelden dat als ik nu terug keer, nu dat ik 252PK gewoon ben (weliswaar hybrid), dat het wss serieus wennen zou zijn.

Ik bedoelde eerder maar 153 pk voor een 2,5 liter benzine, in deze tijden waar zowel benzines als diesels gemakkelijk naar 80-100 pk per liter gaan.
Het totale vermogen van die Kuga is natuurlijk voldoende omdat er nog een elektromotor van bijna 70 pk bovenop komt.

Ik rij daarlangs als ik naar huis rij, 90% van de tijd is er dan wel eentje vrij en laad ik die van 40-50% op naar 80-90% (ligt eraan wat ik in de dagen erna plan te doen).
Op die manier is die altijd vol genoeg om beschikbaar te hebben en duurt het laden geen 10-11h zoals Goku doet uitschijnen. Op 4h is die meestal wel vol hoor.
Je hebt dan een trage 11kWh lader in je straat of hoe moeten we dit praktisch voorstellen?
Blijf je 4h aan je wagen wachten? Of wandel je naar huis en ga je even later de wagen terug oppikken?

Voor mij alleszins geen mogelijkheid. De dichtstbijzijnde is 800m wandelen en die is vaak bezet rond de momenten dat ik ze nodig zou hebben. Na een drukke werkdag ga ik die echt niet daar achter laten, naar huis wandelen en die daarna na 4h terug oppikken.

Maar goed, blijkbaar zijn er mensen voor wie dat geen issue is. Fair enough.

Je hebt dan een trage 11kWh lader in je straat of hoe moeten we dit praktisch voorstellen?
Blijf je 4h aan je wagen wachten? Of wandel je naar huis en ga je even later de wagen terug oppikken?

Voor mij alleszins geen mogelijkheid. De dichtstbijzijnde is 800m wandelen en die is vaak bezet rond de momenten dat ik ze nodig zou hebben. Na een drukke werkdag ga ik die echt niet daar achter laten, naar huis wandelen en die daarna na 4h terug oppikken.

Maar goed, blijkbaar zijn er mensen voor wie dat geen issue is. Fair enough.

Heb 2 11kWh aan de kerk in het dorp. Dat is 400m wandelen, niet echt een issue voor mij.
Als die vol is ga ik die halen, probeer die dan binnen het half uur weg te halen. Het zal wel makkelijker zijn als ik thuis kan laden. Nog 5 maanden geduld :).

Het vervelende is dat de BMW app soms wat achter lijkt te lopen en de auto eigenlijk al vol is zonder dat je dat kan zien. Soms kijk ik en moet ik npg 10-15% laden en 5 minuten later krijg ik een push bericht dat die vol is.

Enige waarom ik de laadpaal thuis wil is om de overtollige zonnestroom zoveel mogelijk in mijn auto te dumpen in de zomer om de 'winst' te maximaliseren. De werkgever betaald nu eenmaal een stuk meer dan de energieleverancier.
Doen uitschijnen? Dat zijn letterlijk cijfers die je kan opzoeken eh (de 0 -> 100% laadtijd op 11KW). Voor pakweg een iX 50 was het een 11-tal uur als ik mij nog herinner.
Zoals ik ook al aanhaalde, je zal niet telkens van 0% starten & evt. ook niet telkens naar 100%, maar toch uren & uren.

Dan geeft ge aan '4u' laden. So yeah ... uren en uren dus.

Da's een miserie a volonté natuurlijk. En no way dat ik daar ooit voor zou willen kiezen en dat wil ik dus vermijden zolang ik kan.
Zie mij al elke week 4u aan een of andere rando 'vrije' charger gaan koekeloeren op de markt of de parking van Delhaize of waar dan ook.
Waarom zou je uitsluitend op tesla superchargers willen laden binnen België? De andere merken van superchargers zijn in veel grotere aantallen aanwezig.
Ik kan mij echt niet inbeelden dat dit een groot gemis is.
En ik ken mensen die niet thuis kunnen laden, zij zitten bijna continu aan traagladers om zo de hele dag te laden ipv telkens onderweg te moeten laden.

En tenslotte zoals eerder vermeld, je kan de tesla laadsessies als onkost ingeven.
Bij ons werkt dat ook zo.
Niet noodzakelijk enkel superchargers van Tesla eh, gelijk welke supercharger (ale soit, bij de rest noemt men dat mss een quick charger, maakt ni uit).
Dus geen oertraag 11KW model.
Company Credit Card
Never gonna happen.

Ik zie het bij ons nooit gebeuren, laat staan dat pakweg een Chronos elk van z'n 1000en werknemers allemaal kredietkaarten van 't bedrijf zou geven.
Onkosten papieren binnen steken
Even goed, never gonna happen.

Zie u daar al mee bezig om, pakweg bij die zelfde Chronos, voor 1000en wagens constant 'bonnekes'/'facturen' binnen te krijgen die verwerkt moeten worden.
Dat wordt om zot van te worden. Niet scalable.

T.o.v. die laadpas, daar heeft men 0,0 'werk' aan. Gezamelijke factuur van alle passen komt gewoon elke maand binnen & wordt mee opgenomen in de boekhouding.

Doen uitschijnen? Dat zijn letterlijk cijfers die je kan opzoeken eh (de 0 -> 100% laadtijd op 11KW). Voor pakweg een iX 50 was het een 11-tal uur als ik mij nog herinner.
Zoals ik ook al aanhaalde, je zal niet telkens van 0% starten & evt. ook niet telkens naar 100%, maar toch uren & uren.

Da's een miserie a volonté natuurlijk. En no way dat ik daar ooit voor zou willen kiezen en dat wil ik dus vermijden zolang ik kan.
Zie mij al elke week 4u aan een of andere rando 'vrije' charger gaan koekeloeren op de markt of de parking van Delhaize of waar dan ook.

Een iX 50 heeft nu wel een zeer grote batterij, alles om het pessimistisch te laten klinken. de iX 50 en EQS hebben een zeer klein niet representatief aandeel op de totale EV markt. Denk dat er weinig mensen zijn met een iX die op een appartementje wonen.
Een gewone auto heeft een batterij die 30-50% kleiner is en dus minder lang moet laden. Er is een zeer groot verschil tussen 4 en 10h, het verschil is wat je slaapt ongeveer.

Het maakt niet veel uit of die wagen daar nu 4 of 8 of zelfs 10 uur staat, je hebt daar toch geen omkijken naar. Verder kan je kijken of een charger vrij is vanuit je zetel vanop je smartphone. Of gewoon op je scherm in de auto als je naar huis rijdt.

Ik zie het bij ons nooit gebeuren, laat staan dat pakweg een Chronos elk van z'n 1000en werknemers allemaal kredietkaarten van 't bedrijf zou geven.

Nee? Waarom een tankkaart wel en een credit kaart niet, ook daar kan je custom limieten opzetten, zeker een boite als Cronos. Het is makkelijk genoeg om misbruik op te sporen, net zoals met een tankkaart/laadpas. Zie het probleem niet.

Niet noodzakelijk enkel superchargers van Tesla eh, gelijk welke supercharger (ale soit, bij de rest noemt men dat mss een quick charger, maakt ni uit).
Dus geen oertraag 11KW model.

Never gonna happen.

Zie u daar al mee bezig om, pakweg bij die zelfde Chronos, voor 1000en wagens constant 'bonnekes'/'facturen' binnen te krijgen die verwerkt moeten worden.
Dat wordt om zot van te worden. Niet scalable.

T.o.v. die laadpas, daar heeft men 0,0 'werk' aan. Gezamelijke factuur van alle passen komt gewoon elke maand binnen & wordt mee opgenomen in de boekhouding.

Het is wel nogal cherrypicken natuurlijk. Even één van de wagens met de grootste batterijcapaciteit van 0 naar 100% doen laden.

Ivm bonnekes/facturen binnenkrijgen is er nu al software die dit grotendeels automatiseert, is dus ook niet onoverkomelijk.

Het is duidelijk dat je geen fan bent van elektrische wagens, en al helemaal niet voor jouw situatie. Ik vind dat je het echter wel allemaal heel pessimistisch voorstelt.

Kan je thuis laden -> een EV is geen stap terug en dat werkt als een zonnetje
Moet je op verplaatsing laden -> elke dag slechtgezind naar de laadpaal wandelen en terug

Kan je thuis laden -> een EV is geen stap terug en dat werkt als een zonnetje
Moet je op verplaatsing laden -> elke dag slechtgezind naar de laadpaal wandelen en terug
als EV-rijder van het tweede uur moet ik dit toch beamen. Sinds ik mijn terugbetalingen aan het monitoren ben, ben ik mij heel bewust van de momenten waarop ik best niet thuis laad.

Hierdoor ga ik vaker dan ik wil publiek laden, maar dat zou ik écht niet zien zitten. Mijn ix3 pre-lci heeft ook geen voorverwarmfunctie, dus zelfs aan een Fastned 300KW lader moet hij eerst 10-15 minuten aan 10-15KW laden vooraleer hij (tergend) traag naar zijn normale laadsnelheid klimt. Met een SOC van 17% heb ik deze ochtend 41 min geladen voor 35kwh (naar 65%). In de zomer knalt hij er op die tijd 60kwh bij.

800 meter is dan ook al een serieuze afstand. Paal volgt wagen hanteert 250 meter als maximale afstand. Als je verder dan 250 meter van een publieke laadpaal woont, en geen private laadmogelijkheid hebt, kan je een publieke laadpaal in je buurt aanvragen. Hoe dichter de publieke laadpaal bij jouw adres staat, hoe meer het publiek laden lijkt op het private laden aan een eigen laadpaal.

Er zijn 3 belangrijke bezwaren tegen publieke laadpalen:
  1. De laadpaal staat te ver van mij thuis, dan moet ik te ver stappen.
  2. De laadpaal is dikwijls bezet, ik ben niet zeker dat ik kan laden.
  3. De laadsessies zijn te duur, ik zou thuis goedkoper kunnen laden.
Die 3 bezwaren zijn perfect oplosbaar, maar vergen een grote up-front investering.

Bezwaren 1 & 2 kunnen worden opgelost door "op z'n Nederlands" laadpalen te installeren. Ga maar eens kijken in Eindhoven, Tilburg of Breda, hoeveel publieke laadpalen je in die steden ziet staan. Een overvloed aan laadpalen zorgt ervoor dat er altijd wel 1 in de buurt beschikbaar is, en dat de afstanden tussen de laadpalen (en dus tussen jouw woning en de laadpaal) kleiner worden.

Onze achterstand t.o.v. Nederland kan ook een voordeel zijn, bijvoorbeeld wanneer we de laadpalen meteen met de laatste nieuwe technologie uitrusten (V2G, dynamisch laden, reservatiesystemen, speciale tarieven, koppeling aan zonnepanelen en batterijen, ...). Ook qua ruimtelijke ordening en installatiekost is een big bang investering vaak interessanter. Ik hoop dus dat de overheid snel het licht ziet en de nodige 11 kW AC laadpaalinfrastructuur voor het jaar 2030 bouwt.

Bezwaar 3 zou de overheid ook kunnen aanpakken. Heb je geen eigen laadmogelijkheden? Dan zou de overheid ervoor kunnen zorgen dat je in de buurt van je huis aan een goedkoper "thuistarief" kunt laden aan de publieke laadpalen.

TL;DR
Publiek laden is niet fijn als er geen laadpalen beschikbaar zijn, als je elke laadbeurt kilometers naar huis moet stappen, en als je voor je laadsessies dubbel zo veel betaalt als iemand die thuis kan laden. Die bezwaren zijn echter oplosbaar door een efficiënte overheid met visie.

Ik ben volledig mee met wat je zegt, en geef jf ook zeker gelijk.
Dat is geen grote ramp en zeker niet onoverzienbaar. Maar het is wel een extra horde die je moet nemen en het is niet altijd het meest fijne omdat het u ook beperkt.
Stel jij gaat na het werk naar de winkel, dan moet je eerst langs huis om alles uit te laden en daarna terug vertrekken om uw wagen te gaan afzetten.
Het is 9u in de avond en hij is vol, moet je nog naar buiten om hem te gaan oppikken. Je kan daar wel wat rond plannen, maar dat zal ook niet altijd lukken en soms moet je u dan in bochten wringen.
Dat is ook allemaal leuk als je voor de rest die avond niet veel aan de hand hebt of als het niet regent. Maar om 9u nog naar buiten moeten in de gutsende regen omdat uw wagen staat te laden is gewoon niet zo fijn.
Wat gebeurt er dan vaak? Dat mensen hem heel de avond en nacht laten staan en er een privé paal van maken, met frustraties van anderen tot gevolg.
Want nu is misschien die paal nog relatief weinig bezet, maar dat kan ook veranderen. En voor hetzelfde geld komt er morgen in de buurt met een EV die elke dag een uur vroeger dan u thuis is en dus altijd voor u aan die paal is, is een denkbaar scenario en echt niet zo super gek. Wat ga je dan doen? Wachten tot hij klaar is en om 9u naar daar bollen om te wisselen? Het is maar te hopen dat hij de etiquette heeft om hem te verplaatsen en niet zo een egoïst is die de paal bezet houdt.

Je kan een paal aanvragen ja. Dat is een optie. Maar zie ook wat ik hieronder daarover zeg.
800 meter is dan ook al een serieuze afstand. Paal volgt wagen hanteert 250 meter als maximale afstand. Als je verder dan 250 meter van een publieke laadpaal woont, en geen private laadmogelijkheid hebt, kan je een publieke laadpaal in je buurt aanvragen. Hoe dichter de publieke laadpaal bij jouw adres staat, hoe meer het publiek laden lijkt op het private laden aan een eigen laadpaal.

Er zijn 3 belangrijke bezwaren tegen publieke laadpalen:
  1. De laadpaal staat te ver van mij thuis, dan moet ik te ver stappen.
  2. De laadpaal is dikwijls bezet, ik ben niet zeker dat ik kan laden.
  3. De laadsessies zijn te duur, ik zou thuis goedkoper kunnen laden.
Die 3 bezwaren zijn perfect oplosbaar, maar vergen een grote up-front investering.

Bezwaren 1 & 2 kunnen worden opgelost door "op z'n Nederlands" laadpalen te installeren. Ga maar eens kijken in Eindhoven, Tilburg of Breda, hoeveel publieke laadpalen je in die steden ziet staan. Een overvloed aan laadpalen zorgt ervoor dat er altijd wel 1 in de buurt beschikbaar is, en dat de afstanden tussen de laadpalen (en dus tussen jouw woning en de laadpaal) kleiner worden.

Onze achterstand t.o.v. Nederland kan ook een voordeel zijn, bijvoorbeeld wanneer we de laadpalen meteen met de laatste nieuwe technologie uitrusten (V2G, dynamisch laden, reservatiesystemen, speciale tarieven, koppeling aan zonnepanelen en batterijen, ...). Ook qua ruimtelijke ordening en installatiekost is een big bang investering vaak interessanter. Ik hoop dus dat de overheid snel het licht ziet en de nodige 11 kW AC laadpaalinfrastructuur voor het jaar 2030 bouwt.

Bezwaar 3 zou de overheid ook kunnen aanpakken. Heb je geen eigen laadmogelijkheden? Dan zou de overheid ervoor kunnen zorgen dat je in de buurt van je huis aan een goedkoper "thuistarief" kunt laden aan de publieke laadpalen.

TL;DR
Publiek laden is niet fijn als er geen laadpalen beschikbaar zijn, als je elke laadbeurt kilometers naar huis moet stappen, en als je voor je laadsessies dubbel zo veel betaalt als iemand die thuis kan laden. Die bezwaren zijn echter oplosbaar door een efficiënte overheid met visie.
In theorie is dat allemaal top en visionair.
Paal verder dan 250m? Ik vraag eentje aan en ze zetten er één. Joepie ik ben gered.
Tot je dan dit leest.
Bij het behandelen van een aanvraag zal niet enkel gekeken worden naar de aanwezigheid van een publiek toegankelijk laadpunt (zowel op openbaar als privaat domein) in de buurt van de aanvrager, maar er zal ook een toetsing gebeuren van de beschikbaarheid van de bestaande laadpunten.

Hierbij zijn er twee elementen van belang:

• bezettingsgraad (is er m.a.w. nog voldoende capaciteit beschikbaar om het bijkomende batterij elektrische voertuig op te laden),
  • de kosten verbonden aan het laden en parkeren (deze mogen niet onevenredig zijn t.o.v. de kosten voor parkeren elders op het openbaar domein)
Met andere woorden 0,0 garantie dat er dus één gaat komen en vooral op welk tijdsbestek.
Een paal plaatsen op het openbaar domein is ook niet zomaar op 1-2-3 gefixt, je moet daar wel ten eerste de plaats en vooral de nodige aansluiting voor hebben. Je moet het voetpad openleggen en het moet nog lukken ook.

Er zullen gerust wel dossiers behandeld worden en palen gezet worden. Maar je moet ook rekening houden dat het aantal palen men kan zetten beperkt is, en hoe meer mensen een EV kopen hoe meer de bezettingsgraad zal zijn. Je kan ook niet op elke hoek een paal zetten en voor iedereen bijna een privé laadpaal maken.

Het kan zonder eigen laadpaal. Maar je moet er wel bijnemen dat uw ervaring, positief of negatief wel afhangt van verschillende factoren waarvan je er zelf maar weinig in de hand hebt.

Er zijn ook genoeg mensen die de auto pakken om 500 meter verder bij de bakker te gaan. Dus het verbaast mij niet dat er ook veel mensen zijn die zich geen leven kunnen voorstellen waarin ze af en toe eens een paar minuten wandelen omdat hun auto niet voor de deur opgeladen kan worden.
Bon, op sommige plaatsen zijn er weinig palen he. Maar de inhaalbeweging op dat gebied begint stilaan. Niet alleen omdat het van de wetgever moet, maar ook omdat het nu economisch interessant zal worden om laadpalen te exploiteren. In het verhaal van de kip of het ei heeft België er eerst voor gekozen om de elektrische wagen fiscaal interessant te maken, en dan pas de laadinfrastructuur te laten volgen. Dus een inhaalbeweging is nodig, maar zal er komen.

Sommige mensen gaan nu eenmaal altijd klagen. Dat opladen minder makkelijk is dan voltanken. Of dat ze met hun auto niet meer tot in het stadscentrum kunnen rijden om te parkeren op de grote markt, zoals 50 jaar geleden.

Wel, hoe makkelijk gaat het over 10 jaar nog zijn om je auto vol te tanken? Misschien mag je dan, in plaats van 10 minuten stappen nu naar een laadpaal, 10 minuten omrijden om naar het enige nog resterende tankstation in je buurt te gaan tanken.

in plaats van 10 minuten stappen nu naar een laadpaal, 10 minuten omrijden om naar het enige nog resterende tankstation in je buurt te gaan tanken.

Denk dat ik nog altijd liever wekelijks 10' moet omrijden om daar te gaan tanken, dan dat ik om de 3 dagen in weer en wind 10' moet stappen omdat mijn EV elders staat te laden ;). En ja, ik zou wel meer beweging kunnen gebruiken, maar ik zeg het gewoon eerlijk zoals het is, en ik denk dat dat voor veel mensen geldt. Ik hoor dat argument van te moeten gaan tanken vaak van EV-fans, maar je moet toch echt al een hekel hebben aan autorijden om het vervelend te vinden te moeten gaan tanken. Enige echte nadeel (in vgl met thuis laden) is imho de stank die ook aan je vingers kleeft :p.
Problematiek is overigens voor mij niet van toepassing omdat ik thuis een laadpunt heb, maar ik begrijp wel waarom dit voor veel mensen waar het niet kan, een groot obstakel is.

Denk dat ik nog altijd liever wekelijks 10' moet omrijden om daar te gaan tanken, dan dat ik om de 3 dagen in weer en wind 10' moet stappen omdat mijn EV elders staat te laden ;). En ja, ik zou wel meer beweging kunnen gebruiken, maar ik zeg het gewoon eerlijk zoals het is, en ik denk dat dat voor veel mensen geldt. Ik hoor dat argument van te moeten gaan tanken vaak van EV-fans, maar je moet toch echt al een hekel hebben aan autorijden om het vervelend te vinden te moeten gaan tanken. Enige echte nadeel (in vgl met thuis laden) is imho de stank die ook aan je vingers kleeft :p.
Problematiek is overigens voor mij niet van toepassing omdat ik thuis een laadpunt heb, maar ik begrijp wel waarom dit voor veel mensen waar het niet kan, een groot obstakel is.
Ik vond het écht veel erger om elke week een bak diesel te moeten tanken dan dat ik elke dag 14 seconden verlies om mijn auto aan de lader te hangen thuis.

Er zijn ook genoeg mensen die de auto pakken om 500 meter verder bij de bakker te gaan. Dus het verbaast mij niet dat er ook veel mensen zijn die zich geen leven kunnen voorstellen waarin ze af en toe eens een paar minuten wandelen omdat hun auto niet voor de deur opgeladen kan worden.
Bon, op sommige plaatsen zijn er weinig palen he. Maar de inhaalbeweging op dat gebied begint stilaan. Niet alleen omdat het van de wetgever moet, maar ook omdat het nu economisch interessant zal worden om laadpalen te exploiteren. In het verhaal van de kip of het ei heeft België er eerst voor gekozen om de elektrische wagen fiscaal interessant te maken, en dan pas de laadinfrastructuur te laten volgen. Dus een inhaalbeweging is nodig, maar zal er komen.

Sommige mensen gaan nu eenmaal altijd klagen. Dat opladen minder makkelijk is dan voltanken. Of dat ze met hun auto niet meer tot in het stadscentrum kunnen rijden om te parkeren op de grote markt, zoals 50 jaar geleden.

Wel, hoe makkelijk gaat het over 10 jaar nog zijn om je auto vol te tanken? Misschien mag je dan, in plaats van 10 minuten stappen nu naar een laadpaal, 10 minuten omrijden om naar het enige nog resterende tankstation in je buurt te gaan tanken.
Daarmee dat ik toch altijd zeg van 'wreed content dat ik nu nog een PHEV kon pakken' & 'we zien dan binnen een goei 5j wel of het gebeterd is'.

Nuja, idealiter zie ik mij nog steeds 'leven' op quick chargers. Gewoon 1/2 keer per week zo aan 'n paal gaan hangen voor een 15 a 20 minuten lijkt mij alles behalve leuk, maar wel eerder de beste v/d slechte keuzes.
Ik zou veel liever 1 keer in de week 10 minuten omrijden dan elke dag 10 minuten te voet naar huis & terug naar de paal te moeten lopen in weer & wind (of mss om de 2d).
Nu maak ik ook 'n kleine omweg van enkele minuten om te gaan tanken op weg naar huis. Maar op 5 minuten ben je daar wel weg.
Ik vond het écht veel erger om elke week een bak diesel te moeten tanken dan dat ik elke dag 14 seconden verlies om mijn auto aan de lader te hangen thuis.
Als ge thuis kunt laden, sure enough dat het dan dat maar is. Maar dat zal voor velen geen of zelfs nooit realiteit worden.
Een iX 50 heeft nu wel een zeer grote batterij, alles om het pessimistisch te laten klinken. de iX 50 en EQS hebben een zeer klein niet representatief aandeel op de totale EV markt. Denk dat er weinig mensen zijn met een iX die op een appartementje wonen.
Een gewone auto heeft een batterij die 30-50% kleiner is en dus minder lang moet laden. Er is een zeer groot verschil tussen 4 en 10h, het verschil is wat je slaapt ongeveer.

Het maakt niet veel uit of die wagen daar nu 4 of 8 of zelfs 10 uur staat, je hebt daar toch geen omkijken naar. Verder kan je kijken of een charger vrij is vanuit je zetel vanop je smartphone. Of gewoon op je scherm in de auto als je naar huis rijdt.
OK, dat de iX de langste laadtijd had die ik tegen kwam is correct. Maar de i4 was nu 'slechts' een goed uurtje (mss 2) minder hoor.
Denk dat er weinig mensen zijn met een iX die op een appartementje wonen.
Why? Niet alsof elk appartement een kruipkot van 60 m2 is.

Ook voor vele woningen zal het trouwens een probleem vormen. Voorbeeld ... collega van mij heeft een woning (huis), maar in z'n straat mag de wagen niet staan (evt. 'stil staan' voor laden/lossen, but that's it), dus kan die ook niet laden.
Ze hebben dan plaatsen gekocht in de aanpalende ondergrondse garage, maar uiteraard ... voor hun zal het nog lastiger zijn dan om ooit ginder iets van laadpalen geregeld te krijgen.

En stel, stel dat de iX enkel door CEO's met een vet kot aangeschaft zal worden.
Wat dan met pakweg de i4? Ook niet op een uurtje geladen op 11KW eh. En dat is voor velen hier al een haalbare kaart geweest als bedrijfswagen.

Anyway ... blijft blijkbaar de eeuwige discussie. En ik denk dat de meeste argumenten wel al gepasseerd zijn.

Ja dat argument van het zijn enkel de arme sloebers die op appartmentjes wonen of die geen huis met oprit kunnen betalen is alang achterhaald. Bij ons in de gemeente waar de groenen het voor het zeggen hebben worden straten en pleinen a volonté omgevormd tot woonwijken, fietsstraten en wandelsteegjes.

Mensen betalen nu een mil voor een huis maar mogen hun wagen in hun eigen straat niet parkeren. Dus een laadpaal voor de deur is al zeker geen optie, enige mogelijkheid is dan een paar straten verder aan een publieke laadpaal gaan hangen.

Absoluut geen probleem voor mij. Ik ben altijd wel onderweg en zodra ik even een tankstation passeer, zal ik tanken. Mijn range is ook van die mate dat ik niet dagelijks hoef te tanken.

Een EV zou ik dagelijks moeten opladen.

@MrKend54l , je hebt gelijk eh, ik woon ook in een boerengat. Moet zeggen dat de laafpaal wel geregeldgebruimt wordt. Mijn profiek leent zich ook tot EV, als ik niet kan laden werk ik thuis. Allemaal geen issue. Maar zeggen dat het echt overkomelijk is, is ook niet.
Ik zou nog op het werk laden, maar die moeite doe ik niet. Desnoods kan ik op 2km aan 50kW laden en als net heel snel moet ga ik ergens aan een 150kW lader staan. De iX3 LCI kan wel voorverwarmen.

Sowieso is er momenteel een serieus tekort aan relatief snelle laadmogelijkheden in de buurt en zelfs langs veel (de meeste?) snelwegen.

Rijd eens door Wallonië - met een ICE geen probleem om 100 of meer km geen tankstation te vinden zonder serieus te moeten afrijden, maar de meeste EV's betekent dat al rekenen of dan toch maar omrijden naar één of ander laadstation in het hol van pluto waar niets valt te beleven tijdens het laden.
En met een snellader krijg je pakweg 200 à 600 km/u laden erbij; met tanken is dat 1000+ km op 10 minuten.

Amsterdam heeft denk ik nog altijd meer laadpalen dan heel België, dat zegt wel genoeg zeker? :)

Terug
Bovenaan