800 meter is dan ook al een serieuze afstand.
Paal volgt wagen hanteert 250 meter als maximale afstand. Als je verder dan 250 meter van een publieke laadpaal woont, en geen private laadmogelijkheid hebt, kan je een publieke laadpaal in je buurt aanvragen. Hoe dichter de publieke laadpaal bij jouw adres staat, hoe meer het publiek laden lijkt op het private laden aan een eigen laadpaal.
Er zijn 3 belangrijke bezwaren tegen publieke laadpalen:
- De laadpaal staat te ver van mij thuis, dan moet ik te ver stappen.
- De laadpaal is dikwijls bezet, ik ben niet zeker dat ik kan laden.
- De laadsessies zijn te duur, ik zou thuis goedkoper kunnen laden.
Die 3 bezwaren zijn perfect oplosbaar, maar vergen een grote up-front investering.
Bezwaren 1 & 2 kunnen worden opgelost door "op z'n Nederlands" laadpalen te installeren. Ga maar eens kijken in Eindhoven, Tilburg of Breda, hoeveel publieke laadpalen je in die steden ziet staan. Een overvloed aan laadpalen zorgt ervoor dat er altijd wel 1 in de buurt beschikbaar is, en dat de afstanden tussen de laadpalen (en dus tussen jouw woning en de laadpaal) kleiner worden.
Onze achterstand t.o.v. Nederland kan ook een voordeel zijn, bijvoorbeeld wanneer we de laadpalen meteen met de laatste nieuwe technologie uitrusten (V2G, dynamisch laden, reservatiesystemen, speciale tarieven, koppeling aan zonnepanelen en batterijen, ...). Ook qua ruimtelijke ordening en installatiekost is een
big bang investering vaak interessanter. Ik hoop dus dat de overheid snel het licht ziet en de nodige 11 kW AC laadpaalinfrastructuur voor het jaar 2030 bouwt.
Bezwaar 3 zou de overheid ook kunnen aanpakken. Heb je geen eigen laadmogelijkheden? Dan zou de overheid ervoor kunnen zorgen dat je in de buurt van je huis aan een goedkoper "thuistarief" kunt laden aan de publieke laadpalen.
TL;DR
Publiek laden is niet fijn als er geen laadpalen beschikbaar zijn, als je elke laadbeurt kilometers naar huis moet stappen, en als je voor je laadsessies dubbel zo veel betaalt als iemand die thuis kan laden. Die bezwaren zijn echter oplosbaar door een efficiënte overheid met visie.