De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Sowieso is er momenteel een serieus tekort aan relatief snelle laadmogelijkheden in de buurt en zelfs langs veel (de meeste?) snelwegen.

Rijd eens door Wallonië - met een ICE geen probleem om 100 of meer km geen tankstation te vinden zonder serieus te moeten afrijden, maar de meeste EV's betekent dat al rekenen of dan toch maar omrijden naar één of ander laadstation in het hol van pluto waar niets valt te beleven tijdens het laden.
En met een snellader krijg je pakweg 200 à 600 km/u laden erbij; met tanken is dat 1000+ km op 10 minuten.

Amsterdam heeft denk ik nog altijd meer laadpalen dan heel België, dat zegt wel genoeg zeker? :)
Dit zijn de +100kw palen in de buurt van Charleroi:

Zo erg is dat toch niet?
En aan 150kw is de batterij gewoon vol op een half uur ze.
Ironisch genoeg was er vorige week hier aan het tankstation een wachtrij, terwijl hun laadpaal vrij was :p

Doen uitschijnen? Dat zijn letterlijk cijfers die je kan opzoeken eh (de 0 -> 100% laadtijd op 11KW). Voor pakweg een iX 50 was het een 11-tal uur als ik mij nog herinner.
Zoals ik ook al aanhaalde, je zal niet telkens van 0% starten & evt. ook niet telkens naar 100%, maar toch uren & uren.

Dan geeft ge aan '4u' laden. So yeah ... uren en uren dus.

Da's een miserie a volonté natuurlijk. En no way dat ik daar ooit voor zou willen kiezen en dat wil ik dus vermijden zolang ik kan.
Zie mij al elke week 4u aan een of andere rando 'vrije' charger gaan koekeloeren op de markt of de parking van Delhaize of waar dan ook.

Niet noodzakelijk enkel superchargers van Tesla eh, gelijk welke supercharger (ale soit, bij de rest noemt men dat mss een quick charger, maakt ni uit).
Dus geen oertraag 11KW model.

Never gonna happen.

Ik zie het bij ons nooit gebeuren, laat staan dat pakweg een Chronos elk van z'n 1000en werknemers allemaal kredietkaarten van 't bedrijf zou geven.

Even goed, never gonna happen.

Zie u daar al mee bezig om, pakweg bij die zelfde Chronos, voor 1000en wagens constant 'bonnekes'/'facturen' binnen te krijgen die verwerkt moeten worden.
Dat wordt om zot van te worden. Niet scalable.

T.o.v. die laadpas, daar heeft men 0,0 'werk' aan. Gezamelijke factuur van alle passen komt gewoon elke maand binnen & wordt mee opgenomen in de boekhouding.
Hoeveel km doe je eigenlijk per jaar? Want ik dacht dat het jij was die zo klaagde over hoeveel VAA je betaalt tov de weinige km's die je doet?

Je kan ook gewoon laden bij een plaats waar je moet zijn hé, de meeste werkplaatsen waar ik kom zijn er laadpalen. En zo traag is 11kW niet, ruim zat als je ergens 8u blijft bijvoorbeeld. Of zelfs maar een uurtje, met 11kWh doe je al makkelijk +50km.

De term quick charger ben ik nog niet tegengekomen, iedereen spreekt van superchargers of snelladers.

En kan je eens 'Cronos' juist typen, ik weet niet waarom je daar telkens een h tussen plakt. Trouwens Cronos werkt met een app voor je onkosten in te voeren en het grootste deel daarvan is geautomatiseerd. Perfect schaalbaar. Niemand hoeft er zot van te worden.

Amsterdam heeft denk ik nog altijd meer laadpalen dan heel België, dat zegt wel genoeg zeker? :)
Zeg dat wel! Lees bijvoorbeeld dit artikel eens om een idee te krijgen van hoe het er in Nederland aan toegaat.

Door deze manier van slim laden ontstaat tot ruim drie keer meer ruimte voor nieuwe laadpunten zonder dat de piekbelasting op het elektriciteitsnetwerk hoger wordt. Dat komt omdat netbeheerders niet langer het maximale vermogen voor elk laadpunt hoeven te reserveren. Zonder Flexpower was dit in de situaties waarbij heel veel voertuigen tegelijk zouden opladen wel noodzakelijk.

Flexpower is zo succesvol dat het onderdeel wordt van het nationale opschalingsprogramma ‘Slim Laden voor Iedereen’, waar in het kader van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) aan wordt gewerkt. De gemeente Amsterdam werkt aan het toepassen van het Flexpower-concept op alle huidige en toekomstige publieke laadpunten in Amsterdam. Daarmee brengt zij de succesvolle proef ook in de praktijk.

Wethouder van de Horst: “De gemeente Amsterdam wil in 2030 alleen nog maar uitstootvrij verkeer in de stad. Het is daarom heel positief dat er steeds meer elektrische auto’s in de stad bijkomen en van groot belang dat er genoeg laadcapaciteit is. We zijn blij met de goede resultaten van Flexpower waarbij we op een slimme manier stroom verdelen en meer auto’s op kunnen laden.”
Wat ben ik toch vaak jaloers op die vooruitziendheid en dat ondernemerschap van onze noorderburen.

Nu ja, wij doen het nog veel straffer eigenlijk.

Over een half jaar is de grote meerderheid van alle nieuwe bedrijfswagens (goed voor 63% van alle nieuwe auto's in ons land) volledig elektrisch! Dat zegt Frank Van Gool, de algemeen directeur van leasingfederatie Renta.

En wij hebben daar, in tegenstelling tot Nederland, blijkbaar geen Nationale Opschalingsprogramma's voor nodig. Het zal zo wel allemaal lukken, of niet, en dan zijn de verkiezingen van 2024 weeral gepasseerd.

"Je moet de problemen pas oplossen als ze zich stellen." - Jean-Luc Dehaene, premier van België van 1992 tot 1999

En wij hebben daar, in tegenstelling tot Nederland, blijkbaar geen Nationale Opschalingsprogramma's voor nodig. Het zal zo wel allemaal lukken, of niet, en dan zijn de verkiezingen van 2024 weeral gepasseerd.

"Je moet de problemen pas oplossen als ze zich stellen." - Jean-Luc Dehaene, premier van België van 1992 tot 1999

Je schrijft het volledig verkeerd. Wij kunnen geen opschaling doen omdat onze infrastructuur gewoon het niet toelaat.
We slagen er nog niet in om iedereen deftig zijn zonnestroom te laten exporten op sommige momenten, en jij wilt dan spreken over massaal palen zetten.

Wil je dat massaal doen dan moet je gewoon openbare werken uitvoeren. Verzwaringen uitvoeren, en als je dat gaat doen moet je ineens ook de riolering aanpakken en dan hoort het vernieuwen van de baan en verkeerssituatie er ook gewoon bij.
Dat kost gewoon een massa geld die de gemeenten en de gemeenschappen gewoon niet ter beschikking hebben.
Op het einde van de dag hebben we meer problemen dan enkel maar laadpalen hoor.

Hoeveel km doe je eigenlijk per jaar? Want ik dacht dat het jij was die zo klaagde over hoeveel VAA je betaalt tov de weinige km's die je doet?

Je kan ook gewoon laden bij een plaats waar je moet zijn hé, de meeste werkplaatsen waar ik kom zijn er laadpalen. En zo traag is 11kW niet, ruim zat als je ergens 8u blijft bijvoorbeeld. Of zelfs maar een uurtje, met 11kWh doe je al makkelijk +50km.

De term quick charger ben ik nog niet tegengekomen, iedereen spreekt van superchargers of snelladers.

En kan je eens 'Cronos' juist typen, ik weet niet waarom je daar telkens een h tussen plakt. Trouwens Cronos werkt met een app voor je onkosten in te voeren en het grootste deel daarvan is geautomatiseerd. Perfect schaalbaar. Niemand hoeft er zot van te worden.
Onder (& post) corona een heel stuk minder dan pre corona. 'k Heb hier wel al eens laten vallen dat, moest ik de bedrijfswagen 'verliezen', dat ik wss niet genoeg km meer bol om zo'n dure wagen te verantwoorden (privé bekostigd dus).

Een VAA vs KM argument ... dat zal ik wss niet geweest zijn, want jah ... PHEV. Dus 't veel lager kan het niet worden. But who knows.

't Laatste, dunno, half jaar of zo begint het terug een beetje extra te worden, maar idd lang niet meer wat het geweest is.
Of dat permanent zo zal blijven? Kans is reëel eigenlijk dat dit zo nog wel even zal blijven. Veel klanten die vroeger niet moesten weten van remote aanvaarden het nu meer & meer. Dus niet meer over & weer naar BXL/A'pen voor een meeting van 2u.

Bij ons op kantoor bv. geen laadpalen (& 'k zie dat niet direct gebeuren ook).
Geen idee hoe het de laatste 3j geëvolueerd is bij ons klanten, maar ik zag er toch weinig met laadinfra toen. Nuja, kan veel veranderen in 3j, maar gezien we er niet veel meer komen ... jah.

Idem in m'n privé. Kom momenteel nooit echt ergens waar ik lang sta & toch ook kan laden.
Op de markt van Lokeren bv. sta ik regelmatig al eens, maar ondanks dat het daar praktisch altijd vol staat als je plaats zoekt ... staan er tot op heden toch geen palen bv.
Op de parking v/d Colruyt (waar ik ook snel 1u/w door breng) ... toch nog niet opgevallen dat er daar staan.
Etc.

Anyway ... ik versta wel waar je naartoe wil ... negatieve houding t.o.v. de praktische kant v/d EV & toch geen extreme kms/week meer.
Dus wss zal ik toe komen met 1 a 2 keer in de week aftoppen aan de snellader.

Plus als de riolering ergens wordt aangepakt duurt dit voor één of andere reden ook 6 maand voor een straat van 50 meter. Ik hoop ten zeerste dat ze voor de elektriciteit aan te passen al denodige zaken hebben voorzien om dit zeer snel te kunnen doen.

Plus als de riolering ergens wordt aangepakt duurt dit voor één of andere reden ook 6 maand voor een straat van 50 meter. Ik hoop ten zeerste dat ze voor de elektriciteit aan te passen al denodige zaken hebben voorzien om dit zeer snel te kunnen doen.
Heheh, toevallig ligt een deel v/d markt bij ons + enkele aansluitende straten al maanden open gebroken. :sneaky:

Dit zijn de +100kw palen in de buurt van Charleroi:

Zo erg is dat toch niet?
En aan 150kw is de batterij gewoon vol op een half uur ze.
Ironisch genoeg was er vorige week hier aan het tankstation een wachtrij, terwijl hun laadpaal vrij was :p

Charleroi is op het vlak van laadpalen best OK, waarschijnlijk één van de beste Waalse regio's, ik had het eerder over de regio van Namen tot Bastogne, Aarlen,... Als je daar 2 plaatsen met snelladers (43 kW of meer) vindt op 100 km, zal het veel zijn. En dan mogen die natuurlijk niet bezet zijn.

Charleroi is op het vlak van laadpalen best OK, waarschijnlijk één van de beste Waalse regio's, ik had het eerder over de regio van Namen tot Bastogne, Aarlen,... Als je daar 2 plaatsen met snelladers (43 kW of meer) vindt op 100 km, zal het veel zijn. En dan mogen die natuurlijk niet bezet zijn.

Dat zijn diegenen van 50kW of meer.
En dan heb je in Namen ook nog de Tesla superchargers.

Net vandaag voor de eerste keer geen laadpaal vrij. Zal je zien, eerst zeggen dat het geen probleem is, s’avonds niet kunnen laden. Zullen we thuis moeten werken morgen :).

Via via gehoord dat polestar2 een update gaat krijgen en “nieuwe” modellen zal uitbrengen? Klopt dit?
Naar verluid gaat volvo voor de c40 en xc40 het cma platform aanpassen met nieuwe motor(en) en switch van fwd naar rwd

Via via gehoord dat polestar2 een update gaat krijgen en “nieuwe” modellen zal uitbrengen? Klopt dit?
Naar verluid gaat volvo voor de c40 en xc40 het cma platform aanpassen met nieuwe motor(en) en switch van fwd naar rwd
Die geüpdate Volvo modellen zijn er ondertussen al enkele weken/maanden

Ale dan ... 't is beslist ... dinsdag van wagen wisselen.

Uiteindelijk dan nog zonder nood aan verlenging van het huidige leasing contract, want de wagen was zo toch een maand of 2 te vroeg (dan ze aangaven bij bestelling).

Terug
Bovenaan