Ik werk ondertussen een 5-tal jaar en steeds in het bezit geweest van een bedrijfswagen, dus redelijk sterk gewend aan het gemak van een bedrijfswagen. Sinds kort is echter de mogelijkheid om gebruik te maken van het mobiliteitsbudget ingevoerd bij ons, en heb wat zitten rekenen. Wat mij betreft een absolute no-brainer in mijn geval om de bedrijfswagen af te geven, maar wou nog eens wat meningen verzamelen of ik niets over het hoofd zie.
Als ik de kost van een aankoop van een eigen wagen met alle lopende kosten herreken naar een maandelijks bedrag, kom ik op onderstaand resultaat:
Groen = waarden waarvan ik vrij zeker ben, gesimuleerd o.b.v. mogelijke aankoop die ik op het oog heb van jong 2dehandse wagen van 2022 met nog 24mnd garage garantie.
Geel = waarden waar ik voorlopig een gooi naar gedaan heb.
Hierbij komt nog een kost voor verplaatsingen met de trein van ~€50/mnd. Wat het totale kostenplaatje op €535/mnd brengt.
Ik heb een mobiliteitsbudget ter beschikking van €768, en woon op minder dan 10km van mijn werkplaats. Ik kan dit bedrag dus integraal in mijn hypotheek steken, waardoor het een volledig netto voordeel wordt.
€768 - €535 = €233/mnd is wat het volgens mijn inschatting mijn netto zou opleven t.o.v. het behoud van de bedrijfswagen. Opvallend is dat zelfs als ik met een restwaarde €0 reken, het alsnog een positieve case is.
Iemand hier die met een kritische blik zaken ziet die ik over het hoofd gezien heb? Daarbij komt ook nog dat instappen in het mobiliteitsbudget maar een commitment is voor min. 12 maanden, dus als het tegenvalt kan ik na een jaar alsnog terug voor de bedrijfswagen kiezen...