De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Klopt, had nu niet gedacht dat ik aan de positieve kant van de balans nog iets vergeten zou zijn :tongue:
Ik denk dat uw onderhoud misschien aan de lage kant is ingeschat (hangt beetje van het merk af). En de kost van uw banden (reken maar 250€/jaar).
Maar geen van beide gaan het verschil maken op uw totaalbedrag, dus het lijkt me inderdaad dat het mobiliteitsbudget de betere keuze is.

Ik denk dat uw onderhoud misschien aan de lage kant is ingeschat (hangt beetje van het merk af). En de kost van uw banden (reken maar 250€/jaar).
Maar geen van beide gaan het verschil maken op uw totaalbedrag, dus het lijkt me inderdaad dat het mobiliteitsbudget de betere keuze is.
Onderhoud wagen heb ik inderdaad weinig/geen ervaring mee, maar had me gebaseerd op data beschikbaar op website van Ford, veronderstellende dat dat realistische bedragen zijn?

En (winter)banden inderdaad een goed punt, dat moet er ook nog wel ergens in. Maar zoals je zelf aangeeft, dat soort jaarlijkse bedragen hebben weinig impact op het resultaat.

Onderhoud wagen heb ik inderdaad weinig/geen ervaring mee, maar had me gebaseerd op data beschikbaar op website van Ford, veronderstellende dat dat realistische bedragen zijn?

En (winter)banden inderdaad een goed punt, dat moet er ook nog wel ergens in. Maar zoals je zelf aangeeft, dat soort jaarlijkse bedragen hebben weinig impact op het resultaat.
Hangt er ook wel wat vanaf of het u veel interesseert waar je mee rond bolt.

Wss zal uw bedrijfswagen budgettair sterk boven die 25K catalogusprijs liggen.

Hangt er ook wel wat vanaf of het u veel interesseert waar je mee rond bolt.

Wss zal uw bedrijfswagen budgettair sterk boven die 25K catalogusprijs liggen.

Dat is waar, maar ik heb geen vrije keuze in het besteden van mijn bedrijfswagen budget. Het te 'kiezen' model wordt opgelegd en is voor iedereen gelijk. De catalogusprijs daarvan is inderdaad beduidend hoger dan die 25K, maar is het voor mij helemaal niet waard.

Dat is waar, maar ik heb geen vrije keuze in het besteden van mijn bedrijfswagen budget. Het te 'kiezen' model wordt opgelegd en is voor iedereen gelijk. De catalogusprijs daarvan is inderdaad beduidend hoger dan die 25K, maar is het voor mij helemaal niet waard.
Welja, als de wagen zelf u niet zo zeer aan staat, maakt de prijs van die wagen weinig uit natuurlijk.

Ik zou niet weten wat mijn 'mob.budget' zou zijn in 't geval men dat zou aanbieden, maar de kans is reëel dat ik toch 'n trapje lager zou gaan shoppen dan wat ik nu mee rond bol (en ik ben nu wél happy met m'n wagen & z'n configuratie).

Uiteraard zit ik veel verder dan 'slechts' 10km van 't kantoor.

Ik werk ondertussen een 5-tal jaar en steeds in het bezit geweest van een bedrijfswagen, dus redelijk sterk gewend aan het gemak van een bedrijfswagen. Sinds kort is echter de mogelijkheid om gebruik te maken van het mobiliteitsbudget ingevoerd bij ons, en heb wat zitten rekenen. Wat mij betreft een absolute no-brainer in mijn geval om de bedrijfswagen af te geven, maar wou nog eens wat meningen verzamelen of ik niets over het hoofd zie.

Als ik de kost van een aankoop van een eigen wagen met alle lopende kosten herreken naar een maandelijks bedrag, kom ik op onderstaand resultaat:
Schermafbeelding-2023-01-15-115216.png

Groen = waarden waarvan ik vrij zeker ben, gesimuleerd o.b.v. mogelijke aankoop die ik op het oog heb van jong 2dehandse wagen van 2022 met nog 24mnd garage garantie.
Geel = waarden waar ik voorlopig een gooi naar gedaan heb.

Hierbij komt nog een kost voor verplaatsingen met de trein van ~€50/mnd. Wat het totale kostenplaatje op €535/mnd brengt.

Ik heb een mobiliteitsbudget ter beschikking van €768, en woon op minder dan 10km van mijn werkplaats. Ik kan dit bedrag dus integraal in mijn hypotheek steken, waardoor het een volledig netto voordeel wordt.

€768 - €535 = €233/mnd is wat het volgens mijn inschatting mijn netto zou opleven t.o.v. het behoud van de bedrijfswagen. Opvallend is dat zelfs als ik met een restwaarde €0 reken, het alsnog een positieve case is.

Iemand hier die met een kritische blik zaken ziet die ik over het hoofd gezien heb? Daarbij komt ook nog dat instappen in het mobiliteitsbudget maar een commitment is voor min. 12 maanden, dus als het tegenvalt kan ik na een jaar alsnog terug voor de bedrijfswagen kiezen...
Ik was zelf net in de omgekeerde richting aan het denken, ik heb nooit voor een bedrijfswagen gekozen, maar nu gezien de steeds stijgende brandstofprijzen overweeg ik om het wel te doen. Altijd bedrijfswagen boot afgehouden omdat ik in het aanbod nooit mijn gading heb gevonden en ik 80% van mijn werkverplaatsingen met de trein doe.

Onderhoudskost denk ik wel dat je toch min. het dubbele moet rekenen (merkafhankelijk wel, bij mercedes bv zijn stukken & uurloon stukje duurder dan bij for bv.).
Techniche controle heb je ook niet mee opgenomen in de kost (misschien jaarlijks, gezien 2dehands).
Restwaarde vind ik vandaag zeer moeilijk in te schatten. indien je vroeger een dieseltje had gekocht (en zelfs luxe klasse wagens) is dit vandaag geen reet meer waard en gezien de wind uit politieke hoek constant veranderd ....
Wegenbelasting is ook wel extreem laag, ik betaal net geen 300€ voor een fiat 500 (wallonie wel).

Krijg jij dan 768€ netto mobiliteitsbudget ? Want anders is het wel +/- de helft van dit bedrag - 535€ en dan stik je eraan in (zoals ik vermoed dat het in 90% van de gevallen zal zijn als je opteert om zelf een wagen te kopen).
Indien je dit mobiliteitsbudget effectief netto krijgt mag je me gerust de naam van uw werkgever doorgeven. :)

Ik was zelf net in de omgekeerde richting aan het denken, ik heb nooit voor een bedrijfswagen gekozen, maar nu gezien de steeds stijgende brandstofprijzen overweeg ik om het wel te doen. Altijd bedrijfswagen boot afgehouden omdat ik in het aanbod nooit mijn gading heb gevonden en ik 80% van mijn werkverplaatsingen met de trein doe.

Onderhoudskost denk ik wel dat je toch min. het dubbele moet rekenen (merkafhankelijk wel, bij mercedes bv zijn stukken & uurloon stukje duurder dan bij for bv.).
Techniche controle heb je ook niet mee opgenomen in de kost (misschien jaarlijks, gezien 2dehands).
Restwaarde vind ik vandaag zeer moeilijk in te schatten. indien je vroeger een dieseltje had gekocht (en zelfs luxe klasse wagens) is dit vandaag geen reet meer waard en gezien de wind uit politieke hoek constant veranderd ....
Wegenbelasting is ook wel extreem laag, ik betaal net geen 300€ voor een fiat 500 (wallonie wel).

Krijg jij dan 768€ netto mobiliteitsbudget ? Want anders is het wel +/- de helft van dit bedrag - 535€ en dan stik je eraan in (zoals ik vermoed dat het in 90% van de gevallen zal zijn als je opteert om zelf een wagen te kopen).
Indien je dit mobiliteitsbudget effectief netto krijgt mag je me gerust de naam van uw werkgever doorgeven. :)

Wat betreft onderhoud, dat kan zijn maar zelfs verdubbeling heeft beperkte impact op het eindresultaat. Keuring is pas de eerste keer na 4j, dus zelfs al neem ik dat mee als kost, verrekend per maand over een periode van 5j is dat helemaal te verwaarlozen.

Restwaarde is uiteraard de grootste gok, maar zelfs met restwaarde €0 komt het alsnog positief uit, zoals ik al zei.

En de reden waarom dat netto is stond in mijn vorige post ook reeds uitgelegd. Gezien ik op minder dan 10km van het werk woon, kan ik het mobiliteitsbudget integraal gebruiken voor de afbetaling van mijn hypotheek. In die zin krijg ik dat bedrag dus netto. Dat heeft niets met mijn werkgever te maken.

+ onvoorziene kosten, zoals accidentje/schade door 3den, bij een leasing heb je daar geen extra kosten aan.

Klopt, maar die zaken zijn natuurlijk niet te becijferen. Het is dat risico dat ik wil evalueren o.b.v. de gemaakte case, en zoals het er nu naar uitziet is er nog wel wat marge voor schade.

Hoezo beste ev?
Want ik twijfel nu ook om men ev6 te annuleren voor een MY LR...
Maar als ik reviews lees/zie raden ze altijd de Kia aan?
Ik zou Tesla nu ook niet op de troon van 'beste EV' gaan zetten.

Weliswaar de onbetwiste koning in 'beste laadnetwerk' & dus het 'praktisch leven met die EV'.
Al is dat hier eerder al gebleken dat dit nogal nutteloos kan zijn omdat bedrijfswagen bollers (blijkbaar regelmatig) geen 'App Access' hebben om via 't Tesla netwerk te laden. In dat geval valt, voor mij althans, de enige reden om voor Tesla te kiezen in het water.

Dat, en Tesla geeft dan ook eens nul de ballen korting.

100.000 euro vraagprijs en 10% korting geven, want kijk eens wij geven om onze klanten.
Of gewoon direct 90.000 euro vragen komt op hetzelfde neer.

Enkel de psychologie er achter is anders.
Al goe & wel, maar 't is nu niet dat ze zo zeer een budgetklopper zijn eh.
Zelfs de meer budget georiënteerde merken geven (fleet) korting, zie Kia bv. (al kunnen we de EV6 eigenlijk ook niet meer goeikoop noemen).
Bij Tesla mag je er naar 't schijnt 10 per jaar kopen & mag je toch op uw kin kloppen.

Nu ... als je pakweg een i4 naast een Model 3 gaat zetten zal je idd meer betalen voor de BMW. Dat wel.
En al zeker bij Mercedes ... die vanaf prijzen op hun lijst EV's zijn om van achterover te vallen (zowel EQ C/E & S).

Al goe & wel, maar 't is nu niet dat ze zo zeer een budgetklopper zijn eh.
Zelfs de meer budget georiënteerde merken geven (fleet) korting, zie Kia bv. (al kunnen we de EV6 eigenlijk ook niet meer goeikoop noemen).
met de huidige prijsdalingen zijn ze toch wel serieus goed geprijsd? Akkoord met @Castil, zet dan gewoon uw prijs lager ipv korting geven.

Een particulier krijgt ook geen of nauwelijks korting op een BMW, is dat dan opeens een minder goede wagen?

En ik bedoel effectief: beste EV. Niet de beste auto die ook elektrisch is, da’s een verschil. Ik zou liever een i4 m50 hebben dan een Model 3 Performance, omwille van UX/UI, looks, (percieved) quality,… en dat is voor mij wellicht de betere auto. Maar…

Een Tesla Model 3 is wel een veel betere EV. Extreem efficiënt, slimmer, autonomer, snel, licht, beter laadnetwerk, betere integratie van software, veel betere optimalisatie van laadvermogen (en daarmee bedoelde ik kofferinhoud, maar eigenlijk geldt ook het andere laadvermogen)

En dat geldt voor alle Tesla’s. Ik zet het weg als een feit, maar het blijft een mening…

…of niet

met de huidige prijsdalingen zijn ze toch wel serieus goed geprijsd? Akkoord met @Castil, zet dan gewoon uw prijs lager ipv korting geven.

Een particulier krijgt ook geen of nauwelijks korting op een BMW, is dat dan opeens een minder goede wagen?

En ik bedoel effectief: beste EV. Niet de beste auto die ook elektrisch is, da’s een verschil. Ik zou liever een i4 m50 hebben dan een Model 3 Performance, omwille van UX/UI, looks, (percieved) quality,… en dat is voor mij wellicht de betere auto. Maar…

Een Tesla Model 3 is wel een veel betere EV. Extreem efficiënt, slimmer, autonomer, snel, licht, beter laadnetwerk, betere integratie van software, veel betere optimalisatie van laadvermogen (en daarmee bedoelde ik kofferinhoud, maar eigenlijk geldt ook het andere laadvermogen)

En dat geldt voor alle Tesla’s. Ik zet het weg als een feit, maar het blijft een mening…

…of niet
Volledig akkoord. Ik zou ook niet direct een Tesla kiezen, maar het blijven nog steeds de beste EV's. Een Model Y Performance met alles op en aan, kost nu ongeveer hetzelfde als een iX3 inspiring zonder extra opties. Ik vind de iX3 een goeie wagen, maar voor die prijs kies ik dan de Model Y.

Vandaag een BMW i3 als vervangwagen gekregen (ze gaan de kras wegwerken waarmee de iX3 geleverd was).
Het ziet er niet uit, maar die rijdt verrassend goed, zou zelfs durven zeggen dat ik die plezanter vind rijden... Waarschijnlijk door de lagere zit.
Ook verrast te zien dat hier de richtingsaanwijzer wel doorgetrokken is in de spiegel zodat je die ziet als je hem aanzet en in de spiegel kijkt, ze kunnen het dus toch :p.

Vandaag een BMW i3 als vervangwagen gekregen (ze gaan de kras wegwerken waarmee de iX3 geleverd was).
Het ziet er niet uit, maar die rijdt verrassend goed, zou zelfs durven zeggen dat ik die plezanter vind rijden... Waarschijnlijk door de lagere zit.
Ook verrast te zien dat hier de richtingsaanwijzer wel doorgetrokken is in de spiegel zodat je die ziet als je hem aanzet en in de spiegel kijkt, ze kunnen het dus toch :p.
Ik heb daar een lange tijd geleden eens een dag mee rondgereden. Het is hard afgeveerd, relatief klein (al valt de ruimte nog wel mee voor het formaat van de auto). Maar die rijden écht plezant.
Ik zie er nu eentje staan 2e hands met 11000km op de teller aan 31900€, moest ik op zoek zijn naar een kleine EV-stadswagen, zou ik die toch verkiezen boven de meeste van de concurrenten eigenlijk.

Ook 900 kg lichter :)

Maar rijd een i3 niet keihard qua vering en banden, of is dat intussen al verbeterd?

Ik werk ondertussen een 5-tal jaar en steeds in het bezit geweest van een bedrijfswagen, dus redelijk sterk gewend aan het gemak van een bedrijfswagen. Sinds kort is echter de mogelijkheid om gebruik te maken van het mobiliteitsbudget ingevoerd bij ons, en heb wat zitten rekenen. Wat mij betreft een absolute no-brainer in mijn geval om de bedrijfswagen af te geven, maar wou nog eens wat meningen verzamelen of ik niets over het hoofd zie.

Als ik de kost van een aankoop van een eigen wagen met alle lopende kosten herreken naar een maandelijks bedrag, kom ik op onderstaand resultaat:
Schermafbeelding-2023-01-15-115216.png

Groen = waarden waarvan ik vrij zeker ben, gesimuleerd o.b.v. mogelijke aankoop die ik op het oog heb van jong 2dehandse wagen van 2022 met nog 24mnd garage garantie.
Geel = waarden waar ik voorlopig een gooi naar gedaan heb.

Hierbij komt nog een kost voor verplaatsingen met de trein van ~€50/mnd. Wat het totale kostenplaatje op €535/mnd brengt.

Ik heb een mobiliteitsbudget ter beschikking van €768, en woon op minder dan 10km van mijn werkplaats. Ik kan dit bedrag dus integraal in mijn hypotheek steken, waardoor het een volledig netto voordeel wordt.

€768 - €535 = €233/mnd is wat het volgens mijn inschatting mijn netto zou opleven t.o.v. het behoud van de bedrijfswagen. Opvallend is dat zelfs als ik met een restwaarde €0 reken, het alsnog een positieve case is.

Iemand hier die met een kritische blik zaken ziet die ik over het hoofd gezien heb? Daarbij komt ook nog dat instappen in het mobiliteitsbudget maar een commitment is voor min. 12 maanden, dus als het tegenvalt kan ik na een jaar alsnog terug voor de bedrijfswagen kiezen...

Wat zijn de randomstandigheden? En daarmee bedoel ik: indien je niet alleenstaand bent, heeft je partner al een eigen wagen of bedrijfswagen?

Nu, gezien je 15000 km/jaar ingeeft neem ik aan dat je effectief een auto nodig hebt. Mobiliteitsbudget is nog veel interessanter als je geen privéwagen moet aanschaffen. Ik steek eigenlijk het hele budget netto in m'n zak (enfin, onze zak, want het geld komt op een gedeelde rekening). Mijn vrouw heeft ook een bedrijfswagen en die gebruiken we nu voor alle verplaatsingen. Een of tweemaal per maand hebben we beide de auto nodig en dan zoeken we een creatieve oplossing. Meestal iets met openbaar vervoer, deelwagen of de auto van mijn broer. Ik schat dat we zo voor ongeveer 500 kilometer per jaar een andere oplossing moeten zoeken.

Je berekening klopt wel op zich maar wat je ook in rekening moet brengen:
-De 15000 km/jaar is wat je nu ook met je bedrijfswagen rijdt? Zeker dat dit de komende jaren niet zal oplopen?
-De 'kwaliteit' van de auto die je zelf zou financieren vs de bedrijfswagen die je zou hebben
-Het risico op grote onderhoudskosten / kosten bij ongeval

Als je minder dan 10 kilometer van je werk woont, is het geen optie om met de fiets te gaan? Indien je werkgever een fietsvergoeding betaalt doe je dit idealiter nog voor je overstapt naar het mobiliteitsbudget. Je kan een fietsvergoeding krijgen in combinatie met een bedrijfswagen, en als je daarna overschakelt naar het mobiliteitsbudget kan je die fietsvergoeding behouden. Als je nog geen fietsvergoeding had op het moment dat het mobiliteitsbudget aanvang neemt kan je geen fietsvergoeding meer krijgen.
Tzijn nu niet bepaald de meest aangename weken geweest de laatste tijd om met de fiets te pendelen maar al bij al kan je je kleden op alle weersomstandigheden, en als je wat flexibele uren hebt kan je de meeste regen wel vermijden. Belgiê is het land van de buien, het regent zelden een hele dag aan een stuk.

Terug
Bovenaan