De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik weet niet of er een appart topic voor is, maar ik ben van plan om een leasefiets te kopen via het cafetariaplan van het werk. Met korting en een paar kleine extratjes kost de fiets op offerte een 3700€. De leasing gaat via KBC waar je dan verplicht een onderhouspakket moet bijnemen. Ook zit er een diefstalverzekering bij. Ik kies voor de basic onderhoudsbeurt (1x per jaar). De totale kostprijs komt dan op 5580€. Dat is maar effe een meerprijs van 1880 euro voor 3 jaar verzekering en basis onderhoud. Das toch van de pot gerukt of niet ?

Bij Cyclis kon je 2 jaar geleden allessinds een onderhoudsbedrag van 300 euro reserveren dacht ik, voor de volledige 3 jaar.
600 euro onderhoud en verzekering per jaar voor een fiets is inderdaad wel wat van de pot gerukt, ik zou meteen stoppen met fietsen denk ik...

Vraag gewoon om een break-up van de kosten zodat je weet wat waar naar toe gaat. Bij ons kan (of kon) je overschot van onderhoudsbudget overdragen naar de 16% die je einde lease nog moet om de fiets over te nemen. Mss zit dat bij jou er al in?

Bij Cyclis kon je 2 jaar geleden allessinds een onderhoudsbedrag van 300 euro reserveren dacht ik, voor de volledige 3 jaar.
600 euro onderhoud en verzekering per jaar voor een fiets is inderdaad wel wat van de pot gerukt, ik zou meteen stoppen met fietsen denk ik...

Vraag gewoon om een break-up van de kosten zodat je weet wat waar naar toe gaat. Bij ons kan (of kon) je overschot van onderhoudsbudget overdragen naar de 16% die je einde lease nog moet om de fiets over te nemen. Mss zit dat bij jou er al in?
Einde lease is er nog een 850€ dat moet betaald worden. Uiteindelijk zal ik nog wel een miniem netto voordeel hebben, maar tov andere zaken in het cafetariaplan is het wel heel weinig value for money. Of je moest veel waarde hechten aan een verzekering en pechbijstand. Een GSM van winkelwaarde 1000€ bvb kunnen we met een fikse korting kopen voor 850€ en kost dus bruto maar een 425€

Laatst bewerkt:
Einde lease is er niks dat nog bijbetaald moet worden. Uiteindelijk zal ik nog wel een netto voordeel hebben van van een goeie 1000€, maar tov andere zaken in het cafetariaplan is het wel heel weinig value for money. Een GSM van winkelwaarde 1000€ bvb kunnen we met een fikse korting kopen voor 850€ en kost dus bruto maar een 425€

Maar dat bedrag dat er betaald moet worden bij einde lease zit mss (en wss) wel in die 1880 euro, want volgens mij is dat een verplichte kost. Daarom dat je een volledige break-up van de kosten moet vragen om te weten waar het heen gaat. Die 1880 euro kan nooit alleen onderhoud en verzekering zijn.

Wij hebben wel geen cafetariaplan, maar je kan je bonus aan zo een zaken spenderen. (ICT, fiets, verlofdagen, health check-up, bureaumateriaal,...).

Weet wel niet exact hoe fietsleasing werkt, toen ik het uitrekende voor een fiets van 2500 euro kwam dat niet echt voordelig uit.
Het verplicht onderhoudsbudget, de verzekering en het feit dat de leasekorting exact 0% is gooide roet in het eten. Veel gehassel voor een beetje winst, mijn fiets die particulier gekocht is heb ik 2125 euro netto betaald. Als je all in all rekende was een fiets leasen marginaal goedkoper als eentje kopen zonder verzekering.
Aangezien ik mijn MTB nergens achter laat is een verzekering ook zinloos, want schade door een val bvb dekte die toch niet. Als hij thuis gepikt wordt is dat gecoverd door de diefstalverzekering van de inboedel (zolang hij in de inpandige garage staat toch).

Laatst bewerkt:
Maar dat bedrag dat er betaald moet worden bij einde lease zit mss (en wss) wel in die 1880 euro, want volgens mij is dat een verplichte kost. Daarom dat je een volledige break-up van de kosten moet vragen om te weten waar het heen gaat. Die 1880 euro kan nooit alleen onderhoud en verzekering zijn.

Bij ons legt de werkgever 25% bij als je een fiets leased, maar niets voor bvb elektronica. Dat is wel geen cafetariaplan, maar je kan je bonus aan zo een zaken spenderen. (ICT, fiets, verlofdagen, health check-up, bureaumateriaal,...).
Heb het net nog even nagekeken. Staat toch een purchase option bedrag op van 840,19€ inc vat. Ik neem aan dat het dat bedrag is dat uiteindelijk nog bijbetaald moet worden. Dat geeft dus een totale kostprijs van 5576,76€ bruto + 840,19€ netto voor een fiets van grofweg 4000€. De moeite niet waard lijkt me

Heb het net nog even nagekeken. Staat toch een purchase option bedrag op van 840,19€ inc vat. Ik neem aan dat het dat bedrag is dat uiteindelijk nog bijbetaald moet worden. Dat geeft dus een totale kostprijs van 5576,76€ bruto + 840,19€ netto voor een fiets van grofweg 4000€. De moeite niet waard lijkt me
Weet wel niet exact hoe fietsleasing werkt, toen ik het uitrekende voor een fiets van 2500 euro kwam dat niet echt voordelig uit.
Het verplicht onderhoudsbudget, de verzekering en het feit dat de leasekorting exact 0% is gooide roet in het eten. Veel gehassel voor een beetje winst, mijn fiets die particulier gekocht is heb ik 2125 euro netto betaald. Als je all in all rekende was een fiets leasen marginaal goedkoper als eentje kopen zonder verzekering.
Aangezien ik mijn MTB nergens achter laat is een verzekering ook zinloos, want schade door een val bvb dekte die toch niet. Als hij thuis gepikt wordt is dat gecoverd door de diefstalverzekering van de inboedel (zolang hij in de inpandige garage staat toch).
Dunno hoe 't zit met dat 'onderhoudsbudget' gedoe ('t is ne vélo, hoeveel onderhoud kan daar nu aan zijn?), maar is't niet zo dat ge voor een E-fiets sowieso al een verzekering moet pakken om nog op de baan te mogen?

Dunno hoe 't zit met dat 'onderhoudsbudget' gedoe ('t is ne vélo, hoeveel onderhoud kan daar nu aan zijn?), maar is't niet zo dat ge voor een E-fiets sowieso al een verzekering moet pakken om nog op de baan te mogen?

Verzekering: we hebben een BA verzekering voor de 2de auto. 230€/jaar. Hoeveel kan een fiets dan kosten…

Onderhoud: onderhoud aan een voorvork bvb kost wel wat en dat moet wel elk jaar gebeuren eigenlijk. Verder remmen/versnellingen etc nakijken. Gratis is dat nu ook niet.

Er is geen reden om de purchase option niet bruto te betalen.

Verzekering: we hebben een BA verzekering voor de 2de auto. 230€/jaar. Hoeveel kan een fiets dan kosten…

Onderhoud: onderhoud aan een voorvork bvb kost wel wat en dat moet wel elk jaar gebeuren eigenlijk. Verder remmen/versnellingen etc nakijken. Gratis is dat nu ook niet.
Dat zjn nu wel dingen die iemand met enige kennis makkelijk zelf kan doen. Ik zie het vooral handig idd als je een e-bike hebt van 7k dat je daar dan regelmatig onderhoud laat doen en een fatsoenlijke verzekering hebt, maar voor een gewone fiets heel veel overkill lijkt me.

Ik weet niet of er een appart topic voor is, maar ik ben van plan om een leasefiets te kopen via het cafetariaplan van het werk. Met korting en een paar kleine extratjes kost de fiets op offerte een 3700€. De leasing gaat via KBC waar je dan verplicht een onderhouspakket moet bijnemen. Ook zit er een diefstalverzekering bij. Ik kies voor de basic onderhoudsbeurt (1x per jaar). De totale kostprijs komt dan op 5580€. Dat is maar effe een meerprijs van 1880 euro voor 3 jaar verzekering en basis onderhoud. Das toch van de pot gerukt of niet ?
Voor fietsenwinkels zijn het echt GOUDEN tijden.

Voorbeeldje van een fietsenwinkel hier in de buurt die sterk inzet op leasefietsen:

Winst in 2018: €39.546
Winst in 2019: €180.663
Winst in 2020: €318.661
Winst in 2021: €623.898
...
:love2:

Heb de berekening er eens bijgenomen voor een leasing op 36 maand:

Netto waarde fiets: € 3.780,81 (inclusief opties en 10% korting)
Nett value totaal € 5.576,76 (incl pechbijstand, verzekering en onderhoud)
Aankoopoptie na 3 jaar = € 840,19

Totale prijs: € 5.576,76 + € 840,19 = € 6.416,95

KBC rekent dus € 6.416,95 - € 3.780,81 = € 2.636,14 aan voor hun leaseservice of 73,23 euro per maand. (??!!wtf)

Wat gaat mij dit netto kosten ?
€ 154,91 euro per maand of € 1,858.92 per jaar.
Bruto: € 1459,8 (verrekend met de werkgeversbijdrage van 27,23%)
Netto cash waarde: € 679,69
Netto voordeel: € 1,179.24

Op 3 jaar:
Netto: 2.039,04
Netto voordeel: € 3.537,72

+ overnamekost van € 840,19 die eventueel ook te betalen is via cafetariaplan ? Dat moet dan eens nagekeken worden.
Dus fiets zal in totaal iets van een 2400 - 2900 euro gaan kosten voor een een fiets van kleine 4k.
Blijft toch interessant zo, alleen zit je dan bijna vast voor 3 jaar aan je werkgever want de kosten voor verbreking van de lease zijn wel niet mals :D

Blijft toch interessant zo, alleen zit je dan bijna vast voor 3 jaar aan je werkgever want de kosten voor verbreking van de lease zijn wel niet mals :D
Is toch met een wagen niet anders. Velen die kiezen om 'op te leggen' om meer hun goesting te krijgen.
Dit bind u over 't algemeen voor 4/5 jaar aan die WG, want ... stel dat je 't maandelijks mag betalen ... je zal u nog steeds verbinden om 'den overschot' in 1 som te leggen als je vertrekt voor uw termijn om is.

Als je niets oplegt heb je dat probleem natuurlijk niet, mor soit.

't Probleem is gelijkaardig natuurlijk als men verwacht dat je de opleg in 1 keer gewoon gaat leggen (meestal bij bestelling).
Net nieuws gehad van de garage, wééral extra uitstel, nu van eind april naar begin juni. Ze rammelen echt met m’n voeten
Bij mij is 't omgekeerd.

Blijkbaar heeft Belfius m'n wagen 'stealth' ingeschreven ergens eind EIND december (gelijk de 27e of zoiets).
M'n huidig contract is weliswaar nog niet voorbij (loopt nog tot eind januari).

Dan hebben ze voor de leute de plakken door gemaild naar den buro (i.p.v. naar de garage).

Geen kat die van iets weet of weet wat hun plan moest voor stellen. Ik niet, fleetverantwoordelijke ook niet.
Ik ga er dus van uit dat ik m'n huidig contract uit doe & eind januari ergens ga switchen.

Schouwing was in feite al ingepland ergens deze maand, mor da zal ik wss wel kunnen cancellen.

Na “verbezigen” ook “schouwing”

Zo benieuwd waar jij woont
Lochristi ergens dacht ik, gelukkig typen de mensen die ik ken van die kanten niet zo, ik zou zot komen :p
"Schouwing" is trouwens een dialect woord die in west-vlaanderen ook nog veel gebruikt wordt in plaats van "autokeuring".

Lochristi ergens dacht ik, gelukkig typen de mensen die ik ken van die kanten niet zo, ik zou zot komen :p
"Schouwing" is trouwens een dialect woord die in west-vlaanderen ook nog veel gebruikt wordt in plaats van "autokeuring".
"schouwing" is relatief proper woord.

"de oettokeuringe" is authentieker...

Je hebt een punt, hoor. @Den Deze rijdt amper met de wagen. Langs de andere kant, kan hij misschien nu nog een mooi bedrag krijgen voor zijn huidige wagen en gaat hij dan met een nieuwe wagen rijden.
Het is maar waar zijn prioriteiten liggen.
Als ik wat rondneus op verschillende websites dan gaat mijn wagen nog voor 7.5K in de verkoop. Goed onderhouden, ruime wagen met een vlotte motor 1.8TSI en weinig km’s.
Vriendin heeft een bedrijfswagen via een cafetariaplan, geen tankkaart.
Van Peteghem wil dit aan banden leggen, vandaar mijn voorkeur voor bedrijfswagen ipv extra loon.

Ik moet de lijst nog doorkrijgen, maar al vernomen dat er voorlopig geen breaks kunnen gekozen worden. Vermoedelijk wel een nieuwe Astra met wat opties of bv een Ford Kuga zonder opties (al is de Titanium al redelijk compleet). Qua design heeft de Astra een streepje voor, qua ruimte is de Kuga de betere keuze. Kuga heeft ook een 2.5L, wtf :laugh:
Den deze zou beter eens zijn werkgever aan de oren trekken.
Waarom enkel fiscaal oninteressant brutoloon als alternatief bieden? Een mobiliteitsbudget kost de werkgever evenveel, maar Den deze zou er, afhankelijk van hoe goed hij dat budget kan ‘optimaliseren’, ettelijke honderden euro per maand meer aan overhouden.

Of een bedrijfswagen een interessante keuze is hangt af van een aantal parameters: is er al bedrijfswagen in het gezin, hoe vaak zou de wagen gebruikt worden, op welke manier pendelt de werknemer nu, is de werkgever bereidt om na te denken over alternatieven, etc.

Helaas geen mobiliteitsbudget :(

Heb de berekening er eens bijgenomen voor een leasing op 36 maand:

Netto waarde fiets: € 3.780,81 (inclusief opties en 10% korting)
Nett value totaal € 5.576,76 (incl pechbijstand, verzekering en onderhoud)
Aankoopoptie na 3 jaar = € 840,19

Totale prijs: € 5.576,76 + € 840,19 = € 6.416,95

KBC rekent dus € 6.416,95 - € 3.780,81 = € 2.636,14 aan voor hun leaseservice of 73,23 euro per maand. (??!!wtf)

Wat gaat mij dit netto kosten ?
€ 154,91 euro per maand of € 1,858.92 per jaar.
Bruto: € 1459,8 (verrekend met de werkgeversbijdrage van 27,23%)
Netto cash waarde: € 679,69
Netto voordeel: € 1,179.24

Op 3 jaar:
Netto: 2.039,04
Netto voordeel: € 3.537,72

+ overnamekost van € 840,19 die eventueel ook te betalen is via cafetariaplan ? Dat moet dan eens nagekeken worden.
Dus fiets zal in totaal iets van een 2400 - 2900 euro gaan kosten voor een een fiets van kleine 4k.

Uit snelle berekeningen bleek bij mij ook al dat als je echt winst wil je een dure fiets moet leasen. Met eentje van 2k is er niet echt veel te winnen. Bij eentje van 6k is het verschil wel ruim.

Terug
Bovenaan