De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ne Superb, mij hoor je niet klagen ze. 't is gewoon ridicuul dat het zolang duurt en dat ik daar met een laadpaal ga staan als decoratief muurelement voor de komende 6 maand :p Soit, ik kijk er wel naar uit, mijn zus heeft ook een Q4 E-tron en 't is wel een fijne wagen.

Al ga ik wel mijn kofferruimte missen denk ik :headshake:
Ik had ook wel voor de Q4 gekozen had ik de keuze gehad maar die stond nog een categorie te hoog toen ik bestelde :headshake:

Ah, ge wilt enkel een ander functie binnen uw huidige werkgever dus :D
Klopt :music:

Persoonlijk twijfel ik nog steeds tussen een full electric of plugin hybride.
Enkele maanden geleden was tussen beiden geen verschil qua VAA ?
Gaat dit nu veranderen ?
Stel ik bestel vandaag een Hybride, kan dit binnen 2 jaar plots veranderen en ik meer VAA moet betalen?

Wat een gedoe ook allemaal
Rij nu met een Tiguan diesel, heel content mee praktisch. Moeilijk om een betaalbaar alternatief te vinden.
Tiguan Hybride leek me oké maar met heel dat VAA gedoe eerder naar de EQB aan het kijken

Persoonlijk twijfel ik nog steeds tussen een full electric of plugin hybride.
Enkele maanden geleden was tussen beiden geen verschil qua VAA ?
Gaat dit nu veranderen ?
Stel ik bestel vandaag een Hybride, kan dit binnen 2 jaar plots veranderen en ik meer VAA moet betalen?

Wat een gedoe ook allemaal
Rij nu met een Tiguan diesel, heel content mee praktisch. Moeilijk om een betaalbaar alternatief te vinden.
Tiguan Hybride leek me oké maar met heel dat VAA gedoe eerder naar de EQB aan het kijken

VAA volgt gewoon dezelfde bestaande formule. Bij een plugin hybride is de kans groot dat binnen een paar jaar de referentie-uitstoot zo laag ligt, dat je VAA stijgt.
Maar weinig kans dat je VAA hoger uitkomt dan wat je nu betaalt voor je Tiguan. Geen exacte berekening voor jouw situatie hieronder, maar het geeft een idee:
- Diesel van 40 K€ met 120 g CO2 uitstoot (NEDC): VAA in 2023 van €3040 als hij 3-4 jaar oud is
- Plugin hybride van 45 K€ met 37 g CO2 uitstoot (WLTP): VAA van €2973 als de referentie-uitstoot na 2 jaar extreem daalt tot 10 g/km

De eerste paar jaar ligt je VAA van een full electric trouwens meestal iets hoger dan voor een plugin hybride door de hogere cataloguswaarde.

Aftrekbaarheid voor bedrijven en zelfstandigen verandert sneller. En bovenstaande redenering geldt natuurlijk niet voor "fake hybrides"

VAA volgt gewoon dezelfde bestaande formule. Bij een plugin hybride is de kans groot dat binnen een paar jaar de referentie-uitstoot zo laag ligt, dat je VAA stijgt.
Maar weinig kans dat je VAA hoger uitkomt dan wat je nu betaalt voor je Tiguan. Geen exacte berekening voor jouw situatie hieronder, maar het geeft een idee:
- Diesel van 40 K€ met 120 g CO2 uitstoot (NEDC): VAA in 2023 van €3040 als hij 3-4 jaar oud is
- Plugin hybride van 45 K€ met 37 g CO2 uitstoot (WLTP): VAA van €2973 als de referentie-uitstoot na 2 jaar extreem daalt tot 10 g/km

De eerste paar jaar ligt je VAA van een full electric trouwens meestal iets hoger dan voor een plugin hybride door de hogere cataloguswaarde.

Aftrekbaarheid voor bedrijven en zelfstandigen verandert sneller. En bovenstaande redenering geldt natuurlijk niet voor "fake hybrides"
Bedankt voor de duidelijke uitleg!
Heb zelf even de sdworx tool gevonden om de VAA te berekenen, bedankt.

Bedankt voor de duidelijke uitleg!
Heb zelf even de sdworx tool gevonden om de VAA te berekenen, bedankt.
Helaas bevat de tool niet de mogelijkheid om de zakkende referentieuitstoten en het effect ervan op VAA te simuleren.

Beste is de formule even in Excel te steken met de nodige parameters zodat je zelf kan berekenen.

Op mijn werk hebben ze een benchmark gemaakt van onze functie en geconstateerd dat hier eigenlijk ook een bedrijfswagen zou moeten inzitten. We hebben ook de keuze voor een hoger brutoloon (+/- 500€ bruto extra).

Enkele jaren geleden zou een bedrijfswagen een no-brainer geweest zijn, maar nu twijfel ik in mijn keuze vanwege de fiscaliteit die fel gaat veranderen.
Mijn huidige wagen is een Octavia break benzine van bijna 11 jaar oud (met 'slechts' 100k km), ik ga meestal 2 à 3 dagen per week met de fiets naar het werk.
Keuze van auto is nog niet 100% zeker, maar zal een hybrid worden; hoogstwaarschijnlijk een Astra Berline (geen break :() zijn, Ford Kuga, ...
Ik weet ook nog niet concreet hoeveel ik netto zal moeten bijdragen aan de VAA van een eventuele bedrijfswagen.

Keuze bedrijfswagen: huidige wagen kan in de verkoop, geen taks/verzekering/onderhoud betalen, tankkaart + laadkaart
Keuze loon: auto zelf bekostigen en zolang mogelijk mee blijven rijden, geen VAA betalen, woon-werkvergoeding en/of fietsvergoeding loopt gewoon verder, hoger nettoloon, meer vakantiegeld/eindejaarspremie en hogere KPI-bonus (berekening op basis van brutoloon)

Mijn vriendin heeft een bedrijfswagen via een cafetariaplan, benzine moet ze zelf bekostigen; al de rest niet.
Daar begint onze (r)overheid ook al moeilijk te doen, dus we weten niet wat dit in de toekomst gaat geven.
Moest dit nu niet via een cafetariaplan geweest zijn dan had ik eerder geneigd naar extra loon.
Op dit moment weet ik het eerlijk gezegd niet. Misschien bekijk ik het wat te somber in qua VAA?

Houden ze hier al rekening met de verandering in fiscaliteit rond hybrides?
Voor mezelf is het allemaal nieuw. Een EV zal er niet inzitten, tenzij het een kleine auto is. Maar daar ben ik niets mee (2 jonge kindjes).
De nieuwe fiscaliteit omtrent hybride wagens is meer een ‘probleem’ voor de werkgever (minder aftrekbaar), of heeft dit ook een impact om de werknemer?

Voor mezelf is het allemaal nieuw. Een EV zal er niet inzitten, tenzij het een kleine auto is. Maar daar ben ik niets mee (2 jonge kindjes).
De nieuwe fiscaliteit omtrent hybride wagens is meer een ‘probleem’ voor de werkgever (minder aftrekbaar), of heeft dit ook een impact om de werknemer?

Als je geen EV of PHEV kan kiezen sowieso voor extra loon kiezen. Je betaald enkel belasting op die VAA, en je krijgt je tankkosten/onderhoud/herstelling gratis, dus dat is gewoon ook netto een win. Van die 500 bruto zal je niet veel extra netto overhouden.

Je kan al eens uitrekenen wat je nu kwijt bent op jaarbasis aan tanken, verzekering onderhoud. En dan afwegen of het de moeite is.

Als je geen EV of PHEV kan kiezen sowieso voor extra loon kiezen. Je betaald enkel belasting op die VAA, en je krijgt je tankkosten/onderhoud/herstelling gratis, dus dat is gewoon ook netto een win. Van die 500 bruto zal je niet veel extra netto overhouden.
Wij moeten een PHEV nemen, gewone benzine of diesel gaat niet meer :)
Ik heb nu +4000€ bruto, dus zit in de hoogste schijf qua belasting. 500€ bruto is misschien 200€ netto.

Je kan al eens uitrekenen wat je nu kwijt bent op jaarbasis aan tanken, verzekering onderhoud. En dan afwegen of het de moeite is.

Verzekering: 695€
Taks: 344€
Onderhoud: 200€ gemiddeld
Benzine: 850€ per jaar (we gebruiken de hybride van mijn vriendin vrijwel altijd, voor korte afstanden is dit meestal elektrisch en dat is kosteloos, omdat we nog terugdraaiende teller hebben).

Totaal: 2089€/jaar oftewel 174€/mnd

Ik heb nu +4000€ bruto, dus zit in de hoogste schijf qua belasting. 500€ bruto is misschien 200€ netto.

Benzine: 850€ per jaar (we gebruiken de hybride van mijn vriendin vrijwel altijd, voor korte afstanden is dit meestal elektrisch en dat is kosteloos, omdat we nog terugdraaiende teller hebben).

Maandelijks ga je sowieso een stuk goedkoper uitkomen dan 174€ per maand met een PHEV. Hangt natuurlijk af welke wagen, waarde, uitstoot enz.

Maandelijks ga je sowieso een stuk goedkoper uitkomen dan 174€ per maand met een PHEV. Hangt natuurlijk af welke wagen, waarde, uitstoot enz.
Maar tegenover die 174 euro staat dan wel 500 bruto (+-250 netto) meer loon plus geen VAA te betalen plus km vergoeding. En die 500 euro extra bruto zorgt ook nog eens voor iets meer vakantiegeld en 13de maand.

Kan je niet direct op de kar springen van mobiliteitsbudget?
Had dacht ik hier is gelezen dat deze regels veranderd waren, maar weet niet leer exact hoe.

Ik ging, moest ik werknemer gebleven zijn bij men vorige job, gekozen hebben voor mobiliteitsbudget icm afbetaling van de woonlening, toen nog binnen de 10km wonen van uw werk.
Ik reed privé veel te weinig met de bedrijfswagen die ik had om veel profijt uit te halen.

Je vergeet de afschrijving van de auto mee te nemen. Die kan redelijk laag zijn als je een simpele 2de hands rijdt, maar het kan toch doortellen. En als je 2de hands zou rijden moet je misschien ook een klein maandelijks bedrag voor herstellingen meetellen, ook al heb je tot nu toe misschien geluk gehad daarmee.

Die 200 voor onderhoud lijkt me wel aan de lage kant en je neemt de wss hoger oplopende kosten bij een oudere auto niet in rekening. Er kan zo maar eens iets kapot gaan wat je ineens 500 euro extra kan kosten. Je moet ook elk jaar naar de keuring wat je een 40-tal euro kost (als je niet moet herkeuren). En zoals hierboven al is vermeld, vergeet je de afschrijving van je auto wat ook aardig kan oplopen.

Rekening houden dat als je de wagen perte totale rijdt, je een nieuwe moet aanschaffen, vermoed dat je voor 700 EUR per jaar geen (full) omnium hebt. 200 EUR/jaar aan onderhoud lijkt me idd onmogelijk tenzij je om de 2j een klein onderhoud laat doen telkens en bij een Auto5.

Rekening houden dat als je de wagen perte totale rijdt, je een nieuwe moet aanschaffen, vermoed dat je voor 700 EUR per jaar geen (full) omnium hebt. 200 EUR/jaar aan onderhoud lijkt me idd onmogelijk tenzij je om de 2j een klein onderhoud laat doen telkens en bij een Auto5.
Klopt volledig. Huidige wagen kan nog even mee, maar geen 10 jaar meer.
Mijn partner werk bij een grote verzekeraar, dus goede korting op (zeer) uitgebreide verzekeringen.
Onderhoud wordt uitgevoerd door mijn garagist, maar dan na de uren… (als je begrijpt wat ik bedoel)

Terug
Bovenaan