De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Klopt volledig. Huidige wagen kan nog even mee, maar geen 10 jaar meer.
Mijn partner werk bij een grote verzekeraar, dus goede korting op (zeer) uitgebreide verzekeringen.
Onderhoud wordt uitgevoerd door mijn garagist, maar dan na de uren… (als je begrijpt wat ik bedoel)
Kan je dan niet het brutoloon erbij nemen en je huidige auto 'op' rijden en dan pas een bedrijfswagen nemen (in ruil voor het brutoloon)?

Kan je dan niet het brutoloon erbij nemen en je huidige auto 'op' rijden en dan pas een bedrijfswagen nemen (in ruil voor het brutoloon)?
Helaas niet.
Bedrijfswagen inruilen voor cash zal blijven gaan, het omgekeerde jammer genoeg niet (geen idee waarom, maar dat werd me althans gemeld)

Voor mezelf is het allemaal nieuw. Een EV zal er niet inzitten, tenzij het een kleine auto is. Maar daar ben ik niets mee (2 jonge kindjes).
De nieuwe fiscaliteit omtrent hybride wagens is meer een ‘probleem’ voor de werkgever (minder aftrekbaar), of heeft dit ook een impact om de werknemer?
Geen directe impact op werknemer AFAIK, op werkgever wel. En meestal resulteert een impact op de werkgever uiteindelijk ook op een impact voor de werknemer.

Gewoon bedrijfswagen nemen, die luxe van geen zorgen hebben is gewoon fenomenaal.

- Niet elk jaar naar de keuring
- Als er iets kapot gaat? Who cares
- Geen onderhoud moeten betalen
- Geen vermogen aan de verzekering betalen
- Nieuwe wagen onder uw gat

Heerlijk zorgenvrij rijden.

Op mijn werk hebben ze een benchmark gemaakt van onze functie en geconstateerd dat hier eigenlijk ook een bedrijfswagen zou moeten inzitten. We hebben ook de keuze voor een hoger brutoloon (+/- 500€ bruto extra).

Enkele jaren geleden zou een bedrijfswagen een no-brainer geweest zijn, maar nu twijfel ik in mijn keuze vanwege de fiscaliteit die fel gaat veranderen.
Mijn huidige wagen is een Octavia break benzine van bijna 11 jaar oud (met 'slechts' 100k km), ik ga meestal 2 à 3 dagen per week met de fiets naar het werk.
Keuze van auto is nog niet 100% zeker, maar zal een hybrid worden; hoogstwaarschijnlijk een Astra Berline (geen break :() zijn, Ford Kuga, ...
Ik weet ook nog niet concreet hoeveel ik netto zal moeten bijdragen aan de VAA van een eventuele bedrijfswagen.

Keuze bedrijfswagen: huidige wagen kan in de verkoop, geen taks/verzekering/onderhoud betalen, tankkaart + laadkaart
Keuze loon: auto zelf bekostigen en zolang mogelijk mee blijven rijden, geen VAA betalen, woon-werkvergoeding en/of fietsvergoeding loopt gewoon verder, hoger nettoloon, meer vakantiegeld/eindejaarspremie en hogere KPI-bonus (berekening op basis van brutoloon)

Mijn vriendin heeft een bedrijfswagen via een cafetariaplan, benzine moet ze zelf bekostigen; al de rest niet.
Daar begint onze (r)overheid ook al moeilijk te doen, dus we weten niet wat dit in de toekomst gaat geven.
Moest dit nu niet via een cafetariaplan geweest zijn dan had ik eerder geneigd naar extra loon.
Op dit moment weet ik het eerlijk gezegd niet. Misschien bekijk ik het wat te somber in qua VAA?
No brainer. Bedrijfswagen nemen. Geen zorgen meer. Recent op onderhoud geweest en mijn banden laten vernieuwen + uitlijning.
Gewoon afspraak maken en sleutel afgeven. Na afloop paraaf zetten en sleutels ontvangen.
Over de factuur wordt zelfs niet gesproken: "Alles wordt geregeld met de leasing, Mr. Topgear".

Uiteraard kost het me maandelijks een netto bijdrage, maar het zou me sowieso duurder uitvallen indien ik zelf een wagen moest financieren. En de vraag is wat een benzine en zeker een diesel op termijn nog waard zal zijn. Je bent dus bijna verplicht om die wagen volledig op te rijden.

Verder kan ik steeds met nieuwe bedrijfswagens rondrijden. Ik ga binnenkort mijn huidige moeten inleveren voor een tijdelijke poolwagen en ik moet ook een PHEV/EV bestellen (laadinfrastructuur is voor rekening van de werkgever). En dan zwijg ik nog over de tankkaart/laadpas.

Astra E berline is trouwens een knappe wagen. Nooit gedacht dat ik dat van een Opel ooit ging zeggen :)

No brainer. Bedrijfswagen nemen. Geen zorgen meer. Recent op onderhoud geweest en mijn banden laten vernieuwen + uitlijning.
Gewoon afspraak maken en sleutel afgeven. Na afloop paraaf zetten en sleutels ontvangen.
Over de factuur wordt zelfs niet gesproken: "Alles wordt geregeld met de leasing, Mr. Topgear".

Uiteraard kost het me maandelijks een netto bijdrage, maar het zou me sowieso duurder uitvallen indien ik zelf een wagen moest financieren. En de vraag is wat een benzine en zeker een diesel op termijn nog waard zal zijn. Je bent dus bijna verplicht om die wagen volledig op te rijden.

Verder kan ik steeds met nieuwe bedrijfswagens rondrijden. Ik ga binnenkort mijn huidige moeten inleveren voor een tijdelijke poolwagen en ik moet ook een PHEV/EV bestellen (laadinfrastructuur is voor rekening van de werkgever). En dan zwijg ik nog over de tankkaart/laadpas.

Astra E berline is trouwens een knappe wagen. Nooit gedacht dat ik dat van een Opel ooit ging zeggen :)
Dat is tegelijkertijd ook 't probleem eh. Om de 4 a 5 jaar weer die miserie van een nieuwe wagen te moeten 'onderhandelen'.
Nooit weten of je nog op gelijke hoogte zult kunnen blijven. En de trend is dat je pretty much elke ronde minder krijgt tegenwoordig.

Wie weet, nu bol ik met een 5 reeks rond .... mss dat ik binnen 5j, na al dat gedoe, ineens in ne Lada gestoken wordt. Who knows, anything's possible.
Zelfstandige/Privé KAN een wagen dan ook 'op' rijden. Als WN heb je meestal maar weinig te zeggen daar aan.

Moest ik dan effectief ineens in een Lada moeten kruipen zou ik persoonlijk ook veel liever m'n 5 'op' rijden hoor. :devilish:

Nuja, dat gezegd zijnde, is een wagen v/d zaak wel een ferm gemak. Ik hoor m'n particuliere kennissen regelmatig reclameren over hoe veel hun onderhoud deze keer wel weer niet gekost heeft & dat het er over is, etc.
De tankkaart alleen al, indien die er bij zit & je doet toch ietwat kms, dan is het al snel interessanter om die wagen te aanvaarden. Zeker t.o.v. 'slechts' een goei 200 EUR net.
Uiteraard, het wordt tegenwoordig heel snel, veel minder interessant als uw keuzes geen PHEV/EV meer bevatten. Zeker als je dus al een wagen hebt die je mogelijks nog 5/6j verder kunt 'op' rijden (en je er hopelijk dus geen miserie mee krijgt).

Dat is tegelijkertijd ook 't probleem eh. Om de 4 a 5 jaar weer die miserie van een nieuwe wagen te moeten 'onderhandelen'.
Nooit weten of je nog op gelijke hoogte zult kunnen blijven. En de trend is dat je pretty much elke ronde minder krijgt tegenwoordig.
Wie weet, nu bol ik met een 5 reeks rond .... mss dat ik binnen 5j, na al dat gedoe, ineens in ne Lada gestoken wordt. Who knows, anything's possible.

Toch beetje ironische uitspraak voor iemand die vandaag nog met een 5 rondrijdt. Echt wel ocharme om te onderhandelen…
Trouwens, hoe groot is de kans dat je met een 5 zou rondrijden als je die zelf had moeten betalen…?

Toch beetje ironische uitspraak voor iemand die vandaag nog met een 5 rondrijdt. Echt wel ocharme om te onderhandelen…
Trouwens, hoe groot is de kans dat je met een 5 zou rondrijden als je die zelf had moeten betalen…?
Collega hier is van een A6 naar ondertussen een iD3 moeten gaan... Dus er zijn wel degelijk gevallen waarbij dat volledig in elkaar stort.

Why?

Moest ik met een 3-reeks bollen, zou dat dan op een of andere manier 'anders' zijn dan dat het nu een 5 is?
Wat als de baseline een 1-reeks of A-class was?
Zelfs al was baseline een 745e ... zou dat iets uit maken?

Ik kan krak 't zelfde zeggen tegen iemand die nu met een A-class rond bolt en ineens te horen zou krijgen dat enkel een VW Up! nog zou kunnen eh.
Zo van 'nog altijd 4 wielen en een stuur ... geraakt nog altijd van A naar B'. Da's technisch gezien wel waar, but still ... not really.
Op 'n bepaald moment heb je toch ook wel iets van 'niet meer waard, beter particulier iets doen & pakweg op rijden'.

Bottom line is dat je iets hebt en dat je 't verliest, voor welke reden dan ook.
Wat de 'bodem' is voor iemand om te stellen dat dit het niet meer waard is zal natuurlijk afhangen van persoon tot persoon. Iemand die helemaal niets met wagens heeft zal het zich wss veel minder aan trekken dan.

Je kan dat uiteindelijk naar veel dingen door trekken ook eh.
Bv. Je komt van een woning die 300 m2 oppervlakte heeft & ineens verplicht naar een appartement van 65-80 m2 (wat eerder de norm is bij nieuwbouw tegenwoordig). Kan je 't zelfde zeggen eh ... nog steeds dak boven uw hoofd, deal with it.

Technisch gezien kan je leven op 65 m2, maar jah ... tenzij je 80 jaar bent en per sé zoekt om te downsizen is dat niet noodzakelijk naar uw goesting.

Klein, zeker een nieuwe, dan is de kans onbestaande.

Maar moest die wagen er niet zijn, dan zou ik wss >1K bruto meer moeten krijgen (ken het lease budget in feite niet echt, mor voor 500 EUR hebt ge gene 5 natuurlijk).
Er zou veel minder van over schieten natuurlijk, dus of ik er mij dan een 5-reeks mee zou aanschaffen is dan weliswaar wel TBD.

Als ik het over m'n hart zou krijgen om dat geld uit te geven zal het alleszins dan wel eentje zijn om >10j mee rond te bollen.

Maar dat zelfde kan je wss stellen voor 't gros van de bedrijfswagen rijders. Privé betaal je nl. van uw netto loon & da's een gigantisch verschil natuurlijk VS een bedrijf die dat moet aanschaffen & ter uwer beschikking stelt, waar je dan de belasting op 't gebruik op uw boterham krijgt.

Zelfstandige/Privé KAN een wagen dan ook 'op' rijden. Als WN heb je meestal maar weinig te zeggen daar aan.

Moest ik dan effectief ineens in een Lada moeten kruipen zou ik persoonlijk ook veel liever m'n 5 'op' rijden hoor. :devilish:

Nuja, dat gezegd zijnde, is een wagen v/d zaak wel een ferm gemak. Ik hoor m'n particuliere kennissen regelmatig reclameren over hoe veel hun onderhoud deze keer wel weer niet gekost heeft & dat het er over is, etc.
De tankkaart alleen al, indien die er bij zit & je doet toch ietwat kms, dan is het al snel interessanter om die wagen te aanvaarden. Zeker t.o.v. 'slechts' een goei 200 EUR net.
Uiteraard, het wordt tegenwoordig heel snel, veel minder interessant als uw keuzes geen PHEV/EV meer bevatten. Zeker als je dus al een wagen hebt die je mogelijks nog 5/6j verder kunt 'op' rijden (en je er hopelijk dus geen miserie mee krijgt).
Bij ons nog steeds een lijst voor het gros van de werknemers (enkel vanaf bepaald niveau een budget) en op die lijst staan nog steeds dezelfde type wagens dan voorheen.
Ik zou zelfs durven zeggen dat het een verbetering is tov. enkele jaren geleden.

Waar de starters vroeger een kale instap diesel A klasse/ 1 serie/ A3 kregen met 16" wieldoppen/velgen, krijgen die nu een A250e onder hun gat, die standaard door Mercedes beter wordt uitgerust.

Bij ons dus dezelfde modellen zoals vroeger, alleen meer value for money (netto bijdrage blijft identiek voor de werknemers).

Vroeger zou ik hetzelfde gezegd hebben, nu weet ik het zo niet.

Hij rijdt maar een goeie 7k km op een jaar en gaat met de fiets naar het werk (volgens wat ik lees).

geen wagen = + +/- 250 euro netto extra
wel wagen = - VAA +/- 100 euro netto/maand + verlies van fietsvergoeding naargelang afstand +/- 100 euro.
Is al een verschil van een kleine 500 euro netto/maand.
Ja een bedrijfswagen is een luxe, maar 1 die ook wel iets kost natuurlijk.

Vroeger zou ik hetzelfde gezegd hebben, nu weet ik het zo niet.

Hij rijdt maar een goeie 7k km op een jaar en gaat met de fiets naar het werk (volgens wat ik lees).

geen wagen = + +/- 250 euro netto extra
wel wagen = - VAA +/- 100 euro netto/maand + verlies van fietsvergoeding naargelang afstand +/- 100 euro.
Is al een verschil van een kleine 500 euro netto/maand.
Ja een bedrijfswagen is een luxe, maar 1 die ook wel iets kost natuurlijk.
En wat zijn de jaarlijkse kosten van zijn huidige wagen?

Den deze zou beter eens zijn werkgever aan de oren trekken.
Waarom enkel fiscaal oninteressant brutoloon als alternatief bieden? Een mobiliteitsbudget kost de werkgever evenveel, maar Den deze zou er, afhankelijk van hoe goed hij dat budget kan ‘optimaliseren’, ettelijke honderden euro per maand meer aan overhouden.

Of een bedrijfswagen een interessante keuze is hangt af van een aantal parameters: is er al bedrijfswagen in het gezin, hoe vaak zou de wagen gebruikt worden, op welke manier pendelt de werknemer nu, is de werkgever bereidt om na te denken over alternatieven, etc.

Ik weet niet of er een appart topic voor is, maar ik ben van plan om een leasefiets te kopen via het cafetariaplan van het werk. Met korting en een paar kleine extratjes kost de fiets op offerte een 3700€. De leasing gaat via KBC waar je dan verplicht een onderhouspakket moet bijnemen. Ook zit er een diefstalverzekering bij. Ik kies voor de basic onderhoudsbeurt (1x per jaar). De totale kostprijs komt dan op 5580€. Dat is maar effe een meerprijs van 1880 euro voor 3 jaar verzekering en basis onderhoud. Das toch van de pot gerukt of niet ?

Terug
Bovenaan