De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Zelf nog maar 1 keer in aanraking gekomen met hen en toch mindere ervaring. Afspraak om een testwagen (X5) op te halen op een bepaald uur op zaterdagvm, heb ik daar een half uur staan schilderen (met nog 2 wachtenden voor mij) tot er eindelijk iemand vrijkwam, die dus eerst die anderen nog ging voornemen. Heb dan maar gevraagd om mij gewoon de sleutel te geven want ik ging er nog lang staan.

Ook zeer passief bij opmaken offerte, nul komma nul opvolging na offerte. Tja. Als je mijn geld niet wil, laat dan maar he...
Voorlopig vind ik ze alvast vrij pro-actief. Ik had gisteravond laat mijn configuratie nog via de site van BMW naar hen gestuurd met het idee van "ik spring morgen binnen, dan kan ik daar naar verwijzen". Vanmorgen direct mailtje in mijn mailbox: bedankt voor interesse, hoe kan ik u eventueel van dienst zijn? Heb dan eerst gebeld (maar zat in een afspraak blijkbaar), mailtje terug gestuurd en diej mens heeft mij binnen het half uur terug gebeld. Ik heb vanavond nog een afspraak kunnen maken. Dus kwa opvolging kan ik dus zeker niet klagen, als je dat vergelijkt met sommige andere garages waar je alleen in de toonzaal staat, waar ze met 3 verkopers een praatje staan te doen en dan nadat je 4-5 keer duidelijk hun richting uit kijkt ze precies tegen hun zin afkomen om u dan zo snel mogelijk buiten te kuisen... tja.

Het is alleszins véél beter dan wat ik ondertussen gewoon ben want opvolging na offerte zoals jij aanhaalt dat wordt volgens mij gewoon quasi niet (meer) gedaan. Eigenlijk vallen garages daarin nog mee maar als ik bv kijk naar hoe dat ging voor ons huis daar viel ik stijl van achterover. We hebben bv op 4 plaatsen prijs gevraagd voor een trap... hebben telkens een goeie uitgebreide uitleg gekregen maar geen enkele van die 4 firma's heeft de moeite gedaan van eens te bellen "hoi, heeft u de offerte goed ontvangen? Was alles duidelijk?..." geen één. En dat was eigenlijk zo voor alle firma's waar we offerte hebben gevraagd, ook voor andere zaken (van éénmanszaak tot stevige KMO). Ik vind dat bedroevend eigenlijk, zeker omdat ik zelf in een enigszins commerciële functie zit. Ik ga niet zeggen dat we voor elke pruts speciaal gaan bellen maar toch...

Welke term gebruiken ze exact, mobiliteitsvergoeding of mobiliteitsbudget?
Bij ons hebben we ook mobiliteitsbudget. Maar dat is niet hetzelfde als het fiscaal voordelige mobiliteitsbudget.
Het kind moet wel een naam krijgen, dus hebben ze ook gekozen voor mobiliteitsbudget.
Dus de term die ze gebruiken zegt ook niet altijd alles.

Bij ons hebben we ook mobiliteitsbudget. Maar dat is niet hetzelfde als het fiscaal voordelige mobiliteitsbudget.
Het kind moet wel een naam krijgen, dus hebben ze ook gekozen voor mobiliteitsbudget.
Dus de term die ze gebruiken zegt ook niet altijd alles.

Snap niet dat sommige (de meeste) bedrijven dit niet aanbieden. De opstartkost voor ons was iets van een 500 euro…mijn baas heeft het opgestart enkel voor mij. Maandelijks opvolgwerk 1 minuut.

Nu goed, tis een draak van een systeem maar fiscaal interessant. Moest het opeens populair worden zie ik het op korte termijn aangepakt worden wegens te grote impact op de begroting (zie ook: auteursrechten). Dus misschien moet ik blij zijn dat werkgevers én werknemers dit grotendeels negeren.

Snap niet dat sommige (de meeste) bedrijven dit niet aanbieden. De opstartkost voor ons was iets van een 500 euro…mijn baas heeft het opgestart enkel voor mij. Maandelijks opvolgwerk 1 minuut.

Nu goed, tis een draak van een systeem maar fiscaal interessant. Moest het opeens populair worden zie ik het op korte termijn aangepakt worden wegens te grote impact op de begroting (zie ook: auteursrechten). Dus misschien moet ik blij zijn dat werkgevers én werknemers dit grotendeels negeren.
Je kan dit ook dacht ik maar aanbieden als inruil voor een bedrijfswagen? Dus voor nieuwe werknemers is dat wel een moeilijk punt aangezien zij nog geen bedrijfswagen hebben.

Je kan dit ook dacht ik maar aanbieden als inruil voor een bedrijfswagen? Dus voor nieuwe werknemers is dat wel een moeilijk punt aangezien zij nog geen bedrijfswagen hebben.
Allemaal aangepast sinds januari 2022. Als je functie recht heeft op een wagen, dan kan je ook instappen in een mobiliteitsbudget zonder effectief die wagen ooit gehad te hebben.

Het is vooral weer eens ridicuul systeem.
Wij kunnen bv thuiswerken en zouden dan het 100% netto in lening kunnen stoppen maar collega's op andere projecten of andere functies niet. (Werkgever wil daardoor dus geen bewijs van thuiswerk geven omdat ze het oneerlijk vinden, en terecht)

Ik woonde binnen straal van 10km dus dat was ook goed maar na overname is het 12km geworden en val ik buiten de regels. Maar ze zoeken nu nieuw kantoor dus wie weet wordt het dan 9km of 14km..

Na wat denkwerk en er 2 dagen mee rond te rijden, conclusie: Ik zou zelf nooit zo'n wagen voor mezelf (kunnen) kopen. Ik zou 200eur per maand op netto afstaan (120eur meer dan nu), wat nog minder is dan wat er maandelijks in die tank gaat.
Zelfs aanvaard ik de wagen niet, zal dat niet 'gecompenseerd' worden op een of andere manier.
Dus na nieuwjaar (eerst gaan skien met oude wagen, want winterbanden & kettingen) , rij ik met die A6 rond.

Laatst bewerkt:
Na wat denkwerk en er 2 dagen mee rond te rijden, conclusie: Ik zou zelf nooit zo'n wagen voor mezelf (kunnen) kopen. Ik zou 200eur per maand op netto afstaan (120eur meer dan nu), wat nog minder is dan wat er maandelijks in die tank gaat.
Zelfs aanvaard ik de wagen niet, zal dat niet 'gecompenseerd' worden op een of andere manier.
Dus na nieuwjaar (eerst gaan skien met oude wagen, want winterbanden & kettingen) , rij ik met die A6 rond.

Sowieso een heerlijke wagen he (los van mijn idee over de aandrijflijn 😄). Ruim, comfortabel, rustig binnenin. Ik had het in jouw plaats ook gedaan🙂

Gisteren dus in alle rapte naar de BMW garage geweest voor offerte/testrit met de X1. Ik was best wel onder de indruk, het enige dat ik binnenin een beetje vreemd vond was de dikte van het stuur... voor de rest is die wagen echt mooi afgewerkt en dan knallen ze daar zo'n stuur in de dikte van een Poolse worst (@poeperman gaat de referentie snappen :tongue:). Maar goed, als de dikte van het stuur de enige opmerking is zegt dat wel voldoende.
Het enige wat daarnaast een beetje moeilijk lag, zonder hier weer de polimiek van de 'ruimte' op te willen starten, viel die koffer mij toch wat tegen t.o.v. hoe ruim die wagen er van buitenuit uit ziet maar ik ben een beetje op een punt gekomen dat ik heel de miserie van dat bestelproces over het afgelopen jaar spuugzat ben dat ik het gewoon achter de rug wil hebben en dat ik die compromis dan wel wil maken.

Dús: ik open gisterenavond fleet agent om te bestellen. "Conform afspraak met uw werkgever is het op dit moment niet mogelijk te bestellen". :wallbash:
Ik ga een wilde gok wagen en veronderstellen dat het die luiaards bij Fleet zijn die geen gezaag maar aan hun hoofd willen om er dit jaar nog PHEV's door te jagen. Wat een exacte impact gaat zijn van de nieuwe fiscaliteit op PHEV's vanaf 2023 weet ik niet maar ik durf er gif op innemen dat die regeling de X1 dus buiten budget gaat duwen en dan kan ik weer van vooraf aan beginnen :frown:

Als ik vrijdag had geweten dat die X1 in de lijst stond (ipv maandag) was hij besteld geweest. :cry:

Gisteren dus in alle rapte naar de BMW garage geweest voor offerte/testrit met de X1. Ik was best wel onder de indruk, het enige dat ik binnenin een beetje vreemd vond was de dikte van het stuur... voor de rest is die wagen echt mooi afgewerkt en dan knallen ze daar zo'n stuur in de dikte van een Poolse worst (@poeperman gaat de referentie snappen :tongue:). Maar goed, als de dikte van het stuur de enige opmerking is zegt dat wel voldoende.
Het enige wat daarnaast een beetje moeilijk lag, zonder hier weer de polimiek van de 'ruimte' op te willen starten, viel die koffer mij toch wat tegen t.o.v. hoe ruim die wagen er van buitenuit uit ziet maar ik ben een beetje op een punt gekomen dat ik heel de miserie van dat bestelproces over het afgelopen jaar spuugzat ben dat ik het gewoon achter de rug wil hebben en dat ik die compromis dan wel wil maken.

Dús: ik open gisterenavond fleet agent om te bestellen. "Conform afspraak met uw werkgever is het op dit moment niet mogelijk te bestellen". :wallbash:
Ik ga een wilde gok wagen en veronderstellen dat het die luiaards bij Fleet zijn die geen gezaag maar aan hun hoofd willen om er dit jaar nog PHEV's door te jagen. Wat een exacte impact gaat zijn van de nieuwe fiscaliteit op PHEV's vanaf 2023 weet ik niet maar ik durf er gif op innemen dat die regeling de X1 dus buiten budget gaat duwen en dan kan ik weer van vooraf aan beginnen :frown:

Als ik vrijdag had geweten dat die X1 in de lijst stond (ipv maandag) was hij besteld geweest. :cry:
Wss het lederen M-Sport stuur geweest. Is nochthans een populair stuurke.
Ik persoonlijk heb het op m'n huidige wagen ook als optie toegevoegd (zat toen niet standaard in het M-Sport pack op de 5 voor een of andere reden).

Ik vind zo een dik stuur net fijn :unsure:
Zal wrs een beetje gewoonte zijn waarschijnlijk. Ik moet zeggen dat het mij gewoon opviel toen ik in de showroom achter het stuur kroop. Ik heb niet speciaal als storende ervaren tijdens het rijden oid. Als je zo'n stuur gewoon bent en krijgt dan iets dunner in u handen voelt dat wrs evengoed vreemd aan.
Wss het lederen M-Sport stuur geweest. Is nochthans een populair stuurke.
Ik persoonlijk heb het op m'n huidige wagen ook als optie toegevoegd (zat toen niet standaard in het M-Sport pack op de 5 voor een of andere reden).
Ik denk beide stuurvarianten even dik waren. Wagen in de showroom was nen Xline, testwagen had een M pakket.

Mogelijk kan fleet die manueel bestellen voor jou? Ik zou die direct contacteren hoor.

Ik heb zelf ook al manueel zaken geregeld voor onze WN's, bvb een wagen die niet in de besteltool zit/zat toch laten bestellen door fleet.

Even telefoon oppakken en bellen. Ik had vorig jaar rond dezelfde tijd iets soortgelijks en heb dat opgelost door de situatie uit te leggen en een paar vriendelijke praatjes.

Zo'n dik stuur is ergens logisch hé, want stuurverwarming begint ingeburgerd te geraken en ze moeten dat ook ergens in verwerken. Een zacht laagje leder heeft ook wat dikte ten opzichte van hardplastic. Als ik tegenwoordig in een auto stap met een dun stuur, voelt dat net cheap aan. Heb hier zo'n kale X1 op de parking staan die ik soms eens pak voor een korte dienstrit, en in dit seizoen moet ik steeds met handschoenen aan rijden.

Mogelijk kan fleet die manueel bestellen voor jou? Ik zou die direct contacteren hoor.

Ik heb zelf ook al manueel zaken geregeld voor onze WN's, bvb een wagen die niet in de besteltool zit/zat toch laten bestellen door fleet.
Ik heb vanmorgen mijn offerte manueel via mail doorgestuurd. Maar dat gaat niet werken denk ik. En een wagen die niet in de tool zit gaat al helemaal niet (I tried :unsure:).
Even telefoon oppakken en bellen. Ik had vorig jaar rond dezelfde tijd iets soortgelijks en heb dat opgelost door de situatie uit te leggen en een paar vriendelijke praatjes.
Daarstraks even gebeld. Het gaat blijkbaar over een miscommunicatie tussen Alphabet en Fleet, Alphabet heeft heel de tool afgesloten en dat was niet de bedoeling. De tool gaat normaal morgen terug online zijn maar als ik dan door vroeg hadden ze wel een week a 10 dagen nodig om verschillende lease offertes op te vragen dus waarschijnlijk gaat het dit jaar sowieso niet meer lukken.
Enfin, kzal eerst al zien of de fleet agent terug open gezet wordt, hopelijk morgen dan, en eens hij via die weg besteld is kan ik alsnog druk zetten om dat dossier erdoor te jagen.

Zo'n dik stuur is ergens logisch hé, want stuurverwarming begint ingeburgerd te geraken en ze moeten dat ook ergens in verwerken. Een zacht laagje leder heeft ook wat dikte ten opzichte van hardplastic. Als ik tegenwoordig in een auto stap met een dun stuur, voelt dat net cheap aan. Heb hier zo'n kale X1 op de parking staan die ik soms eens pak voor een korte dienstrit, en in dit seizoen moet ik steeds met handschoenen aan rijden.

Wist niet dat verwarming in een BMW ook een optie was... :D.
Heb geen verwarmd stuur (nooit gehad), wel een M sport stuur en clima control. Dus koud is dat niet.

Wist niet dat verwarming in een BMW ook een optie was... :D.
Stuurverwarming heb ik altijd al geweten als optie.
Heb geen verwarmd stuur (nooit gehad), wel een M sport stuur en clima control. Dus koud is dat niet.
Je kan pas de vergelijking maken als je het ervaren hebt. Als de wagen overnacht heeft in de vrieskou is het verschil enorm. Stuurverwarming is veel sneller op punt dan wanneer de luchtverwarming het aangenaam genoeg heeft verwarmd. Een koud stuur gaat niet snel opwarmen van warme lucht hé.

Je kan pas de vergelijking maken als je het ervaren hebt. Als de wagen overnacht heeft in de vrieskou is het verschil enorm. Stuurverwarming is veel sneller op punt dan wanneer de luchtverwarming het aangenaam genoeg heeft verwarmd. Een koud stuur gaat niet snel opwarmen van warme lucht hé.

Een warmtepomp en de auto 20 minuten voorverwarmen scheelt toch wel veel.
Heb een vervangwagen gehad (overnacht) en vond die stuurverwarming ambetant warm (was stand 1 van 3). Mss maar net wat je gewend bent.
Ik heb 20+ jaar gereden met auto's die niet op afstand konden verwarmd worden en heb dat perfect overleefd :).

Terug
Bovenaan