Maar dan ga je er weer van uit dat mensen zonder oprit ook geen garage hebben. Quasi alle collega's die ik al gehad heb die in een stadscentrum wonen, hebben wel ergens een garage beschikbaar. Het punt is niet dat iédereen een laadpaal moet hebben, zolang het merendeel van de mensen thuis kan laden, heb je helemaal niet zoveel publieke laadpalen nodig.
Daarnaast moet een groot deel van de mensen ook helemaal niet continu opladen. Ik doe momenteel zo'n 833km per maand, dat zijn 2 laadbeurten. Dat wil dus zeggen dat ik om de 2 weken 1x moet volladen. Je moet dus écht niet elke nacht aan een laadpaal parkeren.
Geen idee wat het aantal mensen is zonder garage, maar ik denk dat je dat toch niet mag onderschatten in steden en voorsteden. Al die straten met vol bezette parkeerplaatsen 's avonds... En dan nog eens de kilometervreters zoals vertegenwoordigers, koeriersdiensten, etc. die veel meer zullen moeten laden dan jij en ik.
Dus ik denk dat er toch meer mensen nood zullen hebben aan laadpalen buitenshuis dan we misschien denken.
En zeker niet elke EV heeft een praktisch rijbereik van 400 km op een volle batterij, zeker de middenklassers niet.
Punt blijft dat België hopeloos achterloopt qua laadinfrastructuur vergeleken met bv. Nederland, maar wel blind pusht om te elektrifiëren. Om nog maar te zwijgen van ons archaïsch net dat al dat elektrisch laden niet aan kan.
Dat gezegd, ik heb zelf voor een EV gekozen, deels om niet belachelijk veel aan VAA te betalen, deels uit principe. Ondanks wat die clown van de laadpalenfirma ons wou wijsmaken ("thuisladen moet je meer zien als regelmatig een klein beetje bijladen") ga ik er vanuit dat ik 40-50% van mijn laden thuis kan doen, de rest zal vooral op het werk moeten zijn als ze tegen dan eindelijk laadpalen plaatsen - en anders wordt het gewoon meer thuiswerk omdat ik bovenop woon-werk niet nog eens een half uur wil aan één of andere lader hangen onderweg...
.