De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Maar dan ga je er weer van uit dat mensen zonder oprit ook geen garage hebben. Quasi alle collega's die ik al gehad heb die in een stadscentrum wonen, hebben wel ergens een garage beschikbaar. Het punt is niet dat iédereen een laadpaal moet hebben, zolang het merendeel van de mensen thuis kan laden, heb je helemaal niet zoveel publieke laadpalen nodig.
Daarnaast moet een groot deel van de mensen ook helemaal niet continu opladen. Ik doe momenteel zo'n 833km per maand, dat zijn 2 laadbeurten. Dat wil dus zeggen dat ik om de 2 weken 1x moet volladen. Je moet dus écht niet elke nacht aan een laadpaal parkeren.

Geen idee wat het aantal mensen is zonder garage, maar ik denk dat je dat toch niet mag onderschatten in steden en voorsteden. Al die straten met vol bezette parkeerplaatsen 's avonds... En dan nog eens de kilometervreters zoals vertegenwoordigers, koeriersdiensten, etc. die veel meer zullen moeten laden dan jij en ik.
Dus ik denk dat er toch meer mensen nood zullen hebben aan laadpalen buitenshuis dan we misschien denken.
En zeker niet elke EV heeft een praktisch rijbereik van 400 km op een volle batterij, zeker de middenklassers niet.

Punt blijft dat België hopeloos achterloopt qua laadinfrastructuur vergeleken met bv. Nederland, maar wel blind pusht om te elektrifiëren. Om nog maar te zwijgen van ons archaïsch net dat al dat elektrisch laden niet aan kan.

Dat gezegd, ik heb zelf voor een EV gekozen, deels om niet belachelijk veel aan VAA te betalen, deels uit principe. Ondanks wat die clown van de laadpalenfirma ons wou wijsmaken ("thuisladen moet je meer zien als regelmatig een klein beetje bijladen") ga ik er vanuit dat ik 40-50% van mijn laden thuis kan doen, de rest zal vooral op het werk moeten zijn als ze tegen dan eindelijk laadpalen plaatsen - en anders wordt het gewoon meer thuiswerk omdat ik bovenop woon-werk niet nog eens een half uur wil aan één of andere lader hangen onderweg...

Geen idee wat het aantal mensen is zonder garage, maar ik denk dat je dat toch niet mag onderschatten in steden en voorsteden. Al die straten met vol bezette parkeerplaatsen 's avonds... En dan nog eens de kilometervreters zoals vertegenwoordigers, koeriersdiensten, etc. die veel meer zullen moeten laden dan jij en ik.
Dus ik denk dat er toch meer mensen nood zullen hebben aan laadpalen buitenshuis dan we misschien denken.
En zeker niet elke EV heeft een praktisch rijbereik van 400 km op een volle batterij, zeker de middenklassers niet.

Punt blijft dat België hopeloos achterloopt qua laadinfrastructuur vergeleken met bv. Nederland, maar wel blind pusht om te elektrifiëren. Om nog maar te zwijgen van ons archaïsch net dat al dat elektrisch laden niet aan kan.

Dat gezegd, ik heb zelf voor een EV gekozen, deels om niet belachelijk veel aan VAA te betalen, deels uit principe. Ondanks wat die clown van de laadpalenfirma ons wou wijsmaken ("thuisladen moet je meer zien als regelmatig een klein beetje bijladen") ga ik er vanuit dat ik 40-50% van mijn laden thuis kan doen, de rest zal vooral op het werk moeten zijn als ze tegen dan eindelijk laadpalen plaatsen - en anders wordt het gewoon meer thuiswerk omdat ik bovenop woon-werk niet nog eens een half uur wil aan één of andere lader hangen onderweg...
Maar, die kilometervreters rijden ook veel over autostrades, en daar zijn gewoon snelladers naast.
Status momenteel:
8 fastned laders beschikbaar in Vilvoorde
2 Ionity laders beschikbaar in Vilvoorde
2 Total EV laders beschikbaar in Vilvoorde
1 Powerland lader beschikbaar in Mechelen
1 lader bij Porsche in Mechelen
2 laders is Walem
2 lader bij BMW Lier
2 laders Eneco laders in Heist-op-den-Berg
Dat wil dus zeggen dat ik op de weg naar Brussel nog 20 snellaadpalen beschikbaar (als in "niet bezet") heb staan, en dan tel ik tesla superchargers nog niet mee.

Natuurlijk kan niet iedereen thuis laden he, maar in praktijk kunnen heel veel mensen het wel. En voor diegenen die het niet kunnen, is 1x per week een kwartier aan een laadpaal hangen waarschijnlijk genoeg.

Maar, die kilometervreters rijden ook veel over autostrades, en daar zijn gewoon snelladers naast.
Status momenteel:
8 fastned laders beschikbaar in Vilvoorde
2 Ionity laders beschikbaar in Vilvoorde
2 Total EV laders beschikbaar in Vilvoorde
1 Powerland lader beschikbaar in Mechelen
1 lader bij Porsche in Mechelen
2 laders is Walem
2 lader bij BMW Lier
2 laders Eneco laders in Heist-op-den-Berg
Dat wil dus zeggen dat ik op de weg naar Brussel nog 20 snellaadpalen beschikbaar (als in "niet bezet") heb staan, en dan tel ik tesla superchargers nog niet mee.

Natuurlijk kan niet iedereen thuis laden he, maar in praktijk kunnen heel veel mensen het wel. En voor diegenen die het niet kunnen, is 1x per week een kwartier aan een laadpaal hangen waarschijnlijk genoeg.
En dan krijg je corona & moet je thuis werken. Je bolt dan enkel nog maar wat rond de kerktoren & nergens een paal in zicht want je doet geen snelwegen. Dat thuiswerk is nog steeds voor velen een feit, so yeah.

Tesla superchargers die evt. in 't stad beschikbaar zijn zijt ge niets mee & dus moet je speciaal een kwartier/half uur of meer op & af om langs de snelweg ne quickcharger te vinden & daar dan nog eens een half uur te staan koekeloeren.

In mijn geval zou ik dus al naar Kalken moeten bollen denk ik om de eerste de beste snellader te vinden. Dus wat ... een uur tot uur 'n alf om te gaan 'tanken'? Dude.
Maar dan ga je er weer van uit dat mensen zonder oprit ook geen garage hebben. Quasi alle collega's die ik al gehad heb die in een stadscentrum wonen, hebben wel ergens een garage beschikbaar. Het punt is niet dat iédereen een laadpaal moet hebben, zolang het merendeel van de mensen thuis kan laden, heb je helemaal niet zoveel publieke laadpalen nodig.
Daarnaast moet een groot deel van de mensen ook helemaal niet continu opladen. Ik doe momenteel zo'n 833km per maand, dat zijn 2 laadbeurten. Dat wil dus zeggen dat ik om de 2 weken 1x moet volladen. Je moet dus écht niet elke nacht aan een laadpaal parkeren.
Je onderschat toch wel hoe weinig dat het geval is. Hoeveel mensen krijgen er niet gewoon een bewonerskaart om ergens random in 't straat te parkeren.

Dan zijn er nog andere situaties, die ook heel vaak voorkomen zoals rijhuizen waar je niet echt voor uw deur mag staan of gewoon nooit zeker kan zijn van een plekje recht voor uw deur.

Of de situatie van ne collega van mij ... soort woonerf waar je niet voor uw deur mag staan, maar ze hebben wel een staanplaats in de ondergrondse parking van het aanpalend appartementsgebouw. Ik denk dat de hel sneller zal over vriezen dan dat ze daar een lader op hun naam kunnen zetten.

En neem nu nog dat men in Gent een garage zou hebben. Als het enigszins gelijkaardig is aan mijn situatie (zijnde ondergrondse/bovengrondse garageblok, al dan niet enkel staanplaats) dan is de kans groot dat het niet zal lukken om daar 'zomaar' wat laadinfrastructuur te gaan plaatsen.

Kijk ... 'k weet wel dat ik hier over 't algemeen de 'negatieveling' ben rondom dat EV gedoe, but still. 't Is gewoon niet praktisch op de moment.
En dat zal niet enkel voor mezelf zijn.
In feite zou men al lang bezig moeten zijn om op elk tankstation in 't stad ook een paar snelladers te zetten. Al zal dit regelmatig niet lukken zonder pompen te verwijderen wegens plaatsgebrek & daar gaan we dan.

En dan krijg je corona & moet je thuis werken. Je bolt dan enkel nog maar wat rond de kerktoren & nergens een paal in zicht want je doet geen snelwegen. Dat thuiswerk is nog steeds voor velen een feit, so yeah.

Tesla superchargers die evt. in 't stad beschikbaar zijn zijt ge niets mee & dus moet je speciaal een kwartier/half uur of meer op & af om langs de snelweg ne quickcharger te vinden & daar dan nog eens een half uur te staan koekeloeren.
Neem nu dat voorbeeld. Dan heb je met een wagen met 400km range genoeg om (stel 5km/dag) 80 dagen of dus bijna 3 maand niet op te laden.

........

Kijk ... 'k weet wel dat ik hier over 't algemeen de 'negatieveling' ben rondom dat EV gedoe, but still. 't Is gewoon niet praktisch op de moment.
En dat zal niet enkel voor mezelf zijn.
In feite zou men al lang bezig moeten zijn om op elk tankstation in 't stad ook een paar snelladers te zetten. Al zal dit regelmatig niet lukken zonder pompen te verwijderen wegens plaatsgebrek & daar gaan we dan.

Niemand verplicht u toch om een elektrische bedrijfswagen te kiezen?

Niemand verplicht u toch om een elektrische bedrijfswagen te kiezen?
Ik dacht dat het ondertussen wel duidelijk was dat die verplichting binnen maximaal een maand of 6 niet meer te vermijden valt.
Velen verplichten het nl. wél al. Ook bij ons is dat al aangekondigd.

En ja, ik heb nog 'chance' gehad met m'n timing. Moest m'n huidige wagen 1j langer moeten lopen hebben was ik serieus gejost.

En hebben die al een EV gekozen? Of is dat toevallig ook net die 20% die dat dan niet doet ;).
Steeds meer bedrijven verplichten je een EV te kiezen. Bij ons ook en daar zitten er dus wel een heel aantal die thuis niet kan laden.
Onder die mensen merk ik dat er echt wel bij zitten waarbij die EV een serieuze last is. Niet iedereen kan zomaar een EV nemen met 400km bereik.

Ik besef heel goed dat ik een enorme luxe heb met een EV die bijna 400km autostrade aankan (tenzij het echt koud is) en dat ik thuis kan laden.
Het laadpark in België moet echt serieus verbeteren om de hard stijgende aantallen EV's op onze wegen te kunnen bedienen.

En zeker als het op quickchargers uit komt. Iets wat uiteindelijk 't meest belangrijk is. Niemand heeft goesting om 10u aan een of andere random 11KW paal te gaan hangen (tenzij die uiteraard op uwen oprit staat).

Is it?

27.000 elektrische kilometers ondertussen waarvan vermoedelijk zo'n 23.000 kilometer geladen aan openbare 11 kW palen. Snelladen is meestal tijdens de langere trips naar het buitenland, een handvol keer per jaar een tiental minuten aan een snellader in België om zeker thuis te raken.

Een dicht netwerk van 11 kW palen aangevuld met enkele strategische snelladers lijkt me interessanter dan een dunner netwerk met voornamelijk snelladers.

Is it?

27.000 elektrische kilometers ondertussen waarvan vermoedelijk zo'n 23.000 kilometer geladen aan openbare 11 kW palen. Snelladen is meestal tijdens de langere trips naar het buitenland, een handvol keer per jaar een tiental minuten aan een snellader in België om zeker thuis te raken.

Een dicht netwerk van 11 kW palen aangevuld met enkele strategische snelladers lijkt me interessanter dan een dunner netwerk met voornamelijk snelladers.
Je hebt gewoon beide nodig, de "trage" palen voor de mensen die thuis niet kunnen opladen (again: je moet hier niet elke dag aanhangen he, niet elke wagen heeft zijn eigen laadpaal nodig) en de snelle laadpalen voor de mensen die veel km's doen. Ik hoor hier vaak "de dichtsbijzijnde laadpaal is 1km verder". Ik woonde vroeger ook in Antwerpen zonder een eigen parking, en dan moest ik ook regelmatig 1km verder parkeren. Zo'n ramp is dat niet...

En hebben die al een EV gekozen? Of is dat toevallig ook net die 20% die dat dan niet doet ;).
Om eerlijk te zijn is die 80% volgens mij nog een onderschatting EN die zogezegde 20% die nog iets anders gaat pakken zijn wrs veelal de mensen die kunnen zeggen "I don't give a shit", as in: upper echelon, waarvoor een iets mindere wagen nog steeds nen dikken bak is.

Het overgrote deel van de bedrijfswagens die nu rondrijden genre BMW 1, Octavia, Golf, Megane en noem maar op... die mensen gaan gewoon allemaal moeten. Tenzij ze het niet erg vinden van terug te vallen naar een wagen de grote van een Ford Ka.

Er rijden momenteel waarschijnlijk een pak hybrides rond die niet of nauwelijks opgeladen worden... momenteel zijn die hybrides fiscaal even interessant als een full EV als ik het goed begrijp maar vanaf 1 januari begint het al af te brokkelen en vanaf 1 juli is het gewoon gedaan met hybrides. Niemand gaat dat nog leasing want je betaald een premium t.o.v. van een ICE en je fiscaal voordeel gaat grotendeels verwateren als je na 1 juli 2023 besteld wat voor een beetje auto heel snel richting de €5000 meerkost gaat over de looptijd van dat leasecontract als ik de berekeningen mag geloven.

Ik denk dat het allemaal veel te snel gaat. Ze hadden beter die PHEV's nog een aantal jaar wat interessanter gehouden maar nu gaat de omschakeling wel héél brut. Ik denk niet dat ze in Brussel goed beseffen wat ze aan het doen zijn (maar hey, what else is new?)

Ik dacht dat het ondertussen wel duidelijk was dat die verplichting binnen maximaal een maand of 6 niet meer te vermijden valt.
Velen verplichten het nl. wél al. Ook bij ons is dat al aangekondigd.

En ja, ik heb nog 'chance' gehad met m'n timing. Moest m'n huidige wagen 1j langer moeten lopen hebben was ik serieus gejost.
Je kan toch kiezen voor een kilometer vergoeding ipv een bedrijfswagen?

Als een werkgever deze keuze al zou aanbieden, zal het heel waarschijnlijk zijn omdat ze dan minder geld kwijt zijn aan jou. En is dat dan voor jou financieel meestal niet meer interessant.
Maar als je bang bent dat je niet zal kunnen laden heb je toch geen andere keuze? (het weigeren van een elektrische bedrijfswagen)

Maar als je bang bent dat je niet zal kunnen laden heb je toch geen andere keuze? (het weigeren van een elektrische bedrijfswagen)
Wat is "niet kunnen laden"? Zelfs in het worst case scenario zal je wel "kunnen laden".
Je kan een plooifiets of e-step in de koffer leggen en je auto 3 kilometer verder gaan parkeren aan een 11 kW-paal, 2 keer per week. En als de publieke laadpalen allemaal volzet zijn, kan je ook elke 5 minuten je app refreshen om te zien of er al een laadpaal is vrijgekomen. Of je kan een uur vroeger opstaan om aan de lange rij bij de snellader te gaan aanschuiven.

De vraag is of je tot dat soort toeren bereid bent om €100 à €200 per maand uit te sparen aan VAA. Misschien wel hè. Er zijn mensen die 8 uur gaan flexijobben voor €100 extra.

Het punt is dat de overheid de bedrijfswagens (bewust of eerder per abuis?) veel sneller dan vanaf 2026 elektrificeert, en dat de publieke laadpaalinfrastructuur bij ons nog niet zo is uitgebouwd als bv in de Nederlandse steden. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters is nu wel aan een inhaalrace begonnen, maar ik denk dat zelfs die versnelling te weinig zal zijn, en dat er in 2024-2025 grote frustraties gaan ontstaan bij mensen die hun auto op straat moeten parkeren.

Wat is "niet kunnen laden"? Zelfs in het worst case scenario zal je wel "kunnen laden".
Je kan een plooifiets of e-step in de koffer leggen en je auto 3 kilometer verder gaan parkeren aan een 11 kW-paal, 2 keer per week. En als de publieke laadpalen allemaal volzet zijn, kan je ook elke 5 minuten je app refreshen om te zien of er al een laadpaal is vrijgekomen. Of je kan een uur vroeger opstaan om aan de lange rij bij de snellader te gaan aanschuiven.

De vraag is of je tot dat soort toeren bereid bent om €100 à €200 per maand uit te sparen aan VAA. Misschien wel hè. Er zijn mensen die 8 uur gaan flexijobben voor €100 extra.

Het punt is dat de overheid de bedrijfswagens (bewust of eerder per abuis?) veel sneller dan vanaf 2026 elektrificeert, en dat de publieke laadpaalinfrastructuur bij ons nog niet zo is uitgebouwd als bv in de Nederlandse steden. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters is nu wel aan een inhaalrace begonnen, maar ik denk dat zelfs die versnelling te weinig zal zijn, en dat er in 2024-2025 grote frustraties gaan ontstaan bij mensen die hun auto op straat moeten parkeren.
Het zijn vooral bedrijven die toch wat pushen (als ze budget hebben) maar die mogen dan ook wel palen op hun parkings voorzien.

Ken er die de keuze hebben tussen kale Audi A3 of ix3 quasi full-option.

Ik ben eens benieuwd. Heb op de dag dat Volkswagen zei om te stoppen met hybrides een Passat besteld bij de Fleet, met toch redelijk wat opties dus hoop dat die wagen erdoor komt, na 8 dagen nog wel steeds geen bevestiging van de bestelling van de fleet. Dus afwachten

Hier al bijna een half jaartje tevreden van de 320e touring, volgende zomer krijg ik door omstandigheden een upgrade naar een 530e touring. Ik heb nog nooit met een 5-reeks gereden, wat zijn de verschillen met een 3-reeks?

Terug
Bovenaan