De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Welja, kwam daar ook geen Europese regulatie af die bepaalde zaken ging verplichten.
Zoals bv. die nummerplaat herkenning die dan automatisch moest gaan remmen als ge te rap gaat & bepaalde veiligheidssystemen.

'k Zou 't moeten gaan opzoeken vanaf wanneer, maar dacht dat dit toch redelijk binnenkort zou komen.

Verkeersbordherkenning bedoel je vermoedelijk. Dat is reeds, maar enkel voor nieuwe homologaties.
Mijn bijna 5 jaar oude Arteon heeft dat reeds, maar met de oude GPS data mag ik overal weer geen bord staat gewoon 90 vlammen :D:D

Verkeersbordherkenning bedoel je vermoedelijk. Dat is reeds, maar enkel voor nieuwe homologaties.
Mijn bijna 5 jaar oude Arteon heeft dat reeds, maar met de oude GPS data mag ik overal weer geen bord staat gewoon 90 vlammen :D:D
Whoops, indeed.

In mijn geval was dat steeds een optie in 't hoogste 'driving assist' pakket (waar dan ook bv. lane assist e.d. in zat). En dus zit dat er ni op.
Noch op m'n huidige, noch op m'n volgende voor zover ik weet.

Dus als het nu al verplicht is, dan zullen ze 't er toch moeten op steken zegt, optiepakket of niet.

Welja, kwam daar ook geen Europese regulatie af die bepaalde zaken ging verplichten.
Zoals bv. die nummerplaat herkenning die dan automatisch moest gaan remmen als ge te rap gaat & bepaalde veiligheidssystemen.

'k Zou 't moeten gaan opzoeken vanaf wanneer, maar dacht dat dit toch redelijk binnenkort zou komen.

Ik hoop dat ze dat voorlopig beperken tot verkeersbordherkenning, zonder het automatisch remmen. Genoeg situaties waar die systemen de verkeerde snelheid aangeven, bv. een bord van 50 km/u op een parallelle weg, borden van X km/u die enkel gelden bij mist of iets dergelijks. En elektronische borden die steeds meer gebruikt worden, worden -toch bij de systemen die ik ken- niet gelezen.

Advies nodig!

Ik wil nog voor nieuwjaar als zelfstandige een hybride wagen bestellen (fiscale redenen). Omwille van fleetkorting waarop ik mee kan surfen, is vooral BMW interessant. In het verleden heb ik vooral met BMW (meest recent 5) en Mercedes GLC gereden, en gelukkig gaat mijn voorkeur ook wel uit naar BMW.

1/ ik twijfel hard tussen de 5-reeks en X3, en eventueel ook nog de 3. Telkens vrij compleet uitgerust, elk met zijn voor- en nadelen. Het grootste nadeel van de 5 vind ik dat daar erg binnenkort een nieuw model van gecommuniceerd zal worden - en daar kan ik niet op wachten. De X3 is dan weer prijs-utility iets minder interessant dan de 5 (iets minder korting, en ook compacter). Nog mensen met gelijkaardige twijfels?

2/ voor de zelfstandigen hier: pakken jullie typisch renting via de concessiehouder, of toch via bank? Ik heb al wat calculaties gedaan: via concessiehouder is goedkoper op maandbasis maar wel een stuk duurder in totaal. Ik ben voordien altijd in loondienst geweest, dus het is nog een beetje nieuw voor mij!
Uiteindelijk mijn go gegeven voor de 530e Touring! Ik hoop dat de uiteindelijke levering niet te lang op zich laat wachten...

Deze, maar wel nog met panodak erop:
G31_be_Villa_day_cam_01.jpg

Ik hoop dat ze dat voorlopig beperken tot verkeersbordherkenning, zonder het automatisch remmen. Genoeg situaties waar die systemen de verkeerde snelheid aangeven, bv. een bord van 50 km/u op een parallelle weg, borden van X km/u die enkel gelden bij mist of iets dergelijks. En elektronische borden die steeds meer gebruikt worden, worden -toch bij de systemen die ik ken- niet gelezen.

Heb eens gehad dat een bord van gewichtslimiet 10 ton (dus 10 met een kleine t) aanzien werd als 10km/h.
Ik heb daarna nooit ACC en automatische limiter gebruikt…

Mijn wagen kan thans afremmen voor bochten, ronde punten ed. Maar vind dat veel te gevaarlijk.

Arval schrijft auto's in tem 15 December. Mogelijks andere leasemaatschappijen ook.

Ik denk dat het D'ieteren is, maar ik ben niet gehaast met de wagen. Mag van mij volgend jaar ook ingeschreven worden.

Ik heb mijn offerte in december laten opmaken, ik denk ergens eind januari/begin februari had de elegance business een andere standaarduitrusting. De getinte ruiten en achteruitrijcamera zijn o.a. toegevoegd.

Ah ok, ik heb een gewone Elegance besteld, de business was te duur. Heb wel camera erbij besteld en panodak.

Ik mag ook eindelijk bestellen. Via Arval.... maar wat een klote configurator is dat. We hebben een vast bedrag van +/- 800 euro en dan mogen we ook nog een persoonlijke opleg doen van 150 per maand (maar de lease maatschappij zal de pers opleg wel in één keer afrekenen - dus niet per maand) Kan die sit eme niet gewoon zeggen wat ik kan hebben voor mijn bedrag, ik ben ook niet van plan om extra te gaan betalen voor een wagen die niet van mij is.

Ik mag ook eindelijk bestellen. Via Arval.... maar wat een klote configurator is dat. We hebben een vast bedrag van +/- 800 euro en dan mogen we ook nog een persoonlijke opleg doen van 150 per maand (maar de lease maatschappij zal de pers opleg wel in één keer afrekenen - dus niet per maand) Kan die sit eme niet gewoon zeggen wat ik kan hebben voor mijn bedrag, ik ben ook niet van plan om extra te gaan betalen voor een wagen die niet van mij is.
Exact zelfde probleem hier
Geef me gewoon een lijst standaardwagens waaruit ik sowieso kan kiezen en mogelijks nog wat extra opties kan toevoegen.

Nu is die procedure puur tijdsverlies voor mezelf, de garages die constant offertes moeten maken, en de accountant managers bij arval die blijkbaar alles manueel in een calculator moeten steken (en dus overwerkt zijn) om dan nog eens manueel de berekening door te sturen :angry:

Exact zelfde probleem hier
Geef me gewoon een lijst standaardwagens waaruit ik sowieso kan kiezen en mogelijks nog wat extra opties kan toevoegen.

Nu is die procedure puur tijdsverlies voor mezelf, de garages die constant offertes moeten maken, en de accountant managers bij arval die blijkbaar alles manueel in een calculator moeten steken (en dus overwerkt zijn) om dan nog eens manueel de berekening door te sturen :angry:

Ligt toch aan uw werkgever, vroeger hadden wij een standaard lijst met alle wagens van toegelaten merken die in budget paste en dan voegde we opties toe. En dat was wel degelijk Arval.
De truc was wel een 2k over budget gaan, dat werd nooit aangerekend :).

Nu krijgen we een pdf met info en een excel met vaste wagens + packs en toegelaten kleuren. Buiten de lijntjes kleuren is er niet meer bij.

Ligt toch aan uw werkgever, vroeger hadden wij een standaard lijst met alle wagens van toegelaten merken die in budget paste en dan voegde we opties toe. En dat was wel degelijk Arval.
De truc was wel een 2k over budget gaan, dat werd nooit aangerekend :).

Nu krijgen we een pdf met info en een excel met vaste wagens + packs en toegelaten kleuren. Buiten de lijntjes kleuren is er niet meer bij.
Wij hebben enkel een lijst gekregen van indicatieve wagens binnen ons budget inclusief eigen bijdrage van 150 euro.
Maarja, in die lijst staan zowel een polestar als een toyota aygo 🤷‍♂️.. ben je dus niks mee

Ik ben 9 euro over budget gegaan bij een wagen van Arval, ik mocht direct betalen bij het ophalen van de auto.

Damn, heb je dat overleefd of ben je moeten gaan lenen ervoor? 🤣

Wij hebben enkel een lijst gekregen van indicatieve wagens binnen ons budget inclusief eigen bijdrage van 150 euro.
Maarja, in die lijst staan zowel een polestar als een toyota aygo 🤷‍♂️.. ben je dus niks mee

48*150 = 7500 euro. Dan staat er hopelijk toch bij hoeveel je moet betalen. Want 7500€ bijbetalen is vrij belachelijk…

Was iemand anders die alles in 1 keer moest aftikken…

Bij ons is dat ook zo, maar ook dat kan je verrekenen, aangezien he dat bedrag bruto minder verdient en je inkomen dus gezakt is.
Eigen bijdrage is iets anders hé.

Bij Cronos betaal je ook een eigen bijdrage van 150 euro oid, maar dat staat volledig los van het leasebudget en het al dan niet overschrijden ervan.

Als ik €3000 boven budget zou gaan moet ik het ook in 1 keer aftikken. Maar mijn eigen bijdrage blijft dezelfde, of ik nu boven of onder budget zit, ik betaal een maandelijks forfait.

EDIT: bij Cronos is dat dus blijkbaar zo, dat je standaard al compenseert. Je kan daarboven dus nóg bijleggen, maar dat moet in 1 keer.

Eigen bijdrage wordt wel verrekend met VAA natuurlijk.
Half waar. 't Is idd zo dat je altijd goed zit als je dat maandelijks kunt verrekenen op uw loonfiche.
Zo verminderd uw maandelijkse VAA met dat bedrag.

Echter, het 'lump sum' verhaal is lastiger eh. Je kan nl. niet in 't negatief gaan met uwe VAA.
Dus als uw eenmalig bedrag hoger is dan uwe VAA, verliest ge er sowieso op.

Bij ons ook, maar we kunnen geen 150€/maand boven busget gaan. Dacht 10% op de catalogusprijs wat dan verrekend wordt naar X leasebedrag.

Bij ons is de eventuele meerkost ook in 1 keer te betalen en ligt de grens op 10% van je lease budget, wat neerkomt op een maximum eigen bijdrage tussen de €4000 en €6500 voor de meeste leases, maar je moet goed zot zijn om zoveel op te leggen voor een lease wagen denk ik dan...

Terug
Bovenaan