Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Als je niet thuis kan laden, zou ik geen plug-in hybride meer nemen maar direct springen naar een elektrische auto. Ik spreek uit ervaring; mijn vrouw en ik rijden al enkele jaren met een plug-in hybride (bereik van 40 à 45 km), wonend in een rijhuis zonder eigen laadmogelijkheden.Nope…’normaal’ wel op het werk (indien plaats). Maar denk eerder te kiezen voor hybride
Kan je de hybride thuis niet opladen via het stopcontact? Zal waarschijnlijker sneller vol zijn dan volledig elektrisch.Als je niet thuis kan laden, zou ik geen plug-in hybride meer nemen maar direct springen naar een elektrische auto. Ik spreek uit ervaring; mijn vrouw en ik rijden al enkele jaren met een plug-in hybride (bereik van 40 Ã 45 km), wonend in een rijhuis zonder eigen laadmogelijkheden.
Een plug-in hybride moet je zo vaak mogelijk opladen als je hoofdzakelijk elektrisch wilt rijden. Dat wil zeggen: alle dagen of zelfs twee keer per dag die laadkabel uit je koffer halen en inpluggen bij je werkgever of bij een publieke laadpaal in je buurt. Da's een gedoe, zeker bij schaarste aan laadmogelijkheden bij je werkgever of in je buurt. Onvermijdelijk kom je met je plug-in hybride een beetje asociaal over als je meer dan 8 uur zo'n paal bezet houdt terwijl er mensen hun EV willen laden. Of je bent constant bezig met dat laden van je wagen. "Waar ga ik staan, wanneer vertrek ik terug, zou ik de auto nog gaan verplaatsen of laat ik hem tot vanavond of morgen staan, ... ? Shit het regent, fuck ik heb zware boodschappen bij, damn de baby moet mee, ... !"
De oplossing voor die (zelf opgelegde) laadstress is even eenvoudig als hypocriet: de plug-in hybride voortaan als een benzinewagen gebruiken en die laadkabel ergens in een kast wegbergen tot je de auto terug moet inleveren. Maar wat vindt je werkgever daarvan? En vind je het zelf wel een fijne gedachte om puur voor de fiscaliteit een 200 kg zware accu mee te slepen en er geen gebruik van te maken?
Met een elektrische auto met een deftig bereik (> 350 km) hoef je daarentegen meestal maar 2 of 3 keer per week te laden.
Dan rest er nog het bezwaar "ja maar er is geen publieke laadpaal in mijn buurt...".
- 80% van de laadsessies zijn op je werk, bijvoorbeeld op maandag en donderdag, of op dinsdag en vrijdag.
- 10% laad je aan een publieke laadpaal in je buurt (bv. na een uitstap van 300 km op zaterdag, of tijdens een verlofperiode).
- 10% laad je aan een snellader (voornamelijk tijdens lange reizen, wanneer je onverwacht ver moet rijden, wanneer alle laadpalen bezet waren, ... ).
Tegen dat je BMW i4 of Volkswagen ID4 geleverd is wellicht wel. Doe hiervoor een aanvraag bij je gemeente. Je auto wordt toch niet geleverd vóór de zomer van 2023, je hebt nog tijd genoeg.
Trouwens, vanaf 1 juli 2023 is het (fiscaal gezien) niet meer interessant om plug-in hybride bedrijfswagens te bestellen. Dat wil zeggen dat vanaf dan iederéén in jouw situatie toch voor een elektrische auto zal (moeten/willen) kiezen. Dat gaat om honderdduizenden mensen; daar komen echt wel oplossingen voor.
Heb zelf de 320e met business pack, sensatec "leer", sportstoelen en verwarmde stoelen/stuur. Beetje basic+ uitvoering om het zo te zeggen.Zojuist de lijst gekregen bij toekomstige WG. Iemand tips/voorkeur?
- Merc A/GLA/CLA SB 250e hybrids
- Q3 45 tfsi hybrid
- BMW 320e
- Volvo XC40 T4 re-charge
- Peugeot 508(SW) hybrid
- volledig elektrisch (BMW i4 / VW ID4)
Allemaal zowat uitgerust in typische business packs.
Neig ook naar BMW toe, specifiek voor het rijplezier en betere automaat. Maar touring versie is wel een must.Heb zelf de 320e met business pack, sensatec "leer", sportstoelen en verwarmde stoelen/stuur. Beetje basic+ uitvoering om het zo te zeggen.
Auto bevalt heel erg.
In deze temperaturen haal je, elektrisch, gemakkelijk een range van 55-60km. Op lange ritten verbruik je 5-6l/100km, dus de tank van 40l brengt je toch makkelijk ~600km ver.
Rijdt heerlijk, en de automaat en aandrijving zijn echt snel.
Koffer is kleiner dan reguliere of concurrerende breaks, maar (voor ons i.i.g.) ruim genoeg om op twee weken vakantie te gaan met vrouw en kind.
Je hebt wel zowat typische luxe dingetjes niet die je gemakkelijker krijgt bij Peugeot of Volvo: keyless entry, elektrisch verstelbare stoelen, etc. Dat is allemaal vrij fors bijbetalen bij BMW.
Een plug-in hybride laadt ook terwijl je rijdt hé: door actief bij te laden of door remrecuperatie. Alles wat zo’n toyota ook doet, maar dan met de mogelijkheid om óók adhv een kabel op te laden.Ik ben in elk geval blij met mijn fake/niet plugin hybride.
Zie niet direct in wat het voordeel is aan een klein batterijtje die je telkens moet laden vs je auto die het voor jou doet tijdens rijden.
Mijn collega haalt met zijn toyota corolla (de 2.0 versie) een gemiddeld verbruik van 4.6l/100km.
Al het gedoe rond laden kan ik nog 5 jaar negeren. Op het werk laden is ook geen optie, zelfs al is je firmawagen volledig elektrisch...
Ze hebben recent 10 palen ofzo gezet. Voor de functiewagens en voor bezoekers, die aan de ingang een laadkaart kunnen kopen
Gisteren nog een vrij lange rit met lege batterij, uiteindelijk door die recuperatie toch nog 10% van de kilometers elektrisch gereden.Een plug-in hybride laadt ook terwijl je rijdt hé: door actief bij te laden of door remrecuperatie. Alles wat zo’n toyota ook doet, maar dan met de mogelijkheid om óók adhv een kabel op te laden.
Geen nadelen, enkel voordelen.
Hoeveel laadpalen dan? Probleem zijn gewoon de PHEV. Die krengen moeten na iedere rit aan de laadpaal. EV's laden meestal 1-2 keer per weekBij ons komen ze nu al in de problemen: eerst groene wagens promoten, en dan moeten vaststellen dat er niet genoeg laadpunten voor EV’s zijn op de parkings
Gevolg: je mag vanaf september je EV firmwagen enkel op kantoor bijladen als je verder dan 60km woont.
Een thuis-laadpaal zetten voor een plugin lijkt me wel een overdreven kost? Of ben ik verkeerd. Gezien de kleine batterij gaat het via stopcontact waarschijnlijk ook wel gedurende de nacht.Een plug-in hybride laadt ook terwijl je rijdt hé: door actief bij te laden of door remrecuperatie. Alles wat zo’n toyota ook doet, maar dan met de mogelijkheid om óók adhv een kabel op te laden.
Geen nadelen, enkel voordelen.
Dat is inderdaad falend beleid.@ugar ken het aantal niet exact maar is een grote werkgever, denk een 20-tal EV laadstations.
Vooral jammer voor werknemers die thuis geen laadpunt kunnen of mogen installeren natuurlijk, want je krijgt enkel stroom van thuis of kantoor gratis.
Een plugin heeft meestal zo’n 10-15kwh batterij, al kan dat nog een pak groter.Een thuis-laadpaal zetten voor een plugin lijkt me wel een overdreven kost? Of ben ik verkeerd. Gezien de kleine batterij gaat het via stopcontact waarschijnlijk ook wel gedurende de nacht.
En de thuislaadkosten zijn ook voor eigen zak bij ons dusja, in mijn geval geen voordeel alleen meer gedoe om telkens te moeten laden
Een plugin heeft meestal zo’n 10-15kwh batterij, al kan dat nog een pak groter.
Een stopcontact is normaal op 10a afgezekerd, dus reken +\- 2kw/u. Op een uur of 5-8 is een gemiddelde plugin dus volgeladen aan een normaal stopcontact.
Een laadpaal is dus zeker niet nodig, al biedt zo’n waterdichte kabel en socket wel wat zekerheid.
Maar een niko stopcontact kan maar gedurende langere tijd 16A aan...Een stopcontact is verplicht 2,5mm2 draad en op 20A af te zekeren. Dus je kan typisch 3,7kW laden aan een stopcontact.
Maar toch niet voor een lange tijd? Dat zou wel gek zijn, dan is 80% van de laadpalen overbodig heEen stopcontact is verplicht 2,5mm2 draad en op 20A af te zekeren. Dus je kan typisch 3,7kW laden aan een stopcontact.
Laadpalen worden vooral gebruikt voor het gemak van split billing.Maar toch niet voor een lange tijd? Dat zou wel gek zijn, dan is 80% van de laadpalen overbodig he
Waarom zou dat niet voor een langere tijd zijn?Maar toch niet voor een lange tijd? Dat zou wel gek zijn, dan is 80% van de laadpalen overbodig he